Benzineslang en moderne benzine.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benzineslang en moderne benzine.

Berichtdoor jacqabe » 31 mei 2017, 18:11

Er is vast wel vaker over geschreven op dit forum maar vandaag ondervond ik het zelf.
De 403 staat in de garage en vanochtend hing er een sterke benzinelucht. Er lag een klein plasje benzine onder de auto ter hoogte van de tank. De slang die op de uitloop van de tank zit naar de aanzuigleiding bleek te lekken. Helemaal opgezet, deze kan dus duidelijk niet tegen moderne brandstof. De tank is er onlangs onder vandaan geweest en heb er een nieuw stuk (old stock) benzineslang (Gates 3225) op gezet bij montage van de tank. Vandaag gelijk maar nieuwe gehaald en genoeg om ook de andere delen te kunnen vervangen. Op de foto is de slang al weer enigszins bijgetrokken.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Benzineslang en moderne benzine.

Berichtdoor 403diesel » 31 mei 2017, 22:02

Er zit al ethanol in de huidige benzine. Niet heel veel maar genoeg om problemen te kunnen veoorzaken. De standaard gates benzineslang tegenwoordig kan iets van 30% ethanol hebben.
Gelukkig nu aan de aanzuigleiding en niet na de pomp.
Ook al een keer gehad, injectorslang van een ouder injectiesysteem lek. Daar staat 3 bar op! Echt link. Slechte slangen (of slechte benzine, is maar hoe he het bekijkt [SMIRKING FACE]) zijn toch een veel voorkomende oorzaak voor brand.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Benzineslang en moderne benzine.

Berichtdoor jacqabe » 01 jun 2017, 16:50

Gelukkig maar dat bij de oude 403 een stuk minder druk op het systeem staat ;-)
Het probleem zal alleen maar groter worden als de E10 op de markt komt en dit is een kwestie van tijd.
Oud rubber wat langzaam oplost, rotzooi in tank en leiding wat loskomt, kurken pakkingen en tankvlotter niet ethanol bestendig.
De delen rubber brandstofslang heb ik inmiddels vervangen, rest wat in aanraking komt met de benzine maar vervangen voor NBR en Viton die wel ethanol bestendig zijn. Gelukkig heb ik beide soorten op de zaak liggen dus kan ik zo beginnen te knippen en snijden :-)
En benzinefilters op voorraad nemen....
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Benzineslang en moderne benzine.

Berichtdoor jisept » 19 maart 2019, 21:53

Beetje late reactie haha, ik kwam dit topic tegen op zoek naar benzineslang. Het bijzondere is dat juist de Gates 3225 bestand zou moeten zijn tegen ethanol. Dus het is heel raar wat hier dan gebeurd is.

Groeten
Dennis
jisept
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 04 sep 2015, 13:40

Re: Benzineslang en moderne benzine.

Berichtdoor b.bles » 20 maart 2019, 09:45

Ook bestendig materiaal wordt een keer oud. Bij 'normaal' gebruik is alles goed, maar een oldtimer die langer gestald staat en vreselijk oud :? is, is misschien niet normaal??
Bob Bles, Bussum, Peugeot 201 1930 & Peugeot 404 1968
Avatar gebruiker
b.bles
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 24 sep 2016, 19:17


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten