ontstekingsperikelen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ontstekingsperikelen

Berichtdoor un petit Peu(got) » 21 jun 2015, 23:22

hallo allemaal,

een aantal weken terug stopte de 203 ermee onder het aquaduct bij Harderwijk.
na een poosje gewacht te hebben startte ie weer en kon ik ergens in de berm parkeren.
de Wegenwacht wist te melden dat de verdelerkap, contactpuntjes en rotor vervangen dienden te worden.

gelijk alles maar aangepakt.

bobine, verdelerkap, rotor, condensator en contactpuntjes zijn vervangen door een maatje van me.
toch krijgt de 203 geen vonk.

heeft iemand tips ?

groet, Frans
Peugeot 203 1957 staat sinds 04-01-2008 op kenteken
Avatar gebruiker
un petit Peu(got)
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 28 nov 2007, 22:56
Woonplaats: Oostwoud

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor 403diesel » 22 jun 2015, 01:51

Kijk eens of je vonken krijgt vanaf je bobinekabel.

Indien wel dan zal het ergens in je hoogspanningsgedeelte zitten; rotor, verdeelkap, bougiekabels, bougiekappen??
Indien niet, laagspanningsgedeelte of bobine zelf. Zijn de nieuwe contactpunten wel goed schoon en maken ze ook contact?
Puntafstand goed? Etc.

Succes. Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor un petit Peu(got) » 22 jun 2015, 07:28

403diesel schreef:Kijk eens of je vonken krijgt vanaf je bobinekabel.

Indien wel dan zal het ergens in je hoogspanningsgedeelte zitten; rotor, verdeelkap, bougiekabels, bougiekappen??
Indien niet, laagspanningsgedeelte of bobine zelf. Zijn de nieuwe contactpunten wel goed schoon en maken ze ook contact?
Puntafstand goed? Etc.

Succes. Groet, Serge


dank voor de reactie Serge,

ik laat het mijn maatje weten.
zelf heb ik er geen verstand van, hij zet alles voor me erin.
hou je op de hoogte.

groet, Frans
Peugeot 203 1957 staat sinds 04-01-2008 op kenteken
Avatar gebruiker
un petit Peu(got)
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 28 nov 2007, 22:56
Woonplaats: Oostwoud

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor MarcoPeus » 22 jun 2015, 10:19

Zijn dat nieuwe contactpuntjes of New-Old-Stock? Als het NOS is dan heb je kans dat die dingen al jaren op de rek liggen en er een heel dun oxide laagje op de puntjes zit. Dan maakt het puntje geen contact en kun je dus geen spanning op de bobine krijgen. Even een schuurpapiertje er langs halen doet wonderen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor un petit Peu(got) » 22 jun 2015, 11:45

MarcoPeus schreef:Zijn dat nieuwe contactpuntjes of New-Old-Stock? Als het NOS is dan heb je kans dat die dingen al jaren op de rek liggen en er een heel dun oxide laagje op de puntjes zit. Dan maakt het puntje geen contact en kun je dus geen spanning op de bobine krijgen. Even een schuurpapiertje er langs halen doet wonderen.


mijn dank is groot !
mijn maatje heeft de hele ontsteking eruit gehaald en alles gedemonteerd.

puntjes waren geoxideerd.

zo kijken of ie wil starten.

weet je misschien of de ontsteking af te stellen is met een stroboscoop ?
en zo ja, waar zit dan het merkteken ?

groet, Frans
Peugeot 203 1957 staat sinds 04-01-2008 op kenteken
Avatar gebruiker
un petit Peu(got)
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 28 nov 2007, 22:56
Woonplaats: Oostwoud

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor Bert » 26 jun 2015, 22:35

een pen in het gat van het vliegwielhuis steken draaien tot hij in het gat van het vliegwiel gaat, daarna met krijt/verf een merkteken op het distributiedeksel en vliegwiel maken. daarna kun je de ontsteking met een stroboscooplamp afstellen.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor un petit Peu(got) » 28 jun 2015, 20:01

Bert schreef:een pen in het gat van het vliegwielhuis steken draaien tot hij in het gat van het vliegwiel gaat, daarna met krijt/verf een merkteken op het distributiedeksel en vliegwiel maken. daarna kun je de ontsteking met een stroboscooplamp afstellen.


dat is nog eens old school !

allen heel hartelijk dank voor alle tips.
het is gelukt, hij rijdt weer als een neut.

nu nog op zoek naar een membraam en revisieset voor de benzinepomp en dan is het helemaal voor elkaar.

dank allen !

groet, Frans
Peugeot 203 1957 staat sinds 04-01-2008 op kenteken
Avatar gebruiker
un petit Peu(got)
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 28 nov 2007, 22:56
Woonplaats: Oostwoud

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor 403diesel » 28 jun 2015, 21:01

Benzinepomp heb je voor 5 of 6 tientjes een nieuwe.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor un petit Peu(got) » 28 jun 2015, 22:28

403diesel schreef:Benzinepomp heb je voor 5 of 6 tientjes een nieuwe.

Groet, Serge


hallo Serge,

ik heb een nieuwe benzinepomp gekocht.
en die werkt perfect.
alleen..... als ik dan onder de motorkap kijk en dat gedeeltelijk plastic ding zie zitten....

noem me maf ( dat doen er al velen ) :D maar dan zie ik toch liever de oude benzinepomp.

er schijnen revisie sets in omloop te zijn, dus daar ga ik naar op zoek.

maar thanks voor de tip !

groet Frans
Peugeot 203 1957 staat sinds 04-01-2008 op kenteken
Avatar gebruiker
un petit Peu(got)
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 28 nov 2007, 22:56
Woonplaats: Oostwoud

Re: ontstekingsperikelen

Berichtdoor 403diesel » 28 jun 2015, 22:34

Beste Frans,
Ik heb laatst een remake van het origineel geleverd aan iemand. Zat geen plastic aan hoor. Revisiekitje kan ook maar is vaak old stock. Kijk daar een beetje mee uit. Als het al 60 jaar op een plank heeft gelegen is het niet echt fris meer. Ik monteer liever goede remakes uit italie dan gereviseerde of remakes uit argentinie.
Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten