afstellen remschoenen 203

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

afstellen remschoenen 203

Berichtdoor Tom F » 23 aug 2016, 21:56

Voor mijn 203 ben ik de remmen aan het nakijken omdat het linker voorwiel niet remt. Na het openen van beide voorremmen ben ik aan de rem gekomen waardoor mijn rechter remschoenen zijn uitgezet. Nu krijg ik mijn trommelrem niet meer om mijn remschoenen heen, en ik vind ook nergens scharniertjes/ boutjes/... om de remschoenen terug 'kleiner' te maken. Weet iemand waar deze juist zitten, of welke procedure ik moet volgen om dit terug in orde te krijgen?
Peugeot 203 - 1958
Tom F
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 nov 2015, 23:38

Re: afstellen remschoenen 203

Berichtdoor 403diesel » 24 aug 2016, 00:17

Als je remsysteem in orde is moeten de schoenen weer terugkomen on de originele stand terzij je zover hebt doorgetrapt dat de zuiger veel te ver naar buiten gekomen is zodat deze bijvoorbeeld scheef in de cilinder is gaan zitten.
Er zitten op de achterplaat aan de achterkant vierkante stelbouten waarmee je de exentrische nokken aan de binnenkant bedient.
Deze stelnokken voorkomen dat de schoenen zich verder kunnen terugtrekken dan is ingesteld.

Controleer eerst of de schoenen tegen die stelnokken komen als de schoenen min of meer gecentreerd zijn.
stel de nokken vervolgens terug. De schoenen moeten dan ook weer met de nokken naar binnen bewegen.
Is dit niet het geval, dan is er iets niet ok zoals een vastzittende zuiger, remslang dicht, gebroken of te slappe veer etc. Dit dan oplossen.
Trommel erop, nokken stellen tot ze net aanlopen, rem intrappen om de schoenen te centreren, weer stellen tot ze net aanlopen en dan iets terug zodat de schoenen net vrij lopen. Probeer dat "iets" links en rechts gelijk te houden.
Kijk na deze stelprocedure even hoever je het rempedaal moet intrappen voordat je remdruk hebt. Ik houd zelf ongeveer 1/3e van de volledige pedaalslag aan. Is het veel minder dan heb je kans dat de remmen niet volledig vrij komen, is het meer dan staan ze te los.
Kijk uit met remmen. Als je niet zeker bent, neem geen risico en laat het doen door iemand die er verstand van heeft.
Teveel rare dingen gezien.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: afstellen remschoenen 203

Berichtdoor Wim R » 24 aug 2016, 14:11

De maat van het vierkant is 10 mm. Hopelijk zitten deze los want mijn ervaring is dat ze nogal vast durven zitten. :roll:
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten