In mei getrouwd. Omdat ik een nóg mooiere auto heb dan de 203 pick-up, een Rosengart LR4N2, heb ik de 203 niet gebruikt als trouwauto. Maar dit werkpaard moest natuurlijk wel een prominente plek hebben tijdens mijn bruiloft. Daarom hebben wij de 203 gebruikt als DJ-booth:
Ruim 150 man hebben tot diep in de nacht staan te feesten. De DJ enthousiast, uitbater enthousiast, wij ontzettend gelukkig
Een dag later op huwelijksreis gegaan naar Thailand, om vervolgens in de zomer nog even drieënhalf week in Zuid-Frankrijk te kamperen. Met de 203.
Noord-Frankrijk
Eind juli vertrokken vanuit Friesland. Die dag was het ontzettend heet. Bij Arnhem stonden wij al stil: Kokende motor. Normaal gesproken red ik net de 95 km/uur, maar nu reden wij met twee volwassenen, veel bagage en continue vol gas in de hitte. De motor bijgevuld met water, en door!!! Eind van de middag in de Belgische Ardennen een tentje opgezet. Dag later via de RN naar Dijon. Een fantastische rit. Noord-Frankrijk is erg mooi als je geen haast hebt. Later die week in één dag via de Ardeche naar de Cevennen gereden. Wederom een prachtige route, erg warm, maar geen pech tot dan toe. Wel dagelijks een halve liter water bijgevuld, en na 1100 km een litertje olie.
Cevennes
Onderweg eens E10 getankt. Had niet gemoeten: Stationair slaat de motor af, en vol gas bokt de motor. Gevolg: Om de 50 kilometer luchtschroef bijstellen. Na 1000 km en heel wat verse litertjes E95 liep het blok weer als een zonnetje.
Ardeche
Onderweg veel T1, T2 en T3 busjes gezien. Waar ze al die dingen wegtoveren, geen idee. Maar wij reden in een Franse klassieker, en kregen daar erg veel opgestoken duimen voor!
Mont Ventoux: Let ook op de details: bosje lavendel in de gril
De Ventouw durfde ik niet op met de wagen. Ik weet hoe steil deze berg is, en hoe heet. Daarom maar met de fiets naar boven. Onderweg ingehaald door twee gasten in een Mehari. Stoer, gedurfd, motorblok zal het wel kunnen hebben, maar je moet ook weer naar beneden
Via de Provence langzaamaan weer noordwaarts, weekje in de Drome gestaan, om vervolgens naar Chambery te rijden. Nog steeds alles via de RN.
Drome
Stonden op een camping nabij Chambery. Binnendoor 60 kilometer om in de stad te komen. Via de tolweg slechts 7 kilometer. Tolweg dus. Naar de stad wel spannend, want dat is heuvelop. Met een gangetje van 60 km/uur dus. Terug naar de camping gaat bergaf, dan zet je de boel gewoon in zijn vrij en rol je vanzelf naar beneden
Chambery
Via het regenachtige -dus hotel - Luxemburg weer naar Friesland. Van Luxemburg naar Maastricht weer binnendoor, mooie route. Na drieënhalf week weer terug in Friesland. In totaal 3600 kilometer op drie liter olie, ruim 6 liter water, en aardig wat benzine. Reed gemiddeld ongeveer één op tien. Ben redelijk nonchalant qua rechtervoet: Als je spaarzaam wilt rijden, moet je niet met zo'n oude pick-up gaan, dus voorzichtig of rustig is niet in mij - en al helemaal niet in mijn vrouw haar rijstijl - opgekomen.
In totaal dus eenmaal pech, met een literje water opgelost...
It heitelân
Peugeot 203C8, 1956, 1290 cc, benzine, op kenteken sinds 2014, eenmaal gebruikt als trouwauto door vrienden van ons, gekocht in Saint-Didier (richting Grenoble).
Filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=unJr8mBf4Po