Een nieuwe 403 diesel voor 403diesel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 18 feb 2012, 00:21

403diesel schreef:A.B.203 schreef:
Zit de originele D-motor er nog in?

Er zit een XD85 in, de 1816 cc. Dit is de oer diesel die er in hoort, of het nog de originele is weet ik niet. Ik denk het wel, maar ik zou de nummers moeten vergelijken.


Toevallig vandaag even naar gekeken: Matching numbers. Leuk!
Datum eerste toelating 09-07-'63
Chassis en motornummer 3101690.

Vandaag even een uurtje besteed aan wat APK puntjes:
Andere stuurkogel en stuurhuisbus vervangen. Deze stuurkogel ging eigenlijk heel makkelijk. Voorwielophanging weer geheel spelingsvrij.
Deursloten afgesteld (rechts sloot alleen in het eerste slot),
Parkeer/knipperlicht voor zat geen lampje in,
Even de draden van de remlichtschakelaar doorverbonden, toen deden ze het gewoon, dus even de schakelaar schoon maken of vervangen.
Verder de smeerpuntjes een slagje vet gegeven.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 21 feb 2012, 23:15

Bij aanschaf van de sedan had ik het idee "pff, wat een zooi aan onderdelen, wat moet ik ermee. Hiermee doelend op de volle bestelbus met veelal gebruikte spullen die ik erbij kreeg.

Blijken toch veel handige dingen tussen te zitten doe met de pickup goed van pas komen.

zoals dit bijvoorbeeld:

Afbeelding
Een bijna splinternieuw set lagers in één van de naven voor.
De naaf van de pickup is anders, 5 wielmoeren i.p.v. 3, maar de lagers bleken hetzelfde.
Het rechtervoorwiel maakte teveel lagergeluid bij ronddraaien, apk puntje.

Bij demonteren en schoonmaken bleek er een putje in de ring van het binnenlager te zitten.

Afbeelding

Even een trekkertje gedraaid uit een stukje strip en de boel omgezet.

Weer een puntje van het lijstje.

Ook vanmorgen de prisma kentekenplaten opgehaald. Kenteken is BE-72-71

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 21 feb 2012, 23:28

Je bent goed bezig Serge, loopt de motor ook al naar je zin ?

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 21 feb 2012, 23:39

Loopt als een tierelier, maar dat deed hij al.
Moet nog de oliedruk opmeten en verder uitzoeken waar dat zit. Auto staat nu een beetje ingebouwd dus kan niet heel makkelijk naar buiten. Binnen warm laten draaien is om veiligheids- (mist) en gezondheidsredenen niet aan te raden :mrgreen:
Vieze stinkdiesel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 maart 2012, 22:53

Het weekend de rem linksachter weer in elkaar gezet. Handremkabel is weer gangbaar. Ook de schoenen iets teruggesteld zodat deze niet meer aanlopen.

Ik had vorige week al de behuizing van het oliefilter er afgehaald om te kijken of er mogelijk een lekkage zit in de overloop voor verstopt filter. Deze leek iets te lekken. Ik het de behuizing omgewisseld met die van de sedan. Dit is het nieuwere type met opschroefbaar filter en ik wist dat deze goed was, ook de oliedruksensor. Met in elkaar zetten de oude pakking gebruikt maar deze lekte natuurlijk. Na enige tijd grasduinen op het zoldertje van de garage de verloren rol pakking gevonden en meegenomen naar de werkplaats. Even 2 holpijpjes (makkelijk, een draaibank) gemaakt en een nieuwe pakkig gesneden.

Afbeelding

De boel weer in elkaar gezet en de motor warm laten draaien. Ondertussen de multimeter op de spanningsregelaar gezet en handmatig het verstelbare armpje bedient. Deze bleek dus een beetje vast te zitten. Ik had van tevoren de lampen een tijdje laten branden zodat de accu half leeg was om te kijken of er ook geladen zou worden. Keurig 13,4V bij ongeveer 15 Ampére. Straks tijdens een rit eens kijken of de regelaar ook echt regelt bij verschillende acculadingen.

Motor blijkt bij wat warmere olie toch onvoldoende oliedruk te hebben. Onder de 900 tot 1000 rpm gaat het oliedruklampje weer aan. Geen quick fix dus :(
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 05 maart 2012, 23:10

Welk verstelbaar armpje bedoel je Serge??
Jammer dat de oliedruk aan de lage kant blijft..
Die van m,n broer z,n 203 had het ook bij lage toeren.. Bij wisseling van de koppelingsplaat bleek
dat er c.a 3 mm axiale speling op de krukas zat.. Na onderzoek en overleg met Sander bleek er een ring van c.a 3 mm
dikte te ontbreken.. Na deze er tussen te hebben gezet was de speling weg maar ook de lage oliedruk..
Hij heeft prima gelopen afgelopen week.. Ook de koppeling..
Hoe is dit met jouw motor?? Heeft die misschien ook speling en zo ja hoeveel??
Mijn multimeter is bij draaiende motor onbruikbaar omdat de getallen dan op hol slaan..
Daarom dacht ik dat er elektrisch iets fout zat maar de meter in de garage vertoont dit niet..
De mijnen pikt dan schijnbaar een magnetisch veld op o.i.d..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 05 maart 2012, 23:50

janbachee schreef:Welk verstelbaar armpje bedoel je Serge??


Bij de regelaar naast de bovenste aansluiting (de uitgang die naar de Amperemeter gaat en daarvandaan naar de accu) dit contactlipje heeft een stelschroef. Ik had dit contact even handmatig in- en uitgeschakeld. Lijkt het nu goed te doen.

Oliedruk is vervelend. Weet je alles van. Kan in veel dingen zitten. Wordt zoeken.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 06 maart 2012, 00:03

Ja is bij de mijne dus ook.. Ik had hem eerst in het midden afgesteld en het afdekkapje eraf gelaten..
Het was de bedoeling om hem al rijdend nog iets te corrigeren indien nodig..
Maar zover is het niet gekomen.. :cry:
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 11 maart 2012, 23:30

Verder wat kleine klusjes gedaan aan de pickup.

Nieuwe remlichtschakelaar gemonteerd, achterlicht omgedraaid (eentje zat verkeerd om i.v.m. kentekenplaat verlichting. De plaat komt nu meer naar het midden), cardanolie ververst, gaskabel ging stroef dus schoon gemaakt en buitenkabel met whitegrease doorgespoten.

Ook bezig geweest met de koplampen. Wat een drama met die verschillende potten en reflectors. De reflectors zaten los omdat de potten niet bij dit type reflector horen. De rand hield de lamp in de pot. Er zaten stukken bubblewrap achter om de reflector naar voren te duwen. Hier t.z.t. iets anders voor zien te regelen. Voor nu heb ik de randjes van de koplampranden, die toch zwaar verroest zijn, iets naar binnen gebogen waardoor het glas er net doorheen past. Vervolgens een paar flinke dotten kit ertussen, rand erop gedrukt, koplamp met tape op de juiste hoogte vastgezet om de kit te laten drogen. Wel erg een habbiebabbie oplossing maar voor de APK moet het maar even. Rustig op zoek naar een paar fatsoenlijke reflectoren en/of potten zodat het weer zit zoals het hoort.

Vandaag een paar pickup velgen opgehaald dus zonder de steunen voor wieldoppen. Zal een stuk beter staan.

Komende week weer een stukje verder.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 13 maart 2012, 23:50

Morgen om 10:00 uur weer een nieuwe poging voor de APK. Ze hebben vorige keer een aantal dingen gemist volgens mij zoals de kachelventilator, ruitenwisserblaadjes, etc.
We zullen het wel zien.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 13 maart 2012, 23:55

Ik zal voor je duimen Serge!! Bij goedkeuring naar Dronten aankomende Sneon!!??
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 14 maart 2012, 13:43

APK is gelukt.
Nu maar eens heel voorzichtig beginnen met rijden. Rustig binnendoor naar huis over de 60 km weggetjes. Kijken of het roken wat minder wil worden bij belasting.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor A.B.203 » 14 maart 2012, 14:16

Proficiat met de verkeerswaardigheid van je truckje. Rij zaterdag naar Dronten dan kunnen we elkaar misschien onderweg nog van dienst zijn.

gr Aart
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 14 maart 2012, 23:36

Zoals al even snel gepost vanmiddag zit er nu APK op de pickup.

Ik had het lijstje met puntjes afgewerkt naar ze waren toen vergeten een paar puntjes te controleren zoals de clacson. Er zat een hoorn onder de motorkap maar nergens een schakelaar of knop hiervoor. Wie weet waar deze bij een pickup hoort te zitten?
Bij de sedan is dit een halve ring op het stuur met twee standen. De draden hiervoor lopen door de stuuras en komen er aan het eind bij het stuurhuis uit.
De pickup heeft een stuur zonder zo'n ring en de uitgang onder aan de stuuras is afgedopt met een kap die er erg origineel uit ziet. Ik neem aan dat hiervoor ergens anders een schakelaar hoort die misschien verwijderd is. Even snel een draad getrokken en de clacson op een achteraf ingebouwde wip-schakelaar gezet. Er zijn nog een paar dingetjes -niet voor de APK overigens- die even nagekeken moeten worden. Zo zit er een schakelaar op het dashboard waarmee je alleen het dashboard verlichting aan en uit kan zetten. De pot meter onder het dashboard doet niets terwijl deze voor de verlichting zou moeten zijn.

In ieder geval konden we de weg op. Vanaf het bedrijf binnendoor naar huis gereden ongeveer 20 km over merendeel 60 km/u weggetjes. Voor vertrek nog even het oiiepeil in de bak gecontroleerd. Tijdens de rit bleek dat de olie met rijden toch warmer en dunner wordt dan wanneer deze stationair staat te draaien aangezien het oliedruklampje steeds eerder aan gaat. Ik heb nog even overwogen er dikkere olie in te gooien om naar Dronten te kunnen zaterdag maar dat heeft geen zin.

Toch het werkpaard even ingespannen voor een klusje.

Afbeelding

Hier nog 2 filmpjes
http://youtu.be/CMhPn6lrNIE

http://youtu.be/4RZQ2E8YAKI

Teruggereden naar Beesd, auto binnengezet en de olie eruit laten lopen. Gezien de ruimte onder de carterpan is het denk ik erg lastig deze er onderuit te krijgen. Morgen toch echt achter een takel aan om de motor eruit te krijgen.

Ik denk dat ik wel even naar dronten ga zaterdag maar wordt niet met een 403.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor chr. » 14 maart 2012, 23:48

Leuk man :D 1e film is smal beeld, de 2e tokkel je lekker door. Alleen het camerawerk op het einde ging niet helemaal goed :mrgreen: :mrgreen: .
Plezier met je 403 :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 15 maart 2012, 00:34

Mooi filmpje Serge!! Geweldig dat de apk gelukt is.. De claxon niet hetzelfde als de 203? Daar is het de linker stuurhendelknop die je indrukt om te toeteren.
Knop draaien is lichten aan..
Jammer dat de motor eruit moet maar een brandend oliedruklampje is niet prettig..
succes met uitbouwen.
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 15 maart 2012, 12:03

Leuk om eens met je mee te rijden Serge.
2e filmpje was t leukste, volgens mij viel de camera van t dashboard af toen je optrok bi de kruising he :-)
Reed je nu op die buitenweggetjes tegen de 80 met de 403?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 15 maart 2012, 22:23

MarcoWetzels schreef:Leuk om eens met je mee te rijden Serge.
2e filmpje was t leukste, volgens mij viel de camera van t dashboard af toen je optrok bi de kruising he :-)
Reed je nu op die buitenweggetjes tegen de 80 met de 403?


Met versneld stationair helemaal omhoog gedraait was het even schikken met die bottompower :mrgreen: Kan er ook mee te maken hebben dat de telefoon op een erg smal randje op het dashboard stond :wink:

Snelheid was ergens tussen 65 en 72 gemeten met een trajectopname. Leuk tegenwoordig die app's.
Ik heb heel even 80 gereden maar er is dan een sterke resonantie. Hier ook even naar kijken. Bijvoorbeeld het platgedrukte deel van de voorpijp, de verdroogde motorrubbers en mogelijk een drijfstanglager met veel speling helpen niet. Motorrubbers heb ik nog nieuw liggen , motor moet er toch uit. Voorpijp schijnen ze bij het APH magazijn te hebben (nu dus in een container ergens) middenpijp en achterdemper moet eigenlijk ook vervangen worden. Ik heb de achterdemper voor de APK maar even dichtgebakken maar dat was al een keer of 4 gedaan.

Vandaag vast de radiator eruit gehaald en een motortakel gekocht en in elkaar gezet. Ik hoop dat de takel hoog genoeg komt want het pickupje staat redelijk hoog in vergelijking met moderne auto's.
Verder heeft deze geen hijsogen (sedan wel) dus ik zit er aan te denken deze uit te snijden uit 3 mm plaat en voor en achter tussen de kopbouten te schroeven.

Ik vraag me nu af of je voor dit doel één kopbout los kunt draaien en na montage van de beugel weer vast draaien met het voorgeschreven koppel. Zou volgens mij geen probleem moeten zijn.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 16 maart 2012, 00:20

Ik doe gewoon 2 stroppen om het blok om te hijsen.
Er is wel een kofferbakverkoop a.s Zaterdag, misschien dat er iemand een voorpijp meebrengt. :mrgreen:
Ik heb nog wel een stel koplampringen die m,n broertje ergens heeft opgeduikeld maar die waarschijnlijk voor een 403 zijn..
Heb je deze misschien ook nodig dan breng ik ze mee..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 305 friesland » 16 maart 2012, 08:20

claxon kan wel eens op een van de 2 hendels aan het stuur zitten , richtingaanwijzer naar je toe of druknop op verlichtingshendel.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 16 maart 2012, 23:29

janbachee schreef:Ik heb nog wel een stel koplampringen die m,n broertje ergens heeft opgeduikeld maar die waarschijnlijk voor een 403 zijn..Heb je deze misschien ook nodig dan breng ik ze mee..
A.B.203 schreef:Proficiat met de verkeerswaardigheid van je truckje. Rij zaterdag naar Dronten dan kunnen we elkaar misschien onderweg nog van dienst zijn.

gr Aart


Ik ga morgen toch even in Dronten kijken. Zie je daar dan wel.

janbachee schreef:Ik heb nog wel een stel koplampringen die m,n broertje ergens heeft opgeduikeld maar die waarschijnlijk voor een 403 zijn..Heb je deze misschien ook nodig dan breng ik ze mee..


Ik heb nog 2 aluminium koplampringen maar die glimmen niet heel erg en deuken snel. Als je ze mee wil nemen graag.

305 friesland schreef:claxon kan wel eens op een van de 2 hendels aan het stuur zitten , richtingaanwijzer naar je toe of druknop op verlichtingshendel.


Inderdaad blijkt dat de claxon bedient wordt door de verlichtingshendel. Alleen zat deze behoorlijk vast. Met beleid rammen kwam deze los. Even doorgemeten en blijkt te werken.

Vandaag het blok eruit gehengeld. Viel me erg tegen eigenlijk. Voornamelijk door de toegangkelijkheid. Er zit met bijna alles een vooras flink in de weg. Ik had al begrepen dat het een drama is om de kruiskoppeling tussen de bak en de achteras weer fatsoenlijk te monteren dus ik heb de bak laten zitten. Je moet dan de uitstulping van het carter over de vooras tillen terwijl de ingaande as van de versnellingsbak nog ergens in het gat van de koppelingsplaat zweeft. Carterpan er onderuit halen was ook lastig omdat hiervan 2 bouten precies boven die vooras zitten. Uiteindelijk toch redelijk makkelijk gegaan maar een tijd bezig geweest; een uur of 5 met het maken van een hijsoog, markeren van de bedrading en inkorten van de ketting van de kraan.

Uiteraard is er weer toezicht of alles wel goed gaat 8)

Afbeelding

Binnenkort zowel de motor als de motorruimte eens goed ontvetten en reinigen. Voor de motor zodat er minder troep in komt met demonteren voor de motorruimte omdat het een mooie kans is.

Afbeelding

Het blok is vrij zwaar. Het leek me makkelijk deze op een pallet te zetten zodat deze verplaatsbaar is maar het pallet dacht daar anders over en zakte door.

Nu nog eens nadenken over de versnellingsbak De eerste 3 versnellingen maken best wat herrie. Nu de boel er toch onderuit is deze misschien ook maar wisselen. Of doorrijden met deze tot ie er onderuit valt. Weet nog niet. Eerst eens de motor verder bekijken.

Morgen Dronten, helaas niet met een oude Peus. Wordt denk ik de witte baron. Is dit jaar ook nog niet buiten geweest.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 17 maart 2012, 00:28

startmotor zit rechts zie ik in tegenstelling tot de 203.. Montage verder ongeveer gelijk toch?? De truck is om de versnellingsbak iets te steunen zodat
het blok iets hoger kan om over de vooras te kunnen schuiven om de priseas er uit te krijgen.
carterpan dan kan blijven zitten.. Althans als het verder hetzelfde is als 203.
Mijn lagere versnellingen maken ook aardig herrie.. Maar ik weet niet of dit ook stiller kan. Ik heb de bak er ook niet uit gehad..
Kun je ook zo makkelijk bij de bovenste bouten.. :D
Mooi dat het gelukt is.. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn..
Ik neem de koplampringen mee morgen..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor 403diesel » 20 maart 2012, 00:18

Vandaag een uurtje besteed aan het reinigen van motorruimte en motor van de 403.

Het leek me, zinvol om de spanningsregelaar niet teveel bloot te stellen aan ontvetter en de hogedruk spuit dus heb ik deze er eerst maar uitgehaald. Verder was de motorruimte redelijk schoon alleen de vooras en het stuurhuis waren erg vet. Ook het koppelingshuis is nu weer schoon.

Vervolgens de motor schoongespoten. Carterpan zat een dikke koek van olie en zand op. Het werkt een stuk lekkerder als alles een beetje schoon is.

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor MarcoPeus » 20 maart 2012, 00:20

Ziet er weer netjes uit Serge. Werkt inderdaad erg prettig als je niet bij elke poging t blok vast te pakken wegglijdt in t vet
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

Berichtdoor jan-03 » 20 maart 2012, 08:32

Spanningsregelaar met omzichtigheid behandelen is niet verkeerd... :D
Schone motorruimte is ook lekker hoor en werkt een stuk prettiger al kan ik dat op deze foto niet echt zien hoor..
Je had last van overdadig trillen en lawaai en een brandend oliedruklampje dus is het hopen dat het blok nog goed te krijgen is..
Orgineel blok behouden is het mooiste.. Je gaat eerst de krukas, drijfstangen enz bekijken hoe die zijn zei je al.. Afwachten hoe deze zijn..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten