Pagina 1 van 1

Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 09 jul 2017, 21:20
door Dirk85
Mede 203-rijders,

Na een paar proefritjes blijkt de koppeling van de 203 toch niet zo goed te zijn. Gasgeven in de derde of vierde versnelling resulteert in het klimmen in de toeren, maar niet in het versnellen van de auto.

Daar moet dus een nieuw koppelingsplaatje in. Ik heb eens even onder de auto gelegen. Mijn eerste gevoel was dat de motor los maken en die naar voren trekken het handigste is?

Daarnaast heb ik altijd wel een paar druppeltjes olie tussen de bak en de motor. Er zal dus wel een keerring lek zijn? Of is er iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 13:32
door A.B.203
Als je meteen de motorruimte en de motor een flinke poetsbeurt wilt geven , kan je het beste de motor eruit halen.
Koppeling kan ook via de andere kant vervangen worden, schokdemperarmen los, reactiestang en handremkabel los zodat de as wat naar achtereren verschoven kan worden. Remslang kan blijven zitten.
Vervolgens de bak losmaken en die er tussenuit halen, je kan dan bij het vliegwiel en de drukgroep om die los te schroeven. Inspecteer de koppelingsplaat, de drukgroep en het druklager.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 14:28
door Dirk85
A.B.203 schreef:Als je meteen de motorruimte en de motor een flinke poetsbeurt wilt geven , kan je het beste de motor eruit halen.
Koppeling kan ook via de andere kant vervangen worden, schokdemperarmen los, reactiestang en handremkabel los zodat de as wat naar achtereren verschoven kan worden. Remslang kan blijven zitten.
Vervolgens de bak losmaken en die er tussenuit halen, je kan dan bij het vliegwiel en de drukgroep om die los te schroeven. Inspecteer de koppelingsplaat, de drukgroep en het druklager.


haha.. dat poetsen was ik eigenlijk niet van plan. Ik wil nu wel eens gewoon een stukje kunnen rijden.. haha.. Ben al een paar maanden bezig om het ding op de weg te krijgen en het frustreerde me dit weekend dat ik nu nog niet kan gaan rijden. Daarnaast vind ik een koppeling vervangen ook wel spannend. Heb ik zelf nog nooit gedaan en ik vrees dat er allerlei rubbers en keerringen gaan lekken.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 21:42
door A.B.203
Op het kogelgewricht achter de versnellingsbak zit een ronde rubberen ring. De motor heeft geen rubber afdichting, er zit iets van vilt achter het vliegwiel. Heb je al een boek over de 203 ?

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2017, 13:26
door Dirk85
Verschillende klappers vol met documentatie van de vorige eigenaar. Helaas zijn ze op zijn eigen manier geordend. Er zit geen logica in. Ik heb ze nog niet allemaal doorgekeken.

De ronde rubberen ring zal ik maar gewoon meebestellen. Ik kan me zo voorstellen dat die na al die jaren wel eens poreus kan zijn.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2017, 15:38
door 403diesel
Ik vind het altijd makkelijker om de motor eruit te halen maar dat is denk ik een beetje wat je zelf prettig vind. Met het verwijderen van de motor hoef je alleen de versnellingsbak te ondersteunen, en je hebt het minste werk onder de auto. Ik weet niet of je een brug of motortakel hebt?
Zeker als de achterste keerring lekt zou ik de motor eruit halen zodat je daar veel makkelijker bij komt.
Deze motoren zijn door de constructie nooit helemaal droog maar als de koppeling slipt omdat de plaat vet is zal je daar ook iets mee moeten.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 25 jul 2017, 09:38
door Dirk85
403diesel schreef:Ik vind het altijd makkelijker om de motor eruit te halen maar dat is denk ik een beetje wat je zelf prettig vind. Met het verwijderen van de motor hoef je alleen de versnellingsbak te ondersteunen, en je hebt het minste werk onder de auto. Ik weet niet of je een brug of motortakel hebt?
Zeker als de achterste keerring lekt zou ik de motor eruit halen zodat je daar veel makkelijker bij komt.
Deze motoren zijn door de constructie nooit helemaal droog maar als de koppeling slipt omdat de plaat vet is zal je daar ook iets mee moeten.


Ik mag in de zomervakantie op de brug bij de Peugeotdealer. Daar help ik op zaterdag vaak uit als verkoopondersteuner. In ruil daarvoor helpen ze me dan met dit soort praktische zaken. Omdat er een paar monteurs op vakantie zijn kan de auto daar best even blijven hangen.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 28 jul 2017, 22:16
door Dirk85
Vandaag begonnen. De achteras los gemaakt. Ik was blij met hulp van een ex-monteur! De koppelingsplaat is helemaal op. De rest is nog goed. Er lekt verder ook niks. We hebben het vliegwiel niet los gehad.

Wel lekt de auto iets van koelvloeistof bij de bovenste kachelslang aan de versnellingsbakzijde. Dat pijpje wat vanuit de motor komt is ook helemaal rot. Dat wordt nog een uitdaging.

Nu maandag onderdelen halen en dan dinsdagavond weer dichtbouwen.

Re: Koppeling vervangen 203. Nog tips? Keerringen vervangen?

BerichtGeplaatst: 02 aug 2017, 08:39
door Dirk85
Gelukt!

Maandagavond de onderdelen gehaald. Gisteravond om 18.30u met een vriend begonnen aan de klus. Uiteraard lag alles al open. Nu moest het alleen nog dicht. Nieuw druk'lager' en nieuwe koppelingsplaat. De drukgroep was nog in perfecte staat. Daarnaast ook meteen een nieuwe ophangrubber/blok/frame waar de achteraskruiskoppeling in hangt. Dankzij de tips van AB203 de achteras losgehaald. Dat ging eigenlijk prima. Uiteindelijk alles om 21.30u klaar. Auto rijdt weer lekker. Koppeling slipt niet meer. Ik weer blij. Op naar de volgende klus :wink: