Inmiddels rijdt de pick-up alweer een jaartje rond, en heeft bijna 3000 km asfalt gezien! Er moeten nog steeds nog enkele kleine dingen afgewerkt worden, maar ja, tijd.... Inmiddels wel begonnen aan de deurpanelen. Ik heb nog enkele foto's gevonden waar ''ie'' aan het werk is...
Versnellingsbak schakelde niet in alle versnellingen, deksel is gedemonteerd, en door een nieuwe bus over de schakelas schakelde deze weer.
Hoe heb je dat gedaan? Ik dacht dat dit allemaal vast zat geperst. Heb het zelf nog niet losgehaald maar wil dit wel gaan doen voordat ik alles weer opbouw.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Het is even geleden maar ik wil nog terug komen op je vraag Abe hoe ik de versnellingsbak deksel heb gerepareerd. De deksel was uitgeslagen door de as! Ik heb de las van de hevel, van de as afgeslepen. en dan de hevel van de as gehaald. Hierna heb ik de uitgeslagen deksel met behulp van een stukje eigengemaakt gereedschap uitgeruimd. Dit gereedschap paste om de as en ik kon zo het ovale gat in de deksel weer rond krijgen. Hierna een messing bus gedraaid die strak paste om de as en strak in de deksel. Voor zekerheid heb ik deze nog met 2 componenten lijm in de deksel gezet. Hierna de hevel weer in de juiste positie op de as gelast. Het gereedschap kun je vergelijken met een appelboor'. een rond buisje met hierop een zaagblad rond gebogen en opgelast. Ik zal hiervan een foto toevoegen. Hopelijk kun je hiermee vooruit.
Bedankt voor de info Twan. Zo erg als dat het bij jou was is het bij mij gelukkig niet. Die van mij wilde niet schakelen. Ik dacht in eerste instantie dat dit kwam door de speling maar dat blijkt achteraf mee te vallen. Alles losgehaald en goed gesmeerd en nu schakelt de auto best goed. De tweede versnelling was eerst een beetje zoeken maar dit is nu ook goed. Heb het kunststof gedeelte in het stuur vervangen voor een aluminium uitvoering. Deze afstelling toch niet helemaal goed overgenomen maar na deze een slag veranderd te hebben is het nu goed. Ik laat de speling op het deksel eerst voor wat het is maar mocht dit toch problemen geven in de toekomst dan weet ik wat me te doen staat. Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
De hevel van de as aan de buitenkant is gelast, de hevel aan de as aan de binnenkant van de versnellingsbak is er op geperst en kan je met hard duwen/trekken/persen/hameren loshalen en weer terug doen. Ik heb mijn versnellingsbakdeksel opgeboord en er een stuk metalen holle buis in gedaan met binnenmaat een redelijke passing voor de as. Geen messing, en de buis had een lasnaad in de lengte die ik eerst nog wat heb gevijlt met een kattenstaart. Werkt prima.
Al diverse uitgelubberde gaten gerepareerd, onder andere ook van de koppelingshevel die bijna door was. Staat ergens in mijn pickup topic als het goed is. Hierbij moest ook het aluminium opgelast worden. Ik neem hiervoor trouwens brons wat ik inpers en op maat ruim.
Op zich zijn dit soort reparaties niet moeilijk maar het helpt als je de juiste gereedschappen hebt. Maar dat is met veel dingen zo.
Laatste tijd nog bezig geweest met de afwerking van de deurpanelen. Niet geheel origineel, maar het resultaat mag er zijn. Misschien dat ik rechts ook nog een deurgreep/armleuning monteer, maar zal deze eerst een moeten vinden.
Armleuning heb ik nog wel. Zal je (ook??) moeten spuiten en het middelste deel bekleden. Heb verschillende typen; met schuim en de oudere typen met hout oid in het midden.