Een nieuw probleem / uitdaging ....

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 23 aug 2017, 20:20

Ik hoop dat jullie niet gek van mij worden !
Beloof plechtig, de laatste vraag (.... voor deze maand :lol: )

Na afstellen kleppen en onderbrekerpunten start en loopt de auto weer vrij goed.
Kan nu ook goed snelheid maken !

Wat er echter gebeurd na een minuut of 30 (als de auto warm is gelopen :?: ) is dat de auto geen snelheid wilt maken.
Klinkt meer als alleen toeren maken zonder grip en langzame accelaratie. Eigenlijk in alle versnellingen (overdrive niet kunnen halen, auto loopt dan ongeveer 60 in 3e).

Auto vandaag na probleem 2 uurtjes laten staan, weer een ritje gemaakt. En begon het probleem feitelijk al na 5 minuten.
Dus geheel koud geen probleem, warm wel.

Iemand enig idee of een tip ?

Hoop geen slippende koppeling of zo :oops:
Auto schakelt verder prima, zonder problemen van de ene naar de andere versnelling.
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Michael » 23 aug 2017, 22:33

hoe strak staat je kopp kabel ?
404 1966 pastel groen injectie
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge, 1968 blauw inj
404 break
403 pickup 1962 benz laro 1965 diesel
203 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RondeB » 23 aug 2017, 23:37

Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt...zo wel, waarschijnlijk koppeling versleten of vet.....(sorry, zoiets verwacht ik wel aan je verhaal te zien)
RondeB
 
Berichten: 2375
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Dirk85 » 24 aug 2017, 13:34

RondeB schreef:Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt...zo wel, waarschijnlijk koppeling versleten of vet.....(sorry, zoiets verwacht ik wel aan je verhaal te zien)


Inderdaad zoiets lijkt het wel.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 15:48

RondeB schreef:Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt


Hoop dan dat het hier gaat om een te strak afgestelde koppeling. Anders vrees ik dat ik mijn eerst geplande oldtimer event over twee weken niet ga halen :(

Ga gelijk naar de auto toe om te kijken.

Bedankt voor deze tip. Weer wat geleerd 8)
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 18:31

Even op de knieën geweest en koppelingspedaal ingedrukt, waardoor me ook opeens te binnenschoot dat als ik de voor 1e keer de koppeling intrap deze altijd "vast" zit.
Na er even door heen te trappen, functioneert het mechanisme weer.

Maar goed, de 1e 5-6 cm druk je het pedaal vrij lichtjes in, daarna komt een verzwaarding tot de bodem bereikt is.
Aangezien ik bij het begin wel een scharnierend geluidje hoorde even met het kantoorkloffie onder de auto gekeken.
Geluidje kwam van een veer aan onderkant van het koppelingspedaal mechanisme, die daarna tegen een ijzeren beschermingsplaat aan klikt (weer een herkomst van een geluidje ontdekt :lol: )

Maar goed, kon gelukkig vrij goed zien hoe het complete mechanisme werkte, terwijl ik pedaal in druk.
Ook bij de 1e 5-6 zeer lichte beweging zit er beweging in onderstaande stang met koperen stelschroef al is dit niet veel (cm of zo ....)
Als het zwaarder wordt bij indrukken begint te stang meer zichtbaar te bewegen. Dus wellicht (en hopelijk) toch een reden om niet goed terug te komen.

Wat dus blijkbaar alleen is als de motor / versnellingsbak warm is.

Neem aan dat het koperen gedeelte links of rechtsom draaien meer vrije slag zal genereren ??
Morgen krijg ik de cardansleutel en ga ik gelijk even de olie verversen

Afbeelding
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RondeB » 24 aug 2017, 18:58

Als er nu al beweging zit in de stang dan heb je vrije slag...ff met de hand heen en weer bewegen... Bronzenmoer is idd de afstelmoer. Hangt er olie onderaan het koppelingshuis? Vette koppelingsplaat kan ook maar zo,hè 8) Zal even goed de boel uit elkaar moeten :(

Koppeling testen kan ook zo: handrem flink aantrekken, in versnelling zetten en koppeling op laten komen met beetje gas geven....slaat motor niet af dan slippende koppeling. Slippende koppeling begint vaak eerst met "een beetje"...om dan later compleet de geest te geven. :cry:
RondeB
 
Berichten: 2375
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 23:51

RondeB schreef:Hangt er olie onderaan het koppelingshuis? Vette koppelingsplaat kan ook maar zo,hè 8) Zal even goed de boel uit elkaar moeten :(


:cry:

Helaas 2 linkerhanden en geen sleutel plek, dus zal uitbesteden worden in de regio.
Dat zou wel een domper zijn op 2 geplande toertjes met andere oldtimers in de regio over anderhalve week.

Maar goed, ga eerst die koppelingstest eens uit proberen dan hebben we in ieder geval 1 van de 3 potentiele oorzaken geëlimineerd.

Hoe kom je aan een vette koppelingsplaat ? :oops:
Dit zal weer een andere oorzaak hebben
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 25 aug 2017, 21:50

Goede nieuws is in ieder geval dat de motor afslaat op de handrem dus geen slippende koppeling.

Maar goed, begrijp dat voor een vette koppeling de bak ook los moet.
Dus daar schiet ik niet zo veel mee op dus ....

Vandaag koppeling iets bijgesteld. Die zat vrij hoog, dus nu iets minder in te trappen.
Merkte wel bij het stellen dat het fluctueerde per slag. Bij 1e slag pedaal iets lager, bij 2e weer omhoog.

Wellicht toch iets met die stang ?
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor A.B.203 » 25 aug 2017, 22:00

Robin, je moet de stang zo afstellen dat je het pedaal ongeveer 2 cm kunt indrukken zonder enige weerstand. Dat heet de vrije slag. Meer kan je er niet aan doen. Als je er zelf niet uitkomt en er is geen technische kennis om een oordeel te vellen, kan je onderweg ook altijd de wegenwacht ANWB bellen als je daar lid van bent. Wat olie hangt er altijd wel rond de versnellingsbak. Eerst vast (laten) stellen wat het euvel is. Stap voor stap werken.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C uit 1959, 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 24 sep 2017, 23:36

Vorige week eindelijk de olie in de versnellingsbak kunnen verversen. Zag er behoorlijk vervuild uit.
Paar keer gespoeld en uiteindelijk aangevuld met verse olie. Paar kleine ritjes leverde geen problemen op.

Zaterdag was het lekker weer, dus een flinke tocht kunnen maken en feitelijk probleemloos.
Maar na 80 kilometer rijden begon het opeens, wederom op een punt dat ik de snelweg op wilde gaan.

Dus toen begin het pas te dagen ..... het gebeurd alleen als ik het gas in trap omdat ik iets sneller vaart wil maken
Vooral in de 3e versnelling, maar ook in de 2e.

Heeft dus niets te maken met of het blok warm is of niet. Zolang ik rustig gas geef en langzaam accelereer geen problemen.
Zelfs niet buiten bebouwde kom als ik naar de overdrive ga. Maar trap je het gas iets dieper in om dat je sneller wilt accelereren, dan hoge toeren en nauwelijks vooruit. Dit gebeurd dus ook als ik in de 2 of 3 rij, kan het symptoom dus oproepen wanneer ik wil, gewoon gas indrukken

Ondanks dat de motor afslaat op handrem in 1e versnelling, denk ik dat ik hier wellicht toch uit kan concluderen dat het de koppelingsplaat is die zijn eerste kuren krijgt? Een vette koppelingsplaat lijkt me na deze constateringen iets minder logisch ?
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor 403diesel » 25 sep 2017, 08:42

Of de plaat vet is, of versleten, het remedie is eigenlijk hetzelfde. Koppeling vervangen.
Indien de plaat vet is dien je ook de oorzaak van de lekkage op te lossen. Het meest waarschijnlijke is dan dat de achterste krukaskeering lekt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot 205 Generation 1997
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2155
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RondeB » 25 sep 2017, 08:44

iig duidelijk dat de koppeling slipt 8) dus d'r uit met die bende voordat je helemaal stil komt te staan :?
RondeB
 
Berichten: 2375
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 25 sep 2017, 13:47

Ben inderdaad al even aan het bellen naar wat specialisten voor een offerte. Maar goed krijg al te horen dat dit afhankelijk is of er onderdelen van de drukgroep of de druklager ook versleten zijn of niet.

To be continued.....
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Michael » 25 sep 2017, 14:23

druklager is een koolstof uitvoering, wees niet te zuinig koop bij twijfel een nieuwe.
koppeling vervangen is heel goed zelf te doen.
404 1966 pastel groen injectie
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge, 1968 blauw inj
404 break
403 pickup 1962 benz laro 1965 diesel
203 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor A.B.203 » 25 sep 2017, 18:59

Nou Michael, om deze klus zelf uit te voeren moet je toch enige basiskennis en sleutelervaring hebben. Daarnaast liefst ook nog een brug, dat werkt veel gemakkelijker en je kan dan de versnelllingsbak wegnemen zonder loskoppelen van de flex remleiding. De voering van de koppelingsplaat zal vermoedelijk totaal versleten zijn. Een vetgeslagen koppelingsplaat komt volgens mij doordat er olie langs de priseas van de bak sijpelt of zie ik dat verkeerd ? Wat olielekkage bij de krukas van de motor lijkt mij geen gevolgen te hebben voor de koppelingsplaat, immers het vliegwiel houdt dat tegen. In de flens van het vliegwiel zitten 2 gaatjes waardoor eventuele olie weg kan zakken. Feit is dat Robin nog steeds met een rotte koppeling te doen heeft.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C uit 1959, 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 25 sep 2017, 19:18

Michael schreef:druklager is een koolstof uitvoering, wees niet te zuinig koop bij twijfel een nieuwe.
koppeling vervangen is heel goed zelf te doen.


Dat zal ongetwijfeld waar zijn als je technisch onderbouwt bent en de middelen & ruimte hebt.
Deze kantoorman is atechnisch en vond onderbrekerpunten stellen al rocket science :lol:
Maar goed ik leer het ooit wel.

Heb nu 2 offertes binnen, even schrikken.
Met name de onderdelen. Waarbij de druklager het goedkoopst met 75,-

Zal nog even navragen bij onderdelen magazijn in Lelystad.
Of de prijzen van de plaat en drukgroep overeenkomen.

Drukgroep uiteraard alleen bij slijtage, maar wil even het worse case scenario bedrag weten.
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor A.B.203 » 26 sep 2017, 08:23

Het is niet zeker of het druklager en de drukgroep versleten zijn. Nieuwe plaat en lager monteren is echter wel verstandig. Je kan de prijs nog verder drukken door losse voering te kopen en die op de koppelingsplaat laten klinken bij bv een remrevisiebedrijf. Mogelijk kan een forumlid je nog een mooie aanbieding doe.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C uit 1959, 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor 403diesel » 26 sep 2017, 12:17

De nieuw geproduceerde koolstoflagers zijn veel minder van kwaliteit dus als de oude nog redelijk is zou ik overwegen deze nog te gebruiken.
Plaatjes zijn niet heel erg duur. Wellicht dat opnieuw laten bekleden nog wat goedkoper is.
Maar moet wel goed want de arbeid zal toch een flink deel van de rekening zijn. Zonde als het over een half jaar weer los moet.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot 205 Generation 1997
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2155
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Pininfarina » 26 sep 2017, 13:58

Zijn deze koolstof druklagers slechter van kwaliteit of zijn we massaal vergeten dat een koolstof lager voor montage doorweekt dient te zijn met olie. (en daarna nog regelmatig moet worden gesmeerd)
"Poor is the pupil who does not surpass his master" -Leonardo da Vinci-
Avatar gebruiker
Pininfarina
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 19 jun 2004, 22:08
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Dirk85 » 26 sep 2017, 14:17

Pininfarina schreef:Zijn deze koolstof druklagers slechter van kwaliteit of zijn we massaal vergeten dat een koolstof lager voor montage doorweekt dient te zijn met olie. (en daarna nog regelmatig moet worden gesmeerd)



Hmmm.. dat wist ik ook niet. Ik heb ‘m laatst ook droog gemonteerd. Hoe smeer je zoiets dan? Ieder keer de bak los?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Pininfarina » 26 sep 2017, 14:28

Om deze reden loopt er bij de meeste Peugeot's een pijpje van achter de cil. kop naar het lager.
"Poor is the pupil who does not surpass his master" -Leonardo da Vinci-
Avatar gebruiker
Pininfarina
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 19 jun 2004, 22:08
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Dirk85 » 26 sep 2017, 15:14

Pininfarina schreef:Om deze reden loopt er bij de meeste Peugeot's een pijpje van achter de cil. kop naar het lager.


Hmmz.. daar ga ik dan toch eens naar zoeken. Is me werkelijk nog nooit opgevallen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor jacqabe » 26 sep 2017, 20:19

Dit is het smeersysteem bij de 403.
AfbeeldingAfbeelding
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 951
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 26 sep 2017, 21:01

Gelukkig in de tussentijd goed nieuws uit het APH onderdelen magazijn. Die komen met een prijsstelling die stukken lager ligt dan de andere offertes.
Geen idee of dat nieuw geproduceerde koolstoflagers zijn of niet, zal ik even moet vragen. APH gaf mij het advies om standaard alles te vervangen als de bak toch los gaat. Voor de drukgroep vragen ze 145,- terwijl de andere offertes boven de 430,- zitten. Plaat scheelt ook meer dan de helft met andere bedrijven. Dus met deze nieuwe optel som vind ik het allemaal wel redelijk te doen

A.B.203 schreef:In de flens van het vliegwiel zitten 2 gaatjes waardoor eventuele olie weg kan zakken

Deze heb ik volgens mij gezien even een foto toegevoegd.

Afbeelding

Eerdere tips over evt lekkende krukaskeerring die ik oa via pb heb gekregen (bedankt voor het meedenken !) is niet van toepassing heb ik begrepen. APH gaf aan dat een 203 deze niet heeft, er is een systeem dat de olie terug voert naar het carter dit kan enkel worden schoongemaakt.

Dus gaat allemaal goedkomen 
Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de tips en ideeën allemaal.
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RobinHoed en 1 gast