Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 11 nov 2015, 11:40

Hallo,
Onlang kocht ik een Peugeot 203C uit 1956.
Ik besloot, na het ontdekken van slechte bedrading in de "comodo clignotant", de elektriciteit te herzien,
maar op de meeste elektrische schema's staat deze aangesloten met drie kabels en de mijne met zes ?
Afbeelding

Kan mij iemand helpen met een elektrisch schema, de aansluiting, type van 'comodo' ?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten
David Maertens
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 11 nov 2015, 15:54

In het schema heeft de knipperlichtautomaat 3 aansluitingen. Jouw knipperlichtautomaat ergens achter het dashboard die de klikjes geeft heeft waarschijnlijk ook 3 aansluitingen.
In het stuur op je foto is de knipperlichtschakelaar.
Reden van zoveel aansluitingen op de schakelaar is dat ook de remlichten geschakeld worden via de knipperlichtschakelaar. Die laten(origineel) dezelfde achterlichtlampen branden. Goed bestuderen dus voordat je daar aan bezig gaat .
Elektrisch schema staat in de vraagbaak viewtopic.php?f=15&t=9883. Knipperlichtschakelaar is daar BN en heeft 6 aansluitingen. ( 1 vanaf de automaat, 1 vanaf de remlichtschakelaar, 2 naar de achterlichten, en 2 naar de knipperlichten voor en parkeerlichten) .

Om het verhaal compleet te maken: de knipperlichten voor en parkeerlichten gaan na de knipperlichtschakelaar nog eerst via "DE"(in het schema in de vraagbaak) met 5 aansluitingen. Dat is de parkeerlichtschakelaar links naast de zekeringen onder het dashboard.

Succes
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 12 nov 2015, 17:05

Bedankt voor de snelle reactie !
zeer nuttige informatie ! Ik bekijk het allemaal eens goed voor ik er aan begin !

Groeten
Dave
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor A.B.203 » 12 nov 2015, 23:44

Wil even inhaken op de post van Jeroen met hetvolgende. Bij mijn 203 is er een extra fitting in het achterlicht gemaakt en alles werkt nu als bij een normale auto, dus met een duplolamp van 21/10 watt en een tweede lamp. Toevallig ben ik bezig met de verlichting van een 403 pick-up en wil de achterverlichting ook zo moderniseren. De 203 en 403 hebben dezelfde stuurkolom. Ik kan natuurlijk kijken hoe men het bij de 203 heeft gefikst maar wat zou nu de beste, eenvoudigste of minst storinggevoelige oplossing zijn ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 13 nov 2015, 08:02

A.B.203 schreef:Wil even inhaken op de post van Jeroen met hetvolgende. Bij mijn 203 is er een extra fitting in het achterlicht gemaakt en alles werkt nu als bij een normale auto, dus met een duplolamp van 21/10 watt en een tweede lamp. Toevallig ben ik bezig met de verlichting van een 403 pick-up en wil de achterverlichting ook zo moderniseren. De 203 en 403 hebben dezelfde stuurkolom. Ik kan natuurlijk kijken hoe men het bij de 203 heeft gefikst maar wat zou nu de beste, eenvoudigste of minst storinggevoelige oplossing zijn ?

Ik heb in paint over het schema uit de vraagbaak heen getekend.
In rood aangepast om remlichten en knipperlichten apart te maken. De oude (voorheen-)remlichten/knipperlichtaansluitingen achter zijn dan nog enkel voor knipperlichten. Beide remlampen is de nieuwe kabel naar achter.

Afbeelding
stap1: kabel 15 of 60 loshalen van de verbinding op het zekeringskastje(geen zekering tussen maar gewoon doorverbonden), of ergens doorknippen, zodat de kant vanaf de richtingaanwijzer lang genoeg is om op de plek van de alarmlichtschakelaar te komen (rood kruisje in het schema)
stap2: kabel 15 of 60 komend vanaf de remschakelaar verbinden met een nieuwe kabel naar achter.
stap3: achter wat aansluitingen op de juiste lampen doen.
Nadeel is dat er een nieuwe draad bij moet van het dashboard naar achter. Als er al geen draad in de kabelboom naar achter meer over is kan dat een aardig klusje zijn. Moet dat perce voorkomen worden kan je creatief zijn en niet helemaal 100% alles werkend zoals het hoort bedenken dat er alleen een draad van een parkeerlicht naar achter erbij hoeft te worden getrokken. Zoals bijv van 1 parkeerlichtlampje de functie parkeerlicht opgeven en die enkel nog maar kunnen laten richtingaanwijzen. Of een achterlamp laten meebranden met het parkeerlicht.

In oranje kan daarna(enkel als rode aanpassing ook gedaan is) slim gebruikt worden gemaakt van de originele richtingschakelaar om met een simpele enkel-fase schakelaar erbij alarmlichten te kunnen schakelen. Een originele knipperlichtautomaat zal denk wel de alarmlichten vlugger laten knipperen dan richtingaanwijzing. Denk nog wel enigszins acceptabel . Zowiezo beter dan helemaal geen alarmlichten! maar misschien eerst even kijken of het acceptabel is. Anders een andere knipperlichtautomaat die zoveel watt tegelijk kan laten knipperen op normaal tempo.

Afbeelding
stap1: kabel 15 of 60 die bij het rode kruisje is doorgeknipt, kant vanaf de richtingschakelaar aansluiten op de alarmlichtschakelaar.
stap2: nieuwe kabel aanleggen vanaf aansluiting 17 op de knipperlichtautomaat naar de alarmlichtschakelaar.
stap3: stuur loshalen. Draad 52 loshalen(kruisje) en bij draad 19 doen, Draad 53 loshalen(kruisje) en bij draad 18 doen.


nadelen/aandachtpunten die ik kan bedenken:
-de knipperlichtautomaat die er (misschien) niet helemaal op berekend is. Als het de originele is zal die met alarmlichten aan vlugger gaan knipperen, en een nieuwer type zal???? heeeel misschien kunnen doorbranden? als die niet genoeg watt kan leveren voor 4 21 watt lampen.
-Belasting in de richtingaanwijzer op sommige delen van sleepcontacten is wat groter. Origineel niet op berekend. Zal vast geen probleem zijn gezien het in die tijd nog niet zo erg marginaal is ontworpen maar op den duur zal het iets eerder inbranden.
-1 zekering onder het dashboard zal 3 lampen extra tegelijk moeten kunnen laten branden(voorheen tijdens richting geven en remmen tegelijk 3*21 watt. Na de aanpassing met remlichten en alarmlichten tegelijk 6 lampen tegelijk). Nog even uitrekenen dus hoeveel die zekering moet zijn.

Then again... , Een oplossing om de stroom te kunnen beperken voor de richtingautomaat en de schakelaar en de zekering is een stuk lampen vervangen voor ledlampen. En zo blijven we bezig :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 13 nov 2015, 09:53, in totaal 2 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor A.B.203 » 13 nov 2015, 09:52

Je hebt je best gedaan zeg. Ik zal uitgebreid de tijd :D nemen om je post te bestuderen. Bedankt !!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 14 nov 2015, 14:40

En zo wordt het wat ingewikkeld ...

Jeroen,
dan veronderstel ik dat dit de parkeerlichtschakelaar (merk Torrix) is ...

Afbeelding
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 14 nov 2015, 17:56

A.B.203 schreef:Je hebt je best gedaan zeg. Ik zal uitgebreid de tijd :D nemen om je post te bestuderen. Bedankt !!

Heel veel aanpassingen is het niet, en met paint ben ik ook nog wel aardig vlug. Geen dank :D
Ik bedacht mij nog: Je kan voor iets meer langdurige betrouwbaarheid bij de laatste stap3 beter 52 laten zitten waar die is, en 52 met een nieuw kort kabeltje doorverbinden met 19.
Zelfde geldt voor 53 en 18.
Is iets meer werk(2 korte snoertjes maken in plaats van alleen aansluiting verwisselen)
Ook iets beter voor de levensduur zal zijn terugslag diodes gaan toevoegen om wat inbranden te voorkomen wanneer de richtingaanwijzer wordt teruggezet in de middenstand precies wanneer richtingaanwijslampen branden. Weet niet of er een makkelijk aardpunt in de stuurkolom in de richtingaanwijzer is(er is wel aarde, namelijk de draaiende :mrgreen: stuurstang met een veertje erom die iets minder ver beweegt). anders misschien als 2de optie zenerdiodes gebruiken.

Bij mijn 203 is er een extra fitting in het achterlicht gemaakt en alles werkt nu als bij een normale auto, dus met een duplolamp van 21/10 watt en een tweede lamp.

Ik heb 2 setjes ledlampen gekocht met de hoogste lumen die ik kon vinden. 120 * 3528 led.
Afbeelding
Alleen nog in de 403 gedaan. Resultaat is minder dan je zou denken, een boel licht gaat opzij in het achterlicht naar donkerder gekleurde vlakken, terwijl je met een gloeilamp direct door het glas naar de gloeidraad kijkt. Ook is het verschil tussen remmen en dimlicht achter het 1ne wat dof geworden glas wat moeilijk te zien, en in het andere nog heldere glas is het verschil nog minder te zien. Ik ga denk ik een weerstand plaatsen om het dimlicht wat zachter te laten branden, en misschien nog de binnenkant van de achterlichtbehuizing wit verven.
'

david.maertens schreef:En zo wordt het wat ingewikkeld ...
https://www.youtube.com/watch?v=C54snZHmCg4 8)

Jeroen,
dan veronderstel ik dat dit de parkeerlichtschakelaar (merk Torrix) is ...

Afbeelding


Klopt.
In het elektrisch schema van de 403 hierboven gepost heet die "CW". In het elektrisch schema van de 203 in de vraagbaak heet die "DE", raar :? . Als de parkeerlichtlampjes werken(tijdens richtingaangeven en ook de functie parkeerlicht doet het voor beiden) werkt de schakelaar iig zeker nog. Anders moet misschien de schakelaar worden doorgemeten:

In het elektrisch schema is de schakelaar in de middelste stand getekent(parkeerlichten als knipperlicht) en verbindt dan (als ik de aansluitingen 1,2,3,4,5 noem) 1 en 2, en 4 en 5 met elkaar door. De parkeerlichten zijn dan samen met de knipperlichten voor.
Bij knopje naar links of rechts wordt: 2 of 4(de 2 parkeerlichten), met 3 verbonden(constante 12 volt ook met contact uit)

Bij mijn 403 werktte het zijparkeerlicht aan 1 kant na een tijdje helemaal niet meer en heb ik de schakelaar moeten openhalen na nameten met een multimeter. Schakelaar in mijn 203 is dezelfde als die van jouw, maar in mijn 403 zat er een ietsjes andere schakelaar in(dacht ook torrix, maar waarschijnlijk van na 1960 zoals wel meer onderdelen in de auto).
Daar moest ik voor openhalen eerst kleine pennetjes in de rand eruit tikken(konden maar 1 kant op) met een spijkertje. Erin was een koperen plaatje door een verrot popnageltje losgekomen van het bewegende plastic welk weer aan het knopje vastzit.Omdat ik geen popnagels of iets anders kleins om weer vast te maken had, heb ik die vastgesmolten aan het plastic waar het aan hoort met een soldeerbout. Daarna wat bijgebogen, overtollig plastic bijgevijlt met een nagelvijltje, en de koperen delen die elektrisch contact moeten kunnen maken wat opgeschuurt. Resultaat is een perongeluk iets stroever bewegend schakelaartje, maar hij werkt wel weer :D.

Weet iemand trouwens waar ik krimpkousjes bedrukt met nummers van bijv 1 tot 100 goedkoop kan kopen? Papieren stikkertjes werkt niet echt geweldig. Kan nog proberen met doorzichtig plakband over de stickers heen.... Stift gaat makkelijk van ondoorzichtig plakband af.... hoe doen jullie dat?
Bij mij wordt het langzaam steeds meer ongenummerd :oops: .
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 15 nov 2015, 09:16

Dave,

Ik zie op je foto van de richtingaanwijzer de terugslagveer niet. Klopt dat? Heb je die nog?
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 15 nov 2015, 12:44

Jeroen,

eenmaal zo ver vond ik de veer inderdaad kapot terug ...
Mijn zoektocht naar een nieuwe moet nog starten. (Toevallig een ideetje ?)

Om te antwoorden op jouw vraag van de genummerde krimpkousen :
Ik heb zo'n labelprinter gekocht die print op oa krimpkousen.
(http://www.dymowebshop.be/dymo-rhino-42 ... erset.html)
De prijs valt wel mee en je print wat je wilt op je krimpkous.

groeten
Dave
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 15 nov 2015, 17:02

david.maertens schreef:Jeroen,

eenmaal zo ver vond ik de veer inderdaad kapot terug ...
Mijn zoektocht naar een nieuwe moet nog starten. (Toevallig een ideetje ?)

Je kunt contact opnemen met:
http://www.kodefouw.nl/email.html
of
http://www.peugeot203-403.nl/contact/

Volgens het onderdelenboek ( http://public.servicebox.peugeot.com/classic/ ) is het onderdeelnummer 6321.01 . Verder staat er niet veel informatie, behalve dat t/m 1 821 684 er OOK een kortere (6321.02) gebruikt kan worden.

Een andere optie is opzoek gaan naar een leverancier van verschillende maten trekveren (extension springs) . bijv: http://www.vanel.com/ . Moet je op de maten zoeken en de veerconstante. Als je een nauwkeurige weegschaal hebt en wat vindingrijk bent kom je al heel ver voor de originele veerconstante. Voor de dikte heb je een micrometer nodig of als je die niet hebt kun je ook lengte delen door het aantal windingen.

Misschien valt ook de oude veer nog op te knappen. Als hij dicht bij het uiteinde gebroken is kan je een nieuw oog erop buigen. Eerst het uiteinde weer zachter maken door verhitten. Met een tangetje zo vasthouden dat het tangetje wordt gebruikt om warmte weg te laten vloeien dat zoveel mogelijk van de veer zelf koud en hard blijft.

Om te antwoorden op jouw vraag van de genummerde krimpkousen :
Ik heb zo'n labelprinter gekocht die print op oa krimpkousen.
(http://www.dymowebshop.be/dymo-rhino-42 ... erset.html)
De prijs valt wel mee en je print wat je wilt op je krimpkous.

groeten
Dave

Dankje. Wel wat overkill omdat ik hem niet veel zal gebruiken. Ik heb wat te vragen voor mijn verjaardag :-)
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 15 nov 2015, 22:31

En zo is het probleem van de veer ook bijna opgelost !

Misschien nog een domme vraag maar als we spreken van een parkeerlicht,
spreken we dan van van de vier pinkers/richtingaanwijzers aanleggen (hazard) ?
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 15 nov 2015, 23:14

david.maertens schreef:En zo is het probleem van de veer ook bijna opgelost !

Misschien nog een domme vraag maar als we spreken van een parkeerlicht,
spreken we dan van van de vier pinkers/richtingaanwijzers aanleggen (hazard) ?

Er zijn ook 2 kleine knipperlichtlampjes op de zijkant van de auto(vlak achter het achterportier). Eigenlijk zijn er dus 6 pinkers. Die kleine knipperlichtjes aan de zijkant kunnen links of rechts aan worden gezet als parkeerlicht. Dan branden ze constant (niet knipperend), ook met het contact uit. Was in de jaren 50 handig als s'nachts op een compleet donkere weg was geparkeerd. Ze gebruiken niet veel stroom. Tegenwoordig wordt voor parkeerlicht groter licht aan de voorkant en achterkant van de auto gebruikt zoals jij ze denk ik kent en nu bedoelt.
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 15 nov 2015, 23:45, in totaal 4 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 15 nov 2015, 23:18

Prachtig toch zo'n Peugeot !
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor jeroencr » 16 nov 2015, 02:15

david.maertens schreef:En zo is het probleem van de veer ook bijna opgelost !

Misschien nog een domme vraag maar als we spreken van een parkeerlicht,
spreken we dan van van de vier pinkers/richtingaanwijzers aanleggen (hazard) ?

Ik las je post nog een keer; ik denk dat hazard, in Nederland de "alarmlichten" zijn. Dan knipperen alle knipperlichten(4*21 watt) en zijknipperlichten. Worden aangezet met de alarmlichtschakelaar. Is in het schema toegevoegd voor ab203 want origineel heeft ze geen alarmlichtschakelaar. Is niet verplicht (voor deze oude autos dan) in Nederland maar wel erg handig.
Parkeerlichten is "parking lights". Als je in Nederland buiten de bebouwde kom aan de weg hebt geparkeerd, is wanneer het donker is parkeerlicht verplicht. Dat is minstens aan 1 kant van de auto(de kant die dichtst aan de weg staat) rood licht achter, en wit licht voor.
david.maertens schreef:Prachtig toch zo'n Peugeot !


Parkeerlicht in het donker:
Afbeelding
prachtig :wink:
Te zien is rood licht naar achter, en wit licht naar voor. Er is een buislampje in. Het donkerdere streepje bovenop is binnenin een stukje metaal van de aarde die naar het uiteinde van het buislampje gaat.

Binnenkant parkeerlichtschakelaar:
Afbeelding
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Comodo de clignotant Peugeot 203c 1956

Berichtdoor david.maertens » 13 dec 2015, 20:57

Bedankt voor de hulp en even een tussenstand .
Momenteel zijn we de kabelbomen aan het hermaken ...

Afbeelding
david.maertens
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 nov 2015, 11:20


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten