Pagina 1 van 1

Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:02
door Dirk85
Zo. We komen steeds verder in het weer op de weg helpen van de 203.

Inmiddels ook al weer wat meer gereden. Nog steeds een hoog olieverbruik en bijbehorende blauwe rook. Maar goed. Waarschijnlijk binnenkort een keer de koppakking vervangen. Hopelijk biedt dat al wat verbetering.

Nu eerst een ander klein probleempje. Ik heb recent de tank vervangen voor een schoner exemplaar (lees. minder roest). Daarbij de vlotter omgezet. Wat me opviel is dat één van de schroefjes (van de drie in totaal) kapot was gedraaid. Deze was dus niet vastgezet. Nu heb ik de auto afgelopen weekend voor het eerst eens volgetankt.. maar al tijdens het tanken van de laatste liters klaterde de benzine er onderuit.. Dan voel je jezelf dus ook lullig. Maar goed. Na het betalen nog een paar seconde gewacht en toen maar weggereden. De motor en de uitlaat waren nog koud dus het meeste zou er wel uitgelekt of verbruikt zijn tegen de tijd dat het warm ging worden. Dat bleek ook zo.

Maar goed. Bij het demonteren van de oude tank en vlotter kon ik me niet herinneren dat er een pakking tussen zat.

Ik denk er nu dus aan om de vlotter weer te demonteren en even te kijken of ik het afgebroken schroefje er met de hand vanuit de onderkant uit krijg. Zo niet, dan gewoon wat vloeibare pakking tussen vlotter en tank te smeren?

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:59
door RondeB
Als je die vlotter zo koud ijzer op ijzer gemonteerd hebt lijkt me lekkage voor de hand liggend, heb je niet eens een kapot boutje voor nodig 8) Normaal gesproken zit er een kurk of rubberpakking tussen. Zelf maken is een optie en is goed te doen. Slechte boutje ff aandacht geven, proberen er uit te krijgen idd. Lukt dat niet dan kom je in de prutserij afdeling terecht, gaat ook wel...de andere twee boutjes netjes gelijkmatig vastzetten zodat niet het hele vlottermontagevlakje krom trekt. Vloeibare pakking gebruiken zowiezo dan. En dan niet die blauwe siliconenbagger maar gewoon ouderwetsch rooie Valma of liever nog, haal bij de goeie automateriaalzaak bruine gasket seal.

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 22:19
door Dirk85
Precies. Ik vond het al wat vreemd. Ligt nu inderdaad ijzer op ijzer. Gelukkig hebben ze binnen Peugeot dealer waar ik soms nog uithelp fatsoenlijk spul. Ik ga er eens wat mee klooien. Merci!

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017, 22:44
door Dirk85
Opgelost!

Alles weer even losgehaald. Meteen even de brandstoftank van binnen bekeken. Kraakheldere benzine en geen roestdeeltjes meer te vinden.

Tussen de vlotter en de tank zat toch wel een pakking. Die was uiteraard helemaal hard. Van pakkingpapier een tweetal nieuwe pakkingen geknipt. Deze met speciale benzine bestandje vloeibarepakking vastgezet tussen de originele pakking. Dit met dezelfde vloeibare pakking op vlotter en tank gemonteerd. 24 uur laten uitharden en vandaag gaan tanken. Werkt perfect. Ik kon tanken tot het letterlijk uit de vulhals liep, maar binnen lekt niets meer. Ik ben dus tevreden.

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 07:37
door jacqabe
Weer wat van de lijst afgestreept!
Heb je een benzinefilter in de leiding gezet? Mijn ervaring is bij mijn beide auto's dat er, zelfs na zorgvuldig schoonmaken van de tank, er toch eerst nog fijne deeltjes loskomen. Na twee of drie keer het filtertje vervangen te hebben lijkt het nu schoon. Ook de carburateur voor de zekerheid een keer gedemonteerd en ook hier zat een laagje heel fijn poeder in wat het filter niet tegenhoud. Dit leidde nog niet tot problemen maar kan dit uiteindelijk wel doen natuurlijk.

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 17:35
door A.B.203
Ik zou nog even wachten met het vervangen van de koppakking, tenzij er harde aanwijzingen zijn dat er een lek is. Probeer steeds langere ritten te maken zodat de motor door en door heet wordt.
Blijft de temperatuur van de koelvloeistof wel goed = ca 80 graden ? Mogelijk zijn je zuigerveren versleten of zitten ze vastgekoekt. Als je enkele duizenden kilometers hebt gereden kan je wel iets meer over de toestand van de motor zeggen. Er zijn allerlei middeltjes in de handel om de veren schoon en los te maken maar mijn ervaring is dat het niet of maar nauwelijks waarneembaar helpt. Als de motor niet veel meer dan 1 liter olie op de 1000 km gebruikt blijft hij binnen de normen welke de fabrikant in de vorige eeuw als normaal heeft bestempeld. Gebruik simpele olie iets van 20W50.
Test eerst de compressie, meten = weten want er sluipt ook wel wat olie langs de klepsteelgeleiders de verbrandingskamers in. Heb hier geen antwoord gekregen op de vraag of er voor de 203 en 403 motoren ook klepseals beschikbaar zijn. Mogelijk hebben forumleden voor een overmatig oliegebuik andere oplossingen

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 10:11
door Dirk85
jacqabe schreef:Weer wat van de lijst afgestreept!
Heb je een benzinefilter in de leiding gezet? Mijn ervaring is bij mijn beide auto's dat er, zelfs na zorgvuldig schoonmaken van de tank, er toch eerst nog fijne deeltjes loskomen. Na twee of drie keer het filtertje vervangen te hebben lijkt het nu schoon. Ook de carburateur voor de zekerheid een keer gedemonteerd en ook hier zat een laagje heel fijn poeder in wat het filter niet tegenhoud. Dit leidde nog niet tot problemen maar kan dit uiteindelijk wel doen natuurlijk.


Heb ik gedaan. Ik heb een filtertje gezet vóór de brandstofpomp en eentje vóór de carburateur. Ik zie inderdaad in het eerste filtertje wel wat 'gruis'. Die vervang ik binnenkort weer eens.

Re: Pakking tussen vlotter en brandstoftank?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 10:13
door Dirk85
A.B.203 schreef:Ik zou nog even wachten met het vervangen van de koppakking, tenzij er harde aanwijzingen zijn dat er een lek is. Probeer steeds langere ritten te maken zodat de motor door en door heet wordt.
Blijft de temperatuur van de koelvloeistof wel goed = ca 80 graden ? Mogelijk zijn je zuigerveren versleten of zitten ze vastgekoekt. Als je enkele duizenden kilometers hebt gereden kan je wel iets meer over de toestand van de motor zeggen. Er zijn allerlei middeltjes in de handel om de veren schoon en los te maken maar mijn ervaring is dat het niet of maar nauwelijks waarneembaar helpt. Als de motor niet veel meer dan 1 liter olie op de 1000 km gebruikt blijft hij binnen de normen welke de fabrikant in de vorige eeuw als normaal heeft bestempeld. Gebruik simpele olie iets van 20W50.
Test eerst de compressie, meten = weten want er sluipt ook wel wat olie langs de klepsteelgeleiders de verbrandingskamers in. Heb hier geen antwoord gekregen op de vraag of er voor de 203 en 403 motoren ook klepseals beschikbaar zijn. Mogelijk hebben forumleden voor een overmatig oliegebuik andere oplossingen


Ja. Ik ga er inderdaad volgend seizoen flink wat kilometers mee maken. Dit seizoen zal dat niet meer lukken. Olieverbruik is nu trouwens behoorlijk hoger dan 1 liter op 1000. Maar wie weet wordt dat minder. Er zit nu al 20W50 in. Dat gebruik ik ook voor de 2CV. Staat hier altijd voldoende op voorraad :D.

Compressie is al getest. Op alle vier de cilinders gelijk en voldoende hoog. Klepseals kunnen absoluut de verdachte zijn. Daar heb ik zelf ook al naar gekeken, maar is inderdaad niets aan te vervangen.