Vandaag de 403 opgehaald.
Vroeg (voor mijn doen
) op weg.
Eerst in Eefde een andere auto opgehaald die ook naar de lasser moest.
Om een uur of 10 de pickup met glimmende onderkant (en iets minder glimmende bovenkant) mogen bewonderen.
Het is een flink karwei geweest.
Even wat cijfers:
las en slijpwerk: Bij 148 uur gestopt met tellen. Grove schatting rond de 200 uur.
60 liter lasgas
32 doorslijpschijven
12 lamellenschijven
2 bussen strijkkit
9 liter tectyl
3 liter nadencoating
2 liter ML
5 m2 plaat
Het motortje startte vlot dus opladen op de trailer was makkelijk. Wat is zo'n ding sterk onderin. Op versneld stationair rolt ie zo naar boven.
Direct door naar de RDW waar je achter in de rij mag aansluiten.
Was niet heel druk, maar kennelijk waren er wat problemen met de keuring van een Porche 356 die in showroomstaat leek en voor me stond. Na een uurtje kon het dieseltje naar binnen.
Ik heb alleen een kenteken aangevraagd. Voor de APK is het nog iets te vroeg. Het two-tone groene gevaarte trok veel bijkijks en bezorgde de nodige hoofdbrekens bij de heren van de RDW.
"Ehh, meneer"? "Weet u hoeveel pk die heeft"? Volgens mij 45. Las later dat het 55 SAE pk was maar DIN pk is duidelijk een andere maat.
"Wat is het ledig gewicht"? Ik had geen idee. Op het plaatje aan de zijkant stonden 2 gewichten, ééntje 1305kg, de ander 2155. Uit een folder wist ik nog dat het laadvermogen 850 kg was. Maar op gegokt dat het gewicht de 1305 was.
Tja, hoeveel zou de achteras mogen hebben vroeg de man zich achter het oor krabbend af. Hij heeft hier met gezond verstand (hoop ik) iets van gemaakt.
Toen ik vroeg wat het maximum trekgewicht is van een 403 pickup vertelde hij me dat er 0 kg op het kenteken komt te staan omdat er geen gegevens van bekend zijn. Lekker dan... Heb ik een trekhaak, mag ik em niet gebruiken. Hoe moet ik dan met de vouwwagen op vakantie? "Eh, gewoon doen" was het advies. De kans dat je aangehouden wordt is toch klein.
In ieder geval is het pickupje heel in m'n ruimte aangekomen.
Een aantal dingetjes stonden op het lijstje: om gelijk even naar te kijken.
- Toerental wisselde nogal, veel rook en slagen missen. Leek op lucht.
Dit bleek wel. Ik had de slang tussen het filter en de pomp vervangen door een transparante. Probleem over. Liep veel regelmatigen en rookte minder. Het verwijderde stuk slang vertoonde her en der wat scheurtjes. Ook zat er een langwerpig ding in deze leiding. Morgen eens kijken wat dit precies is. Zou een bacteriemagneet o.i.d. kunnen zijn.
- Bij starten gelijk circulatie in de radiator, zal dus geen thermostaat in zitten.
Ik had voor de sedan een nieuwe thermostaat gekocht maar niet gebruikt omdat ik er eerst een gebruikte uit de onderdelenvoorraad in had gezet die het prima deed. Er zat in de pickup idd geen thermostaat dus deze nieuwe er in gezet. Klusje van 5 minuten. Laten draaien en de temperatuurmeter goed in de gaten gehouden omdat ik niet wist of deze werkte. Kwam mooi op en bleef keurig op 78 graden staan. Openingstemperatuur van de thermostaat is 74 graden dus alles werkt nu goed.
Motortje begon steeds beter te lopen en minder te roken. Waarschijnlijk lang geleden dat deze op bedrijfstemparatuur heeft gedraaid.
Mist soms nog een slagje, maar kan heel goed vervuilde of te strakke kleppen zijn. Kleppen stellen staat ook nog op het programma.
Dit is een filmpje. Om te zien op klikken. Sorry voor de slechte geluidskwaliteit.
- Bij RDW de verlichting een geprobeerd. Deed de eerste keer alle standen prima, tweede keer alleen nog parkeerlicht. Geen dimlicht en grootlicht meer. Blijkt een probleem in de schakelaar aan de stuurkolom te zijn. Met een beetje morrelen doet ie het af en toe. Ik ga eerst eens proberen te contactjes schoon te maken, anders heb ik nog een reserve schakelaar.
Toen de motor warm was na het vervangen van de thermostaat heb ik het versneld stationair teruggedraaid. Toen kwam nog een puntje aan het licht; oliedruklampje begon te branden. Met iets gas geven ging het weer uit. Dit is jammer maar eerst maar eens olie en filter vervangen. Ook staat het stationair nu wel vrij laag (iets van 600 rpm) maar zou eigenlijk geen brandend lampje mogen geven. Hiervoor is even nader onderzoek nodig.
Verder nog legio aan kleine en wat grotere klussen.
Uiteindelijk wordt het wel wat.
Groet, Serge