Pagina 3 van 4

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 30 jan 2017, 18:14
door transportert2
Maar ik neem aan dat de foto van de teller unit van jouw wagen is?
De tellerunit welke in de 404 zit ziet er precies zo uit.
Rechtsboven is van de knipperlichten neem ik aan brand groen.
Links onder de felle rode is je dynamo?? er staat iets van danger bij?of is dit de olie druk?
En rechts onder is de voltmeter?

Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 30 jan 2017, 18:35
door A.B.203
Er zit standaard geen voltmeters in de oude Peugeots (uitzonderingen daargelaten), het is een amperemeter de - is ontladen en de + kant is laden.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 30 jan 2017, 22:20
door Frank.04
Geen Voltmeters in oude Peugeot's? ...dat wil ik graag even nuanceren!

Los van de vraag wat oud is, ga ik er van uit dat bedoeld wordt: de oudere 404's met het 'horizontale' instrumentenpaneel.

Dat paneel lijkt bij de 404 qua lay-out op dat van de 403 en in beide panelen bevindt zich in de rechter onder hoek een Ampèremeter.

Tenminste: bijna altijd.

Peugeot introduceerde de wisselstroomdynamo in 1967, het jaar waarin ook de drie losse klokken hun intrede deden.

Er is echter een periode van overgang waarbij de wisselstroomdynamo al werd gemonteerd terwijl ook het oude instrumentenpaneel nog aanwezig was.

Bij deze modellen heeft het paneel een Voltmeter rechtsonder, omdat de Ampèremeter het hogere vermogen van de dynamo niet kon verwerken.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 30 jan 2017, 23:30
door A.B.203
Oei, sorry Frank. Ik heb me op onbekend terrein begeven met als gevolg foute info verstrekken.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 08:51
door Frank.04
Ha-ha, onvergeeflijk natuurlijk!

Tja, ik weet dan weer niets van de 203 en 403....

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 10:06
door transportert2
Geen nood,ga zelf eerst rustig uitzoeken wat er gemonteerd zit in deze wagen.
Wat ik eigenlijk nog zoek is een duidelijk schema van de wagen.
Het gaat dus om een pick up uit 79 met een indenor motor.


. Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 16:48
door Ivovanduijn
Als het een pick up is zal het een voltmeter zijn, ik heb het nog nooit anders gezien. Er is dan ook een directe verbinding tussen de de alternator (dynamo) en de startmotor.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 17:46
door A.B.203
Frank.04 schreef:Ha-ha, onvergeeflijk natuurlijk!

Tja, ik weet dan weer niets van de 203 en 403....


Niet zo bescheiden hoor, ik schat je hoog in!

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 19:36
door transportert2
Maar vanaf wanneer is er dan een laadstroom lampje gemonteerd?
Of hebben er nooit controle lampjes gemonteerd gezeten? alleen de voltmeter?


Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 22:19
door Frank.04
Naar min mening is er in de 404 nooit een laadstroomcontrolelampje gemonteerd en de dynamo leent zich er ook niet voor.

Bij de 504 idem, behalve de laatste bouwjaren van de C/C en wellicht ook de Berline; dan is er een dynamo met ingebouwde regelaar gemonteerd.

De 604 hetzelfde verhaal, de eerste bouwjaren niet en ergens vanaf begin '80 wel.

Ik heb in een Cabriolet uit 1975 een V6 STI gebouwd uit een 604 en een extra lampje in de linker klok gemonteerd als laadstroomcontrolelampje; anders werkte de dynamo niet, omdat het veld geactiveerd wordt via het lampje.

Als de dynamo eenmaal laadt komt het veld door zelfbekrachtiging op 12 Volt en gaat het lampje uit doordat aan beide kanten twaalf Volt staat.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 23:01
door jacqabe
Dynamo met uitwendige regelaar heeft geen laadstroomcontrole lampje.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 23:15
door transportert2
Dynamo was deels te redden heeft nu een ingebouwde regelaar gekregen.
De externe regelaar tegen schutbord komt dus te vervallen.
De dynamo was al een wisselstroom,hoe werd deze dan aangestuurd?
Deze moet toch ook een puls stroom krijgen om het veld te activeren?
Werd deze soms door de externe regelaar gegeven waarna de dynamo ging laden?
Ook de bedrading moet nog aangepast op de nieuwe interne regelaar iemand een idee hoe?


Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 09:12
door Ivovanduijn
Is al omschreven in voorgaande posts;
-Er moet een lampje aangestuurd worden door een geschakelde plus naar de aansluiting van het veld.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 10:40
door Frank.04
Bij een wisselstroomdynamo met uitwendige regelaar wordt het veld aangestuurd (bekrachtigd) door deze regelaar.

Het principe is simpel: de regelaar vergelijkt de actuele boordspanning met de (in de regelaar) ingestelde wensspanning en zendt op basis hiervan een bepaalde spanning naar (het veld van) de dynamo.

Er gaat dus een draad via het contact naar de regelaar en een draad van de regelaar naar de dynamo.

In principe zijn deze twee draden voldoende, maar er zit nog een extra draad rechtstreeks van de massa van de dynamo naar de massa van de regelaar.

Deze draad is theoretisch overbodig, maar zorgt voor een zuivere verbinding tussen dynamo en regelaar, zonder overgangsverliezen.

Bij een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar kan de regelaar uiteraard vervallen en hangt het van het type af of er een lampje nodig is of niet.

Uit het hoofd zeg ik even dat wanneer de dynamo vier aansluitingen heeft er een lampje nodig is, bij drie aansluitingen niet.

In het laatste geval is er een dikke plus rechtstreeks naar accu of startmotor, een massadraad en een geschakelde plus (via contact).

In het eerste geval is er nog een extra aansluiting voor het lampje (dat je misschien zelf moet maken).

Succes!

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 11:54
door transportert2
Dank Frank,er zit een aansluiting voor een dikke plus.Een schuifstekker op de regelaar/borstelhouder welke een plus moet hebben.
Er is ook nog een andere plus schroef aansluiting mogelijk vertelde het bedrijf welke hem heeft opgelapt.
Ik kon kiezen welke aansluiting ik gebruiken wilde.
Ook zit er nog een schroef aansluiting voor een massa kabel.
Ik vraag me af of het laadlampje nog zin heeft om er tussen te maken.
De voltmeter is je controle op goed laden van de dynamo.
Maar een lampje wat gaat branden bij een storing valt wat beter op dan een naald van een meter of niet?

. Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 12:11
door Frank.04
Een lampje is heerlijk, maar als je dynamo er niet op is ingericht houdt het op.

Als de dynamo gaat laden zonder lampje, heb je eigenlijk al het antwoord.

Wees gewoon blij dat het werkt!

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 13:47
door transportert2
Elke dynamo heeft toch een aansluiting voor een lampje te laten branden?
Hij komt in serie met de plus draad met de pulsdraad van de dynamo?

jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 23:44
door Frank.04
Nee, dat gaat niet werken.

De velddraad stuurt het veld op basis van hetgeen de regelaar hem vertelt en deze waarde zou beïnvloed worden door het plaatsen van een weerstand (lampje).

Niet doen dus.

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017, 08:46
door transportert2
Oke,maar nu komt de oude externe regelaar te vervallen .
De in de dynamo gebouwde neemt deze taak over.
Ik kan dan de oude regelaar niet meer gebruiken om hem aan te sturen?
Wanneer het lampje in de plusdraad van de nieuwe regelaar komt te zitten en 3 watt vermogen heeft en in serie gemonteerd wordt.
Dan gaat hij branden op het moment van contact aan.
Wanneer de motor gestart is en de dynamo geeft spanning dan gaat er een plus signaal vanaf de dynamo naar het lampje.
Dan wordt het plus tegen plus en gaat het lampje uit.
Hoop ik zo goed verteld?

. Jw

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 02 feb 2017, 10:16
door Frank.04
Volgens mij doe je dan hetzelfde als wanneer je bij een externe regelaar de contact-geschakelde draad onderbreekt met een lampje.

Ook hier geldt dat een lampje een weerstand is en dat je de regelaar dan geen zuivere boordspanning aan biedt.

Ik zou zeggen: probeer het eens en kijk 1) of het werkt en 2) of het geleverde vermogen van de dynamo gelijk is.

Het lijkt mij dat in het geval van een lampje ertussen de regelaar (onterecht) denkt dat de accu bijgeladen moet worden en blijft doorladen terwijl de accu al vol is.

Maar, zoals mijn goede vader al zei: meten is weten!

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 22:13
door Faucon
Heb 404 SL uit 67Wil de ducellier 7274 A vervangen door wisselstroomdynamo Ducellier 7575 (met voltmeter aanslutingen), Heeft geen interne regelaar.

I er een aansluitschema???
Gr Hans uit Roermond

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 22:44
door RondeB
Zie voor de details hierboven zou ik zeggen.....een schema : ff google op " schema electrique peugeot 404" of zo 8)

Maar je wil dus een wisselstroomdynamo monteren op de plek van een gelijkstroomdynamo....denk er om ...je spanarm moet dan een kromming hebben en de bevestiging van de wisselstroomdynamo is anders --> zelf nieuw steuntje bastelen op de oude oliefilterhouder of een nieuw type oliefilter monteren... :idea:

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 16 aug 2017, 00:03
door Faucon
Dus oude steun verewijderen en nieuwe type steun monteren begrijp ik hieruit.
Ja ik heb idd boeken met schema nieuwere type. Echter is ik heb nog oude gelijkrichter. Als er iemand is op forum die het al een keer gedaan heeft kan ik misschien wat tips krijgen. Foute aansluitingen zijn zo gemaakt tenslotte.

Volgens mij zit oliefilter niet in de weg. Alleen boutgat in wisselstroomdynam kleiner dan aansluiting oude dynamo.

Hans

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 17 maart 2018, 20:50
door RobinHoed
A.B.203 schreef:Edward bedankt voor je aanbod, heb inmiddels je wisselstroom dynamo bewonderd. Echt een pracht constructie en een goede modernisering die zijn geld waard is.


Zie nu het draadje waar dit mechanisme in staat, en de discussie die volgt over het feit of 70 ampere nu wel of niet kan :lol:
In ieder geval weer wat geleerd, zit dus links van het blok en laad op dmv de riem die continue ronddraait.

Altijd verward met de wat rechts zat onder de ontsteking. Maar dat is natuurlijk de startmotor :oops:
Als ik het goed begrijp moet de riem er dus af, is dat lastig ? Die dingen moeten toch op tijd staan bij terugplaatsen of is dat bij moderne auto's ?

Eerst maar eens kijken wat ik eerst wil 123onsteking of deze, beide niet goedkoop natuurlijk
En kijken waar die spanningsregelaar zit die ik dan niet meer nodig heb :lol:

Re: dynamo probleem

BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 22:04
door Joerik
Ook bezig met het ombouwen naar een wisselstroomdynamo. Nu had ik eerst een 40ampere ducellier met de B+ naar de startmotor, conteolelampje op de d+ en niks op de exc (koolborstels) moet daar ook constant een + op?

Andere 40ampere paris rhone heeft alleen een B+ en exc (koolborstels) aansluiting. Ik had het contelelampje hierop. Tot zover geen succes. Wie kan mij helpen? Externe regelaar is weg.