9 April 2018 - Vervangen gelijkstroomdynamo voor wisselstroomdynamo.
Nog even een kort verslag natuurlijk.
Wilde al langere tijd eens richting Aart met Marie Louise maar nog nooit echt van gekomen.
Dus toen Aart aanbood om samen een dag aan de auto te werken maakte ik daar natuurlijk graag gebruik van.
Levert gelijk een mooi plaatje op
Ondanks dat de dynamo met slechts 3 bouten los komt, toch fijn dat Aart hierbij wilde helpen. Toch een stukje onzekerheid van mijn kant, zeker het electronische gedeelte.
Denk dat Edward gek is geworden van al mijn vragen hoe je 2 draadjes aan moet sluiten
Achteraf gezien toch makkelijker om met zijn 2'en te doen. Zeker de bevestigingsbout van de dynamo. Die bout moet van onderen los en vast gedraaid worden, dus makkelijk dat Aart de moer vanaf boven even tegen kon houden.
Dus dynamo lag er vrij snel onderuit en de nieuwe was dan ook snel geplaats. Net geen uur werk.
Daarna was het een kwestie van de oude draad van de stroomregelaar (die in zijn geheel verwijderd is) loshalen en een nieuwe kabel vanaf dynamo naar stroomcontact onder dashboard plaatsen.
Andere kabel kan rechtstreeks naar bobine, maar op advies Edward naar zelfde schakelaar geplaats op punt dat naar de ampere meter gaat.
Dus naar anderhalf uur kon er gestart en getest worden.Dat maakte echter een raar geluid, na een 2e check nog een keer geprobeerd en zelfde geluid met additioneel "geklonk" en toe was het gelijk duidelijk
Op bovenstaande foto zien jullie dat om mijn v-snaar op spanning te zetten ik al behoorlijk op het einde zit van de "spanningsgleuf". Dit resulteerde in een zodanige hoek van de dynamo dat de gemaakte uitsparring door Edward net niet afdoende was. Dus metaal op metaal
En dan is iemand met 2 linkerhanden erg blij dat hij bij iemand met 2 rechterhanden is die even in zijn schuur een beetje bij slijpt en alles zonder problemen werkt.
Edward heeft reeds aangegeven dat bij de volgende serie beugels dit in alle standen dit goed komt.
Dynamo draait als een zonnetje, vrijwel stabiel ampere metertje en laad bij stilstand met lampen aan. Top dus
Dus iets vertraagd maar nog ruim voor de lunch klaar. In de middag verder gegaan met andere klusjes.
Daarbij wel iets vervelends en tevens uitdagend geconstateerd. Of om in Aart's woorden te praten
"een wonder dat je uberhaupt hebt kunnen rijden met deze auto en mij hebt weten te bereiken"
Met deze cliffhanger sluit ik af, to be continued ....
En natuurlijk nogmaals:
Aart echt ontzettend bedankt, je bent echt een topper. Bedankt voor al jouw hulp.
En ook nog eens lunch en avondeten om niet in de file te hoeven rijden
Ga ik zeker nog goed maken, te gek voor woorden
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk