Een nieuwe 403 diesel voor 403diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 24 jan 2012, 22:21

Net een heel verhaal ingetikt, alles weg :shock:
Nog een keer.

Vandaag bij de lasser geweest en een flinke voorraad plaat van 0,8 en 1,0 mm meegenomen.

Afbeelding

Met het aanvagen van het laswerk bleek dat de rechterdeur niet meer open of dicht wilde doordat de zwaartekracht teveel z'n best deed. Door de auto weer op de wielen te zetten met een potkrikje te richten en tijdelijke verstevigingen aan te brengen is het chassis weer recht.

Er zijn met het verder verwijderen van de roest, polyester en PUR schuim nog een paar dingetjes aan het licht gekomen. Zo dient een deel van de tunnel waar de versnellingsbak in loopt vervangen te worden. De bevestigingsplaat van de handrem zit aan één kant los. Het plaatmateriaal om de boutgaten is niet echt fris meer.

Aan de rechterkant zijn de onderkanten van de steunbalkjes vernieuwd zodat er iets is om de bodem aan vast te lassen.

Afbeelding


Een relatief kleine plek in de linker balk onder de auto (vlak langs de tunnel) moet nog gebeuren.

Afbeelding

Hier de lokatie waar de vloerplaat aan de bestuurderszijde (links) ooit zat. Hier zit al langer een groot gat want er lag een stalen plaat los overheen. Ik ga nu serieus twijfelen of de tankmeter het nog wel doet. Ik zou me met dit prima motortje geen andere reden kunnen bedenken waarom anders deze Flindstones voorziening is getroffen :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding


De dorpel linksvoor moet nog.

Afbeelding


Van de kromme balk vanaf de A-stijl naar voren is een flink deel vernieuwd.

Afbeelding


De hoek tussen achterschot cabine, laadvloer en linkerdorpel is ook vernieuwd.

Afbeelding


De dorpel linksachter. De onderkant is om zettechnische redenen uit 2 delen gemaakt. Dit wordt qua conserveren wel een puntje van aandacht. Sterk is het wel.

Afbeelding


De dorpel rechts is al compleet vernieuwd. Hier de hoek voor.

Afbeelding


De onderkant van de dorpel rechts.

Afbeelding


Ook van het zijpaneel tussen de deur en het achterwiel is rechts de onderste rand vernieuwd.

Afbeelding

Verder is de onderkant van de dwarsbalk onder de laadvloer vervangen, evenals de onderkant van de achterste dwarsbalk.

Al met al wordt bijna de hele onderkant vernieuwd. Als ik dit zelf had moeten doen in m'n vrije tijd zou het een meerjaarig project worden ben ik bang. Ik zie het nu al met de sedan. Als je een dag kan vrijmaken kan je vaak veel werk verzetten. Avondjes zijn niet effectief. Je bent dan meer bezig met spullen pakken en opruimen dan het eigenlijke werk.
Als het goed is krijg ik iets meer tijd vanaf volgende week.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 24 jan 2012, 22:34

Goeiendag Serge wat een klus er wordt een compleet nieuwe auto opgebouwd zeg. Je was sneller klaar geweest door te vertellen wat er van het origineel is overgebleven. Wat een plaatwerk-kunstenaar en de gang zit er echt in. Zit de originele D-motor er nog in en zijn andere technische zaken zoals de remmen en elektra nog wel oke ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 24 jan 2012, 23:03

Motortje start i.i.g. een stuk vlotter dan in de sedan. Wat voor APK tot nu toe geconstatteerd is valt mee:
Rubber bussen tussen stuurhuis en stuurstang, voorwiellager rechts hoorbaar, achterlicht verkeerd gemonteerd (omdraaien), en speling op beide fuseekogels. Misschien dat dit laatste er met vulringen uit te stellen is. FF kijken wat nieuwe kosten. Oh ja, uitlaat, middenpijp zo plat als een dubbeltje en achterdemper beyond repair. Ook nog een achterbandje en een remslang. Al met al valt het nog wel mee. Ik hoop dat de spullen een beetje te krijgen zijn tegen redelijke prijzen. Misschien anders zelf een uitlaatje buigen.
Verlichting nog niet gecontrolleerd op werking maar kan nooit echt een struikelblok worden lijkt me.
Remmen zijn als het goed is vernieuwd nog niet héél lang geleden. Remt goed, niet scheef en zien zo nergens lekkage. Wel even schoonmaken en controlleren.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 25 jan 2012, 00:03

Mooi dat je iemand hebt gevonden die doorpakt.. Zoiets moet ook weer niet te lang duren.. Het gaat goed met de pickup..
Ja wat je schrijft over tijd is voor een zelfstandige nog lastiger... Ik kan vaak ook niet maar nu elke avond even 2 uurtjes bikkelen,
2 x struikelen en ik ben er..
Ja ik hoef niks op te ruimen en alles staat klaar.. Nu en dan een bezempje en overtollige troep in de container..
Ik heb voor plaatwerk een adresje gespot hier in L'warden.. Zaterdag om half één gebeld en ik kon er gelijk naar toe.. De man is speciaal voor mij even
langer gebleven... Klein bedrijf met alle luxe.. Kan ook kleinere stukken kopen die in de restantbakken liggen. Op maat maken alles kan... 8)
Ik zie dat het laswerk meteen wordt ingesmeerd met een goedje??
Mooi dat het voorspoedig verloopt..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 04 feb 2012, 01:21

Het laswerk begint op te schieten. De planning is midden komende week klaar. De RDW zit daar om de hoek, dus gelijk importeren. Voor de APK nog wat dingetjes die ik op het gemakje ga doen. En die kleur.....
Interieur dient nog even omgewisseld en opgeknapt te worden. Gelukkig kan ik voor stoffeerdersgereedschap bij de buurman terecht.

Ik wil, als ik de auto heb, ook eens kijken of ik er een kraantje op kan zetten. Kan erg makkelijk zijn om er wat zwaardere dingen in te tillen. Dit uiteraard mits het uiterlijk geen geweld wordt aangedaan en de kraan netjes onder de huif past.

Ben benieuwd. half weekje wachten nog.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 07 feb 2012, 21:35

Zo Serge ,die was echt slecht zeg ,al denk ik dat die van mij ook wel een beetje die kant op gaat , zelfs de sloper die ik heb kon nog wel eens beter zijn.ik weet nog niet wat ik er mee moet als ik dit zie dan geloof ik niet dat ik daar aan moet beginnen,
ik heb weer wat anders op het oog , maar eigenlijk we leen klein beetje met het zelfde werk dus twijvel wel sterk.
maar mocht het zo zijn dfan meld ik het hier natuurlijk wel.
eerst maar eens mooi weer worden ,ik vind het normaal gesproken heerlijk om buiten wat te doen als het weer het toelaat , ik heb er de ruimte wel voor en dan is het leuk om buiten te zijn.
ik ben dan ook een mooi weer of voorjaarsmens
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 08 feb 2012, 00:50

403diesel schreef:Het laswerk begint op te schieten. De planning is midden komende week klaar. De RDW zit daar om de hoek, dus gelijk importeren. Voor de APK nog wat dingetjes die ik op het gemakje ga doen. En die kleur.....
Interieur dient nog even omgewisseld en opgeknapt te worden. Gelukkig kan ik voor stoffeerdersgereedschap bij de buurman terecht.

Ik wil, als ik de auto heb, ook eens kijken of ik er een kraantje op kan zetten. Kan erg makkelijk zijn om er wat zwaardere dingen in te tillen. Dit uiteraard mits het uiterlijk geen geweld wordt aangedaan en de kraan netjes onder de huif past.

Ben benieuwd. half weekje wachten nog.

Er zijn diverse kraantjes, dus zal er wel een type zijn die onder de huif past..
Mooi dat die bijna klaar is Serge dan kan je er zelf mee aan de slag en dat is toch het mooiste..
Hans ik hoop dat jij deze zomer toch ook zeker met 1 rijdend werkpaard om de hoek komt..
Rijden we mooi achteraan in de stoet om de uitvallers op te pikken achterin de bak... :lol:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 08 feb 2012, 01:08

Tja Hans, gelukkig is er iemand die er de tijd voor heeft dit te doen. Als ik hier zelf mee aan de slag was gegaan was het echt een meerjarenplan geworden. Ik merk het nu al met de sedan. Ik heb momenteel soms wel eens een uurtje over maar dan zoek ik toch weer wat andere dingen op zodat ik niet voor dat uurtje de hele hal hoef warm te stoken. Ik heb nu veel draaiwerk. Draaibank staat in het magazijn dus stook ik het alleen daar warm. Vanmorgen al gebeld voor een motortakel die hier in de buurt te koop staan, maar de Chinezen hadden vergeten de bouten en wielen in de verpakkingen erbij te doen. Dus het duurt nog even voordat ik die heb. Dan de motor er uit. Ik wil het gewicht eruit hebben voordat ik begin te slijpen zodat de boel een beetje recht blijft.
Maar komt goed. (weet alleen nog niet wanneer :mrgreen: )

De pickup wordt donderdag opgehaald. Morgen een ambulance ophalen en donderdagochtend vroeg op weg. Met een beetje mazzel kan ik nog bij de RDW langs voor de invoering.
Dan APK klaar maken en hier in de buurt laten keuren. Maar daar gaat denk ik ook nog wel even tijd overheen.
En natuurlijk benieuwd hoe het ding start met deze temperaturen. Het pickupje van Michael met de kiepbak startte nog met -16. Rook waar een bosbrand jaloers op zou zijn, maar toch. Ligt wel een iets nieuwer motortje in (xd 88 of 90)

Donderdag meer nieuws en weer in de gelegenheid wat foto's te nemen.

A.B.203 schreef:Zit de originele D-motor er nog in?


Er zit een XD85 in, de 1816 cc. Dit is de oer diesel die er in hoort, of het nog de originele is weet ik niet. Ik denk het wel, maar ik zou de nummers moeten vergelijken.

janbachee schreef:Ik zie dat het laswerk meteen wordt ingesmeerd met een goedje??


De balken worden 'ingepakt' met carosseriekit. Voordeel is dan dat er nog bescherming is mocht de bitumen verdrogen. Dit spul in blijvend flexibel. Ik zou er zelf niet zo snel aan gedacht hebben, maar de lasser heeft er goede ervarigen mee.


Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 08 feb 2012, 22:16

Nou in ieder geval wel mooi dat het opschiet anders word het inderdaad een veel jarenplan.
is de afstand die gelast is wel apk waardig ,ik vind sommige stukken wel groot ,maar dat zal de lasser wel weten lijkt mij.
ik heb nog een paar 403 gezien en kriebelt toch weer , prijs moet het dan doen anders kan ik het nu niet doen .
of er een werkpaard deze zomer rijd dat weet ik niet ,de d4a is natuurlijk makkelijk die hoeft geen apk en kan in principe gauw de weg op maar ik wil de motor eerst wisselen ,een ander onderblok wat niet gescheurd is er in maar dan moet ik eerst nog een komplete pakkingset kopen , bij fransoze hebben ze die wel , binnenkort maar even kijken en een paar remslangen dan zijn we al een eind op weg.
maar deze zomer ,geen idee , ik hbeb de cabrio ook ik hoop dat ik daar veel gebruik van kan maken want dan hebben we moooi weer ,anders ga ik er niet mee rijden :D :D :D :D
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 08 feb 2012, 23:03

305 friesland schreef:is de afstand die gelast is wel apk waardig ,ik vind sommige stukken wel groot ,maar dat zal de lasser wel weten lijkt mij.


