A.B.203 schreef:Het is ingelast en aan de buitenzijde om de 2 cm aan de dorpel gebakken. Aan de binnenzijde wil ik een soort van hoekstrip tegen de dorpel en bodemplaat lassen want het onderste gedeelte van de binnendorpel was natuurlijk ook verteerd. Denk er aan om proplassen te gaan maken. Weet iemand hoe je vanaf onderen moet lassen, dus liggend onder de auto lassen aan de bodem. Moet de apparatuur bv anders worden ingesteld, meer gas toevoegen oid ? Zo lassen gaat slecht het gesmolten metaal komt nl naar beneden.
Liggend onder de auto lassen is niet aan te bevelen en eigenlijk best gevaarlijk. Je hebt (een beetje afhankelijk van het soort gas; verhouding Argon/Co2) altijd in meer of mindere mate last van spetters. Als je onder de auto licht en je een spetter door je kleren voelt schroeien doet dat zeer en je kunt geen kant op als iets vlam vat. Als je iemand met een brug kent wordt het een ander verhaal.
Boven het hoofd lassen blijft lastig, maar is te doen met een beetje (veel?) oefening. Als het staal naar beneden druipt bij rupsen leggen, stel het apparaat iets hoger in en hanteer een hogere voortloopsnelheid. Makkelijker is de toorts stil te houden, even de knop in te knijpen (ca 2 sec.) en weer los te laten, iets verplaatsen en herhalen. Al de las dan druipt stana of de spanning/draadsnelheid te hoog waarme je ook een gat krijgt waarvan het metaal naar beneden valt of de tijd is te lang. Als de las er bol op ligt zonder echte inbranding dan is de spanning/draadsnelheid te laag.
Ik ga een beetje uit van de instellingen zoals je de reeds gemaakte lassen hebt gedaan en dat dit goede lassen zijn en geen plaklassen.
Altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto en omschrijving. Er zijn veel factoren. Een gasprobleem zie je direct. Leg maar eens een proeflasje met de gaskraan dicht. Dit geeft een heel herkenbaar beeld. Als je dit ziet (kan ook in mindere mate zijn) dan heb je te weinig gas door te lage druk, wind, etc. Of je gas heeft niet de goede samenstelling. Dit laatste zal bij jou niet aan de hand zijn; ik neem aan dat je niet op 200+ Ampére last.
Mocht je toch onder de auto moeten lassen, pak jezelf helemaal in met leren lasschort, leren hoofdkappen e.d. en ga niet direct onder het te lassen gebied liggen maar er schuin onder.
Safety first!
Groet, Serge