Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor sanscorp » 25 jun 2017, 18:31

Sorry als het in het verkeerde topic staat.

Een hele algemene vraag: mijn vriendin is rustig op zoek naar een vervanger voor de peugeot 106. Ze kijkt nu naar een 206 en van de 4 auto's die we gezien hebben valt mij de staat onder de motorkap erg tegen. Tot nu toe allemaal: Roestbruine KVS, pikzwarte en te lage stuurbekrachtigingsvloeistof, bruine remvloeistof, veel roest in de motorruimte, distributieriem jaren over tijd enz. Alles tegengesproken met smoesjes en onkunde van de garagehouders.

Ik kom vooral olielekkages tegen. Verkopers noemen het zweten en het kan onmogelijk de koppakking zijn. Toch lees ik veel over het bekende probleem met een oliekanaal en een modificatie met een O-ring.

Zijn er bepaalde uitvoeringen die er in het bijzonder last van hebben en belangrijker: welk type heeft er zelden last van?

Ik las ergens dat alleen de vroege modellen er last van hebben, maar tot welk bouwjaar is dat?

Alle tips zijn welkom, ook omtrent andere veelvoorkomend problemen. Lees o.a. zaken over elektra, connectoren, kraken en piepen?

Alle standaard zaken draai ik mijn handen niet voor om, een koppakking heb ik nooit eerder vervangen. Preventief onderhoud doe ik sowieso (olie, filters, bakolie, atf, kvs (met flush), remvloeistof worden vervangen).

Alvast bedankt!
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor jerilo » 25 jun 2017, 19:12

De welbekende TU motoren (1.1, 1.4 8V en 16V, 1.6 8V en 16V) hebben er last van.

Op zich is het niet erg en is het geld zeker waard als de rest van de auto het nog waard is.
Een goed onderhouden auto is tegenwoordig hier in Nederland erg zeldzaam geworden. Dit merken wij ook in de werkplaats, klanten willen alleen nog maar het hoognodige doen wat nodig is voor de APK en verder niks.
Pas geleden een 206 gehad waarbij het olie lampje ging branden in de bocht.
Op de peilstok niks meer te zien en bij aftappen was het gewoon stroop geworden, zelfs het oliefilter zat helemaal dicht geslipt.
Auto had al 60.000 km geleden een beurt moeten hebben dus de laatste beurt was dus nog langer geleden.

Erg jammer want je kan zoveel plezier hebben van een 206 als er goed onderhoud is uitgevoerd.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor sanscorp » 25 jun 2017, 19:33

Ai ai ai, ik verbaas mij er sterk over. Garages mogen tegenwoordig geen onderhoud meer doen van de klant?

Lijkt mij dat het goed aantoonbaar is als je een fles g12+ naast de drap in het reservoir houd.

Maar wie ben ik he :p doe het onderhoud zelf maar koppakking nog nooit gedaan, beetje grote gok voor een net nieuw aangeschafde auto.

Anyhow, ik zal de tu motoren mijden! Ik las verschillende berichten dus twijfelde.
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor jerilo » 25 jun 2017, 22:22

sanscorp schreef:Ai ai ai, ik verbaas mij er sterk over. Garages mogen tegenwoordig geen onderhoud meer doen van de klant?


De goede daar gelaten hoor, er zijn er ook die keurig onderhoud uitvoeren.

Maar je wil niet weten wat wij meemaken in de werkplaats. Als ie maar door de apk keuring komt is voldoende, ook als wij aangeven dat bij de apk geen standaard onderhoud zit en dat de auto het toch eens nodig heeft krijgen we veel te horen dat is niet nodig er zit nog zat olie in. Wij zijn dan klaar gepraat het is het besluit van de klant en dat moeten wij accepteren.
We zien ze vanzelf wel als er storingen ontstaan vanwege het uitstellen van een beurt. En dan is het een dure kl*te wagen of een dure garage.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor sanscorp » 25 jun 2017, 22:32

Ik geloof je meteen.

Aan de andere kant zitten er ook echt heel veel rotte appels tussen. Mij is nu in 1 dag tijd 2x verteld dat 3 jaar distri over datum geen probleem is en dat de riem er nog goed uit ziet. En het was 120.000km ongeacht het aantal jaren.

De auto's met drap ipv kvs stonden ook bij handelaren die zelf het onderhoud doen.

Te triest voor woorden. Zelfs een auto die een hele tijd zonder inlaattraject had gereden, was de garage bij koppelingswissel even vergeten. Gelukkig valt het niet zo op zo'n hele lege motorruimte haha.

Maar over de koppakking: klopt het dat er een modificatie is met een o-ring op het specifieke oliekanaal?

En wat zijn ongeveer de kosten als ik het zelf moet doen? Heb alles behalve een gradenmeter en rei. Even inclusief vlakken zo grof geschat?

Pakking, o-ring, 8 nieuwe rekbouten, ben je er dan?


Oh ja, hele andere vraag: in de 106 1.1i ligt een tu1m hdz motor, hebben die er ook last van? Heeft namelijk sinds kort ook olielekkage. Zie slecht waar het vandaan komt maar de kleppendeksel pakking is nieuw en het zit lager.

Staat nu 190k km op de teller. Heeft overigens ook nooit heel mooi stationair gelopen. Ik vermoed stappenmotor, gaf soms ook zelf kort wat gas bij tijdens het rijden. Kabel is nog goed (en vrij) monopoint al vaker schoongemaakt zonder resultaat. Geen MIL en uitgelezen met diagbox en lexia (zelf in bezit).
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor EH Autoservice » 25 jun 2017, 23:17

Heel simpel :
Elke TU 8v heeft een koppakking probleem .
Geen enkele TU 16v heeft dat .
Duidelijke reden is dat een 16v een MLS koppakking heeft , die zijn duurzaam .
Dus wil je een 8v duurzaam repareren , dan een 16v koppakking er tussen gooien .
Heb ik al wel 100 keer gedaan perfecte oplossing .
Gradenmeter heb je niet nodig , 240 graden maak ik 270 van dus 3/4 rond , makkelijker kunnen we het niet maken ............

Verstuurd vanaf mijn Z Pro met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Lekke Koppakking 206, welke modellen hebben er last van?

Berichtdoor sanscorp » 26 jun 2017, 07:12

Maar nu heb ik twee berichten die elkaar overlappen haha
Huidige auto: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2002, met nu 270.000 op de teller.
sanscorp
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 08 jun 2012, 00:29
Woonplaats: Almere


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron