Pagina 1 van 1

Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 09:15
door Wim R
Vanmorgen vroeg ben ik begonnen om de remcilinders te vervangen. Helaas krijg ik de trommel niet los en lijkt het alsof de remmen tegen de trommel blijven staan. Weet iemand soms hoe ik dit kan oplossen aub?

Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 10:08
door jacqabe
Heb je de segmenten wel teruggesteld? (Vierkante nokken aan achterzijde). Ook bij de achterremmen handrem natuurlijk terugstellen. En wil nog wel eens een flinke roestrand in de trommel zitten.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 11:57
door Wim R
jacqabe schreef:Heb je de segmenten wel teruggesteld? (Vierkante nokken aan achterzijde). Ook bij de achterremmen handrem natuurlijk terugstellen. En wil nog wel eens een flinke roestrand in de trommel zitten.



Deze krijg ik niet verdraaid. Nu ingespoten met wd 40 en straks kijken om een vierkante dop te maken.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 13:14
door jacqabe
Even warm stoken wil vaak wel helpen als ze niet willen draaien.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 22:25
door A.B.203
Inderdaad de stelnok goed inspuiten en er met een hamer wat tikken op geven. Rondom met een hamer op de trommel tikken wil de zaak ook wel eens lossen. Niets kapot slaan natuurlijk. Delen van een dop of doppenset (de achterkant) passen op de vierkante stelnok van 10 mm.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 22:55
door HansLanz
Achterremmen zijn erg lastig. Door de remcilinder vast los te draaien kan het geheel al iets naar voren zodat je er met een platte koevoet tussen kan om de schoenen t.o.v. de trommel naar achter te wurmen.
Het blijft tobben maar met geduld en wurmen kom je er wel. Het losdraaien van de stelnokken zonder een lasbrander (Acetylene ) is niet mogelijk. Heb je echter de beschikking over z'n brander is dat de allerbeste oplossing.
Voorremmen worden gemakkelijker als je het lager losdraait en de gehele naaf naar voren haalt. Ook hier is de brander wel weer de beste oplossing (Mits voor handen).
Houd er rekening mee dat de trommel ook muurvast zit aan de naaf en niet alleen de remschoenen de oorzaak zijn.
Succes
Hans

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 07 mei 2016, 06:20
door Wim R
Bedankt voor de tips!
Na zelf een sleutel te maken en de nokken warm te stoken zijn de trommels relatief makkelijk losgekomen.
Nu blijkt dat er voor en achteraan dezelfde rempompen inzitten. Dit terwijl ik overal zie staan dat vooraan groter is dan achteraan. Klopt dit?

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 07 mei 2016, 06:49
door Ivovanduijn
Je kan met 2 m8 bouten de trommels er af drukken. In de trommels zitten 2 gaten met m8 draad.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016, 19:43
door jacqabe
Ivovanduijn schreef:Je kan met 2 m8 bouten de trommels er af drukken. In de trommels zitten 2 gaten met m8 draad.

Helaas niet bij allemaal. Ik heb vanmiddag de trommels van mijn 403 sedan er af gehaald maar helaas geen gaten om een boutje in te draaien. Is bij de pickup wel zo en dat is inderdaad verdomd handig :-)

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016, 23:02
door Wim R
Vooraan zaten geen boutgaten maar achteraan wel.

Re: Remmen 203

BerichtGeplaatst: 31 mei 2016, 21:03
door Wim R
Vandaag de 203 op de remmentestbank geplaatst en de rechtervoortrommel bleek ovaal te zijn. Dan maar besloten de 2 voorste uit te draaien en nadien opnieuw afgeregeld . Resultaat: perfecte remmen . Weer een stap dichter bij de schouwing. :-)