Probleem.. Olielekkage..

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 29 sep 2017, 13:53

Pininfarina schreef:Zou beginnen met de analyse wat er uit het gaatje komt: Olie, Benzine of koelvloeistof


Daarvan durf ik met grote mate van zekerheid te zeggen dat het olie betreft. Koelvloeistof blijft lekker op peil. Benzine lekt de carburateur gewoon lekker aan de buitenzijde :mrgreen: (ik moet de pakkingen eens vernieuwen)
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor jacqabe » 30 sep 2017, 20:37

Volgens een Frans forum is dit de reden van het gaatje;

Het wordt gebruikt om benzine te lozen als er onverhoopt benzine in de carburateur loopt om te voorkomen dat de cilinders vullen. Tevens vermoed de schrijver dat het ook dient om vapourlock te voorkomen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 25 nov 2018, 21:16

Vanmiddag aan een cilinderkop van een 403 geknutseld, afgebroken uitlaat bouten enz. Zag toen het lekgaatje in de kop zitten. Dit gaatje correspondeert met het gat in het onderblok van oa de 203. Zoals al eerder door Rob en Abe is gezegd, het dient om benzine uit het inlaatspruitstuk te lozen. Het onderblok van mijn 203 heeft onder het uitlaatspruitstuk ook een benzineloosgat, echter er wordt olie door geloosd. Weet nog steeds niet hoe dat komt en ik weet ook niet of de gemonteerde 203 kop een leegloopgaatje heeft.Overigens moet het loosgat bij een 403 onderblok aan de ontstekingszijde zitten. Vreemd is dat niet alle koppen en blokken een lekkage gaatje hebben. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor A.B.203 » 25 nov 2018, 21:21

Foutje in de vorige reactie; het gaatje in de 403 kop correspondeert NIET met het gaatje in het onderblok van de 203. Bij een 203 komt de brandstof aan de uitlaatzijde de kop binnen en bij de 403 via de bovenzijde aan de verdelerzijde.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Probleem.. Olielekkage..

Berichtdoor Dirk85 » 26 nov 2018, 10:59

Blijft een raadsel, haha.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten