Pagina 1 van 3

203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 12:24
door jones
Deze week in Nederland een mooie 203 op de kop kunnen tikken.
Ik wou eigenlijk een voor-oorlogse peugeot maar ik vond deze niet in de staat die ik wou.
Natuurlijk nieuw kun je niet verwachten maar hij moet nog te redden zijn.
Dan maar op het model, net na de oorlog, 203/403. 403 vond ik er verrassend genoeg veel maar allemaal sedans en ik wou iets appart.
Dan beginnen rondneuzen in de 203 afdeling omdat dat snuitje echt enorm mooi is.
Een hele week heb ik me bezig gehouden met Frankrijk rond te zoeken naar een mooi exemplaar, maar helaas niets.
Hier in Belgie vond ik enkel afgewerkte exemplaren die qua prijs om over te dromen was.
En degene die dan nog te restaurenen zijn vragen ze schandalig veel voor.
Sommige denken dat ze goud hebben.
Dan de zoektocht begonnen in Nl en na 1 uurtje surfen was het bingo.
Afgelopen dinsdag gaan kijken, s'avonds de 106 verkocht en dus plaats om ze te stallen, en dus woensdag gelijk gekocht.
Volgende dinsdag ga ik ze ophalen.
Het is een 203 familiale uit '53 die al deels opgeknapt is en een 203 familiale uit ' 56 als donor. De donor is rot aan de kas en chassis maar al de rest is perfect, dus heel veel reserve onderdelen. (Motor, versnellingsbak, assen, interieur, deuren, ramen, ect.)
de goede uit '53 heeft nog 3 gaatjes in de bodem maar die zijn goed te herstellen.
er zitten in de carrosserie 4 deukjes maar verder staat ze heel strak.
De motor zit er los in maar zit niet vast, al moet die wel volledig uit elkaar gehaald worden. Als ik ga rijden wil ik toch een betrouwbare motor hebben.
De voor en achteras zijn volgens de verkoper al volledig gereviseerd en mooi grijs gelakt, al ga ik dit allemaal wel een keer nakijken.
De km stand word nog een opzoek werkje. De tellerunit is al gedemonteerd en die geeft 21km aan. Wat mij dus doet vermoeden dat dit niet klopt ;)
verder is geen roest of rottigheid te bespeuren, ook de dorpels zijn nog enorm hard. (heb er op getikt en nergens rot of 'hol' geluid).
De wagen is in grondlak gezet met vernis over zodat vocht geen grip had op de kas.
De deuren aan de passagierskant zijn al van de donor, de deuren aan bestuurderszijde zijn nog de originele. Waar ik dus kan van opmaken dat deze origineel in 2 kleuren was. (Origineel van fabriek uit weet ik niet).
Nu, genoeg uitleg, tijd voor wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 12:29
door jones
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto is een foto van de wielkast vooraan.
Dit lijkt mij een nieuw stuk plaatwerk, en indien dit niet het geval is en het originele plaatwerk is, ga ik toch moeten twijfelen over de km stand van 21 km. :?

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 13:38
door RondeB
Gefeliciteerd, mooie aankoop en prettig uitgangspunt om af te maken lijkt me :D Wat betreft de km-stand : is waarschijnlijk net klokkierond geweest......5 cijfers..... 8) in die tijd was 100.000km wel zo'n beetje het eindpunt dus waarom een 6de cijfer in die teller?

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 13:59
door jones
Dankje en idd, de basis is al goed.
Dat was ook mijn eerste gedacht, al heeft de wagen wel maar 15 jaar gereden. Maar op 15 jaar krijg je natuurlijk ook makkelijk het klokje rond.
Sinds '78 heeft ie in een stal gestaan bij de boer in frankrijk waar hij oorspronkelijk van was.
De deuk in het linker voorspatbord komt dan ook van een koe die uitgebroken was.
In '86 is hij naar Nederland gebracht om te restaureren, maar de man heeft hem nooit kunnen afmaken. Hij is enkele jaren geleden gestorven en de zoon heeft hem geërfd maar heeft er totaal geen tijd voor en verkocht hem daardoor. Dus eigenlijk is het Franse wagen die nooit in Nl is ingeschreven bij de RDW.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 18:48
door MarcoPeus
Gaaf, lijkt al veel aan gedaan te zijn. Zo te zien erg hard of al veel aan vervangen. Leuk om te volgen.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 18:52
door 305 friesland
Staat van de bodem is toch wel erg netjes ,die paar gaatjes stellen niks voor ,mooie basis dus om af te maken en in break toch wat aparter dan een gewone sedan.
veel plezier er mee.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 19:09
door jones
Als ze thuis staat kan ik alles is goed bekijken van wat er gedaan moet worden en wat relatief in orde is.
En idd, een paar gaatjes is zo dichtgelast en van wat ik.kon zien vanonder, is de bodemplaat vrij simpel en recht dus makkelijk werkje. (Hoop ik)
In de motor moet ik mij toch nog verdiepen want dit is het eerste model dat ik heb met achterwielaandrijving ect...
Op zich simpel concept maar als het je eerste keer is, blijft het een uitdaging :D

Zijn er mss mensen die ervaring hebben met een 203 en de zwakke punten kennen? Dorpels had ik al iets over gelezen maar waar kun je nog verassingen vinden? Motorisch als plaatwerk?

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 20:08
door RondeB
Jammer dat je niet ff proef kon rijden..... plaatwerktechnisch zal er niet zo veel meer mis zijn afgaande op je verhaal+foto's, bij het wrak dat je erbij hebt kan je denk ik wel zien waar de ellende kan zitten. . Blijft over de techniek, aandacht trekkende pijnpuntjes kunnen zijn : jankend cardan (in ieder geval olie verversen met de JUISTE olie), bonkende aandrijving door gescheurd en/of slap rubber van de achterste versnbaksteun en/óf motorsteunen, lekke of door slijtage amper werkende armschokbrekers voor en/of achter. Wat betreft de rest zoals motor, remmerij enz. gewoon de standaard grapjes....

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 21:28
door jones
Ok dat valt allemaal op zich nog mee dan.
Dan weet ik nu welke punten in best eerst nakijk.
De motor zit er los in dus ik denk ik zowiezo beste nieuwe bestel bij serie04. die hebben ze nog op hun site staan.
Welke olie kan best gebruiken voor wat?
Motor, versnelling, overbrenging, ect.
Want van zo een oude wagen heb ik nog geen pap gegeten dus het word een heuse ontdekkingsreis voor me.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 22:02
door RondeB
Eerst je documentatie op orde hebben, dan inlezen...ff googlen op "notice d'entretien peugeot 203" vind je pdfjes zat om te downloaden..daarin staat de basis kennis (ook olie enz. ) wat door zoeken en kom je ook wel revue techniques enz tegen. Onderdelenboek kan je vinden op de site van musée Peugeot.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 22:42
door 403diesel
Jones, je bent me kennelijk voor. Ik had een afspraak gemaakt om deze auto te gaan bekijken. Toch snel aan iemand anders verkocht. Tsja, speurders en marktplaats....
De verkoper meldde mij overigens dat dit een origineel Nederlands kenteken was en dat de donor uit frankrijk kwam.

Veel plezier ermee, pech voor mij.

Groet, Serge

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 23:52
door jones
Ow ok. Ja ik had gelijk gebeld toen ik de advertentie zag en ben dinsdag gaan kijken.
Tegen mij zei hij net andersom. Blijkbaar nog iets om te bevragen dinsdag.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 27 maart 2015, 00:17
door Steven-
Gaaf, Jones. Gefeliciteerd !

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 27 maart 2015, 08:19
door 305 friesland
Deze auto staat al maanden te koop dus kansen genoeg gehad om te gaan kijken, ik heb hem toen ik op zoek was naar 203 onderdelen vaak genoeg gezien .
Motor gewoon eerst aan de gang maken ,dan pas oordelen of hij gereviceerd moet worden maar valt soms best wel mee.
Wel controleren of de kleppen nog los zijn anders heb je gelijk meer schade.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 27 maart 2015, 09:35
door Gilletti
Leuke wagen en mooi project. Veel plezier ermee!
Zelf moet ik er voorlopig niet aan denken want ik heb al moeite genoeg om tijd te vinden om mijn 403 af te maken. :wink:

Zorg wel vóórdat je veel kosten gaat maken er zeker van te zijn dat alle papieren in orde zijn.
Je wil niet na restauratie problemen ondervinden met het kenteken/RDW waardoor je niet eens mag rijden... :!:

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 27 maart 2015, 10:17
door jones
Dat is de doelstelling eerst de motor nakijken en aan de praat krijgen. ;)

Oh dat zal geen probleem zijn. Ik moet enkel zorgen dat ze, als ze al op kenteken heeft gestaan wat volgens de verkoper niet zo is, laten schrappen bij de RDW. Meer hoef ik niet te doen om ze te kunnen invoeren in België. ;)

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 27 maart 2015, 20:08
door jacqabe
Veel succes met je project. De 203 is een prachtige auto. Zit zelf ook nog midden in de restauratie. Leuk om jou vorderingen te volgen, blijf ze posten.
Groet, Abe

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 31 maart 2015, 18:08
door jones
En ze staat thuis.
Hele wagen vol met reserve onderdelen.
Extra set velgen, extra voor en achter as, extra motorkap en alle deuren.
Extra dashbord, stuur en interieur delen.
Enfin, een paar foto's.
En leuke details, volledige onderhoudshistorie, origineel gelijkvormigheids attest (of wat er voor moet doorgaan want in '54[emoji1] ), aankoopfactuur van de eerste eigenaar naar de 2de eigenaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 18:18
door jones
Wegens nog geen stukken te hebben voor de 205, dan maar begonnen met alles uit de auto te halen, te stockeren en te noteren wat er allemaal is.
Kwestie van later niet te moeten zoeken.
In de hele bodem heb ik 2 gaten gevonden, al de rest is beenhard.
Wel nog enkele rare ontdekkingen gedaan.
Afbeelding
gaatje 1
Afbeelding
gaatje 2
Afbeelding
de vloer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 18:18
door jones
Afbeelding
boudoirs van de voorbumper met een soort buisje in, lijkt op iets voor een vlag ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
de imperial er is opgezet (ook om plaats te besparen)
Afbeelding
en dit zijn de 2 kleuren die er origineel opstonden. Deze lopen op de binnekant van de deuren en stijlen ook door.
Afbeelding

Ook heb ik een extra stuk gevonden van de motorkap, waar de leeuw staat normaal maar dan zonder leeuw. En niet gebricoleerd, maar origineel. Had ik nog nooit gezien. Mss dat iemand weet van welke serie dit komt?

Het mysterie word groter rond de wagen [emoji1]

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 16:57
door jones
Iemand een idee hoe ik de 'spiegel' van de koplampen terug kan herstellen? Bij 1 lamp is de halve spiegel weg.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 18:10
door 305 friesland
lampen zijn nog wel te koop nieuw ,wel kijken welk merk je hebt want er zijn er haast wel 4 soorten gebruikt.
Moet je hem in deze schuur opknappen? is wel beetje krap anders.
Maar je hebt wel een erg goede basis ,zal meer puzzelen om alles uiut te zoeken zijn dan dat het laswerk is.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 18:33
door 403diesel
Wat betreft die buisjes in de bumpersteun, zou het kunnen dat er een lang imperial op gezeten heeft die tot over de motorkap liep? Of een beugel o.i.d.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 18:42
door jones
En waar zou ik de lampen nog kunnen vinden? marktplaats en dergelijke of bv een serie04?
Ja maar dit is voorlopig. Als men 205 klaar is komt die hier te staan en gaat deze naar het 'klushok'.
Alles is mogelijk, ik zou het echt niet weten. Er is een gewone imperial bij maar verder geen beugels ofzo.
Ik heb het ook eerlijk gezegd nog nooit gezien, een lange imperial.
Dus voor mij kan het vanalles zijn.

Re: 203 familiale uit 1953

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 20:30
door RondeB
Koplampen zijn wel te vinden, let wel op het merk, reflector en huis zijn op elkaar aangepast 8)

Groot imperiaal...kijk:
Afbeelding