Die hoek die vernieuwd is tussen achterschot en laadvloer is als het goed is daarna helemaal afgelast. Een aantal plaatjes zaten op dat moment alleen maar gehecht.
Deze lasser is zelf APK keurmeester geweest dus zal wel goed komen neem ik aan. Er is 60 liter gas verstookt met lassen. Ik neem aan dat bijna alles afgelast is behalve de onderkanten van de kokers.

Vandaag heb ik de stiksels van de huif opnieuw laten doen. Deze waren verteerd en trok je op sommige plekken zo los. Tzt nog eens een paar nieuwe leren riempjes op laten zetten.

403-tjes zijn leuk. Eentje als deze kom je niet snel meer tegen. Er is tot op het laatst best veel geld besteed aan de techniek en het uiterlijk. Hoe verzin je het de velgen en wieldoppen van een familiale onder een pickup te zetten? En dan die bekleding van krokodillenleer? Heeft wel iets maar ik zou het geld liever besteed hebben aan vers staal. Bekleding blijft trouwens bij Michael.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 08 feb 2012, 23:32

ik krijg zo wel weer meer zin om weer met de 403 te gaan rijden , ja alleen met mooi weer natuurlijk en zonder zout.
maar de tijd gaat snel dus is het gauw weer zo ver. :lol: :lol: :lol:
en dan eerst maar een keertje naar Jan ,dat zal ik al zo lang maar komt er steeds niet van helaas.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 10 feb 2012, 00:10

Vandaag de 403 opgehaald.
Vroeg (voor mijn doen :mrgreen: :mrgreen: ) op weg.
Eerst in Eefde een andere auto opgehaald die ook naar de lasser moest.
Om een uur of 10 de pickup met glimmende onderkant (en iets minder glimmende bovenkant) mogen bewonderen.

Het is een flink karwei geweest.

Even wat cijfers:

las en slijpwerk: Bij 148 uur gestopt met tellen. Grove schatting rond de 200 uur.

60 liter lasgas
32 doorslijpschijven
12 lamellenschijven
2 bussen strijkkit
9 liter tectyl
3 liter nadencoating
2 liter ML
5 m2 plaat

Het motortje startte vlot dus opladen op de trailer was makkelijk. Wat is zo'n ding sterk onderin. Op versneld stationair rolt ie zo naar boven.
Direct door naar de RDW waar je achter in de rij mag aansluiten.

Afbeelding

Was niet heel druk, maar kennelijk waren er wat problemen met de keuring van een Porche 356 die in showroomstaat leek en voor me stond. Na een uurtje kon het dieseltje naar binnen.

Afbeelding

Ik heb alleen een kenteken aangevraagd. Voor de APK is het nog iets te vroeg. Het two-tone groene gevaarte trok veel bijkijks en bezorgde de nodige hoofdbrekens bij de heren van de RDW.
"Ehh, meneer"? "Weet u hoeveel pk die heeft"? Volgens mij 45. Las later dat het 55 SAE pk was maar DIN pk is duidelijk een andere maat.
"Wat is het ledig gewicht"? Ik had geen idee. Op het plaatje aan de zijkant stonden 2 gewichten, ééntje 1305kg, de ander 2155. Uit een folder wist ik nog dat het laadvermogen 850 kg was. Maar op gegokt dat het gewicht de 1305 was.
Tja, hoeveel zou de achteras mogen hebben vroeg de man zich achter het oor krabbend af. Hij heeft hier met gezond verstand (hoop ik) iets van gemaakt.
Toen ik vroeg wat het maximum trekgewicht is van een 403 pickup vertelde hij me dat er 0 kg op het kenteken komt te staan omdat er geen gegevens van bekend zijn. Lekker dan... Heb ik een trekhaak, mag ik em niet gebruiken. Hoe moet ik dan met de vouwwagen op vakantie? "Eh, gewoon doen" was het advies. De kans dat je aangehouden wordt is toch klein. :shock:

In ieder geval is het pickupje heel in m'n ruimte aangekomen.
Een aantal dingetjes stonden op het lijstje: om gelijk even naar te kijken.

- Toerental wisselde nogal, veel rook en slagen missen. Leek op lucht.
Dit bleek wel. Ik had de slang tussen het filter en de pomp vervangen door een transparante. Probleem over. Liep veel regelmatigen en rookte minder. Het verwijderde stuk slang vertoonde her en der wat scheurtjes. Ook zat er een langwerpig ding in deze leiding. Morgen eens kijken wat dit precies is. Zou een bacteriemagneet o.i.d. kunnen zijn.

- Bij starten gelijk circulatie in de radiator, zal dus geen thermostaat in zitten.
Ik had voor de sedan een nieuwe thermostaat gekocht maar niet gebruikt omdat ik er eerst een gebruikte uit de onderdelenvoorraad in had gezet die het prima deed. Er zat in de pickup idd geen thermostaat dus deze nieuwe er in gezet. Klusje van 5 minuten. Laten draaien en de temperatuurmeter goed in de gaten gehouden omdat ik niet wist of deze werkte. Kwam mooi op en bleef keurig op 78 graden staan. Openingstemperatuur van de thermostaat is 74 graden dus alles werkt nu goed.
Motortje begon steeds beter te lopen en minder te roken. Waarschijnlijk lang geleden dat deze op bedrijfstemparatuur heeft gedraaid.

Mist soms nog een slagje, maar kan heel goed vervuilde of te strakke kleppen zijn. Kleppen stellen staat ook nog op het programma.

Afbeelding
Dit is een filmpje. Om te zien op klikken. Sorry voor de slechte geluidskwaliteit.

- Bij RDW de verlichting een geprobeerd. Deed de eerste keer alle standen prima, tweede keer alleen nog parkeerlicht. Geen dimlicht en grootlicht meer. Blijkt een probleem in de schakelaar aan de stuurkolom te zijn. Met een beetje morrelen doet ie het af en toe. Ik ga eerst eens proberen te contactjes schoon te maken, anders heb ik nog een reserve schakelaar.

Toen de motor warm was na het vervangen van de thermostaat heb ik het versneld stationair teruggedraaid. Toen kwam nog een puntje aan het licht; oliedruklampje begon te branden. Met iets gas geven ging het weer uit. Dit is jammer maar eerst maar eens olie en filter vervangen. Ook staat het stationair nu wel vrij laag (iets van 600 rpm) maar zou eigenlijk geen brandend lampje mogen geven. Hiervoor is even nader onderzoek nodig.

Verder nog legio aan kleine en wat grotere klussen.
Uiteindelijk wordt het wel wat.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 10 feb 2012, 01:17

Mooi dat die nu thuis is de Bachee!!.. Bij mij staan de gewichten op de zijkant geschilderd dus dat was makkelijk bij de keuring.. :D
Trekhaak zat er niet op, nu wel.. APK hoeft die niet dat is ook makkelijk... :mrgreen: De 104 moet er nog wel heen..
Er is nogal wat tijd en matriaal in gegaan Serge!! Maar nu kan je ook al met het leuke werk beginnen.. APK klaar maken en als die gekeurd is rijden..
Mooi dat de motor het al goed doet al is dat brandende lampje wel een zorg..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor Harrie » 10 feb 2012, 13:48

gefeliciteerd met het voorlopige RDW-resultaat, Serge !
de drab in de remslang is juist de ( vaak onderschatte ) oorzaak van remproblemen
of niet terug ( los ) komen van remvoeringen. Die drab ( ziet er uit als een dropveter ) is een
combinatie van rubberresten, remvloeistof, water, etc.,.
Dus op tijd nieuwe remslangen monteren :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 12 feb 2012, 11:14

Prachtig Serge dat de truck nu bij je op dam staat. Hopelijk levert de opbouw van de techniek je niet al te veel narigheid op. Kom snel een keer in je showroom kijken. Ik ben nog op zoek naar een werkende spanningsregelaar voor een 265c dynamo van ducellier, heb jij toevallig nog iets liggen? Moet vlgns het instructieboekje type 1341 zijn maar andere types passen ook wel. (die van diesels passen niet)
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 12 feb 2012, 13:59

Harrie schreef:gefeliciteerd met het voorlopige RDW-resultaat, Serge !
de drab in de remslang is juist de ( vaak onderschatte ) oorzaak van remproblemen
of niet terug ( los ) komen van remvoeringen. Die drab ( ziet er uit als een dropveter ) is een
combinatie van rubberresten, remvloeistof, water, etc.,.
Dus op tijd nieuwe remslangen monteren :wink:
grt, Harrie


Ik zal sowieso de remmen helemaal controlleren voordat ik ermee ga rijden. Is de meest elementaire vorm van aktieve veiligheid die je hebt. Ook de remvloeistof vervangen en er gelijk DOT 5.1 is doen. Misschien dat de hoofdremcilinder gereviseerd moet worden. In ieder geval werken de remlichten niet. Dit kan in de bekabeling zitten of de schakelaar op de HRC. Een paar nieuwe remslangen zijn ook de kosten niet echt. Als de staat van de remleidingen twijfelachtig is wordt dit ook koper-nikkel.

A.B.203 schreef:Prachtig Serge dat de truck nu bij je op dam staat. Hopelijk levert de opbouw van de techniek je niet al te veel narigheid op. Kom snel een keer in je showroom kijken. Ik ben nog op zoek naar een werkende spanningsregelaar voor een 265c dynamo van ducellier, heb jij toevallig nog iets liggen? Moet vlgns het instructieboekje type 1341 zijn maar andere types passen ook wel. (die van diesels passen niet)


Ik heb één spanningsregelaar liggen, maar;

Ik weet niet of die werkt,

De pickup laad niet momenteel. Ik moet nog even uitzoeken waar dit in zit. Als het de spanningregelaar is houd ik hem zelf

Ik weet ook niet welk soort dit is. Ik neem aan voor een diesel, maar moet dit nog even nagaan.

Gret, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 12 feb 2012, 18:18

Serge in een diesel zit een zwaardere dynamo, ik meen met 4 polen en de spanningsregelaars zijn ook anders, zitten er in een diesel trouwens geen 2 regelaars ? In de Le Lion clubboekjes heeft Erik B. veel over dit onderwerp geschreven. Er staan ook beschrijvingen in over het afstellen van contactjes etc. etc. We spreken elkaar nog wel. Groet Aart
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 13 feb 2012, 19:00, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 12 feb 2012, 19:16

Helaas heb ik geen uitgaven van de lion ouder dan juni vorig jaar omdat ik nog geen lid was. Ik heb wel begrepen dat oudere uitgaven online staan, maar exclusief voor leden van de PCN. (vreemd trouwens). Om nou ook lid van de PCN te worden??
Ik heb in beide diesels maar één regelaar. De dynamo zal wat zwaarder zijn en wellicht zijn laadvermogen bij wat lagere toerentallen afgeven. De dynamo's hebben trouwens maar 2 aansluitingen en massa volgens mij.
Ga er van de week eens naar kijken. Kan ook nog dat de draad vanaf de regelaar naar de Ampéremeter losgeraakt is. Dan laad ie volgens mij ook niet. Zou het makkelijkst zijn.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 16 feb 2012, 01:43

Vandaag bezig geweest met de voorwielophanging.

De stuurkogels zat erg veel speling op aan beide kanten en de slient bushes is het stuurhuis zat erg veel speling op.
De stuurhuis bus rechts viel zo het rubber uit.
Ik had het één en ander aan rubber bussen liggen waar de goede (nieuw) tussen zaten.
Het leek het makkelijkst het stuurhuis in z'n geheel te demonteren; 2 moeren los waarmee die op de motorsteun vast zit en "even" de stuuras los. Dit was dus een denkfout. De 2 moeren ging prima maar de stuuras met geen mogelijkheid.
Dit zit met een vertanding in een rubber koppeling. Die ging wel los maar de rubber koppeling ging niet door een gat tussen het subframe en de motorsteun. Geprobeerd de koppeling uit elkaar te halen; bouten muurvast en door de gebrekkige ruimte geen kracht kunnen zetten. De metalen omhulsels van de bussen dienen in het stuurhuis geperst te worden.

Na een kop koffie waarbij de beste ideen naar boven komen :wink: maar besloten het stuurhuis te laten zitten en ze op de auto in te persenj met de kleinste machineklem die ik heb.
Eerst de oude bus ingezaagd en verwijderd. Bleek dat de randen tijdens een vorige montage behoorlijk opgestuikt waren. :evil:
Boel schoongemaakt, met WD40 ingespoten en het oppervlak van het gat schoon/glad gemaakt met een hoon. Ging net qua ruimte.
Vervolgens de nieuwe bus ingeperst met de machineklem en een dop voor het laatste stukje.

Afbeelding

Toen het volgende punt, de stuurkogel rechts.
Hier zit veel teveel speling op. Ik heb nog een paar fuseestukken van een sedan liggen met goede stuurstangen en kogels.
Bleek dat de moer van de stuurkogel vastgelast te zitten.

Afbeelding

Slijptol erop en de las doorgeslepen. Vervolgens geprobeerd de conische bevestiging los te tikken: muurvast. :evil: Ik heb nog nooit een stuurkogel niet losgekregen. Nooit speciaal gereedschap nodig gehad maar ik ga morgen ergens een stuurkogeltrekker vandaan proberen te halen. En zo vroeg mogelijk want ik het een afspraak om 11:00 voor een voorkeuring.

Het kenteken kwam trouwens vandaag binnen. Super, maar voordat ik de weg op kan heb ik nog wat te doen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor risky » 16 feb 2012, 12:49

oei wat een klussen aan 403 ,deze geeft zich niet zo snel gewonnen.
Ik heb dat wel eens vaker gezien zo`n stuur kogel vastgelast,het toppunt van beunhazerij :?
ik heb zo`n wig voor ertussen maar die gebruik ik weinig omdat je altijd die stofhoezen lek prikt.
hoelang heeft deze 403 eigenlijk stil gestaan?
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 16 feb 2012, 18:14

Hoe lang de 403 stil heeft gestaan; geen idee. Ik denk een paar jaar. Valt erg mee denk ik.
Beunhazerij? Tja, af en toe moet je wat als er geen spullen voorhanden zijn. En een lasje is natuurlijk wel de ultime borging. :mrgreen:

I.i.g. voor een tientje een kogeltrekker gekocht (die toch al op m'n wensenlijstje stond), ding op spanning gezet, grote klap, los. Af en toe moet je gewoon de juiste spullen hebben :oops:
Voorkeuring vandaag viel erg mee, wat lampjes, een lagertje, bandje, uitlaatdempertje en ruitenwisserblaadjes. Handremmetje even gangbaar maken. Nog wat kleine dingetjes, maar eigenlijk alleen maar onderhoud.

Remverschil zowel voor als achter nog geen 5%, super.

Komt helemaal goed met het ding.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor risky » 16 feb 2012, 23:00

oh dat valt me 100% mee voor de apk.
heb je de oliefilter ook al vernieuwd ivb met het brandende olie lampje?
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 17 feb 2012, 00:04

Olie en filter is vervangen maar heeft nog hetzelfde. Nog even verder zoeken.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor risky » 17 feb 2012, 00:27

ik zou eerst maar de oliedruk zender vernieuwen die willen ook nog wel eens een valse indruk geven
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor joospeugeot » 17 feb 2012, 01:58

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 03:28, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten