Pagina 1 van 17

Een nieuwe 403 diesel voor 403diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 00:43
door 403diesel
Al even geleden ben tegen een ander object aangelopen die ik niet kan laten staan.
Aangezien de het verhaal allemaal wat concreter wordt plaats ik hier wat afbeeldingen.

Afbeelding

Afbeelding

De kenners zien denk ik ook gelijk waar de auto vandaan komt aan het gele gevaarte ernaast. :mrgreen: :mrgreen:

Wegens ruimtegebrek is de pickup nog niet opgehaald en wegens tijdgebrek wordt de auto door iemand anders gelast. Het is de bedoeling deze relatief snel op de weg te krijgen en ermee te gaan rijden met bedrijfsreklame en misschien zelfs ter vervanging voor de Boxer.

De auto lijkt technisch goed (start gelijk in tegenstelling tot de sedan en rem prima) en er is in de loop der jaren al veel aan vervangen.
Zoals vele pickups heeft ook deze bijna geen dorpels meer maar dat komt allemaal in orde.
Verder is de kleurstelling afgrijselijk (mijn mening) dus daar gaat ook wat aan gebeuren.

Aanstaande donderdag gaat de pickup naar de lasser.
Meer foto's en info volgen.

Groet, Serge

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 00:51
door Harrie
Gefeliciteerd met deze 403 Bachee , Serge !

ja, tuurlijk, die komt uit Eefde :D :D :D
Die verkoper kun je 1000 promille vertrouwen ! :wink:

veel plezier met het opknappen en dan lekker mee rijden.
ook als reklame-voertuig zal die uitstekend voldoen, het is absoluut een auto die opvalt.
( al weet ik nog niet welke kleur ze wordt... :mrgreen: )

grt, Harrie

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 00:56
door 403diesel
Harrie schreef:( al weet ik nog niet welke kleur ze wordt... )


Denk dezelfde kleur als de folder die ik in jouw J7/J9 folder-topic heb geplaatst. Is wel de ultime werkpaard kleur.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 01:11
door risky
Wijs hoor,zeker als bedrijfs auto 8)
Die valt wel op dus betere reclame kan je niet krijgen :D
mvg

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 01:56
door jan-03
Ja helemaal super!! Ik wist het al even en het was moeilijk het voor me te houden maar er is dus nog een bachee op het forum.. :mrgreen:
Dat de boxer hiervoor misschien het veld moet ruimen is nieuw voor me!! We zijn heeeel benieuwd naar het eindresutaat..
Nogmaals gefeliciteerd Serge..
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 18:17
door Evert G.D
Hey, dat is leuk! Ben benieuwd wat het gaat worden! :D

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 19:16
door A.B.203
Serge, proficiat met met je nieuwe project. Zo'n bedrijfswagen wordt zeker de blikvanger van de Betuwe, echt een prachtige uitvoering. Voor die grijze waar jullie bij zijn wezen kijken is nog steeds geen witte rook verschenen. Veel plezier met je voitures. gr Aart

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 08 jan 2012, 12:30
door 305 friesland
Als je de andere bedoelt die tegelijk te koop was dan staat die bij mij.
Hij heeft inmiddels wel rook gegeven en ongeveer een half uur gelopen maar motor is niet zuiver, voornamelijk door de brandstofpomp.
maar is wel in een heel andere staat als deze van serge :oops:
eerst daar maar eens rustig mee aan doen komt tijd komt raad

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 08 jan 2012, 12:35
door Marinus
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst met karakter. Schitterend werkpaard.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 08 jan 2012, 13:32
door chr.
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst, uitstekend werkpaard. 8)
Ga je deze ook aanpakken? Het wordt steeds mooier op de weg :mrgreen:

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012, 01:31
door 403diesel
Bedankt voor de positieve reakties. Ik ben benieuwd hoe dit project zal verlopen. De hoop is dat er buiten het laswerk niet heel veel aan hoeft te gebeuren, maar met zo'n oude auto dit alweer een tijdje staat weet je het nooit.


305 friesland schreef:Als je de andere bedoelt die tegelijk te koop was dan staat die bij mij.
Hij heeft inmiddels wel rook gegeven en ongeveer een half uur gelopen maar motor is niet zuiver, voornamelijk door de brandstofpomp.
maar is wel in een heel andere staat als deze van serge :oops:
eerst daar maar eens rustig mee aan doen komt tijd komt raad


Qua roest zijn ze dacht ik ongeveer hetzelfde Hans. Bij de jouwe zijn de balken voor veel beter maar is de bodem van de bak minder (weg). Dorpels zijn volgens mij ongeveer hetzelfde (niet echt fris dus) en je mist een paar dingen zoals koplampen en de klok e.d. die je van je donor kunt halen?
In eerste instantie heb ik er even aan gedacht degene te nemen die jij nu hebt, maar ik had geen donor voor de paar dingen die missen. Jammer dat de motor niet lekker loopt, maar volgens mij heeft de verkoper je ook nog aangeboden dat je het blok kunt omruilen én de auto bij je thuis afgeleverd. Maar als het blok verder goed is, kan je er niet een CAV pomp opzetten?

Groet, Serge

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 12 jan 2012, 23:49
door 403diesel
Vandaag het groene gevaarte opgehaald en naar de lasser gebracht.
Vanmorgen op pad gegaan met de accu van de sedan dit ik afgelopen nacht nog even aan de lader had gezet voor het geval er veel stroom nodig zou zijn om te starten en 5 liter koelvloeistof. Er zat oorspronkelijk water in maar dit is een tijdje geleden afgetapt in verband met de aankomende winter. Maar better safe than sorry.
Koelvloeistof erin en accu aangesloten.
Even gloeien, alhoewel even bij een 403 diesel betrekkelijk is :mrgreen: en het apparaat startte direct 8)
Roken als een ketter maar waarschijnlijk heeft de auto al een tijd niet echt meer gereden, er zit geen thermostaat in (direct behoorlijke circulatie in de radiator) en er zal ook wel wat lucht in het brandstofsysteem zitten.

Het pickupje op de aanhangwagen gereden heb ik en paar fotootjes gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

LEUK!!
Afbeelding

Nog het één en ander te doen :?
Afbeelding

Bij de lasser aangekomen is het pickupje op de brug gegaan.
Tsja, het is geen nieuwe.
Na even zoeken naar een geschikte plek om de stempels van de brug onder te zetten ging de brug omhoog, en 2 cm later toen het overgebleven metaal waar ooit de krikpunten hadden gezeten zich wat had gezet, de auto ook :mrgreen:
Toch even links en recht een krab achter het oor...
Voorkant tot het schutbord is best goed, een behoorlijke deuk in het front onderin, voorschermen met een deukje en een krasje, maar dat hoort bij het karakter van de auto.

Bodem rechtsvoor (vloer passagierszijde) dient vervagen te worden.
Binnendorpels links en rechts zijn vrij slecht, weg eigelijk. Langsbalken in het midden zijn vrij hard. Dwarsbalk onder het midden van de bak is de onderkant slecht. Aangezien dit een ongekeerd U-profiel is waar met flenzen een losse bodem ingelast is is dit relatief makkelijk te vernieuwen. En wel een belangrijk punt aangezien aan deze balk de voorste bevestigingspunten van de bladveren gemonteerd zitten. Verder her en der over de hele bodem wat gaten.
Degene die de auto gaat lassen heb ik vandaag voor het eerst kennis mee gemaakt, maar heeft een zeer ruime ervaring in het restaureren van oude auto's (stond o.a. een A-ford coupé waarvan hij ondermeer nieuwe spatborden heeft gerold), dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Ook heb ik aangegeven voor het betere afwerkingsnivea te willen gaan. Dus de vloerplaten netjes met ribbels erin zoals origineel i.p.v. een vlakke plaat. Dit zijn dingen waarvan ik weet dat ik er spijt van krijg als ik de goedkopere (snellere) optie zou kiezen.

Qua techniek zal er buiten standaard onderhoud (olie, filters, remvloeistof, cardan en bakolie, kleppen stellen, etc.) ook het één en ander moeten gebeuren voor de pickup APK waardig is; fuseekogels zit aan beide kanten een mm of 3tot 4 speling op, silentbushes in het stuurhuis moeten vervangen worden, uitlaat onder de bodem is platgedrukt door een héle hoge drempel :? en zo zal ik nog wel een paar dingen tegenkomen.
Vooralsnog is de bedoeling de techniek zelf te doen, tenzij het laswerk aan de pickup meevalt en aan de sedan tegenvalt.
We zien wel hoe het loopt.

Groet, Serge

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 00:13
door RondeB
Ook al weer een best project :shock: Pas maar op dat dat lasklusje niet gigantisch uit de klauw gaat lopen.....aardig kostenpostje als je dat uitbesteed en dan moet je nog de techniek 8)
Wat betreft je verschil in binnenscherm links en rechts bij de andere 403; als je de Peugeot 403 onderdelenboeken erbij pakt heb je hele aardige tekeningen van het plaatwerk , geen maatvoeringen of zo maar je ziet wel redelijk hoe het origineel was.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 00:20
door jan-03
Prachtige pickup en geweldig dat die weer in oude glorie wordt hersteld...
Serge bedankt voor de duidelijke uitleg en mooie plaatjes.. Het is weer genieten in deze topic.. 8)
gr Jan.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 10:01
door risky
Zo,dat is een aardig klusje zeg.
Dit zal mij toch echt te gek zijn,wat is die slecht joh :shock:
Maar gelukkig is niet iedereen zo als mij,en krijgt de 403 weer een 2e leven :D
Wel goede prijs afspraken maken want dit kan wel eens flink in de papieren lopen.
want dan is hij klaar en sta je toch nog voor een verrassing.
Maar ook deze topic ga ik met belangstelling volgen .
mvg

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 23:37
door Harrie
succes met het herstel, Serge !

het plaatwerk lijkt me niet ál te ingewikkeld qua vorm, dus met
wat op maat gezette plaat kom je al een heel eind.
ik ga het vervolg ook met grote interesse volgen :wink:
grt, Harrie

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 15:09
door 403diesel
Gisteren druk aan het werk; telefoon.

"Met de lasser" (om privacy redenen wordt de naam niet genoemd)
"Goedemiddag lasser"
"Ik ben eens aan het spijpen geweest en het alle polyester matten verwijderd, maarrehh als je nu met een beetje gewicht in de bak voor een stoplicht zou wegtrekken ligt ie in tweeén; De balk aan de linkerkant zit over de hele omtrek nog maar met 5 cm vast ter hoogte van de achterkant van de deur".
"Oh" :shock: ................ En nu?
"Kan wel gemaakt worden hoor maar kost wel wat meer tijd; 120 uur totaal voor de hele auto.
:? :roll: ........... "Ik denk er even over, bel je zo terug".

Ik Michael gebeld die mij de auto verkocht heeft en het verhaal even verteld.
OOps. Maar we gaat er uitkomen door een verdeelsleutel in de aankoopprijs.

Lasser teruggebeld: "Doe maar".

Het ziet er naar uit dat het budget voor de totale restauratie alleen al opgaat aan laswerk en aanschaf, maar budgetten zijn er om bijgesteld te worden :mrgreen:
Al met al wordt het een flink project.

risky schreef:Dit zal mij toch echt te gek zijn,wat is die slecht joh
Maar gelukkig is niet iedereen zo als mij,en krijgt de 403 weer een 2e leven


Ik zou hier zelf ook niet zo snel aan beginnen. In projecten moet een beetje evenredige progressie zitten qua moeilijkheidsgraad en vooral benodigde machines. Van de Kever met alles te krijgen qua plaatwerk naar dit is dan wel een heel grote stap. Ook heb ik geen brug, voor dit soort projecten een must. Ik wil er wel één maar in mijn ruimte kan die door de dakconstructie maar op één plek staan waarmee ik de rest van de ruimte afsluit. Aangezien er af en toe ook gewerkt moet worden is dit geen optie.

Harrie schreef:het plaatwerk lijkt me niet ál te ingewikkeld qua vorm, dus met
wat op maat gezette plaat kom je al een heel eind.


Zoals ik het inschat zal met maken van nieuwe balken ook niet het grootste probleem zijn Harrie.
Echter, om de balk erin te krijgen moet alles los. Hiervoor dient alles vooraf gefixeerd te worden en zal er een tijdelijke langsbalk ingelast moeten worden om te voorkomen dat de auto doorzakt. Voor het opbouwen van de balken per zijde het je geen ruimte en door het ontbreken van een dak als bij een sedan heb je geen arm zodat het dak en de vloerplaten alles op kunnen vangen zodra de balk er uit is.
Bij een verkeerde volgorde van weghalen van materiaal zal de auto gaan doorzakken tussen de cabine en de bak. Verschillende foto's van doorgezakte 404 pickups op dit forum bevestigen dit ook.
Ik zal eens kijken of ik eind volgende week nog eens langs kan om een paar foto's te nemen.

Groet, Serge

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 15:29
door A.B.203
hoi Serge,
jij hebt wel lef zeg door zo'n project aan te pakken. Maar mooi dat er toch weer een 403 voor het nageslacht bewaard blijft ! Zijn trouwens alle plaatdelen nog te verkrijgen of moet je zelf de lasstukken pasmaken, buigen etc. ? Kijk inderdaad maar uit voor de passing van de deuren. Ik schrok van de week ook al omdat het linker voorportier na de bodemreparatie niet meer dicht kon. Ligt vermoedelijk aan de bovenste scharnier, de deur heeft daar veel ruimte door speling op de scharnierpen en loszitten van het scharnier aan/bij de deur. Ben benieuwd hoe je transportertje wordt af en opgebouwd dus laat tzt maar eens wat foto's zien.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 22:12
door RondeB
Slik :shock: was er al wat bang voor....403 pickupjes zijn berucht om hun roesterij aan de balken en dorpels... 120uur :cry: om alvast een beetje in de stemming te komen een link naar een hoofdzakelijk foto-blog, ook handig voor referentie foto'shttp://pickup403.over-blog.com/articles-blog.html (ff doorscrollen naar pagina 2 voor het begin) en nog 1 http://403b8.unblog.fr/page/2/

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 22:19
door chr.
Oei, 120 uur is 3 weken werk. Das geen kattepis :oops: maar wel weer een stevige 403 8) .
Veel wijsheid gewenst met je projecten, vindt het knap dat je er aan begonnen bent.
Succes!!

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 22:58
door risky
oei 120 uur? dat is een serieus bedrag :?
Is trouwens zo`n kantelbrug geen optie dan?
mvg

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012, 23:19
door 403diesel
Morgen, als het uitkomt, eens kijken bij het pickupje. Het schijnt vrij hard te gaan momenteel.
Ik neem gelijk 4 platen Zincor meet van 2,5 x 1,25 m: 2 van 0,8 en 2 van 1,0 mm. Prijzen die ik inkoop betaal zijn duidelijk lager dan wat de lasser bij de automaterialenzaak betaald.
Tevens heb ik de reservedorpels die ik bij de sedan heb gekregen alvast ingeladen. Ook daar zit nog iets werk in om ze te herstellen.
Ik ben benieuwd. Schijnt toch een aardig eind op weg te zijn naar een compleet nieuwe bodem. Ik het heetst van de strijd morgen niet vergeten foto's te maken.

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012, 23:57
door jan-03
Nou die 120 uur die ga ik ook wel halen denk ik met de 104.. :mrgreen: Maar ik ga het mooi niet bijhouden.. Ik wil alleen de leuke dingen meenemen in m,n gedachtengang.. :mrgreen:
Maar aan m,n Bachee waren we in een paar avonden klaar.. Onvoorstelbaar zo gaaf of die is..
Mocht je een poos op water en brood moeten leven Serge kun je altijd weer even aansterken in Fryslân.. :lol:
Zonder werk heb je nu eenmaal Nul.. En een hobby mag wat kosten.. Ik ben zo benieuwd hoe die er straks uit zal zien..
Ik hoop dat er nog meer werkpaarden te zien zijn deze zomer. Voor mij veel oogstrelender dan de mooiste en duurste prachtig afgelakte personenauto's..
Ik zie ons al helemaal lekker onderuit zitten Serge na een mooie rit achterin met een koud biertje en een uitzicht over de Friese/ Franse meren.. 8)
Ik geloof dat ik maar een paar oude matrassen achterin gooi.. Een paar flessen wijn voor mevr Bachee..
Ik geloof dat ik maar zo een nachtje achterin kan pitten.. 8)

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012, 00:11
door risky
ha mooi dat hij lekker gaat ben benieuwt naar foto`s
mvg

Re: Een nieuwe 403 diesel voor 403 diesel

BerichtGeplaatst: 24 jan 2012, 12:02
door A.B.203
Ben benieuwd hoe de transporter uit de lasloods komt. Ben zelf al voor de 3e week bezig en heb nog maar een halve vierkante meter plaat verwerkt. Wat is nou 120 uur als je het naar je zin hebt ! Heb de lastechniek inmiddels al wat onder de knie en kom snel een keer kijken naar je nieuwste aanwinst. Hier even voor komen rijden is natuurlijk nog mooier.