door A.B.203 » 24 aug 2015, 09:43
Afgelopen weekend met leden van de Peugeot clubs vanuit Simpelveld in Zuid-Limburg, Belgie en Duitsland een prachtige toertocht van ca 170 km gereden. Veel deelnemers, de oudste auto was een 301D van 1934 en de jongste was een 505 limousine. Het mechaniek werd de vele heuvels en afdalingen en de hoge buitentemperaturen danig op de proef gesteld. De 403 motor in de 203 trekt en loopt fantastisch. Echter er is toch wel sprake van een probleem en daar zijn de toerrijders die achter ons hebben gereden behoorlijk de dupe van geworden. Als de motor bijvoorbeeld in een klim, waarbij plankgas in de 2e versnelling omhoog wordt gereden, komt er een waar olie-rookgordijn uit de uitlaat, hetzelfde geldt bij het afdalen waarbij op de motor wordt geremd. Trouwe volger Dirk in zijn 203 zat hier en daar volkomen in de mist. Ik vind dit maar niets en wil dit komende winter op de een of andere manier verhelpen.
Er is sprake van carterdruk en er komt olienevel uit de ontluchtingspijp, een (olie)opvangbus onder de pijp bevestigd dit ook.
Er is sprak van overmatig oliegebruik, schat het op ca 2 liter of meer op de 1000 km.
Er is sprake van overmatige uitstoot van geheel of gedeeltelijk verbrande olie.
De compressie was goed bij montage en de motor doet wat er van verwacht wordt.
Wat is de diagnose, wat is het slimste, wat te doen zonder al te veel kosten te maken, wat is wijsheid in deze, roept u maar .........
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.