Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor Dirk85 » 08 aug 2017, 08:29

Zoals de titel al aangeeft. Rijdt er toevallig iemand in een 203 uit de omgeving van Weert?

Ik vorder steeds verder met het opknappen van mijn 203C uit 1956. Inmiddels heb ik het afgelopen weekend de eerste 100 kilometer gereden. Ik zie helaas aan de carburateurzijde wel een lichte olielekkage ontstaan en zo zijn er nog wel wat kleine dingen. Maar och. We rijden. Deze dingen pak ik nu gewoon rustig en stuk voor stuk aan.

Maar dit weekend was voor mij dus de eerste keer in een 203. Toen ik de auto kocht stond ze al 12 jaar stil. Rijden was dus niet verstandig (lees: geen optie). Verder had ik nog nooit in zo'n auto gereden. Ik ben dus nu begonnen met kleine stukjes. Steeds weer even onder de motorkap kijken of er geen bijzonderheden te zien waren. De auto rookte in eerste instantie behoorlijk uit de uitlaat. Dat is al wat minder geworden. Behalve bij de start. Dan komt er steeds weer een flinke wolk uit. Ook verbruikt de auto redelijk wat olie heb ik het idee. Maar goed. De motor is niet uit elkaar geweest. Misschien zit er wel gewoon wat vast en moet e.e.a weer even los komen. Wel is de klepdeksel los geweest, kleppen zijn gesteld, heb ik alles schoon gemaakt, nieuwe olie, nieuwe filters, carterpan er onder uit gehad. Ook daar alles schoon gemaakt. Gelukkig was er nergens geen vuiligheid te zien. Alleen wat zooi van oude olie.

Maar waar ik nu benieuwd naar ben. Hoe rijdt de auto in vergelijking met een leeftijdsgenootje? Is het geluid van de motor normaal. Gaat het schakelen hetzelfde etc? Ik zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n auto en die eens in die van mij wil rijden? Daarnaast zou ik heel graag eens willen (mee)rijden met iemand anders in een 203. #durftevragen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor A.B.203 » 08 aug 2017, 09:58

Onder de carburateur zit een aluminium carterontluchter aan het motorblok geschroefd. Daar komt wat oliewalm uit en bij stilstand soms wat oliedruppels. Kan ook zijn dat je kleppendeksel wat lekt, Misschien de moeren ietsjes aandraaien maar niet te vast zetten. Heel veel mee rijden dan worden de lekkages (meestal) minder. Wel de koeling heel goed in de gaten houden. Zit er een koelvloeistof temperatuurmeter ingebouwd ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1131
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor Dirk85 » 08 aug 2017, 14:02

A.B.203 schreef:Onder de carburateur zit een aluminium carterontluchter aan het motorblok geschroefd. Daar komt wat oliewalm uit en bij stilstand soms wat oliedruppels. Kan ook zijn dat je kleppendeksel wat lekt, Misschien de moeren ietsjes aandraaien maar niet te vast zetten. Heel veel mee rijden dan worden de lekkages (meestal) minder. Wel de koeling heel goed in de gaten houden. Zit er een koelvloeistof temperatuurmeter ingebouwd ?


Klopt. Carterontluchting wil wel eens wat lekken. Maar dit zit iets hoger. Ik zag het gisterenavond. Had niet de kleding aan om even onder de auto te kruipen. Dus even checken wat het is. Kleppendekselpakking is net nieuw. Maar te vast of te los zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Helaas nog geen koelvloeistoftemperatuurmeter. Wel al geleerd via dit forum dat er een aansluiting mogelijk is op het motorblok. Ik heb nog een motor staan van een later type, met een thermostatische fan, die heeft wel al een temperatuursensor op die plek.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor A.B.203 » 08 aug 2017, 14:17

Als de pakking van kurk is duurt het wel even voor hij potdicht gaat zitten. Nieuwe kurkpakkingen werden vroeger in de olie gelegd om te verzadigen eer ze gemonteerd werden. In plaats van een zender voor de magnetische ventilator kan je er een temperatuurvoeler indraaien. De cilinderkop is de allerbeste plaats om de temperatuur te meten. Nabij het schutbord zit aan dezelfde kant ook een plug voor een sensor.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1131
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor Dirk85 » 08 aug 2017, 15:36

A.B.203 schreef:Als de pakking van kurk is duurt het wel even voor hij potdicht gaat zitten. Nieuwe kurkpakkingen werden vroeger in de olie gelegd om te verzadigen eer ze gemonteerd werden.


Kijk.. dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Is er inderdaad eentje van kurk.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Rijdt er toevallig iemand 203 in de omgeving van Weert?

Berichtdoor A.B.203 » 08 aug 2017, 21:43

Komt nog bij dat de moderne kurken pakkingen van het kleppendeksel dunner zijn dan de ouderwetse exemplaren. Zelf heb er 2 op elkaar gelegd om olielekkage te voorkomen en dat werkt al een jaar of vier prima.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1131
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten