Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor Tom F » 10 nov 2015, 23:44

Ik heb sinds enkele maanden een Peugeot 203. Normaal gezien werd hij vandaag gekeurd zodat ik er eindelijk mee op de weg kon, maar bij het ritje tot daar bleek dat hij stil viel eens hij op temperatuur was (eerst wat sputteren en daarna helemaal stilvallen). Toen hij wat afgekoeld was kon ik hem terug redelijk goed starten. Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen of hoe ik dit opgelost krijg?
Peugeot 203 - 1958
Tom F
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 nov 2015, 23:38

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor 403diesel » 11 nov 2015, 00:25

Vlotternaald die niet afsluit, bobine die niet meer tegen warmte kan zijn dingen die zouden kunnen.
ik ga er vanuit dat je reguliere onderhoud op orde is; klepspeling, ontsteking op tijd, etc.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor jeroencr » 11 nov 2015, 01:05

403diesel schreef:Vlotternaald die niet afsluit, bobine die niet meer tegen warmte kan zijn dingen die zouden kunnen.
ik ga er vanuit dat je reguliere onderhoud op orde is; klepspeling, ontsteking op tijd, etc.

olie, niet overhit, onderbrekerpuntafstand, elektrodenafstand bougies, co-schroef(als laatste afstellen)

Als de co schroef te rijk staat krijg je dat hij kan uitvallen door te rijk mengsel wanneer motortje op bedrijfstemperatuur begint te komen en het luchtverbruik laag wordt(weinig gas en weinig toeren). Met warme motor starten gaat dan ook niet. Als ze tijdens het rijden met gas geven en op toeren houden ook uitvalt is het niet de stationair co schroef.

Als die tijdens het rijden slecht loopt kan je motor stopzetten en nadat je stil staat de kleur van de bougies bekijken. Mocht het slechte vonk zijn wanneer die slecht loopt of niet meer wil starten, kan je als je geen reservebobine hebt de bobine weer afkoelen met koud water erover heen gieten(even opletten dat je niet de bedrading nat maakt) om te testen of het dan vlug weer beter wordt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor Tom F » 11 nov 2015, 17:26

Bedankt voor jullie snelle reactie, dit weekend heb ik weer tijd om eraan te werken. En hopelijk raakt het snel opgelost
Peugeot 203 - 1958
Tom F
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 nov 2015, 23:38

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor sander203 » 28 nov 2015, 20:33

Mijn 203 had last van ijsvorming in de carburateur. In heel specifieke combinatie van luchtvochtigheid en temperatuur, knap vervelend en lastig om te constateren. Voordat je de kap open hebt is het ijs al weer weg.

Ik haalde in het seizoen wat warme lucht weg achter het uitlaatspruitstuk, dat ik direct in mijn oliebadluchtfilter leidde met een al luchtslang. Een verwarmde carburateur uit de 403 doet het natuurlijk ook.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor jeroencr » 29 nov 2015, 06:43

sander203 schreef:Mijn 203 had last van ijsvorming in de carburateur. In heel specifieke combinatie van luchtvochtigheid en temperatuur, knap vervelend en lastig om te constateren. Voordat je de kap open hebt is het ijs al weer weg.

Ik haalde in het seizoen wat warme lucht weg achter het uitlaatspruitstuk, dat ik direct in mijn oliebadluchtfilter leidde met een al luchtslang. Een verwarmde carburateur uit de 403 doet het natuurlijk ook.

Bij mijn 403 is de carburateurverwarming niet aangesloten. Tot nu toe altijd gedaan bij elk weer :shock: . Wil om te voorkomen het toch maar nog eens gaan aansluiten... De carburateurverwarming is in serie met de interieurkachel dus met een stukje slang en een slangklem is het al klaar 8) . Weet iemand of de carburateurverwarming aan de warme kant, of aan de koude kant van de interieurkachel is? Maakt het uit? :?: Het liefst heb ik zoveel mogelijk warmte nog van de interieurkachel omdat die al niet echt heel veel warmte afgeeft.

Tom F schreef:Bedankt voor jullie snelle reactie, dit weekend heb ik weer tijd om eraan te werken. En hopelijk raakt het snel opgelost

Al gevonden?
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor A.B.203 » 29 nov 2015, 23:18

Jeroen, ik vermoed dat je de warme kant moet nemen want het lijkt me dat de koelvloeistof bij het verlaten van de kachel radiateur wel wat is afgekoeld. Die mini waterpijpjes in de carburateur slibben vaak dicht. Wat Sander hierboven heeft gezegd is niet origineel maar werkt wel prima. Zelf heb ik van twee haakse 32 mm bochten en van een stuk pvc buis een warmte aanzuiger gemaakt. De ene bocht in het luchtfilter, de ander op de hoek van het luchtfilter en de buis schuin naar achteren tot boven het spruitstuk. Het gedeelte van de pijp boven het spruitstuk aan de onderzijde wegzagen en je hebt een prima en goed werkende aanzuiging van warme lucht. Met vorst valt bevriezing mee is mijn ervaring met vochtig koud weer (boven het vriespunt) bevriest de carburateur het gemakkelijkst. Wil je het origineel houden dan moet je even in een onderdelenboek of in een andere 403 kijken.

Tom, heb je geen last van vapourlock ? Wordt de benzineleiding niet te heet door een radiateur-slang of het motorblok. Een plastic benzinefilter net voor de carburateur kan ook de boosdoener zijn.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor Tom F » 30 nov 2015, 22:19

Heb spijtig genoeg nog steeds geen tijd gehad om er aan te werken. Doordat de winter er aan komt primeerde het om eerst de garage waar hij in komt te staan af te maken, dit is nu bijna klaar. Examens komen er ook wel aan (ben nog student), maar daarna kan ik droog en warm terug beginnen sleutelen en opzoek gaan naar het probleem. Hou jullie op de hoogte!
Peugeot 203 - 1958
Tom F
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 nov 2015, 23:38

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor RondeB » 01 dec 2015, 00:21

Hmm , beetje laat gelezen dit...bevroren carb idd..had ik je wel direct kunnen zeggen. Komt vaak voor bij 203 en ook 403 met niet verwarmde carb. Doet zich voor bij temperatuur tussen 3-en 10 graden en bepaalde luchtvochtigheid.. Weinig aan te doen als je de boel beetje origineel wilt houden. Enige wat helpt is het zgn nieuwe rijden, dus tijdig schakelen en geen plankgas geven zodat de mengsel snelheid in de venturi niet te hoog kan worden.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Peugeot 203 valt stil als motor op temperatuur is

Berichtdoor Tom F » 03 maart 2016, 21:30

En het probleem is opgelost :) het was een combinatie van verschillende dingen vermoed ik, maar een van de belangrijkste wasthet niet naar behoren functioneren van de benzinepomp. Soms doet die het en soms niet, maar buiten dat doet de 203 hij het nu prima (heb nieuwe benzinefilter, leiding, bougies, ... gestoken). Dus rest me enkel nog een nieuwe benzinepompje te kopen en dan is alles opgelost :)
Peugeot 203 - 1958
Tom F
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 nov 2015, 23:38


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten