A.B.203 schreef:Je hebt je best gedaan zeg. Ik zal uitgebreid de tijd
nemen om je post te bestuderen. Bedankt !!
Heel veel aanpassingen is het niet, en met paint ben ik ook nog wel aardig vlug. Geen dank
Ik bedacht mij nog: Je kan voor iets meer langdurige betrouwbaarheid bij de laatste stap3 beter 52 laten zitten waar die is, en 52 met een nieuw kort kabeltje doorverbinden met 19.
Zelfde geldt voor 53 en 18.
Is iets meer werk(2 korte snoertjes maken in plaats van alleen aansluiting verwisselen)
Ook iets beter voor de levensduur zal zijn terugslag diodes gaan toevoegen om wat inbranden te voorkomen wanneer de richtingaanwijzer wordt teruggezet in de middenstand precies wanneer richtingaanwijslampen branden. Weet niet of er een makkelijk aardpunt in de stuurkolom in de richtingaanwijzer is(er is wel aarde, namelijk de draaiende
stuurstang met een veertje erom die iets minder ver beweegt). anders misschien als 2de optie zenerdiodes gebruiken.
Bij mijn 203 is er een extra fitting in het achterlicht gemaakt en alles werkt nu als bij een normale auto, dus met een duplolamp van 21/10 watt en een tweede lamp.
Ik heb 2 setjes ledlampen gekocht met de hoogste lumen die ik kon vinden. 120 * 3528 led.
Alleen nog in de 403 gedaan. Resultaat is minder dan je zou denken, een boel licht gaat opzij in het achterlicht naar donkerder gekleurde vlakken, terwijl je met een gloeilamp direct door het glas naar de gloeidraad kijkt. Ook is het verschil tussen remmen en dimlicht achter het 1ne wat dof geworden glas wat moeilijk te zien, en in het andere nog heldere glas is het verschil nog minder te zien. Ik ga denk ik een weerstand plaatsen om het dimlicht wat zachter te laten branden, en misschien nog de binnenkant van de achterlichtbehuizing wit verven.
'
david.maertens schreef:En zo wordt het wat ingewikkeld ...
https://www.youtube.com/watch?v=C54snZHmCg4 Jeroen,
dan veronderstel ik dat dit de parkeerlichtschakelaar (merk Torrix) is ...
Klopt.
In het elektrisch schema van de 403 hierboven gepost heet die "CW". In het elektrisch schema van de 203 in de vraagbaak heet die "DE", raar
. Als de parkeerlichtlampjes werken(tijdens richtingaangeven en ook de functie parkeerlicht doet het voor beiden) werkt de schakelaar iig zeker nog. Anders moet misschien de schakelaar worden doorgemeten:
In het elektrisch schema is de schakelaar in de middelste stand getekent(parkeerlichten als knipperlicht) en verbindt dan (als ik de aansluitingen 1,2,3,4,5 noem) 1 en 2, en 4 en 5 met elkaar door. De parkeerlichten zijn dan samen met de knipperlichten voor.
Bij knopje naar links of rechts wordt: 2 of 4(de 2 parkeerlichten), met 3 verbonden(constante 12 volt ook met contact uit)
Bij mijn 403 werktte het zijparkeerlicht aan 1 kant na een tijdje helemaal niet meer en heb ik de schakelaar moeten openhalen na nameten met een multimeter. Schakelaar in mijn 203 is dezelfde als die van jouw, maar in mijn 403 zat er een ietsjes andere schakelaar in(dacht ook torrix, maar waarschijnlijk van na 1960 zoals wel meer onderdelen in de auto).
Daar moest ik voor openhalen eerst kleine pennetjes in de rand eruit tikken(konden maar 1 kant op) met een spijkertje. Erin was een koperen plaatje door een verrot popnageltje losgekomen van het bewegende plastic welk weer aan het knopje vastzit.Omdat ik geen popnagels of iets anders kleins om weer vast te maken had, heb ik die vastgesmolten aan het plastic waar het aan hoort met een soldeerbout. Daarna wat bijgebogen, overtollig plastic bijgevijlt met een nagelvijltje, en de koperen delen die elektrisch contact moeten kunnen maken wat opgeschuurt. Resultaat is een perongeluk iets stroever bewegend schakelaartje, maar hij werkt wel weer
.
Weet iemand trouwens waar ik krimpkousjes bedrukt met nummers van bijv 1 tot 100 goedkoop kan kopen? Papieren stikkertjes werkt niet echt geweldig. Kan nog proberen met doorzichtig plakband over de stickers heen.... Stift gaat makkelijk van ondoorzichtig plakband af.... hoe doen jullie dat?
Bij mij wordt het langzaam steeds meer ongenummerd
.