Pagina 1 van 2

Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 11 aug 2017, 20:43
door Dirk85
Hallo,

Sinds vorige week rijd ik (kleine) stukjes met mijn 203. Na jaaaaren te hebben stilgestaan en alles te hebben opgeknapt durf ik nu langzaam aan te gaan rijden. Wat opviel bij de auto is het enorme olieverbruik en na een paar ritten, de olielekkage!

Vandaag dus maar eens onder de auto gaan liggen en al vrij snel iets gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

Je kijkt hier vanaf de bijrijderskant onder het motorblok. Je zit links op de foto het metalen pijpje van de carteronluchting. Boven in de foto's zie je het uitlaatspruitstuk.

Daaronder zit een soort van klein gaatje. Daar is duidelijk de lekkage te zien.

Mis ik daar iets? Moet daar een moertje in? Zit daar normaal gesproken iets anders? Ik vind het zo'n vreemde plek. Ik hoop dat iemand kan helpen.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 09:49
door A.B.203
In het motorblok van mijn 203 zit op dezelfde plaats ook zo'n gaatje en er komt/kwam ook wat olie/olienevel uit. Ben er nog steeds niet achter waar het voor is. Heb het gaatje dichtgemaakt door er een parker met daar omheen wat tape in te draaien. Rij er zo al duidenden kilometers mee. Zowel met slechte zuigers en bussen als met nieuwe spullen komt er wat olie uit dat gaatje. Hopelijk draagt dit forum de oplossing aan. Kijk voor de zekerheid ook of je carterontluchting niet verstopt zit. (is dat lange aluminium uitsteeksel)

Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 16:35
door jacqabe
Heb toevallig een paar blokken uit elkaar liggen. Heb het bekeken bij vier 403 motorblokken en alle vier hebben ze een gaatje. Wat me opviel dat dit bij een blok van voor 1960 anders is dan na 1960.
Het gaatje zit ook in de koppakking maar (bij mij) niet in de cilinderkop. Maar waar het voor dient, geen idee....

Gaatje van bovenaf gezien.
Afbeelding


Koppakking
Afbeelding


Cilinderkop
Afbeelding


Voor 1960
Afbeelding


Na 1960
Afbeelding

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 18:42
door Dirk85
Bijzonder dat er zomaar een gaatje zit. Is op geen enkele technische tekening te zien.

Ik heb hier nog een tweede motor staan. Later type. Want die heeft al een termostatische fan. Daar zit hetzelfde gaatje.

Daarnaast is het dus ook zo dat er bij de meeste mensen er dus geen olie lekt. Anders was dit al lang eerder ergens besproken?

Een vriend van me, stuk technischer, zit ook al mee te zoeken en denken. Maar kan het ook niet verklaren. Je zou denken dat als het een overdrukventiel zou zijn, normaal de overdruk toch wel via het carter of via de oliepijlstok zou ontsnappen. Of zou het een overdruk zijn van de kop?

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 18:46
door A.B.203
Inderdaad Abe, mijn 203 en 403 motoren hebben beide het vóór 1960 systeem zoals op je foto is weergegeven. Bij de 403 pick-up zie ik geen oliesporen uit dat gaatje komen. Hoewel de 403 motor een grotere boring heeft dan de 203 hebben beide wel dezelfde koppakking en dat vind ik ook wel wat vreemd. Raar dat in de koppakking een met het gaatje corresponderende uitsparing zit, dit was mij nog nooit opgevallen. Nou ben ik ook maar een goedwillende hobbyist. Bij de 203 motor, zowel is desolate als in gereviseerde staat is het mij wel opgevallen dat het oliepeil vanaf max naar normaal zakt en dat er daarna maar nauwelijks meer iets wordt verbruikt. Er zit hier vast wel een Peugeot motorendokter die ons het verlossende antwoord op dit mystery geeft.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 19:04
door A.B.203
Schiet me nog iets te binnen, een 403, zowel de 1.3 als de 1.5 heeft een andere cilinderkop dan de 203, mogelijk ligt daar de oplossing. Motoren en cilinderkoppen van 203 en 403 kom je in allerlei samenstellingen tegen. De D4 heeft een blok van 1468 cc en een kop van een 203. De 403 sept heeft het 203 1300 cc blok met de 403 cilinderkop. Maar ja waarvoor dienst dat gaatje in het blok en de koppakking ??

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 13 aug 2017, 20:33
door RondeB
Ik weet niet beter dan dat dat gaatje dient als overloop voor als je motor volloopt met benzine, verzuipt dus. :-| Startcarb kapot/lek, veel te rijk mengsel of gewoon lang door starten. Ik weet niet zeker of bij de 403 motor dit gaatje ook nog die functie heeft want de carb zit daar op een andere plek, kan zijn dat er een inwendige verbinding is in de 403 kop.....Ik dacht eigenlijk van niet...Wel is het zoals AB203 zegt dat de onderblokken ook 203 koppen hebben in de d4, dus daar is het gat weer nodig --> dus mee gegoten in het 403 1500 blok 8)

Dat hier een oliespoor is laat zich ook wel verklaren....Je zegt al dat de motor rookt --> ik vermoed zuigerveren/olieschraapveren aan het einde. De olie wordt dan heerlijk opgezogen langs de cilinderwand de verbrandingskamerin, ietwat lek klepje d'r bij en je hebt vette.zwarte zooi in je inlaatcircuit in de kop. Kan alleen maar daar uit weg.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 08:35
door jones
Ik weet niet of deze tekening helpt of juist is aangezien volgens de tekening dit net naast de oliefilter zit. Afbeelding

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 09:04
door A.B.203
Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 09:13
door Dirk85
A.B.203 schreef:Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)


Inderdaad. Ik heb zelf alle technische tekeningen al eens doorgespit. Gek genoeg is daar nergens een plaatje te vinden van het betreffende gaatje.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 11:58
door jones
A.B.203 schreef:Tekeningen helpen altijd Jones, alleen zijn deze van de linkerzijde van de motor. De lekkage/overloop zit rechts, net onder het uitlaatspruitstuk.
(hoe is het met je 203 project)
Inderdaad, dat dacht ik ook dat het de verkeerde zijde was.

Dat moet nog uit de startblokken komen.
Normaal ga ik er dit jaar aan beginnen.
Ik moet enkel nog uitvissen welke kabels ik moet gebruiken want ik zou graag de elektriciteit volledig vernieuwen.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 15 aug 2017, 18:13
door A.B.203
Zelf heb ik nieuwe zuigers + bussen en toch nog wat olie lekkage uit dat gaatje. De kop is origineel en daarom vermoed ik dat de klepsteelgeleiders de olie doorlaten. Er zat nauwelijks speling op en daarom niets aan de kop gedaan. Er zijn ook geen seals opgezet. Zal binnenkort eens bij een losse 203 cilinderkop kijken hoe of wat. Mijn advies is om een paar duizend km te rijden , ook lange ritten en dan een keer compressie meten. Het olie euvel lijkt erger dan het is .

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 16 aug 2017, 08:29
door Dirk85
A.B.203 schreef:Zelf heb ik nieuwe zuigers + bussen en toch nog wat olie lekkage uit dat gaatje. De kop is origineel en daarom vermoed ik dat de klepsteelgeleiders de olie doorlaten. Er zat nauwelijks speling op en daarom niets aan de kop gedaan. Er zijn ook geen seals opgezet. Zal binnenkort eens bij een losse 203 cilinderkop kijken hoe of wat. Mijn advies is om een paar duizend km te rijden , ook lange ritten en dan een keer compressie meten. Het olie euvel lijkt erger dan het is .


Compressie al gemeten. Die was op alle vier de cilinders gelijk. Ongeveer 7,1 dacht ik.

Ik ga inderdaad gewoon eens lekker rijden. Daarnaast ga ik eens even aan de slag met de eerder genoemde opmerking dat de auto bij eerder lekt wanneer de olie op het maximale peil staat en langer op 'normaal' blijft staan. Ik heb 'm nu steeds tot de max gevuld. Ik laat dat nu, door te rijden, eens zakken. Uiteraard bij iedere rit controleren. Helaas moet ik nog een paar dagen wachten voordat ik weer kan rijden. De RDW stuurt vandaag of morgen het nieuwe (historische) kenteken. Dan moet ik nog platen laten maken. Ik wil natuurlijk opgelegde letters. Dus die zullen ze niet standaard maken.

Maar goed. Ik vul dit topic weer zodra ik wat kilometers gemaakt heb!

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 22:51
door A.B.203
Nog even terugkomen op het gaatje in het motorblok juist onder het spruitstuk bij de 203. RondeB heeft gelijk, het dient om benzine te lozen als de carburateur overloopt. Vandaag twee 203 cilinderkoppen bekeken en daaruit geconcludeerd dat de olie via een wat ruime klepgeleider op die plaats naar beneden zakt en door het gaatje de motor verlaat. Weet iemand trouwens of er voor de 203 en 403 cilinderkoppen passende klepsaels beschikbaar zijn ?

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 20:13
door A.B.203
Vandaag heb ik de cilinderkoppen nog eens goed bekeken en zag dat de twee middelste kopbouten door het aanzuigkanaal van de kop lopen. Het zou ook nog kunnen dat deze bouten de olie doorlaten maar hoe is mij niet bekend. De bouten zitten vast met een dikke ring. Blijft het vreemd vinden dat de ene 203 motor wel olie uit het gaatje lekt en de andere helemaal niet.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 21:01
door RobinHoed
Ik heb de vraag bij Peugeot Nederland neergelegd.
Gelijk even testen hoe fanatiek de online klanten service is. :lol:

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 21:26
door jacqabe
RobinHoed schreef:Ik heb de vraag bij Peugeot Nederland neergelegd.
Gelijk even testen hoe fanatiek de online klanten service is. :lol:

Ik ben reuze benieuwd :-)

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 21:41
door Dirk85
A.B.203 schreef:Vandaag heb ik de cilinderkoppen nog eens goed bekeken en zag dat de twee middelste kopbouten door het aanzuigkanaal van de kop lopen. Het zou ook nog kunnen dat deze bouten de olie doorlaten maar hoe is mij niet bekend. De bouten zitten vast met een dikke ring. Blijft het vreemd vinden dat de ene 203 motor wel olie uit het gaatje lekt en de andere helemaal niet.



Dat is heel vreemd ja. Vooral omdat jij ook al allerlei zaken aan je motor hebt vernieuwd.

Ik ben er inmiddels wel achter dat de olielekkage veel minder is op het moment dat het peil net onder 'normaal' staat op de peilstok. Waarschijnlijk is de druk in de motor dan lager.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017, 22:52
door RobinHoed
Nou daar komt het, volgende response ontvangen van Peugeot Nederland

Hartelijk dank voor uw technische vraag aan Peugeot Nederland over een motorblok van een Peugeot 203.
 
Helaas heeft Peugeot Nederland niet de expertise en kennis in huis om u van advies te kunnen voorzien als het gaat om Peugeot oldtimers. Ik adviseer u hiervoor contact op te nemen met één van de Nederlandse Peugeot-clubs:
 
http://peugeot-nl-nl.custhelp.com/app/a ... 3/kw/clubs 
 


Dit terwijl ik duidelijk vermeld heb dat deze vraag leden van onder andere APH bezig hield en technische mensen zelfs losse motorblokken onderzocht hebben. Wel leuk te zien dat Peugeot een overzicht heeft van alle verenigingen.

In eerste instantie wilde ik de vraag neerleggen bij Peugeot Frankrijk. Er staan echter geen e-mail gegevens online, zodra je een vraag wilt stellen via een formulier wordt je door gelinked naar de Nederlandse Peugeot website. Dus de help desk gemaild of ze mij konden helpen met het e-mail adres van de Franse helpdesk. Daarop kreeg ik volgende reply

Tot mijn spijt is er geen direct e-mailadres beschikbaar om contact te leggen met het Peugeot-hoofdkantoor. Gezien de leeftijd van het model 203, is het vrijwel uitgesloten dat er aldaar nog technische kennis aanwezig is. U zou contact op kunnen nemen met het Peugeot Museum , mogelijk heeft men daar ingangen om tot de gewenste informatie te komen.


To be continued ......

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017, 23:26
door RondeB
Om eerlijk te zijn had het me verbaast als je een bruikbare reactie had gekregen.... 8) Maar niet geprobeerd is ook niks. Musee Peugeot zal misschien wel iets meer respons geven mits je lid bent van L'aventure Peugeot.....Ik denk dat je via de APH de meeste kans maakt....of bij de doorgewinterde Peugeot sleutelaars ...Die zijn er zat en lang niet altijd hier of op een ander forum aanwezig...... :-)

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 19:51
door RobinHoed
Nog geen response uit Frankrijk.

In de tussentijd wel de vraag neergelegd bij de PGA groep (waar Nefkens ook onder valt).
Net een update gehad van secretariaat dat het nog steeds stil blijft omdat ze nog geen antwoord hebben, maar nog wel steeds op zoek zijn binnen de filialen of er iemand is met kennis van de 203 / 403. Dus die doen flink hun best 8)

Ben benieuwd :-)

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 08:07
door jacqabe
Hoop dat iemand binnen de Aph het/een antwoord heeft. Ik houd me als Aph medewerker vooral bezig met de 403 omdat ik hier zelf twee van heb en enige kennis hiervan in de loop der tijd heb vergaard. Zelf sluit ik me aan bij het verhaal van Ron, zou het anders niet weten.
Maar wie weet komt er nog een mooie uitleg, er lopen nog een aantal 203 specialisten rond :-)

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 16:19
door Pininfarina
Dit kanaal is verbonden met een holle ruimte in de cil kop waarschijnlijk omdat het inlaat kanaal hier direct boven zit ivm temperatuur, als hier olie uitkomt kan dit alleen via het schroefdraad van de kopbout omhoog zijn gekomen door "hoge" carterdruk.

Opvoer van olie(hoge druk) gaat buiten de kop om, retour zit ook aan de bakzijde in de kop.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 18:09
door A.B.203
Pininfarina schreef:Dit kanaal is verbonden met een holle ruimte in de cil kop waarschijnlijk omdat het inlaat kanaal hier direct boven zit ivm temperatuur, als hier olie uitkomt kan dit alleen via het schroefdraad van de kopbout omhoog zijn gekomen door "hoge" carterdruk.
Opvoer van olie(hoge druk) gaat buiten de kop om, retour zit ook aan de bakzijde in de kop.


Er loopt inderdaad een kopbout door het inlaatkanaal, het draadeinde daarvan zit vastgedraaid in het blok. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er zo'n hoge carterdruk ontstaat dat er motorolie in het inlaatkanaal wordt geperst. Het gaatje in het blok is vrijwel zeker aangebracht om benzine te lozen als de carburateur overloopt maar het is mij nog steeds een raadsel hoe het kan dat er olie uit komt.
Heb een 203 motor openliggen en zal er nog eens goed naar kijken.

Re: Probleem.. Olielekkage..

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 20:49
door Pininfarina
Zou beginnen met de analyse wat er uit het gaatje komt: Olie, Benzine of koelvloeistof