Klopt, de beste man heeft gelijk.... als je een nieuw bronzen tandwiel in je wormkast wilt hebben moet je GL4 d'r in kiepen, liever nog GL5 want die doping daarin is iets sterker.
Het gaat hierom : de achteras van 01/02/03 serie is een haakse worm/wormwiel overbrenging, simpelweg een wormkast. bronzen wormwiel, ijzeren worm. Dit brons kan niet tegen zwavel. En daar zit het misverstand bij Peugeot hobbyisten maar ook bij bv. oude Daf legervoertuigensleutelaars (ik is beide
)
Het discussiepunt is altijd het opvreten van het brons. Het grote bronzen wormwiel is kwetsbaar voor zwavel en heeft heel wat te verduren op de aangrijpingspunten van de vertanding. Dit vraagt een olie die dus die belasting aan kan en toch het brons spaart. Niet minerale olie (GL2) is de oplossing. De genoemde GL4 of GL5 olie is niet voor deze wormkasten maar voor een haakse overbrenging met hypoide vertanding (achteras 04-serie) .Geen brons, wel giga belasting op de tanden wat mede door zwaveldoping gesmeerd moet worden.
Het misverstand ontstaat doordat deze GL4/GL5 EP olie ook in bv. versnellingsbakken gebruikt word.......
daar zit toch ook brons in ? synchromeshringen bv.? Yup, maar die belasting is anders en ik denk dat de brons samenstelling ook wel anders is waardoor dit probleem veel minder optreed. Gl4 heeft minder belastende doping, dat wel.
Ik hoop dat ik met deze uitleg (zonder al te diep er op in te gaan) duidelijk ben...
Bij de weg...... gooi NOOIT GL4/GL5 EP olie bij een niet minerale olie, ALTIJD spoelen. Denk om regelmatig verversen van de wormkastolie, deze verouderd, schimmelt zelfs. De 01/02/begin 03 serie werd de niet minerale olie ook in de versnellingsbak gebruikt.