La Bagnole

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 28 jun 2013, 22:14

Goed , ik heb dus sinds 1-juni een 403 u5 commercial uit 1958, de auto van mijn buurman , als hert verhaal klopt ben ik de 3e eigenaar,
begonnen ik een Frans dorp van 400 inwoners , als gemeente auto .
Mijn buurman hem 0ngeveer 15 jaar geleden gekocht en 12 jaar geleden geïmporteerd als dagelijkse auto gebruikt.
Het dagelijks moet je niet te nauw nemen , Hij kocht hem op 15000 km en hij staat nu op 67000 .
Hij heeft er gas in laten bouwen , en net genoeg gedaan om hem rijdend / apk waardig te houden.
Peugeot dacht in die tijd lijkbaar dat hun techniek onfeilbaar was want een temperatuur meter is in dit model niet aanwezig .
een lekke koelwater slang deed de rest .
Van daar dat er nu een andere motor inzit, (fabrieks-gereviseerd in 1972) volgens het plaatje .
dit keer wel met temperatuur alarm.
Het schijnt ook weer een tn3 motor te zijn, de bak is nog de originele.
Waar liep ik tegen aan , roest veel roest , vloer pannen A stijl en kokers voor en een deel zijde.
onderkant deuren , en achter spat borden .
de vloer en koker zijn gelast , deuren en achterspatborden moeten nog.
Verder heb ik de voor stoelen (niet meer te redden) vervangen door t BMW 5 seriestoelen.
de remmen rond om gedaan , nieuwe cups, rem olie ververst
een schattig klein Susuki alto . dynamootje geplaatst (lampje onder de motor kap controle via amp meter,
En ja, ik heb de oude dynamo + regelaar bewaard, voor de lief hebber en alles zo origineel mogelijk gelaten.
o ja nieuwe bandjes Hangkook a7 (4 verschillende was mij te gortig)
Meneer Hotspark is ook aan boord gekomen. voor het betere vonk werk , alsmede kabels Rotor en verdelerkap moeten nog .
Maar helaas haal je die niet bij de Auto shop.
Helaas is de zelf denkende fan ooit gesneuveld en ver vangen door een vast exemplaar.
Ik ga nu voor elektrisch . ik heb inmiddels stroom zat het dynamootje is echt een aan rader je hoeft er niets voor te slopen , allen een nieuw steuntje maken
en alles is weer terug te bouwen voor de puristen.
Weet iemand welke fan het meest geschikt is ? , ik houd me aan bevolen .
gisteren op de brug , versnellingsbak en differentieel gedaan ( castrol plantaardige olie €17- per liter) de afgetapte olie van bak en diff waren goed zwart. posting.php?mode=post&f=15#
Ik vond ook een half leeg flesje gl4 80-90 gear oil in de auto ,
Ben bang dat daarmee bij gevuld ishttp://www.peugeotforum.nl/phpBB/post ... post&f=15#. bij af tappen rook ik wel een zwavel zweem maar niet veel.
onder tussen rijd ik er wel regelmatig in , in 50 jaar is de techniek wel verder gegaan , mijn dagelijks ver voer is een c5 uit 2005 en goed vergelijkings-materiaal.
het weg gedrag van de 403 vind ik nog het meest positief , hij stuurt goed loopt als een spoor recht uit , en veert redelijk .
de motor is eigenlijk ook niets mis meer , de bak en aandrijf lijn ben ik minder gelukkig mee , maar misschien zij die gewoon op .
de remmen wen je snel aan , maar zijn niet eng .
foto,s volgen nog , ze zij nwel gemaakt maar ik kan ze even niet meer vinden,
hij staat hier ook op het forum :blauw/zwart met sterretjes.
Mijn doel is : Le bagnole goed rijdend te houden/ verbeteren zonder de geschiedenis al te veel geweld aan te doen , voorlopig houd ik hem 2 persoons, ik moet ook nog een oplossing vinden voor de gas tank
die staat nu op de plaats van de achterbank.
en ik ben op zoek naar ruit mechanismes , die zij door de roest op gegeten .
\Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor tuuur » 28 jun 2013, 22:26

Ha, 403 u5 met sterretjes, dat moet deze wel zijn!
http://www.flickr.com/photos/sandertoonen/6539692815/

Succes ermee, mooi verhaal en een doorleefde bak!
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1254
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: La Bagnole

Berichtdoor Kees » 28 jun 2013, 22:37

Ja die ken ik ook, stond bij mij om de hoek op de dijksgracht, er staat er nu nog een, zonder sterretjes, is misschien een andere? of heb je hem overgeschilderd?
Ik heb er ook een, rij er niet zo veel in, staat meestal in de parkeergarage.
De bak heeft waarschijnlijk nieuwe lagers nodig dat is meestal zo, niet zo heel veel werk.
Ik heb ook de dorpels moeten lassen, dat was wel een klus.
Op gas is wel lekker goedkoop, is de kop gereviseerd?
Leuke auto, veel plezier er mee.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 586
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 28 jun 2013, 23:26

Nee dat is de Zelfde, het is immers mijn buurman , ik heb hem schoongemaakt met thinner , toen gingen de sterren naar de maan.:-) dat was ook de bedoeling,
is het uit zij n 2 springen bij af remmen ook een symptoom van Lagers ? . en kan de bak achter de motor weg of moet alles er uit?
de kop is niet gereviseerd ik hou de speling in de gaten , en dan zie ik het wel , hij loopt/ start prima op gas .
de foto,s zijn gevonden , maar hoe plaats ik ze ?
Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor Kees » 28 jun 2013, 23:37

Ja logisch als het je buurman is! had ik weer niet goed gelezen ;)
De bak kan er af zonder de motor er uit te halen, wel de motor ondersteunen anders heb je kans dat de motorsteunen scheuren.
Staat wel in het werkplaatshandboek, heb je dat?
Die van mij schiet uit de versnelling bij afremmen op de motor in de eerste versnelling, ik denk een kwestie van afstellen van de stangetjes maar ben er nog niet toe gekomen er naar te kijken.
groeten van Kees

Oh ja, foto's plaatsen doe je door ze eerst op flickr of photobucket te zetten en dan een link te plaatsen.
zie ook hier: viewtopic.php?f=1&t=252
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 586
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor jon » 28 jun 2013, 23:44

Die auto ken ik ook. Ik moet voor m'n werk nog wel 's bij DiVV zijn en dan kom ik er langs. Meestal staat deze zwarte dame aan het eind van de rij auto's. Er stond nog een oude Peugeot bij, maar kan me zo niet herinneren wat voor 1.
Leuk om hem hier tegen te komen.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Re: La Bagnole

Berichtdoor ruit'48 » 29 jun 2013, 05:59

Welkom op ons forum Yska ! Een mooi verhaal en een voiture met karakter.
De techniek in orde brengen -en als ik het goed lees kun je dat- maar verder niet te veel aan doen
Elle est dans son jus.. houden zo.

salut, Kees :wink:
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 29 jun 2013, 22:18

Nou daar gaan we dan wat foto,s kijken of het lukt . Ramirohttp://i1293.photobucket.com/albu ... 1372536553
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 29 jun 2013, 22:24

[img]http://i1293.photobucket.com/albums/b588/Yska3/la%20bagnole/Peugeot55032_zpsf0807270.jpg?t=1372536553{/img]
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 29 jun 2013, 22:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nou een kijken t, is de eerste keer!
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor jeroencr » 19 jul 2013, 01:44

Als je de versnellingsbak los hebt; in het bovenste deksel van de versnellingsbak zitten 3 nopjes met een veertje erachter die de versnellingen vast houden als een versnelling helemaal is ingeschakelt. Kan me niet voorstellen dat dat kapot gaat, maar wel even checken.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: La Bagnole

Berichtdoor jan-03 » 19 jul 2013, 07:19

Welkom La Bagnole..
Veel succes met restaureren en op de weg houden van deze voiture..
Je zal je voorlopig nog wel kunnen uitleven ... :D
Ik zou de schakelstangetjes kontroleren... De maten komen heel precies..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 20 jul 2013, 22:30

In middels heb ik de voorste kokers (voor de as) aangepakt waren een beetje krokant. verder spiegeltjes gemonteerd en bij der Franszose Kop lampen besteld
en gekregen N O S , 1988 . en van ko de fouw raam mechaniekjes (helaas niet compleet) en rotor en verdeler kap (past Niet) , bij mister auto een radiateur
voor de 304 cabrio van mijn vrouw (past ook niet) ik zal proberen nog wat foto,s neer te zetten Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 20 jul 2013, 23:21

Dat van die schakelstangetjes ga ik een bekijken, De versnellingen laten zich wel goed in leggen , behalve de 1e (heeft hij nou wel of geen Synchromesh ??
op en terug schakelen gaat goed maar als ik af rem op de 2 schiet hij er uit, verder maakt de bak/ cardan een woin woin woin geluid (het lijkt we Michel Valliant)
is dat de kruis koppeling of is de cardan aan gort ,
voorlopig rijd het en ik heb het idee dat ik vroeger of later wel een goede bak en cardan tegen kom er is wel het een en ander te koop maar wat is de geschiedenis daar van .
enfin hij loopt 120 op de teller en remt (als je voldoende anticipeert ) en stuurt best goed . Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor Jineuf » 20 jul 2013, 23:34

Wat is dit nou voor een stoel?
Afbeelding
J9 Diesel Campingcar '89 - 505 GR DANGEL familiale '90 - 505 SX familiale '91.
in de stalling: 304 SLS '78 - 306 Cabriolet 2.0 '95
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: La Bagnole

Berichtdoor joospeugeot » 20 jul 2013, 23:35

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 03:11, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 21 jul 2013, 23:57

Ik ben er best blij mee beter dan al het zit materiaal dan ik in 25 jaar psa auto,s 504 (daar heb ik later leer van een luxe 504 ingezet) 305 c15 zx xantia xantia en nu c5 heb mee gemaakt. ze komen uit een 5 serie bmw uit 96 € 75- voor twee daar restaureer je geen 403 stoelen voor, daar bij restaureren van een 403
comerciale is mi een heilloze zaak , voor € 5-7000- heb je een mooie .
La Bagnole moet gewoon goed en veilig kunnen rijden , ik ga hem niet hotrodden of zo maar ik ben niet vies van nieuwere techniek. Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor 403diesel » 22 jul 2013, 09:11

Wat betreft het geluid in de aandrijving, als het allaal min of meer origineel is heb je nog een C2 bak. De lagers gaan wel eens stuk. Dan zou het geluid er moeten zijn in de 1e, 2e en 4e versnelling. (3e is 1:1).
Cardans zijn redelijk sterk maar kunnen binnen 5 min pm zeep geholpen worden als de verkeerde olie gebruikt is. Als je de vuldop uit het cardan draait kan de tanden van het wormwiel zien. Bij verkeerd olie gebruik zullen deze flink ingevreten zijn.
Je schijnt het wormwiel te kunnen omdraaien maar dit zal geen zin hebben als de verkeerde olie gebruikt is.
Let er trouwens op dat je de goede tandwielen of vervangende klok krijgt; er zijn veel verschillende setjes.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2206
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 10 aug 2013, 18:47

In middels heb ik een "nieuw" type achter as van een 403 pick up gekocht de rol zag er er een stuk frisser uit die van mij heef groeven aan een zijde en putten aan de andere zijde .
verder word hij erg warm (net aanraakbaar na een half uur stoer rijden) de nieuw olie in de bak doet wonderen de 1 laat zich zelfs onder het rijden weer in leggen , helaas zal hij het veld moeten ruimen , voor een c 3 bak ivb het andere cardan .
La bagnole loopt 120 op de teller. maar ik denk dat ik dan ook dicht bij de max rev,s zit .
100 kruisen gaat best en de lage gearing zorgt er voor dat ik aardig mee kan komen in het ver keer zonder de motor al te zwaar te belasten ,toeren maken
is m.i. niet zo,n bezwaar met de over vierkante tn7.
kan iemand mij ook vertellen of er ook een 404 motor in de 403 kan (als je de pan van de 403 overzet)
ik heb ion middels begrepen dat de c3 bak van 404 wel over gezet kan worden ( met het vliegwiel huis van de 403 natuurlijk)
ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor Kees » 11 aug 2013, 13:12

Goed bezig!
Een C3 bak van een 404 moet wel passen ja, in mijn 403 van 61 zit ook een C3 bak.
Een 404 motor denk ik niet, die zit gekanteld in de motorruimte, er zit ook een heel andere carterpan op, dat is niet uitwisselbaar.
En bij een 403 zit er denk ik een balk in de weg.
Heb je een sleutelplek in Amsterdam?
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 586
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 11 aug 2013, 17:06

kees bedankt voor de info ja die dwarse blad veer is een aardige "dwars ligger" voor innovatie,s gelukkig draait het motortje prima sleutelen doe ik opstraat of dhz garage , dat lukt meestal wel . ik heb wel een uitgebreide werk plaats , Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 21 aug 2013, 22:09

Foto,s http://s1293.photobucket.com/user/Yska3 ... sort=3&o=0 Hij is weer zwart
volgend , project: Achter as , en bak , weet imand of de achteras van een 61er Telescoop dempers heeft en zo ja
hoe krijg ik die onder mijn 58er groet Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor 403diesel » 21 aug 2013, 23:27

Hoi Ramiro,

Een break heeft toch net als een sedan schroefveren achter? De pickup heeft bladveren en heeft dus ook niet de veerschotels op de achteras. Ook de bevestiging van de schokbrekers is bij een sedan anders dan van een pickup. Kan je niet alleen de klok overzetten? Even kijken of het past want je hebt hier ook 2 modellen in.
Ik zou trouwens eerst eens gaan rijden met het nieuwe type pickup achteras of klok en de oude C2 bak. Je kon wel eens gunstig uitkomen met de overbrenging; minder toeren en/of hogere top/kruissnelheid. Kan comfortverhogend werken op langere afstanden.
De cardan overbrenging van een pickup is dacht ik weer iets korter dan van een break.

Mocht je je C2 bak van de hand willen doen, ik heb eventueel wel interesse. Ik heb wel een C3 bak maar daarvan zijn de lagers slecht. (giert in 1e, 2e en 3e versnelling)

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2206
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: La Bagnole

Berichtdoor yska1 » 22 aug 2013, 09:37

Beste Serge , ik heb nog een (afgeleefde ) c2 bak voor je , kan je op komen halen de u5 (break) heeft net als de bachee blad veren allen de sedan,s hebben schroeven .
pas bij de 404 kregen de familiales ook schroeven .
de as om zetten lukt wel maar de bevestiging van de zuiger schokdempers die ik nog heb komt heel anders uit ik hoop dat iemand weet of daar een sstandaard oplossing voor is of dat ik zelf wat moet bedenken . Ramiro
yska1
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 01 jun 2013, 20:24
Woonplaats: amsterdam

Re: La Bagnole

Berichtdoor jan-03 » 08 sep 2013, 00:56

Vandaag in lelystad kennis gemaakt..
Ik hoop dat jullie nog lang zullen genieten van deze familiale..
Wat loopt dit blok geweldig mooi..
Nog net genoeg stroom in de accu om 1 foto te schieten:
Afbeelding
Misschien dat ze wel een keer gespot word in de hoofdstad.. :D
Er waren nog meer leuke voiture's maar de zwakke accu zette de mobiel op zwart.. :(
Ook de zwarte 203 rally van Wim onder de motorkap gezien..
Deze houd ik niet bij met m,n pickuppie.. :mrgreen:
Het was heel gezellig en het magazijnteam lachte ook breed dus hebben ze waarschijnlijk weer wat inkomen voor de club weten te scoren...
Het was de rit meer dan waard..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten