Een nieuw probleem / uitdaging ....

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor RobinHoed » 23 aug 2017, 20:20

Ik hoop dat jullie niet gek van mij worden !
Beloof plechtig, de laatste vraag (.... voor deze maand :lol: )

Na afstellen kleppen en onderbrekerpunten start en loopt de auto weer vrij goed.
Kan nu ook goed snelheid maken !

Wat er echter gebeurd na een minuut of 30 (als de auto warm is gelopen :?: ) is dat de auto geen snelheid wilt maken.
Klinkt meer als alleen toeren maken zonder grip en langzame accelaratie. Eigenlijk in alle versnellingen (overdrive niet kunnen halen, auto loopt dan ongeveer 60 in 3e).

Auto vandaag na probleem 2 uurtjes laten staan, weer een ritje gemaakt. En begon het probleem feitelijk al na 5 minuten.
Dus geheel koud geen probleem, warm wel.

Iemand enig idee of een tip ?

Hoop geen slippende koppeling of zo :oops:
Auto schakelt verder prima, zonder problemen van de ene naar de andere versnelling.
203C - 1959 "Marie Louise"
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed

Re: Een nieuw probleem / uitdaging ....

Berichtdoor Michael » 23 aug 2017, 22:33

hoe strak staat je kopp kabel ?
404 1966 pastel groen injectie
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge, 1968 blauw inj
404 break
403 pickup 1962 benz laro 1965 diesel
203 pickup
Michael

Berichtdoor RondeB » 23 aug 2017, 23:37

Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt...zo wel, waarschijnlijk koppeling versleten of vet.....(sorry, zoiets verwacht ik wel aan je verhaal te zien)
RondeB

Berichtdoor Dirk85 » 24 aug 2017, 13:34

RondeB schreef:Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt...zo wel, waarschijnlijk koppeling versleten of vet.....(sorry, zoiets verwacht ik wel aan je verhaal te zien)

Inderdaad zoiets lijkt het wel.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 208 HDI 2012
Dirk85

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 15:48

RondeB schreef:Even op de knieën naast je open linker portier en met de hand koppelingspedaal indrukken...je moet een stukje vrije slag hebben.... zo niet, te strak afgesteld waardoor koppeling niet helemaal terug komt

Hoop dan dat het hier gaat om een te strak afgestelde koppeling. Anders vrees ik dat ik mijn eerst geplande oldtimer event over twee weken niet ga halen :(

Ga gelijk naar de auto toe om te kijken.

Bedankt voor deze tip. Weer wat geleerd 8)
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 18:31

Even op de knieën geweest en koppelingspedaal ingedrukt, waardoor me ook opeens te binnenschoot dat als ik de voor 1e keer de koppeling intrap deze altijd "vast" zit.
Na er even door heen te trappen, functioneert het mechanisme weer.

Maar goed, de 1e 5-6 cm druk je het pedaal vrij lichtjes in, daarna komt een verzwaarding tot de bodem bereikt is.
Aangezien ik bij het begin wel een scharnierend geluidje hoorde even met het kantoorkloffie onder de auto gekeken.
Geluidje kwam van een veer aan onderkant van het koppelingspedaal mechanisme, die daarna tegen een ijzeren beschermingsplaat aan klikt (weer een herkomst van een geluidje ontdekt :lol: )

Maar goed, kon gelukkig vrij goed zien hoe het complete mechanisme werkte, terwijl ik pedaal in druk.
Ook bij de 1e 5-6 zeer lichte beweging zit er beweging in onderstaande stang met koperen stelschroef al is dit niet veel (cm of zo ....)
Als het zwaarder wordt bij indrukken begint te stang meer zichtbaar te bewegen. Dus wellicht (en hopelijk) toch een reden om niet goed terug te komen.

Wat dus blijkbaar alleen is als de motor / versnellingsbak warm is.

Neem aan dat het koperen gedeelte links of rechtsom draaien meer vrije slag zal genereren ??
Morgen krijg ik de cardansleutel en ga ik gelijk even de olie verversen

Afbeelding
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed

Berichtdoor RondeB » 24 aug 2017, 18:58

Als er nu al beweging zit in de stang dan heb je vrije slag...ff met de hand heen en weer bewegen... Bronzenmoer is idd de afstelmoer. Hangt er olie onderaan het koppelingshuis? Vette koppelingsplaat kan ook maar zo,hè 8) Zal even goed de boel uit elkaar moeten :(

Koppeling testen kan ook zo: handrem flink aantrekken, in versnelling zetten en koppeling op laten komen met beetje gas geven....slaat motor niet af dan slippende koppeling. Slippende koppeling begint vaak eerst met "een beetje"...om dan later compleet de geest te geven. :cry:
RondeB

Berichtdoor RobinHoed » 24 aug 2017, 23:51

RondeB schreef:Hangt er olie onderaan het koppelingshuis? Vette koppelingsplaat kan ook maar zo,hè 8) Zal even goed de boel uit elkaar moeten :(

:cry:

Helaas 2 linkerhanden en geen sleutel plek, dus zal uitbesteden worden in de regio.
Dat zou wel een domper zijn op 2 geplande toertjes met andere oldtimers in de regio over anderhalve week.

Maar goed, ga eerst die koppelingstest eens uit proberen dan hebben we in ieder geval 1 van de 3 potentiele oorzaken geëlimineerd.

Hoe kom je aan een vette koppelingsplaat ? :oops:
Dit zal weer een andere oorzaak hebben
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed

Berichtdoor RobinHoed » 25 aug 2017, 21:50

Goede nieuws is in ieder geval dat de motor afslaat op de handrem dus geen slippende koppeling.

Maar goed, begrijp dat voor een vette koppeling de bak ook los moet.
Dus daar schiet ik niet zo veel mee op dus ....

Vandaag koppeling iets bijgesteld. Die zat vrij hoog, dus nu iets minder in te trappen.
Merkte wel bij het stellen dat het fluctueerde per slag. Bij 1e slag pedaal iets lager, bij 2e weer omhoog.

Wellicht toch iets met die stang ?
3008 ST 1.6 THP - 2010
RobinHoed

Berichtdoor A.B.203 » 25 aug 2017, 22:00

Robin, je moet de stang zo afstellen dat je het pedaal ongeveer 2 cm kunt indrukken zonder enige weerstand. Dat heet de vrije slag. Meer kan je er niet aan doen. Als je er zelf niet uitkomt en er is geen technische kennis om een oordeel te vellen, kan je onderweg ook altijd de wegenwacht ANWB bellen als je daar lid van bent. Wat olie hangt er altijd wel rond de versnellingsbak. Eerst vast (laten) stellen wat het euvel is. Stap voor stap werken.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C uit 1959, 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 307 hdif uit 2006
A.B.203

Keer terug naar 403, 203 en ouder