motor zonder compressiedruk

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 305 friesland » 26 aug 2015, 17:59

Abe zijn plan lijkt mij ook het juiste ,gewoon van de winter de 203 originele motor klaar maken en dan terugplaatsen.
Maar zo verschrikkelijk veel werk is het ook niet , ik zou er nieuwe zuigers en bussen in zetten tenzij de bussen en zuigers nog mooi zijn dan kun je met veren en een pakkingset en mischien een koprevisie een goede motor maken.
Gebruikte blijven altijd verrassingen ,daar ben ik ook al achter ,als het lagerwerk maar goed is want als dat er bij komt dan word het gelijk erg duur.
Maar ja het is aan jou natuurlijk
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 26 aug 2015, 18:27

In die richting heb ik ook al zitten denken Hans. Van de 203 motor heb ik afgelopen winter de 1e zuiger eruit gehaald. Bus en zuiger zagen er goed uit. De olieschraapveer was dicht gekoekt met een harde zwarte substantie. Toen ik de schraapveer er voorzichtig wilde afhalen brak hij af. Voelde in de andere bussen ook geen randen of krassen. Heb een dergelijke operatie nog nooit zelf uitgevoerd en weet ook niet of me dat gaat lukken. Kunnen zuigerveren zomaar vervangen worden zonder de bussen te honen? Het 203 motortje liep ook prima maar leed aan hetzelfde euvel als de 403 motor.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 403diesel » 26 aug 2015, 19:39

Even een hoonsteen er doorheen is zo gebeurd. Zou ik wel even doen. Als je geen stootranden hebt zou dat toch goed moeten zijn. Setje zuigerveren zijn de kosten niet. Ik weet niet of je kop al geschikt gemaakt is voor loodvrij? Dit zou je dan gelijk kunnen laten doen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 305 friesland » 27 aug 2015, 07:43

Mischien als Abe een keer bij jou in de buurt is kan die wel kijken of de stoterrand niet te veel is en even controleren of de zuigerveer groeven niet uitgeslagen zijn ,als dat beide goed is nieuwe veren er om , cilinders even licht honen en kop inderdaad geschikt maken voor loodvrij en een nieuwe pakkingset en zo,n motortje kan gewoon weer jaren vooruit.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 13 jan 2016, 23:04

De 8cv motor (gekocht als een 7cv) heeft het een jaar uitgehouden in de 203.
In die tijd is er ongeveer 5000 km mee gereden met als zwaarste tocht een rit door Zuid Limburg, Belgie en Duitsland.
De motor liep en loopt voortreffelijk ondanks dat het vermogen wat geknepen werd door het 203 spruitstuk en de dunne uitlaatpijpen. Enig nadeel was een behoorlijke olieconsumptie en de walmende carter ontluchting met een lichte olienevel overstort. De laatste paar maanden was er geen oliegebruik maar wel verlies van koelvloeistof, sterker het oliepeil begon te stijgen in plaats van te zakken. Binnen 2 weken zakte er drie liter kvs bij de motorolie. Vandaag maar besloten er niet meer mee te rijden. Vloeistoffen afgetapt en de volgende klus is de kop eraf sleutelen. Ben bang dat de cilinder voetpakkingen van het motortje het na 58 jaar hebben begeven.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor 403diesel » 14 jan 2016, 00:13

Elk nadeel hep ze voordeel (Johan Cruijf)

Het motortje heeft de keuze voor je gemaakt lijkt wel.
Nu kan je dit blokje wel goed maken. 5000 km in een jaar is natuurlijk best veel, zeker met een motor die niet helemaal (of helemaal niet :mrgreen: ) fris is.
Als je zoveel rijdt kan je idd overwegen alles even goed aan te pakken. Of het originele blok van de 203.
Mochten de (andere) cilinders toch uitgesleten zijn dan kan je ze vernieuwen. Is ook niet idioot duur.
Dan kan je weer jaren vooruit zonder dat je er een olietank achter hoeft te hangen. Kopje loodvrij maken en karren maar weer.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 14 jan 2016, 19:28

Ja Serge, ik ben inderdaad van plan om het 1.3 blok terug te hangen, uiteraard wel voorzien van nieuwe zuigerveren. Op dat blok kan dan de originele cilinderkop of de cilinderkop van een 403 motor. Ontmantel binnenkort de motor en takel deze eruit. Het mooiste zou zijn om dan meteen de andere motor terug te hangen. Weet nog niet of ik de juiste kennis (of kennissen) heb om zelf nieuwe zuigerveren en voetpakkingen te monteren. Komt tijd komt raad zullen we maar zeggen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor zonder compressiedruk

Berichtdoor A.B.203 » 09 maart 2016, 23:15

Het feest heeft maar een jaar en ca 5000 km geduurd. De 1468 cc 403 motor liep als een tierelier, maar verbruikte behoorlijk veel olie en lekte en rookte uit de carterontluchting. Zeker niet fijn voor de overige verkeersdeelnemers. Ben er afgelopen zomer zonder problemen mee door de Ardennen, Zuid Limburg en Duitsland gereden. Werd de oliewalm eigenlijk wel beu maar was nog niet van plan om er op korte termijn iets aan te doen. Echter de motor heeft zelf de keuze gemaakt want na een week stilstand zakte er tegen het einde van 2015 ca 3 liter koelvloeistof in de motorolie, heb er nog een paar lange ritten mee gereden en ontdekte toen pas dat het onder het kleppendeksel net een slagroomklopperij was geworden. De kop gemonteerd en eigenlijk niets geks of aanwijzingen gevonden voor dit euvel. Binnenkort gaat de motor er uit. De gemonteerde 1290 cc 203 motor uit 1956 is inmiddels door een forumlid voorzien van een set nieuwe bussen, zuigers, zuigerveren en drijfstang-lagerschalen uit het APH magazijn. Hoop er na montage toch zeker nog weer minstens 100.000 km zonder problemen mee te kunnen rijden !!!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten