Werking van de handmatige voorontsteking

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Lolke » 01 feb 2016, 21:29

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een Peugeot 203 gekocht. Omdat de auto een redelijk eind van mijn woonplaats stond, mocht ik meteen een flinke rit met de nieuwe aanwinst maken: Van Alkmaar naar Zutphen. Dat ging gelukkig helemaal goed, de auto rijdt fantastisch.
Ik had me (voor zover mogelijk) voorbereid op de stuurversnelling en na wat gewenning ging dat ook goed.

Maar waar ik me niet op voorbereid had: het handmatig bijstellen van de (voor?)ontsteking. De verkoper zei dat ik dat een beetje op gevoel moest doen. Maar ik zou ook wel graag willen weten wat het idee hier achter is en wat ik in welke situatie moet doen.

Ik heb op internet wel al eea kunnen vinden, maar echt duidelijk is het me nog niet. Wie kan me meer vertellen??
Lolke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 feb 2016, 20:57
Woonplaats: Zutphen

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor RondeB » 02 feb 2016, 01:13

Ooit eens met een oudere fransman over gehad over het diepere nut van die handmatige verstelling. :D

1) starten....ontsteking werd op vroeg gezet zodra er geslingerd moest worden i.p.v. elektrisch starten. Voordeel: late ontsteking geeft terugslag. Niet fijn voor de polsjes.
2) in berg- en heuvelachtig terrein is het handig om meer trekkracht te krijgen en ter voorkoming van backfire tijdens afdaling. (zelf ondervonden met een 201, carb opgeblazen tijdens afdaling ballon d'alsace op heenreis, terugreis door draaien ontsteking geen probleem meer)
3) de destijds weinig constante benzine kwaliteit. bij slechte verbrandingswaarde begint de motor te pingelen , dus wat later zetten.

Kortom die mannen zaten nog al eens aan die knop te draaien. Hier in het vlakke land, met goede benzine en veul betere accu's dus niet meer zo nodig. Wel ff wat aandacht aanbesteden overigens. te laat geeft verbrande zuigers (202 waren/zijn daar goed in 8) ) en te vroeg gepingel. Ik deed altijd de ontsteking zo zetten dat de motor netjes liep en dan niet meer aankomen of vast zetten.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor jeroencr » 02 feb 2016, 02:12

Geen idee wat hij met "gevoel" bedoelt. Wat hij er denk ik mee bedoelt is dat je voelt dat de motor van te weinig vervroeging wat minder vermogen heeft, en bij te veel vervroeging gaat pingelen. Pingelen(te veel vervroeging) is erg schadelijk voor de motor en moet je absoluut niet hebben.

Het octaangetal van de benzine beinvloed de vervroeging
Tijdens het rijden heb je dan nog 2 zaken die constant worden bijgesteld:
-Centrifugaalvervroeging: meer toeren van de motor -> meer vervroeging
Daar tegenover staat dus : weinig toeren-> minder vervroeging
-Vacuumvervroeging: lagere druk in het inlaatspruitstuk (een beetje gerelateerd aan weinig gas geven)-> meer vervroeging
Daar tegenover staat dus: Veel gas-> minder vervroeging

Ik denk dat je even moet bekijken of en welke automatische vervroeging je al op de ontsteking hebt. Oud types 203 hebben origineel geen automatische vacuumvervroeging, maar of die ook de automatische centrifugaalvervroeging missen weet ik niet. Bovendien kan er al eens een keer wat aan zijn veranderd in 60 jaar, even kijken dus.
Als er nog geen enkele vervroeging automatisch gaat zou je om te beginnen beetje kunnen aanvoelen wanneer de motor het meest vermogen heeft(met zo min mogelijk voorontsteking want pingelen moet je echt voorkomen), en van daaruit wanneer je veel gas gaat geven bij weinig toeren de voorontsteking eerst wat terug te doen(zie bovenstaande 2 zaken die allebei vragen om weinig voorontsteking). Wanneer je veel toeren maakt met niet veel gas(zoals constante cruisesnelheid of bergaf) kan je meer voorontsteking doen(zie bovenstaande 2 zaken die om meer vervroeging vragen). Het kost best veel aandacht en oefening om op deze manier echt het maximale uit de motor te halen qua vermogen en verbruik. Het luistert ook weer niet zo heel nauw om er gewoon normaal mee te rijden, maar staat de voorontsteking best hoog voor wat meer zuinigheid en vermogen bij hoge toeren en vergeet je hem een keer terug te doen en geef je daarna een keer vol gas bij weinig toeren kan je echt pingelen krijgen! Staat de voorontsteking best laag voor vol gas kunnen geven bij weinig toeren en rijdt je zo afremmend op de motor een berg af kan het ook weer misgaan! Ik denk dat je het beste een ontsteking met centrifugaal en vacuum allebei automatisch kunt monteren. Dan hoef je nadat de handmatige vervroeging goed staat er tijdens het rijden nooit meer aan te komen.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Lolke » 02 feb 2016, 21:27

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Het wordt wel een stuk duidelijker, maar in de praktijk nog lang niet eenvoudig als ik het zo lees.

Ik moet maar eens laten nakijken wat er nu op zit en dan kijken hoe dit verbeterd kan worden. Het lijkt me toch wel makkelijk als de motor 'automatisch' zo goed mogelijk loopt.

Ik neem aan dat als er een elektronische ontsteking op gezet zou worden, dat je dan ook van dit verhaal af bent?
Lolke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 feb 2016, 20:57
Woonplaats: Zutphen

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Frank.04 » 03 feb 2016, 01:11

Naar mijn mening wordt de ontsteking bij starten later gezet in plaats van vroeger, inderdaad om het terugdraaien van de motor tijdens aanslingeren te voorkomen; bovendien start ze makkelijker.

Met de rest van het verhaal kan ik het wel eens zijn.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor jeroencr » 03 feb 2016, 21:43

Lolke schreef:Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!


Ik moet maar eens laten nakijken wat er nu op zit en dan kijken hoe dit verbeterd kan worden. Het lijkt me toch wel makkelijk als de motor 'automatisch' zo goed mogelijk loopt.

Ik heb het uitgezocht. Origineel heb je al automatische centrifugaalvervroeging. Het is dus wat minder "slecht" en heeft minder nastelling tijdens het rijden nodig dan ik hierboven schreef (was ook voor de situatie helemaal geen vervroeging automatisch)

Het wordt wel een stuk duidelijker, maar in de praktijk nog lang niet eenvoudig als ik het zo lees.

Je kan eens bij lage toeren(zeg 25 km/uur in de hoogste versnelling) volgas geven, en de voorontsteking vergroten tot hij pingelt(dan weet je hoe dat klinkt). Dan terugdraaien tot die niet meer pingelt plus een beetje meer terug. Een keer in het hele toerenbereik volgas geven om te luisteren of die nooit pingelt, en daar dan laten staan. Mocht pingelen daarna ooit eens optreden(waarschijnlijk met volgas en toevallig een keer wat slechtere/oudere benzine) draai je hem nog wat verder terug.


Je mist alleen misschien nog de vacuumvervroeger. Heb je al gekeken of je automatische vacuumvervroeging hebt? dit is de drukdoos linksonder hier:
Afbeelding

Ik neem aan dat als er een elektronische ontsteking op gezet zou worden, dat je dan ook van dit verhaal af bent?

mwa je kan er zo ook wel prima mee rijden. De centrifugaalvervroeging helpt al een boel

Of je de onsteking nu al wilt vervangen kan je misschien nog even over nadenken. Je kan zelf zonder hulpmiddelen voelen of er speling is op de rotoras, de contactpuntjes eens bekijken, en of de centrifugaalvervroeging soepel beweegt voel je tijdens het rijden. Al valt de slijtage eigenlijk vaak ook wel allemaal te reviseren.

Bij volgas doet de vacuumvervroeger helemaal niets. Voor volgas ga je er dus niets op voorruit met ook nog een vacuumvervroeger naast de centrifugaalvervroeger die je al zeker hebt. Als de ontsteking nu nog niet aan vervanging toe is, denk ik dat je voor de keuze staat:
- of je een wat beter benzineverbruik wilt (misschien dat je de kosten dan weer bespaart),
- of je met niet-volgas al iets meer vermogen wilt.
- Als je met de luchtkwaliteit begaan bent :mrgreen: , ik dacht dat de uitstoot co en nox er iets beter van wordt.

Dan moet er een Vacuumaansluiting op de carburateur worden bijgemaakt. Een stukje vacuumslang. En een ontsteking.
Je hebt een ducellier ontsteking met vervroegingscurves m3 nodig.
Het goedkoopst is: -een M48 ontsteking . Ik heb weleens gelezen dat M48 door betere kwaliteit benzine(vergeleken met soms slecht vroeger) ook zonder aanpassingen goed schijnt te werken. Ik denk dat je deze dan iets later moet monteren dan het zogenaamde "statisch afstellen met behulp van pen in het vliegwielhuis", maar ik heb dit zelf niet geprobeerd. De M48 kan ook aangepast worden naar bijna de originele M3 vervroegingscurves.
-andere optie is : op ebay zijn soms nieuw in argentinie gemaakte peugeot 203 ontstekingen met vacuumvervroeger te koop. Ik kan deze nu niet vinden maar misschien komen die eens weer.
Onderdeelleveranciers/garages hebben misschien nog nieuwe M3 op voorraad, maar deze worden wel al jaren niet meer gemaakt(uitgezonderd argentinie).
-beste/(duurste) is een 123 ignition.

Ik heb een 203 ontsteking met vacuumvervroeger binnen liggen, met grote speling op de rotoras. Ik krijg tot nu toe een pen er niet uit en die pen is ondertussen al zwaar beschadigt wat het alleen maar moeilijker maakt om alsnog eruit te krijgen :oops: . Misschien nog eens uitboren(maar heb geen elektrische boormachine), en een nieuwe pen zoeken met juiste passing, en dan ook nog een juiste formaat glijlager....of zal ik toch maar wat nieuws kopen :roll: .

RondeB schreef:Ooit eens met een oudere fransman over gehad over het diepere nut van die handmatige verstelling. :D

1) starten....ontsteking werd op vroeg gezet zodra er geslingerd moest worden i.p.v. elektrisch starten. Voordeel: late ontsteking geeft terugslag. Niet fijn voor de polsjes.
2) in berg- en heuvelachtig terrein is het handig om meer trekkracht te krijgen en ter voorkoming van backfire tijdens afdaling. (zelf ondervonden met een 201, carb opgeblazen tijdens afdaling ballon d'alsace op heenreis, terugreis door draaien ontsteking geen probleem meer)
3) de destijds weinig constante benzine kwaliteit. bij slechte verbrandingswaarde begint de motor te pingelen , dus wat later zetten.

Kortom die mannen zaten nog al eens aan die knop te draaien. Hier in het vlakke land, met goede benzine en veul betere accu's dus niet meer zo nodig. Wel ff wat aandacht aanbesteden overigens. te laat geeft verbrande zuigers (202 waren/zijn daar goed in 8) ) en te vroeg gepingel. Ik deed altijd de ontsteking zo zetten dat de motor netjes liep en dan niet meer aankomen of vast zetten.

Had de 201 al centrifugaalvervroeging?
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Lolke » 04 feb 2016, 22:29

Klinkt goed.
Van het weekend maar eens kijken of er een automatische vacuumvervroeging op zit.
En dan eerst maar eens meer rijden, voordat er drastische maatregelen genomen worden :)
Lolke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 feb 2016, 20:57
Woonplaats: Zutphen

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor A.B.203 » 05 feb 2016, 14:49

Lolke, misschien is het raadzaam om een foto van je ontsteking te plaatsen en daarbij het merk en eventueel type. SEV/Ducellier ? Heeft de ontsteking een hoge of een lage verdeelkap ? In de praktijk merk je nagenoeg geen verschil tussen de verschillende soorten ontstekingen van de 203 en 403 is mijn ervaring. De auto's uit die tijd zijn niet zo heel kieskeurig.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Lolke » 07 feb 2016, 16:31

Zo, dit weekend weer lekker met de 203 bezig geweest. Het rijden begint al te wennen. Erg leuk om in zo'n oude auto te rijden. Aan belangstelling geen gebrek. :D

Het lijkt erop dat zowel de centrifugaal-vervroeging als ook de vacuumvervroeging er op zit. Dat is dus een meevaller en betekent dat ik me daar niet zo druk om hoef te maken.
Gisteren een en ander geprobeerd en vervolgens op 1 bepaalde stand laten staan. Vandaag niet meer aan geweest en de motor deed het prima.

De foto's van de ontsteking:
Afbeelding

Afbeelding
Lolke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 feb 2016, 20:57
Woonplaats: Zutphen

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor A.B.203 » 07 feb 2016, 19:00

Hoi Lolke, je hebt een SEV ontsteking met een lage verdelerkap en een kleine rotor. Heb ook twee van deze apparaten en ze werken uitstekend. Je kan de rotor omhoog trekken en dan zie je in de centrale as een klein viltje zitten, doe daar een klein beetje olie op dan wordt de verdeleras gesmeerd en blijft de slijtage beperkt. Let op, de rotor weer goed passend in zijn uitsparing terugplaatsen. Aan de zijkant heeft de verdeleras rondom vier nokken zitten deze lichten de contactpunten, op dat gedeelte de as licht invetten, dat voorkomt slijtage door wrijving. Wil je weten hoe je de ontsteking precies af moet stellen geef je mij maar een PB, of je komt even langs dan leg ik het je uit en kan je het zelf ook, leuk om te doen en het is betrekkelijk eenvoudig. Bij gelegenheid moet je een complete ontsteking op voorraad zien te krijgen, zeker een verdelerkap, contactpunten, rotor en een condensator.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor jacqabe » 07 feb 2016, 19:05

Je kunt er natuurlijk ook een electronische 123 ontsteking opzetten, dan ben je van alle gedoe af en heb je altijd een perfecte vonk.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor Lolke » 07 feb 2016, 20:03

A.B.203 schreef:Wil je weten hoe je de ontsteking precies af moet stellen geef je mij maar een PB, of je komt even langs dan leg ik het je uit en kan je het zelf ook, leuk om te doen en het is betrekkelijk eenvoudig.


Dat is een heel vriendelijk aanbod. Maar omdat je niet echt in de buurt woont, sla ik toch maar even over.
Ik wil de auto de eerste keer sowieso door een garage laten nakijken en afstellen, waarbij dan ook zaken als bougies, contactpunten, condensator vervangen moeten worden.

Daarna wil ik wel ook zelf aan de auto gaan sleutelen voor het 'normale' onderhoud.

Iedereen sowieso heel erg bedankt voor alle informatie en het meedenken!
Lolke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 feb 2016, 20:57
Woonplaats: Zutphen

Re: Werking van de handmatige voorontsteking

Berichtdoor A.B.203 » 07 feb 2016, 20:57

Ga dan wel naar garage die bekend is met deze auto. Zou niet meteen alles vervangen als het werkt cq de motor goed loopt id het oke.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten