afslaande motor

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 08 apr 2017, 22:00

Geachte techneuten, het volgende is er aan de hand en ik hoop dat jullie mij een oplossing kunnen aandragen.
Mijn 403 pickup is voorzien van een 1.5 motor en een Zenith carburateur.
In februari heb ik er een nieuwe koppakking en een andere (een zelfde) cilinderkop opgezet, dit om reden dat er witte stoomwolken uit de uitlaat kwamen.
Bij een stop op bijvoorbeeld een straathoek of voor een verkeerslicht sloeg de motor af. Meteen daarna startte hij direct en blijf dan ook lopen.
Na het vervangen van de cilinderkop en koppakking draaide de motor meteen weer goed, echter hij blijft na afremmen en een daarop volgende stilstand meteen afslaan.
Opschroeven van het stationaire toerental verandert daar niets aan. Draaien en stellen aan de regelschroef van de stationaire sproeier geeft ook geen verbetering.
De uitlaat geeft, bij stationair draaien, een ietwat blaffend geluid. Een andere Zeninth WIM34 schoongemaakt en die vervolgens gemonteerd gaf precies hetzelfde euvel, weer steeds afslaan bij een stop.
Vanmiddag een nieuwe bluawe Bosch bobine gemonteerd, de contactpunten, kabels en verdeler zijn prima. De bougies zitten er ca 3000 km in. Auto start warm en koud uitstekend.
Ra ra wat kan dat zijn. Zouden van beide carburateurs de vlotternaalden niet deugen ??? Wil ook nog een elektrische benzinepomp monteren. Roept u maar...
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor Ivovanduijn » 09 apr 2017, 07:33

Kleppen deksel pakking is ook pakking voor inlaatkanaal. Een nieuwe pakking heeft bij mij ooit een einde gemaakt aan een lange zoektocht.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: afslaande motor

Berichtdoor jacqabe » 09 apr 2017, 09:51

Ivovanduijn schreef:Kleppen deksel pakking is ook pakking voor inlaatkanaal. Een nieuwe pakking heeft bij mij ooit een einde gemaakt aan een lange zoektocht.

Dat is een goeie, daar had ik niet aan gedacht. Ben zo een keer, in het prille begin, de spanring (0249.08) vergeten. Ging ook niet goed.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afslaande motor

Berichtdoor Kees » 09 apr 2017, 19:47

Misschien een paar kleppen te strak?
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 09 apr 2017, 21:14

Kees schreef:Misschien een paar kleppen te strak?
Loopt de motor daardoor net iets te zwaar om het zo maar te zeggen ? Zouden inlaatkleppen wat te strak staan dan is de ingelaten hoeveelheid benzine theoretisch iets hoger toch? Binnenkort wil ik de kopbouten nog een keer natrekken en zal eer ik de kleppentrein demonteer eerst even de klepspeling meten.
Wat betreft de pakking van het kleppen deksel ; deze is ca 1 jaar oud en ik weet haast zeker dat de ring van de inlaat gemonteerd is. Maar ja als je iets niet kan localiseren en/of onder controle krijg dan ga je toch lichtelijk twijfelen. Denk zelf aan een storing van de carburateur(s) en wel in de richting van de vlotternaald maar kan niet niet verklaren hoe of wat. Wel heel toevallig dat de motor bij alle twee de carburateurs hetzelfde euvel vertoont.
.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor Kees » 09 apr 2017, 21:20

Als de kleppen te strak staan heb je te weinig compressie bij stationair, dan loopt de motor rottig. Als de kop er af geweest zou het kunnen dat je na een paar ritjes de kleppen moet stellen.
Hoop dat je het snel vindt.
Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 09 apr 2017, 22:13

Oke Kees, dan neem ik toch als eerste even de moeite om de klepspeling te controleren en ik zal de uitslag laten horen.
Momenteel rijdt onze dochter en haar vriend ermee niet ver bij jou vandaan.
Beiden hebben geen oude auto ervaring om het maar voorzichtig te zeggen.
Zaterdag weer de hele dag van huis geweest om er aan te sleutelen en te testen. Bleek nog een storing in te zitten, zodra de motor op temperatuur kwam stopte deze zonder slag of stoot. Na 10 min afkoelen kon er weer gestart worden. Bleek aan de mooie oude lichtblauwe Bosch bobine te liggen. Na montage van een andere bobine was deze storing verholpen.
Het afslaan was er ook al langzaam ingeslopen toen de vorige kop met de lekke koppaking er nog op zat.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor 403diesel » 09 apr 2017, 23:44

Hoi Aart,

Bij dergelijke storingen eerst kleppen stellen, dan ontsteking (contacthoekmeter werkt wat nauwkeuriger dan voelermaatjes en in controleer het tijdstip ook altijd met een flitslamp).
Als laatste de carburateur.
Als dat niet voldoende is, verder zoeken. Compressie meten geeft een beeld. Speling op de verdeleras geeft ook rare dingen.
Als je zegt dat de stationair mengselschroef geen verandering in loop geeft dan zal ook hier iets niet helemaal ok zijn.
Alles even systematisch nalopen. Het kan goed een combinatie van meerdere dingen zijn die niet helemaal lekker zitten die elkaar versterken.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: afslaande motor

Berichtdoor RondeB » 10 apr 2017, 08:22

Kortste klap lijkt me eerst eens een Solexcarburator te monteren......dan weet je of het in carbu zit of ergens anders. 8)
Andere oorzaken : 1) luchtfilter ?? verstopt/vuil/te vet laat hem lekker naar lucht happen bij op de motor remmen en gas loslaten.. 2) zwakke bougievonk ...niet alleen bobine vervangen maar ook es nieuwe condensator... 3) ontstekingstijdstip : je vervroeging....Blijft het mechanische deel niet hangen na gas loslaten of de vacuumpot ?? :shock:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 13 apr 2017, 21:27

Ron, ha ha, er zijn er meer die geen liefhebber zijn van fabrikant Zenith. Denk zelf dat het een mankement aan het vlottermechanisme is, maar weet niet hoe of wat. De verdeler is getest op een ouderwetse testkast en was prima. Over 2 weken heb ik een paar sleuteldagen en hoop dan meer te weten over de storingsmogelijkheden welke jullie mij hebben aangereikt en zal er hier verslag van doen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 25 apr 2017, 23:09

Vandaag is de motor van de pick-up weer normaal gaan draaien. Voor het natrekken van de kopbouten heb ik eerst de klepspeling gemeten, alle kleppen stonden veel te strak? Kop nagetrokken en kleppen nauwkeurig gesteld. Starten en lopen maar nog steeds afslaan bij een stop. Contactpunten stonden ook te krap, stellen en weer stilvallen bij het afremmen. Ondanks de strak staande kleppen en bijna geen lichthoogte van de punten liep de motor wel goed. Zenith nr 2 geprobeerd en weer hetzelfde probleem. Zenith wim34 nr.3 haalde de kop niet want daar reed ik overheen waardoor het stangenstelsel verboog. Had ook 2 carburateurs van dat andere merk meegenomen. Bij de beste en mooiste kreeg ik de acceleratiesproeier niet goed aan de gang. Bij nr 2 lekte een manchet van de acceleratiepomp maar na reparatie bleef de motor bij een stop draaien, ondanks dat de as van de gasklep heel veel speling in de lagering heeft. Kleppen en punten stonden veel te krap maar het probleem lag bij de Zeniths. De solex fans hebben het gelijk aan hun zijde.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2017, 07:52

Deze reviseren Aart, dan heb je straks 1 goeie carburateur en waarschijnlijk geen gedonder meer. Fijn dat het probleem opgelost is!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 27 apr 2017, 09:01

Ja dat ga ik doen Abe. Het is een carburateur welke na revisie niet meer gebruikt is. De injecteur werkt er niet van. De acceleratiepomp bouwt wel druk op maar de benzine lekt weg langs dat inzetblokje waar de kromme buis op zit. Heb de pakking al vernieuwd maar heb het idee dat het hele blokje daar niet goed past. Met het deksel eraf en een beetje benzine in de vlotterkkamer kan je de acceleratiepomp goed testen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor jacqabe » 28 apr 2017, 19:32

Hier zijn je foto's Aart.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afslaande motor

Berichtdoor jacqabe » 28 apr 2017, 19:35

Waarom staat die moker naast je carburateurs, ben je ze zo zat? :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 28 apr 2017, 19:51

Op dat moment was het niet toevallig dat die hamer er stond. Nu wel weer iets milder geworden hoor. Ben er niet uitgekomen waarom de Zeniths het laten afweten. De elektrische brandstofpomp is voorlopig de laatste update aan de pickup tenzij ik tegen een 123 ontsteking aanloop voor een speciale prijs.Heb vandaag nog wel een revisiset voor een solex besteld. Wil nu zoveel mogelijk zekerheid op goed functioneren.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor martin504 » 28 apr 2017, 22:49

A.B.203 schreef:
Kees schreef:Misschien een paar kleppen te strak?
Loopt de motor daardoor net iets te zwaar om het zo maar te zeggen ? Zouden inlaatkleppen wat te strak staan dan is de ingelaten hoeveelheid benzine theoretisch iets hoger toch? Binnenkort wil ik de kopbouten nog een keer natrekken en zal eer ik de kleppentrein demonteer eerst even de klepspeling meten.
Wat betreft de pakking van het kleppen deksel ; deze is ca 1 jaar oud en ik weet haast zeker dat de ring van de inlaat gemonteerd is. Maar ja als je iets niet kan localiseren en/of onder controle krijg dan ga je toch lichtelijk twijfelen. Denk zelf aan een storing van de carburateur(s) en wel in de richting van de vlotternaald maar kan niet niet verklaren hoe of wat. Wel heel toevallig dat de motor bij alle twee de carburateurs hetzelfde euvel vertoont.
.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
martin504
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 jun 2011, 22:04

Re: afslaande motor

Berichtdoor martin504 » 28 apr 2017, 22:51

403diesel schreef:Hoi Aart,

Bij dergelijke storingen eerst kleppen stellen, dan ontsteking (contacthoekmeter werkt wat nauwkeuriger dan voelermaatjes en in controleer het tijdstip ook altijd met een flitslamp).
Als laatste de carburateur.
Als dat niet voldoende is, verder zoeken. Compressie meten geeft een beeld. Speling op de verdeleras geeft ook rare dingen.
Als je zegt dat de stationair mengselschroef geen verandering in loop geeft dan zal ook hier iets niet helemaal ok zijn.
Alles even systematisch nalopen. Het kan goed een combinatie van meerdere dingen zijn die niet helemaal lekker zitten die elkaar versterken.

Groet, Serge




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
martin504
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 jun 2011, 22:04

Re: afslaande motor

Berichtdoor martin504 » 28 apr 2017, 22:54

A.B.203 schreef:Ja dat ga ik doen Abe. Het is een carburateur welke na revisie niet meer gebruikt is. De injecteur werkt er niet van. De acceleratiepomp bouwt wel druk op maar de benzine lekt weg langs dat inzetblokje waar de kromme buis op zit. Heb de pakking al vernieuwd maar heb het idee dat het hele blokje daar niet goed past. Met het deksel eraf en een beetje benzine in de vlotterkkamer kan je de acceleratiepomp goed testen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
martin504
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 jun 2011, 22:04

Re: afslaande motor

Berichtdoor HansLanz » 07 mei 2017, 21:45

Ik kan maar een oorzaak bedenken: Valse lucht! Oplossing: motor laten lopen en met een spuitbus remmenreiniger langs alle mogelijkheden waar lucht naar binnen kan worden gezogen gaan. Indien er een lek gevonden wordt zal de motor hier op reageren en het toerental iets toenemen.
Succes, Hans
Avatar gebruiker
HansLanz
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 sep 2015, 20:07
Woonplaats: Wezep

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 07 mei 2017, 21:59

De truck met een bus remmenreiniger heb ik bij de Zenith carburateurs zonder resultaat uitgevoerd. Heb voor de zekerheid zelfs de voetpakking van de carburateur in de kit gezet. Het gekke is dat de motor nu wel goed draait met een Solex terwijl de gasklep daarvan heel veel speling heeft.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 19 mei 2017, 15:02

Dacht het lek boven water te hebben maar de werkelijkheid blijkt toch wat beerbastiger. De pickup liep prima maar een paar weken later begon de ellende nogmaals want na een minuut of wat stopte de motor er weer mee. Poosje wachten en weer even kort draaien enz. De ontsteking doet het prima maar de benzineopbrengt was zeer minimaal. Een losse tank aan de benzinepomp gehangen en alles was weer oke.
Wat bleek nu; bij de uitgang van de tank hangt een flinke benzinefilter en dat zat niet dicht maar de uitgang van de tank zit dicht. Met een draad erin gepord maar kwam daar niet verder mee. Tap nu de tank af en wil het met perslucht proberen. Het gaasfilter in de tank ontbreekt. Vermoed dat de iets krachtigere elektrische benzinepomp fijn vuil muurvast in de leiding heeft gezogen. Weet nog niet hoe groot het gat van de aftapplug is. Mogelijk kan daar desnoods een benzinekraan met filter van een motor of bromfiets in worden gedraaid. Als het een M10 bout is zou dat moeten kunnen. Wil anders aan de onderkant van de tank een een flink gat maken waarin een filter met kraan en slangpilaar kan worden bevestigd. Weet alleen nog niet hoe, maar zoiets moet toch ergens verkrijgbaar moeten zijn. Wie kan mij daar iets over zeggen ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afslaande motor

Berichtdoor sander203 » 25 mei 2017, 21:03

hoi,

bij een vervuilde tank is er maar 1 echt goede oplossing: de boel los en grondig reinigen (desnoods openzagen en meteen stralen). Daarna inwendig coaten, zodat je er "voor eeuwig" vanaf bent. Ik heb het net met de Fiat 2300 achter de rug (waarbij de vorige eigenaar de tank al had opengezaagd en gezandstraald :mrgreen: ?
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: afslaande motor

Berichtdoor A.B.203 » 26 mei 2017, 09:09

Daar heb je wel gelijk in Sander. Ik wil eigenlijk een korte en snelle klap maken met die tank. Er is volop ruimte voor wat aanhangsels maar weet nog niet hoe of wat. Hoorde gisteren op het oldtimertreffen in Hoornsterzwaag nog een oplossing om het dichtgeslibde uitstroomtuutje te reinigen. Overigens heb ik de tank vorig jaar gedemonteerd en met grind en moeren erin laten draaien.
Is niet echt een slechte tank maar omdat de binnenzeef weg is wordt werkelijk alles aangezogen. In het begin koste het elke maand een filter maar dat is in de loop der tijd al veel beterder geworden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten