Pagina 1 van 2

aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 09:17
door Wim R
Hallo,
Ik ben nieuw hier. En stel eigenlijk dezelfde vraag als bij mijn eerste post om me voor te stellen. Aanstaande zondag ga ik kijken naar een 203 familiale. Kan er iemand mij helpen met tips waar ik op moet letten bij het bekijken van de wagen aub? Uiteraard post ik hier zondag hoe het geweest is met eventueel wat foto's erbij. Het enige wat ik weet is dat er geen druk op het rempedaal is en dat de batterijen stuk zijn. Blijkbaar vorig jaar nog gedraaid.
Alvast bedankt Wim.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 15:07
door jeroencr
Hey Wim.

Heeft de auto een laatste apk?
Ga opzoek naar roest, ook onder de auto. Is het een harde auto van voor tot achter? Even kloppen onder de auto. Bladveren, staat van remleidingen, handremkabel...... Misschien dat je een spoor van remvloeistoflekkage ergens ziet!? In de auto onder de vloermatten kijken. Goed in de verf? Nog een puntje is dat de echte dorpels aan de zijkant zijn verborgen achter een sierdorpel. Wielkasten wil je vooral goed geverfd en eigenlijk goed verder beschermd hebben.
remslangen deurrubbers raamrubbers, alles van rubber is te koop maar zijn ook allemaal kleine kosten. Nieuwe banden nodig is best een grote kostenpost. Kijk of de auto compleet is. Is de elekronica werkend. Staat van de bedrading en zekeringen aanwezig. Waarom is die stilgezet?
Motorisch:
Olievuldop openen, wat mayo hoeft niets ernstigs te zijn. Slijtage op rotoras en staat van elektronica daar? Motor los? Vacuumvervroeger niet lek? Koelblok van de radiateur niet verstopt even kijken via de vulopening en misschien nog helemaal gevuld en niet lek? Met het grootste geluk is er nog wat benzine in en is die in goede staat is het alleen ontluchten ,nieuwe accu, olies verversen.

Edit: Ik bedacht mij nog. De achteras is met een bronzen kroonwiel op een stalen worm. Bij niet voldoende smering of verkeerde olie slijt deze erg snel. Tijdens het rijden is slijtage uiteindelijk op te merken en kan zelfs volledig vastslaan. Jammer dat proefrit niet kan. Toch?
Via de vulopening kan je met zaklampje kijken naar slijtage, even goed bedenken dat de kant van het vooruit rijden het snelst slijt.
Heb je wel een 10 mm mannelijk vierkant bit nodig, of 3/8 mannelijk vierkant van een doppenset past ook. (Origineele had hele oude een grote imbus nodig maar is vaak al eens vervangen). Je kan met zelfde gereedschap ook andere olies aftappen.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 16:51
door 403diesel
Neem een volle accu mee als je die hebt staan, of startkabels. Is toch wel makkelijk als je weet hoe de motor loopt en of er geen overmatig gerammel of blauwe pluimen te zien zijn.
Kijk op de oliepeilstok of je geen sporen van water in de olie ziet.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 21:44
door A.B.203
Wim, probeer uit te vissen hoe lang de auto niet heeft gereden. Staat de auto al jaren stil dan zal je, naast wat Jeroen en Serge al hebben gepost, nog heel veel uit elkaar en schoon en gangbaar moeten maken. (is ook leuk werk hoor) Als de motor niet loopt wordt het natuurlijk ook een beetje gokken. Ken je niemand met een dergelijke auto om je zondag te laten vergezellen ?

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 22:03
door Wim R
Bedankt voor de reacties iedereen. Er gaat een vriend mee die ook wel heel wat van auto's kent (met 2 zie je meer dan alleen). De auto is blijkbaar vorig jaar binnengezet rijdend maar toen had hij al geen remmen meer. Ik heb zo een starter van 12 volt en ik was aan het denken om deze mee te nemen maar een batterij is mss een beter gedacht kwestie van niets te overbelasten. De krik en as steunen staan ook al klaar en wat materiaal om eventueel de pong open te krijgen om te kijken.. Compressiemeter ligt ook klaar alleen hoop ik dat die lang genoeg is om te kunnen meten. Die rotoras waar kan ik die vinden en is deze makkelijk te controleren?

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 23:26
door jacqabe
Hallo Wim,

Wat Aart al zegt, alles uit elkaar, schoon en gangbaar maken is prachtig werk. Een lasapparaat is ook handig om te hebben want rottige plekken zul je ongetwijfeld tegenkomen.
Voor onderdelen en advies kun je terecht bij de Aph te Lelystad.

Groet en succes met de aankoop,
Abe

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 20 apr 2016, 23:40
door jeroencr
De bougies zijn redelijk diep in het blok. Zit ook een lange veer op de bougies naar de bobinekabels, dus om bougies los te draaien past niet zomaar alles. Pijpsleutel 21 past er bijv wel goed op.
sorry van rotoras, bedoelde verdeleras bij de contactpuntjes onder de verdeelkap https://www.youtube.com/watch?v=HHAvZMN0i14

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 06:56
door Wim R
Geen sorry , ik ben al blij dat jullie me willen helpen. Bedankt voor de info !!! :D
Als er speling opzit is dit dan nog in orde te krijgen , ik bedoel ivm wisselstukken .

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 10:11
door jeroencr
Ik had eens de maten opgezocht van het koolstof/grafiet glijlager van de ducellier stroomverdeler. Het is te koop maar moet wel de hele stroomverdeler uit elkaar.
Een nieuwe stroomverdeler kan dan natuurlijk ook maar kost meer.

Origineel hebben eerste type 203's geen vacuumvervroeging, is iets beter als dat er wel op is of later gemonteerd. Vacuumvervroegdoos contactpuntjes condensator rotor verdeelkap is allemaal los te koop. Heb zelf iets voorkeur voor ducellier, zijn losse onderdelen volgensmij ook iets makkelijker van te krijgen denk ik.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 13:24
door 403diesel
Een nieuwe verdeler voor een 403 is iets van 125 euro.
Ik weet niet of die ook op een 203 past maar zou goed kunnen. Dan heb je de vacuumvervroeger ook gelijk en ben je in één keer klaar.
Kan je niet voor klooien :D

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 14:31
door jeroencr
403diesel schreef:Een nieuwe verdeler voor een 403 is iets van 125 euro.
Ik weet niet of die ook op een 203 past maar zou goed kunnen. Dan heb je de vacuumvervroeger ook gelijk en ben je in één keer klaar.
Kan je niet voor klooien :D

Origineel is de vervroeging M3. Ik vraag mij af of wat wordt verkocht een (misschien aangepaste) M48 is? Heb weleens gelezen dat M48 werkt. Mocht dat niet zo zijn kan de M48 aangepast bworden naar M3. Daarvoor Is iemand nodig met een stroomverdelertestbank. M48 is wel spotgoedkoop!
Ik heb ook op ebay soms uit argentinië wat de goede zou zijn gezien. Weet niet meer zeker maar was meer dan 175 euro dacht ik?
Weet niet wat APH heeft :oops:....
En dan is er de 123-ignition.
Voor de 403 M12 curve heb ik hetzelfde "probleem" dat ik er nog niet helemaal zeker van ben mocht ik ooit nodig hebben( wat de goedkoopste vervanging is).

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 23:24
door Wim R
Morgenavond afspraak om te gaan kijken naar een 403. En nogmaals dezelfde vraag. Weet soms iemand hiervan de zwakke punten aub . Blijkbaar zit er roest op de koffer maar er is een andere bij. Voor de rest start en rijd hij dus daarmee kan ik wel een testrit doen. Nieuwe banden en batterij zitten er ook op. Het zal tussen de 203 familiale en de 403 gaan. Tegen zondagavond is het met wat geluk beslist. En post ik hier wat foto's. Bedankt op voorhand.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016, 23:40
door jeroencr
Voor de 403 en 203 geld redelijk hetzelfde advies. 403 zal achterveren hebben, De motor van de 403 is meer cc en meer vermogen (circa 60 pk), behalve de goedkopere b7(begint het motornummer van met een 3, is circa 45 pk netzoals de 203). Misschien kun je de bouwjaren alvast laten weten? 403's na 1960 hebben andere schokbrekers en zijn in de kofferbak/wielkast ietsjes gevoeliger voor roest. Niet zo heel veel verschil voor de rest.... Als allebei origineel zal het toerental van de 403 iets minder zijn dan de 203 familiale bij dezelfde snelheid in zelfde versnelling door een andere overbrenging, maar valt opzich aan te passen :wink: .

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 22 apr 2016, 01:26
door 403diesel
Ook de 403, let op roest.
Alle demonteerbare plaatwerkdelen zijn redelijk goed gebruikt te krijgen. Plaatdelen die onderdeel zijn van de carosserie is er, met uitzondering van imitatie vloerplaten, bijna niet meer. Specifieke punten;
Dragende dorpels (de stukken die je ziet zijn geschroefde sierdorpels. De echte zitten daar onder verborgen);
De bodem van de kromme balken achter de voorwielen. Hier loopt de dorpel achter het voorwiel langs naar voren;
De binnenschermen voor onderaan de dakstijlen. Dit is afgedekt door de geschroefde spatborden;
Vloerplaten voor;
Binnenschermen achter, voornamelijk in het hoogste punt waar de dakstijl achter begint. Als je (veel) roest tegen komt aan de slotplaten achter dan wordt het een vrij ingrijpende operatie. Neem een zaklamp mee.

Verder willen de kunststof kappen aan de stuurkolom makkelijk breken door veroudering, zijn de ruitenwissermechanismen niet over bemeten (speling op de asjes) maar dat zijn dingen waar wel oplossingen voor zijn.
Over het algemeen zijn onderdelen goed te krijgen en niet duur. Als je veel moet vervangen tikt het wel aan natuurlijk.

Groet, Serge

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 22 apr 2016, 09:47
door Wim R
jeroencr schreef:Voor de 403 en 203 geld redelijk hetzelfde advies. 403 zal achterveren hebben, De motor van de 403 is meer cc en meer vermogen (circa 60 pk), behalve de goedkopere b7(begint het motornummer van met een 3, is circa 45 pk netzoals de 203). Misschien kun je de bouwjaren alvast laten weten? 403's na 1960 hebben andere schokbrekers en zijn in de kofferbak/wielkast ietsjes gevoeliger voor roest. Niet zo heel veel verschil voor de rest.... Als allebei origineel zal het toerental van de 403 iets minder zijn dan de 203 familiale bij dezelfde snelheid in zelfde versnelling door een andere overbrenging, maar valt opzich aan te passen :wink: .



Eerst en vooral al bedankt voor de tips. De 203 familiale is van 1952 maar ik vrees een beetje voor (heel) veel roest. De 403 is van 1962 en ziet er beter uit op foto. Daarom eerst eens gaan kijken vanavond en zondagmorgen.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 22 apr 2016, 16:29
door jacqabe
Een 403 van 1962 heeft al vele modificaties gehad, daarna is er niet zoveel meer veranderd. Heeft al een C3 versnellingsbak, daar ben ik niet zo bang voor. Als men ooit verkeerde olie in de cardan heeft gegooid is deze vaak naar de knoppen, zou mooi zijn als je een eindje kunt rijden. Onderdelen zijn best goed verkrijgbaar en tegenwoordig zelfs steeds meer remake.
Wat Serge al zegt, achter de geschroefde sierdrempels zit soms een (roest)verrassing. Kijk ook even goed links en rechts bovenin de kofferbak. Verder is alles vrij goed te zien.
In ieder geval heel veel succes en het zou mooi zijn dat er weer een 403 bij komt op Neerlands wegen.

Abe

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 24 apr 2016, 06:43
door Wim R
De 403 vrijdagavond was niets. Hopen plamuur en de a stijl links en rechts rot, linksachter weggeroest en toen ik het tapijt wilde opheffen ging de verkoper uit zijn dak en ben ik buitengevlogen. Nu zijn we gaan kijken voor de 203 hopelijk vanmiddag beter nieuws.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 24 apr 2016, 08:03
door jacqabe
Niet aan beginnen dan. Succes vanmiddag, hopelijk is de 203 meer.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 24 apr 2016, 20:28
door Wim R
De 203 vandaag zag er stukken beter uit. De verkoper was ook een 203 liefhebber. Mijn vergissing het is een break en geen familiale. Onderkant mooi hard , motor had zin om te starten met wat start pilot maar carburator was verstopt van het lange stilstaan, koetswerk heeft wat aandacht nodig maar valt best mee voor de leeftijd, interieur viel ook mee, remmen geen druk maar er zat ook geen olie meer in. Niets onoverkomelijk dus. :D
Vandaag een overeenkomst gemaakt en het weekend van 5 mei gaan ophalen.
Laatste inschrijving was in Nederland : AM 01 46 dacht ik. Papieren volgen bij ophaling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 24 apr 2016, 20:49
door jacqabe
Gefeliciteerd met je aankoop en heel veel rijplezier gewenst.
Groet, Abe

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 24 apr 2016, 21:59
door A.B.203
Proficiat, een leuke voiture! Er is zeker al een Nl kenteken voor afgegeven? Mogelijk heeft deze auto in ZH rond gereden. Veel plezier er mee.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 25 apr 2016, 00:02
door 403diesel
Is deze niet ooit van hans geweest?

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 25 apr 2016, 06:30
door Wim R
Geen idee waar deze vandaan komt. Ik heb hem gekocht in Beerse (Belgie). De eigenaar had hem gekocht om in orde te zetten maar is er niet toe gekomen wegens teveel auto's en daardoor is hij terug in de verkoop gegaan. Hopelijk heb ik er een goede koop aan gedaan.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 25 apr 2016, 09:40
door A.B.203
Wim volgens mij heb je een goede auto aangeschaft. Een eerdere eigenaar geeft de auto een jaar of 5 geleden verkocht aan een oldtimer handelaar in Dongen. De auto heeft hier in Zuid Holland gereden. Verder contact over de herkomst via PB.

Re: aankoop 203 familiale

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016, 14:05
door Wim R
Deze morgen nieuwe rempompen en hoofdremcilinder gehaald. Ook een nieuw setje dichtingen voor de carburator meegebracht. Nu nog wachten, woensdagavond gaan halen en dondermorgen vroeg eraan beginnen. :D