Pagina 2 van 7

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 09:39
door b.bles
Volgende klusje: 'direction' revisie... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 20:48
door b.bles
Demontage, nettoyage... Stuurhuis en radiateur.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 18 sep 2018, 11:42
door jacqabe
b.bles schreef:Iemand een idee voor het kraantje van de radiateur? Ik heb een gat (onderaan aan de voorkant) met schroefdraad, maar daar hoort wat in. Volgens mij was dat een kraantje... toch?

Afbeelding

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 21:32
door Toon 201
lekker bezig Bob :-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 12:46
door b.bles
De grote schoonmaak

Afbeelding

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 10:39
door b.bles
Roestoplosser en ultrasoon reinigen en poetsen (in willekeurige volgorde). Nog even wachten op nieuw vet en nog een nieuwe pakking snijden, dan kan het stuurhuis weer in elkaar.

Nu bezig met de waterpomp. Deze had ik in Frankrijk opgescharreld, want mijn waterpomp was omgebouwd naar keering afdichting en daar ben ik niet zo tevreden over.

Waterpomp uit elkaar gehaald. Rot-asje van de waaier zat muurvast. 2 boutjes afgebroken van de montageplaat. Na uitboren opnieuw tappen, zat nog iets teveel oude bout, dus toen brak de tap af... Maar na lang volhouden, zweet en beetje bloed is die er ook weer uit...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 16:50
door b.bles
De waterpomp in onderdelen en een paar nieuwe tecalemit vetnippels besteld...AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 11:30
door b.bles
Froebel diploma niet voor niets gehaald, zelf nieuwe pakkingen maken voor het stuurhuis.

Ondertussen pruttelt de ultrasoon cleaner met onderdeeltjes van de waterpomp.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 13:21
door b.bles
De waterpomp gaat weer in elkaar. Nu wachten op z'n nieuwe laklaag. Ik weet het, de veer en kapje over de 'presse-étoupe' liggen verkeerd om qua montage, maar zijn wel juist gemonteerd ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 13:30
door b.bles
Nog even een voor en na:AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 13:44
door b.bles
En wie zegt dat je gietijzer niet kunt lassen. Steuntje van de commutateur (van de klemmetjes waarmee de lichtschakelaar onder het stuurhuis zit vastgeklemd) was afgebroken. Ik heb (na instructie van mijn collega die goed kan tig lassen) de unit met een verfstripper goed heet gestookt. Het gebroken stukje met een lijmklem vastgezet. Toen met 40 ampère zonder toevoegdraad, precies op de breuklijn gemikt. 1 tel - stop - plekje ernaast - 1 tel - stop. Enzovoorts. Even wachten en voorzichtig voelen, zit vast. Met een tang iets doortastender voelen... Muurvast... Ik ben blij

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 20:32
door Toon 201
Ziet er allemaal goed uit 8)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 09:03
door jacqabe
b.bles schreef:En wie zegt dat je gietijzer niet kunt lassen. Steuntje van de commutateur (van de klemmetjes waarmee de lichtschakelaar onder het stuurhuis zit vastgeklemd) was afgebroken. Ik heb (na instructie van mijn collega die goed kan tig lassen) de unit met een verfstripper goed heet gestookt. Het gebroken stukje met een lijmklem vastgezet. Toen met 40 ampère zonder toevoegdraad, precies op de breuklijn gemikt. 1 tel - stop - plekje ernaast - 1 tel - stop. Enzovoorts. Even wachten en voorzichtig voelen, zit vast. Met een tang iets doortastender voelen... Muurvast... Ik ben blij

Een prachtige las geworden, mijn complimenten.
Zou je op deze manier ook een kapotgevroren motorblok kunnen lassen?

Groet, Abe

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 15:44
door b.bles
Ik heb wel eens gezien dat ze die 'naaien' met krammetjes. Temperatuur verschillen en druk in het blok zijn wel een stuk heftiger dan op zo'n klein steuntje...

Gezien bij... Wheeler deeler denk ik... Of was het car sos...?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 16:10
door Toon 201
metal stitching noemen ze dat, werkt goed hoor.
https://youtu.be/Pq0wfU4ZaKk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 19:03
door jacqabe
Bedankt voor de tip, ik wist niet van het bestaan af.
De scheur in het blok wat ik heb liggen is veel kleiner dan die in het filmpje. Kan geen prijzen ontdekken op de website, zal er een mailtje aan wagen. Misschien het proberen waard ;-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 20:18
door Toon 201
je zou het ook kunnen proberen met Defcon, soort vloeibaar metaal.

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 21:02
door jacqabe
Toon 201 schreef:je zou het ook kunnen proberen met Defcon, soort vloeibaar metaal.

Het was even zoeken maar ik heb het gevonden.
Iemand ervaring mee?
http://devconeurope.com/key-markets/metal-repair/

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 12:35
door b.bles
Bladveren voor er afgehaald, beetje aangetast door zwetende radiateur, mooi schoonmaakklusje...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 12:38
door b.bles
De asjes moeten denk ik vernieuwd worden...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 09:28
door jacqabe
b.bles schreef:De asjes moeten denk ik vernieuwd worden...

Kan nog wel een ronde mee :-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 11:07
door b.bles
De voorvering als xylofoon :) en het stuurhuis draait weer zoals het hoort
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 20 okt 2018, 21:15
door Toon 201
Haha leuk he die asjes van de voor vering :shock:
ik heb ook allemaal nieuwe moeten draaien 8)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 13:09
door b.bles
Ik ga m'n collega voor de Peugeot spannen voor nieuwe asjes en de jumelles (waar de veren in 'hangen'... Want die zijn ook een beetje 'uitgehangen' ...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 19:22
door b.bles
Onderhanden werk... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding