Vandaag de reis richting t (voor mij) noorden aanvaard om de 403 pickup diesel van Michael te bekijken en wellicht te kopen voor in mijn bedrijf. Voor de zekerheid mijn autoambulance meegenomen achter de bus en gaan met die banaan.
2,5 uur later bij Michael's idillische woonlokatie aangekomen. Mijn mond viel open van verbazing en bewondering. Wat een mooie collectie Michael. Ik was zeer onder de indruk maar dat heb je wellicht wel gemerkt.
De 403 bleek nog wat lucht in t diesel systeem te bevatten maar startte na wat aandringen toch.
Stukje gereden en ik was eigenlijk al verkocht. Zo lekker spartaans, luidruchtig en opvallend. Zo anders dan mijn 404 en volledig onvergelijkbaar met mijn 604 en nieuwer.
Koop gesloten en opladen maar.
Eerst zo maar eens proberen
Langzaam passen en metend de trailer op gereden.
Helaas bleek t net niet te passen vanwege die grote klep, dus dan maar achterstevoren er op gezet. Pastte precies zoals te zien.
Mooi shot van oud en nieuw werkpaard
Spanbanden er omheen en rollen maar. Rustig aan de snelweg opgezocht, langzaam snelheid maken, vertrouwen dat alles netjes vastligt opbouwen. De sjorbanden houden t goed. Cruise aangezet op 83 km/u en lekker achter een vrachtwagen gaan hangen.
Alles loopt lekker, kilometers rollen lekker weg en de combinatie ligt lekker op de weg. Geen centje pijn. TOTDAT op de A73 vlak voor de Roertunnel net achter het retailcenter in Roermond, BAM!!!!!
Wat was dat................................ mijn hart begon tegen de 120-130-140 te slaan. Alle spiegels bekijken, riemen waren nog strak, aanhanger rolde nog recht.....offffff toch niet, tot mijn schrik zag ik dat 1 band geklapt was. Een klapband dus. Nog nooit meegemaakt, nu dus met kostbare lading wel. GRRRRR. Trailer bleek wonderbaarlijk strak en vast op de weg te blijven liggen. Niet slecht voor een 30 jaar oude aanhanger. Toch maar veiligheid voorop gesteld en gestopt. Ik wilde niet dat ik in de 6 km lange tunnel vast zou komen te staan zonder pechstrook met 2 lekke banden.
Wat nu!?!?!?!? Joos was zo geinteresseerd om naar mijn vorderingen te vragen terwijl ik terug reed, hem dan ook maar meteen laten weten dat ik een klapband had.
Gelukkig had hij niets te doen en is me te hulp geschoten, waarvoor nog maar een keer ontzettend bedankt Joos.
Aangezien ik wachtend op Joos een veiliger heenkomen moest zoeken dan op de pechbaan viel mijn oog op een ongebruikte (en afgesloten) oprit van de snelweg net voor de roertunnel. De combinatie maar langzaam vooruit gereden en terug gestoten in de oprit.
Ziehier de stilstaande combinatie op de A73
Gelukkig kwam Joos al snel aangereden met zijn trouwe metgezel de 604 en zocht een oplossing om zsm van de snelweg af te komen.
De oprit was aangesloten op een landweggetje wat uitkwam bij een schuifpoort en in een woonwijk. Rijkswaterstaat had me af gezien op camera en was zo beleefd om ons doorgang te verlenen zodat we zsm van de snelweg af konden rijden.
Pickup van de trailer af gereden en buiten de schuifpoort gezet. Terug gereden via t landweggetje met de 604 naar de bus/trailer combi. om de kapotte band eraf te halen zodat we verder konden. Gelukkig is de trailer een kieper dus heb je geen krik nodig om de voorste band te demonteren.
Zo ziet een band er dus van binnen uit!
Bus met trailer ook maar via het landweggetje van de snelweg afgereden waarna Joos zijn 604 in Roermond parkeerde zodat we met bus/trailer en 403 richting Sittard konden.
Helaas bleek de oliedruk onderweg bij stoplichten (stationair toerental) onjuist want het oliedruklampje ging aan.
Toch heelhuids in Sittard aangekomen en snel terug om de 604 op te halen.
Wat een dag en wat een ervaring. Hartelijk dank aan diegene die me geholpen hebben en wilden helpen (Joos, Serge, Michael, Rijkswaterstaat).