Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 15 jul 2018, 11:39

Nee hoor lijkt mij een uitstekend en sterker lager dan een kogellager.Wat ik wel vreemd vind is dat ijzer onder de remcilinder. Denk dat dit op de vooras geen nut heeft.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 16 jul 2018, 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 918
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 15 jul 2018, 12:46

Dat levelijzer hoort daar idd niet thuis volgens mij. Dat is voor achter met handremhevel. Verder denk ik dat de bovenste remveer andersom moet.
RondeB
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 15 jul 2018, 12:59

RondeB schreef:Dat levelijzer hoort daar idd niet thuis volgens mij. Dat is voor achter met handremhevel. Verder denk ik dat de bovenste remveer andersom moet.


Heb deze foto's in November geplaats, geeft net een andere hoek voor de veer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 428
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 15 jul 2018, 13:51

Ron de B. heeft gelijk. De lange uiteinden van de remveren moeten naar voren wijzen.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 918
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 29 jul 2018, 19:02

24 Juli 2018 - Plaatsen van een elektronische 123 ontsteking en nieuwe bobine

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb altijd wel wat problemen gehad met de auto stabiel draaiende te houden. Ondanks nieuwe contactpunten plaatsen en afstellen, timing goed zetten, etc etc af en toe toch opeens totaal onverwachts een hoop geproest en gesputter om uiteindelijk weer lekker te gaan lopen. Vervelend, zeker als je net de snelweg opdraait en de auto opeens niet harder dan 80 wil.
Dus een elektronische ontsteking aangeschaft en een nieuwe bobine. Eenmaal aangekomen bij Aart (eind April) was het probleem ook al snel geïdentificeerd. Bij verwijderen van de oude ontsteking bleek dat de schroef om het ontstekingstijdstip vast te zetten kapot was. Eigenlijk compleet afgebroken is beter verwoord.

Afbeelding

Dus missie afgebroken aangezien we eerder die dag al de wisselstroomdynamo hadden geplaats en andere werkzaamheden hadden uitgevoerd. Bij oude unit terugplaatsen wilde deze niet vergenoeg zaken om grip te krijgen, vanwege een verkeerd geplaatste boven beugel. Waarschijnlijk al die tijd gereden met een kwart mm grip. Dus eigenlijk een wonder dat ik al die tijd heb kunnen rond rijden en überhaupt bij Aart was aangekomen.

Na wat handig slijpwerk van Aart kon de oude ontsteking terug geplaats worden en na timing vast gezet met tie wraps op de stelbeugel.
Sindsdien prima mee gereden en nergens last meer van. Maar goed, met de 123 reeds in bezit er uiteindelijk voor gekozen deze toch maar te plaatsen

Dus wederom richting Aart voor een 2e poging en met zijn hulp (en tip van Edward) is er met wat slijpwerk en een nieuwe bout een constructie gemaakt waardoor het afgebroken stuk naar binnenkomt en zijn klemmende functie weer heeft.

Afbeelding

Gelijk even het juiste moment gemarkeerd voor toekomstige afstellingen, aangezien ik niet zo mooie pin heb als Aart, maar een fragiele breinaald van 7mm :lol:

Afbeelding

Naast deze hulp heeft Aart ook mijn handrem opnieuw gesteld, mijn probleem met achterlicht en knipperlicht gefixt en uitgelegd hoe je wielnaaf stelt na de reeds eerder vervangen wiellagers. Aart bedankt, je bent mijn held ! Kom natuurlijk stiekem vanwege de lekkere lunch van Jacqueline :oops: :D

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 428
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 29 jul 2018, 19:04

Loopt als een zonnetje 8)

https://youtu.be/nIqk4-DhFlU
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 428
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 30 jul 2018, 08:08

Maakt zo'n 123 echt verschil? Ik vind ze nogal prijzig, maar aan de andere kant. Ik heb zoiets ook in mijn 2CV. Compleet onderhoudsvrij. Dat vind ik wel prettig.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 30 jul 2018, 08:37

Als je een goede verdeler hebt dan zal het allemaal niet zoveel uitmaken denk ik. Mijn ervaring met de 123 op de 203 is dat de auto koud en warm prima start, dat de choke niet of maar nauwelijks nodig is, hij kan bij het wegrijden meteen ingedrukt worden. Over het hele toerengebied draait de motor er goed op. Je hebt er geen omkijken naar en het brandstofgebruik is lager. Weet niet wat de levensduur is. Op de 203 en 403 doet de 123 het goed maar of het de prijs waard is moet een ieder voor zichzelf maar uitmaken. Ben van mening dat de aanschafprijs van een 123 te hoog wordt gehouden. Zit er een goede garantie op ? Ook ben ik er nog niet achter hoe er een toerenteller op aangesloten moet worden.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 918
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 30 jul 2018, 08:48

Ik heb op m'n 404 een simpel Velleman apparaatje gezet. Tis ff solderen maar dan heb je ook ( t.o.v. een 123-onsteking) wat... :lol: + hoop geld over voor andere leuke dingen :P
Achterdochtig als dat ik ben voor den moderenen electronicasystemen heb ik de condensator gewoon laten zitten aan het ontstekingshuis en een stekkertje aan het kabeltje gemaakt. Voordeel: je kan altijd terug naar het oude systeem en je kan vergelijken 8) En ik moet toegeven...de motor start en loopt merkbaar beter.

Zie hier : https://amklassiek.nl/velleman-goedkoop-alternatief-elektronische-onsteking/2018/02/13/
RondeB
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Mb trac » 30 jul 2018, 08:58

Op klem 1 van de bobine kan in principe een electronische toerenteller worden aangesloten.
Als je een wisselstroomdynamo hebt kun je ook een puls van een van de wikkelingen pakken voor de diodebrug.
Vaak al aanwezig als klem W,wel even de overbrengingsverhoudingen van de poulies berekenen om de toerenteller af te regelen.

Vroeger bestonden er ook thyristor/transistorontstekingen om de contactpunten te ontlasten,is dit nog verkrijbaar voor onze ontstekingen?
Lijkt me afdoende en iig goedkoper.
Mb trac
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 30 jul 2018, 19:41

A.B.203 schreef:Je hebt er geen omkijken naar en het brandstofgebruik is lager


Daarom verbruikte die van mij dus meer :P

Ik ben van mening dat het qua rijgedrag niet veel scheelt. Accelereren is nagenoeg gelijk gebleven, maar heb wel het idee dat de motor iets rustiger draait bij hoge snelheid in de overdrive.
Dit kan tussen de oren zitten natuurlijk. Heb het verbruik met de oude ontsteking aardig in kaart gebracht met de diverse tourtochten, dus zal binnenkort eens meten hoeveel dit scheelt.

Is het aan de prijs, ja zekers. Maar heb uitgelegd waarom ik hem heb aangeschaft. Aangezien ik de auto nooit meer weg doe vind ik het bedrag verwaarloosbaar als ik de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse man haal :lol: Maar goed die Velleman van 15 euro zou inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn.
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 428
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten