Pagina 1 van 2

afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 19:56
door Wim R
Weet iemand soms de merktekens staan om de timing van de ontsteking juist te zetten aub ? En hoeveel graden. Ik zou deze graag eens controleren.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 20:23
door Ivovanduijn
Er is een 6 mm gaatje in het koppelings huis waar je een pen in kan laten zakken. Als de motor langzaam rond draait valt de pen in een uitsparing in het vliegwiel. dit is het moment van ontsteken van de eerste cylinder (vanaf schutbord).

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 28 aug 2016, 22:42
door A.B.203
Klopt alleen is de pen 7 mm dik. Neem een lange pen en zet die in het gat en met de slinger of een sleutel op de krukas poelie langzaam rechtsom draaien tot de pen in het vliegwiel zakt. Dat is dan het vaste punt. Aansluitend contact aanzetten, proeflampje op de plus bij het verdelerhuis en de verdeler zo draaien dat het lampje net aan/uit gaat. Verdeler vastzetten en NIET vergeten de pen te verwijderen. Je zal niet de eerste zijn die gaat starten en de pen breekt of slaat vast, waarna je bij heel veel pech motor en en bak moet demonteren. De 1e cilinder staat zo op ontsteken en de volgorde van de bougiekabels is dan 1,3,4,2. Succes.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 30 sep 2016, 20:48
door Bert
als de pen in het vliegwiel zit, kun je ook een krijt/verf streepje zetten op distributiedeksel en krukaspoulie, en de ontsteking afstellen met een stroboscooplamp :idea:
(na uiteraard de pen uit het vliegwiel gehaald te hebben )

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 01 okt 2016, 16:13
door Ivovanduijn
Ben benieuwd of het Wim-R gelukt is. Met andere woorden als je iets vraagt en anderen doen de moeite om te antwoorden is het ook wel leuk om te vertellen hoe het gegaan is.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 21:36
door Wim R
Ivovanduijn schreef:Ben benieuwd of het Wim-R gelukt is. Met andere woorden als je iets vraagt en anderen doen de moeite om te antwoorden is het ook wel leuk om te vertellen hoe het gegaan is.


Sorry maar u hebt gelijk. :oops: Blijkbaar zit er een 123 ignition in. Nu moet ik nog eens verder zoeken hoe ik deze moet regelen of controleren.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 22:12
door jacqabe
Wim R schreef:Sorry maar u hebt gelijk. :oops: Blijkbaar zit er een 123 ignition in. Nu moet ik nog eens verder zoeken hoe ik deze moet regelen of controleren.

Stuur me maar een pb met je e-mailadres dan mail ik je de gebruiksaanwijzing. Is overigens vrij eenvoudig af te stellen.
Groet, Abe

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 10 okt 2016, 07:14
door Wim R
Dank u :D

afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016, 08:38
door jacqabe
Dag Wim,
Hoop dat het nu gelukt is om de ontsteking te controleren of zo nodig juist af te stellen. Heb zelf ook een 123 ontsteking en ben hier zeer over te spreken.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 13 okt 2016, 16:19
door Wim R
In het weekend zal ik de ontsteking bekijken. Met wat u me gestuurd hebt moet het zeker lukken. Bedankt!

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 17 okt 2016, 19:34
door Wim R
Ontsteking stond goed dus ik heb er niets aan moeten veranderen.
Bedankt Abe !! :D

Nu op zoek naar een nieuwe benzinepomp en we kunnen terug verder sleutelen.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 17 okt 2016, 20:04
door jacqabe
Wim R schreef:Ontsteking stond goed dus ik heb er niets aan moeten veranderen.
Bedankt Abe !! :D

Nu op zoek naar een nieuwe benzinepomp en we kunnen terug verder sleutelen.

Prachtig Wim! En voor die benzinepomp kun je eventueel terecht bij de Association Peugeot Hollande (APH) te Lelystad. Iedere 1e en 3e zaterdag tot 13.00 uur open. 5 november ben ik er ook.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 19:20
door Wim R
Weekend van 5 november moet ik werken. Sorry.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 16 jun 2022, 15:44
door Peter Gubbi
A.B.203 schreef:Klopt alleen is de pen 7 mm dik. Neem een lange pen en zet die in het gat en met de slinger of een sleutel op de krukas poelie langzaam rechtsom draaien tot de pen in het vliegwiel zakt. Dat is dan het vaste punt. Aansluitend contact aanzetten, proeflampje op de plus bij het verdelerhuis en de verdeler zo draaien dat het lampje net aan/uit gaat. Verdeler vastzetten en NIET vergeten de pen te verwijderen. Je zal niet de eerste zijn die gaat starten en de pen breekt of slaat vast, waarna je bij heel veel pech motor en en bak moet demonteren. De 1e cilinder staat zo op ontsteken en de volgorde van de bougiekabels is dan 1,3,4,2. Succes.


Ben op zoek naar info hoe ik de ontsteking van mijn P203 moet afstellen. Dacht het met bovenstaande gevonden te hebben. Echter..... er zit geen gaatje in het huis van de koppeling.
Wat nu?

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 16 jun 2022, 16:35
door Nanno
De vroegere modellen hadden inderdaad geen gaatje in het koppelingshuis. Dan is het ontstekingspunt af te stellen op 3mm voor het bovenste dode punt (BDP) van cilinder nr.1. Dat gaat het meest nauwkeurig met een meetklok, maar met een stang van bijvoorbeeld een doppendoos gaat het ook. Je steekt de stang in het bougiegat, draait met de slinger de motor rechtsom tot je het BDP hebt bereikt. Zet daar een merktekentje. Dan zet je boven dat merkteken nog een streepje op 3 mm afstand. Dan de staaf weer in het bougiegat en de motor doordraaien tot het 3mm streepje is bereikt. Dat is het vaste ontstekingspunt. Klinkt ingewikkeld maar het valt wel mee. Ik heb het zelfs wel eens met een bamboestokje zo gedaan. Natuurlijk wel eerst je contactpuntjes op 0,4mm afstellen.
Die vroege 203 modellen hadden ook nog handverstelling op het dashboard. Die zet je op de vroegste stand voordat je afstelt.
Wat het afstellen met de pen in het gat in het koppelingshuis betreft: Je vind dat tussen schutbord en cilinderkop. Maar als de motor ooit eens gereviseerd is, is het vliegwiel misschien wel verkeerd teruggezet. Dan brengt die methode je op een dwaalspoor en lukt het afstellen op die manier helemaal niet. (twee keer meegemaakt)

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 10:44
door A.B.203
Dat klopt Nanno. Dan staat het vliegwiel 180 graden verkeerd. De methode van 3 mm of 8 graden, meen ik, voor het bovenste dode punt van cilinder 1 werkt ook prima.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 12:01
door Peter Gubbi
Hoi Nanno en A.B.203, bedankt voor de toelichting.
De methode van 3mm staat ook in het boek van Piet Olyslager. Echter, de handverstelling op het dashboard is niet meer aangesloten. Delco (= stroomverdeler voor de Nederlandse vrienden) is vervangen vernieuwd door Ducellier M48. Deze heeft niet de mogelijkheid voor de dashboard verstelling. Dus waar ik nu aan twijfel is of de 3mm voor de "normale" stand is en ik dus de afstelling gewoon op 3mm moet doen. Of dat ik een andere waarde moet hanteren.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 17 jun 2022, 12:10
door Nanno
Gewoon op 3 mm. Dat is de normale stand. En op de Ducellier M48 loopt hij prima. Succes! Die handverstelling heb je tegenwoordig niet meer nodig.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022, 11:33
door Peter Gubbi
De 3mm klopt niet met het gegeven dat de voorontsteking op 8° a 10° moet staan. Met wat driehoeksmeetkunde en wetende dat de slaglengte 73mm is (dus D = 73mm en R = 36,5mm) blijkt:
- 8° = 0,355mm
- 9° = 0,449mm
- 10° = 0,555mm

(3mm = +/- 23°)

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022, 13:41
door Nanno
Vaste voorontsteking is 22 graden volgens de boekjes.
Afbeelding
(Revue Technique Automobile 1953)

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022, 15:39
door A.B.203
Het komt niet zo heel precies, een graadje meer of minder merk je niet of nauwelijks. Hangt ook van de kwaliteit van de benzine af. Staat hij echt te laat dan klapt de motor in de uitlaat en wordt hij ook warm.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022, 15:45
door A.B.203
De ontstekingskabels moeten op de juiste plaats en volgorde zitten. Dus 1,3,4 ,2. Als je de verdelerkap open hebt en de ontsteking goed of bijna goed op tijd staat dan moet de rotor net voor de kabel naar de 1e cilinder staan.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022, 17:46
door Nanno
Ondertussen zijn we natuurlijk wel benieuwd naar jouw auto, Peter Gubbi! Kun je er wat over vertellen en een fotootje plaatsen?

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022, 21:32
door Peter Gubbi
Wil gerust een foto plaatsen maar hoe moet dat? Als ik het fotobestand knip en plak dan verschijnt enkel de bestandsnaam.

Re: afregelen ontsteking 203

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022, 21:39
door Peter Gubbi
Het is een maron-kleurige (rood dus :-) ) van 1949. Dus nog het kleine achterruitje. Lederen interieur. Schuifdak.
Is redelijk goed in orde. Schakelen zit te veel speling op. Ga ik deze winter aanpakken. Als er dan een kogelgewrichtje het begeeft dan heb ik tijd om deze te vervangen :P