motor maakt dddddddd geluid

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor A.B.203 » 26 aug 2016, 09:38

De motor in de 203 loopt prima met haar nieuwe zuigers, bussen en drijfstanglagers, echter zo bij een snelheid tussen de 50 en 60 km per uur in de 4e versnelling wordt het zagen, net of er te weinig brandstof is of dat de elektra wordt onderbroken. Bij een hoger toerental verdwijnt dat gezaag weer. Verder wordt de bobine bloedheet, zowel een blauwe bosch als andere (oude) bobines van verschillende merken.
Goede verdeler, goede contactpunten, juiste contacthoek, nieuwe condensator en bougiekabels en de zaak staat op tijd. Andere bougies geeft geen verbetering.
Was er een paar weken geleden mee bij het magazijn van de 404 club. Een clublid reed er even mee en zei stellig dat het kruisstuk bij de versnellingsbak aansluiting versleten was. Bij de motorwissel is mij daar niets van opgevallen en ik kan dat ook nauwelijks geloven. Wel is het rubber van de bakhouder slap, uitgeleuterd en aan vervanging toe.
Vanmorgen meldde forumlid 305 Friesland dat hij vermoedde dat de bougiepijpen doorsloegen. Zaterdag de hele dag in de regen gereden en toen was het gebobber veel erger dan bijvoorbeeld gisteren bij ca 30 graden. Ben dus geneigd om de pijpen de schuld te geven. Heb een bak vol van die dingen en kan niet zien welke nu goed of slecht is. .
Er is hier al meer over geschreven, maar wie heeft de juiste oplossing ? Schoonpoetsen en inspuiten met WD40, krimpkous er om enz.
Ik ga dat nog uittesten maar kunnen doorgeslagen bougiepijpen voor een verhitte bobine zorgen ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor RondeB » 28 aug 2016, 21:08

Een kapotte of slappe versnellingsbaksteun kan inderdaad rare effecten geven bij bepaalde snelheden/toerentallen. Al eens geluisterd naar bijgeluiden bij gas bijgeven of loslaten? Bij plotseling los laten wil je dan nog wel eens een flinke bonk horen. En onderschat ook niet een minimale speling op dat kruiskoppelingetje, zeker in combinatie met een slap bak rubber. Midden lager in de aandrijfbuis ook al eens flink doorgesmeerd?

Doorslaande bougiepijpen...tjah kan... zeker bij vochtig weer. Maar meestal heb je dan constant gedoe in de vorm van eén of meerdere cilinders die niet lekker meelopen. Onder kant van de pijpen een beetje aangebrand en bros? vervang dan maar want de rest van de pijp is dan meestal ook poreus. Of monteer gewoon een modernere versie uit een 505 of zo... 8)

Spanning gemeten op de + van de bobine bij draaiende motor in meerdere toerentallen?
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor A.B.203 » 28 aug 2016, 22:56

Ron, ik ben helemaal gek van doorsmeren dus het middenlager is niet vergeten. Het rubber van de bak is slap en moet echt vervangen worden.
Nee ik vermoed dat Hans, 305-Friesland, mij op het goede spoor heeft gezet. Het geduvel ligt aan de lange zwarte pijpen. Heb ze gisteren binnen en buiten ingespoten met siliconenspray en vandaag was het euvel in de ochtend nagenoeg verdwenen, later op de dag kwam het wel weer iets terug. Sprak op een oldtimerfestival in Moerdijk een kennis die hetzelfde euvel had en bij Verhoeven in Haaren (NB) lange kunststof bougiedoppen had gekocht met de kabels er aan vast. Heb ze niet gezien maar ben wel geinteresseerd.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft of zijn het misschien die bougiestekers van het merk Beru ? Het moet haast wel aan de pijpen liggen want de bobine werd na het inspuiten van de pijpen ook niet meer zo heet. Daarvoor kon je hem niet vasthouden en dat was bij meerdere bobines zo.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor Frank.04 » 29 aug 2016, 00:10

Vaak zijn het inderdaad de bakelieten pijpen (Bakeliet is een uitvinding van dhr Baekeland, hier in Eindhoven vonden we het wel passend om onze prostituees te huisvesten op het Baekelandplein, over pijpen gesproken..).

Een goede oplossing hoewel niet origineel zijn de bougiekabels met aangevulcaniseerde doppen, ongeveer 50 Euro per set.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor Ivovanduijn » 29 aug 2016, 07:29

De kabels met doppen eraan vast zijn heel goed. De setjes die je voor 505 kan kopen zijn hebben te lange doppen voor 403/203 en te lange kabels. Er zijn ook Japanse auto s met een soort gelijke constructie misschien dat er daar iets van past. Ik ben er ook veel mee bezig geweest voor mijn 403 en heb nu 2 lagen kripkous rond de bakelieten pijpjes gedaan. Er zijn ook nog 2 maten pijpjes de een (403/203) is net 1.5 cm langer als van de 404. Als er te korte in zitten geeft dat ook gehik.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor A.B.203 » 29 aug 2016, 08:56

Weten jullie toevallig waar die setjes te koop zijn en onder welke merknaam of voor welk type auto ze bestemd zijn ?
Heb gisteravond over twee pijpen rode flex mantel van verwarmingslang kunnen schuiven, ging er strak overheen en paste dus precies. Beng echter bang dat daar weer vocht tussen gaat kruipen en bovendien is de kop van de dop dan nog niet geisoleerd en juist op dat punt is er een stevig contact met het kleppendeksel.
De uitvinder van het bakeliet is dus de grondlegger van het ongewenste erotische leven in het katholieke Eindhoven !
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor jacqabe » 29 aug 2016, 14:35

Ook ik ben bezig geweest met de pijpjes. Net als Ivo heb ik ze voorzien van krimpkous en ook geprobeerd met vulkaniserende tape. Werkt in eerste instantie prima maar betreft slechts een tijdelijke oplossing. Ik heb nu van mijn beide auto's en van wat ik nog had liggen de beste er uit gezocht en tot nog toe gaat het goed.
Bij de plaatselijke automaterialenzaak heb ik elk doosje bougiekabels/doppen open gehad maar geen enkel type kwam in de buurt. Heb onlangs wel bij der Fransoze bougieverlengstukken (zie foto) gekocht zodat korte universele bougiedoppen toegepast kunnen worden. Dit heb ik echter nog niet geprobeerd omdat zelfs universele doppen niet meer bij de automaterialenzaak liggen. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag.
Groet, Abe
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor RondeB » 29 aug 2016, 14:40

Die bedoelde ik jah...had ik destijds ook in m'n 403 en heb ik ook in de 404 zitten. Nooit problemen mee.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor jacqabe » 29 aug 2016, 14:44

RondeB schreef:Die bedoelde ik jah...had ik destijds ook in m'n 403 en heb ik ook in de 404 zitten. Nooit problemen mee.

Bedankt Ron, die bevestiging had ik even nodig. Ik zal op zoek naar een paar bijpassende doppen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor A.B.203 » 30 aug 2016, 00:19

Zoiets herken ik wel, want in de pickup zaten er twee maar wel een stukje korter en van hetzelfde steenachtige materiaal als een bougieschacht. Kan ze momenteel ook even niet meer vinden. Ga eerst verder met testen met een mantelbuis van een CV leiding om de pijpen. Wie kan mij uitleggen/verklaren waarom bij doorslag van de bougiepijpen de bobine zo heet wordt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor jacqabe » 30 aug 2016, 07:11

Dit zijn niet de originele maar een moderne vervanging. De originele zijn ca. 4cm lang en de vervangers zijn 10cm lang.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor Frank.04 » 30 aug 2016, 08:43

Nee, zo is het niet.

Er zijn twee basissystemen, of drie zo je wilt.

1A: Bakelieten pijpjes met binnenin een veer die met een bakelieten hulpstukje op de bougie geschroefd zit (rechts op de foto)
1B: Bakelieten pijpjes met binnenin een veer die met een moertje op de bougie geschroefd zit

2: kleine kunststof dopjes waar de bougiekabel wordt doorgevoerd en op een kunststof verlengstukje wordt gedrukt (links op de foto)

3: Bougiekabels met aangevulkaniseerde doppen.

1) vind je op de bijvoorbeeld 403 en 404 en vroege 504's

2) zit op de latere types 504 en sommige 505

3) zit onder meer op de 505
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor Frank.04 » 30 aug 2016, 09:51

Overigens zie ik nu dat het witte pijpje op een bougie met korte schacht zit geschroefd.

Deze combinatie komt nooit voor!

Alleen de hele vroege 404's (voor 1964?) hadden deze korte schacht.

Vanaf het moment dat de lange schacht zijn intrede deed staat dit op de cilinderkop vermeld: C.L. Culot Long.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor jacqabe » 30 aug 2016, 11:04

Weet ik, de eerste generatie 403 heeft alleen de lange pijpjes, de tweede heeft het hulpstukje wat volgens mij ook voor ontstoring zorgt. De lange is niet voor de 403 maar betreft een modificatie/experiment van mijzelf voor de 403 om gewone bougiedoppen te kunnen monteren.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor Wim R » 06 nov 2016, 21:45

Na dit te lezen heb ik de bougiepijpen ook eens gecontroleerd en deze zijn idd aan de brosse kant. Nu heb ik er krempkous overgetrokken en draait hij idd beter. Hoe lang zou deze krempkous(is redelijk dik met lijm aan) het houden of zou ik beter nog een 2e laag aanbrengen?
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: motor maakt dddddddd geluid

Berichtdoor A.B.203 » 06 nov 2016, 22:48

Wim, ik heb er eerst geribbelde rode mantelpijp van CV leiding overheen gestoken. Dit werkte goed maar het bleek dat de mantelbuis bij erge hitte uit ging zetten en uitzakte richting bougies. Omdat ik bang was voor een plastic smeltbad daar onderin heb ik ze er weer afgehaald. Vond afgelopen herfst bij een Polo motorzaak in Duitsland een spuitbus met een soort van plastic coating, bestemd om vocht op kabels en verdeelkappen te weren. Dit spul zit er nu een paar maanden op maar het is ook niet voor eeuwig want langzamerhand begint het oude kwaaltje weer terug te komen. Ik denk er over om nieuwe pijpen te kopen maar kan eerst ook nog krimpkous proberen . Om antwoord op je vraag te geven; voor de zekerheid 2 lagen aanbrengen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten