timk1 schreef:hallo allemaal
de 403 pick up hierboven is van mijn vader. hij gebruikt hem dagelijks voor allerhande klusjes.
nou heeft hij een probleempje. zijn motorrubber was afgescheurd, hiervoor heeft hij een nieuwe gemaakt.
nu wil hij niet goed meer schakelen, hij komt er niet uit hoe de versnelling afgesteld moet worden.
is er iemand op dit forum die hem wat informatie hierover kan verschaffen of eventueel helpen met het afstellen?
alvast bedankt voor de reaktie
Heb ik al een paar keer gedaan.
plaatje erbij:
als het bij je vaders 1962 pickup nooit verandert is is het zoals op het plaatje.
naast het vertikale rode stangetje zit (niet ingetekend in het plaatje) nog een stangetje die naar het koppelinspedaal naast het remvloeistofpotje loopt. voor de rest is het plaatje wel duidelijk wat je ook onder de auto, en onder de motorkap tegenkomt denk ik?
blauw stangetje langer en korter maken stelt het naar je toe halen en van je af duwen van de pook af.
wanneer die bak en pook in neutraal staat, doen 2 veren bij de
stuurstang de hendel in het midden van naar naar je toe halen en van je afhoudn. dat gebeurd niet in de bak.
belangrijkst van het blauwe stangetje is dat die zo lang staat dat vanuit die middenstand van de pook op het stuur 2 en 3 in de bak kan worden ingeschakeld. dus 2 of 3 kunnen inschakelen met naar boven en beneden doen zonder dat je de hendel ietsjes van je af of naar je toe moet houden.
rode stangetjes stellen het naar boven en beneden gaan van de hendel af.
als je hem niet helemaal in 1 of 3 krijgt, of de pook staat nogal aan de lage kant in de auto, moet 1 van die wat (ik dacht )korter.
als je hem niet helemaal in achteruit, 2 of 4 krijgt, of pook staat nogal aan de hoge kant , moet 1 van die wat (ik dacht)langer.
het onderste rode stangetje en blauwe stangetje is zo te verstellen vanaf onder de auto. bovenste rode stangetje van bovenaf maar wel met veel je handen langs van alles friemelen.
die blauwe is boutje of moertje los, en verstellen.
de roden zitten aan 1 kant per stangetje een kogeldingverbinding. met een busje die de kogel opsluit. busje naar achter doen tegen het veertje in wat erachter zit, en loshalen.
en dan borgmoertje losdraaien en gewrichtding meer het stangetje opdraaien, of meer het stangetje afdraaien.
als het niet precies blijft lukken.
er zijn 2 rode stangetjes. ze moeten bij elkaar opgeteld goed afgesteld staan, maar onderling ook een beetje zo staan dat in neutraal de hoeken van op wat ze vastzitten per stangetje zoveel mogelijk gelijk aan elkaar zijn zegmaar. als dat erg veel verschilt moet de hendel erg(te) veel naar boven en beneden. worden die gangen zeg maar erg lang en kan problemen opleveren.
als die van dat plaatje daar in neutraal getekend is. dan kan in het plaatje het onderste rode stangetje beter wat langer worden gezet, en het vertikale/bovnste rode stangetje wat korter.
bij mij was het elke keer zo dat ik het onderste rode stangetje niet langer kon zetten omdat dan het mecchaniek tegen het vliegwielhuis kon aankomen.
Als het bij elke auto een beetje zo is, is het dus een slim idee om eerst bovenste rode stangetje zo kort mogelijk te draaientot het vliegwielhuis bijna geraakt wordt wanneer de pook naar beneden staat.
als het nog steeds niet lukt nog beter kijken en uitzoeken of het ergens op vastloopt of ergens tegenaankomt waar het niet hoort of iets dergelijks.
ik had zelf bijv maandenlang dat ik soms alleen heel rustig en langzaam kon schakelen. op andere momenten was het weer prima. bleek dat het contactslot met stuurslot soms tegen een schakelstang aanschuurde...
. Weet niet of je pa een contactslot met stuurslot heeft, of dat er iets anders is verbogen geraakt als gevolg van de gescheurde motorsteun.
hopelijk heb je er iets aan, heb nog geen idee waar je pa tegen aanloopt wat niet lukt en uitleggen is (vind ik) moeilijk.
succes.