deurrubbers Peugeot 203 2e type

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor A.B.203 » 15 nov 2017, 22:50

Vandaag het bovenste scharnier van de linkervoordeur met wat laswerk aan de binnen en buitenzijde weer stevig aan de deur bevestigd. De deur was naar voren gaan hangen en moest worden opgetild en daarna met enig geweld dichtgeklapt worden. Dacht aan slijtage want de auto wordt stevig gebruikt en nadert de 60 jaar. Het viel mij echter op dat alle deuren bij de scharnieren bij het open en dichtdoen wat wringen. Daar ik vermoedde dat de deurrubbers verkeerd erop zijn gelijmd, ben ik voor de zekerheid bij de 203 van een vriend wezen kijken en bij hem waren de rubbers op een andere wijze geplakt. Thuis de versleten rubbers erafgetrokken en nu uitkijken naar nieuw spul. In het onderdelenboek staat dat aan de onderzijde en achterzijde van de deuren een ander soort rubber gemoteerd moet worden dan aan de bovenzijde en deurklinkzijde ?? Bij mij is alle rubber hetzelfde en dat klopt dus al niet. Het rubber van de boven en deurklinkzijde is een soort hollat model waarvan de ene zijde een paar millimeter breder is dan de andere kant. Bij mijn auto zat de brede kant van het rubber aan de boven/buitenzijde van de deuren. Bij de andere door mij bekeken 203 zat het rubber juist andersom en wel met de smalle kant boven. Deze laatste wijze van monteren lijkt meer logischer daar het rubber dan beter om de rondingen van de deursponning sluit. In het onderdelenboek staat niet goed weergegeven wat de juiste wijze van montage is en uit de foto's in Les Archives du collectioneur Peugeot 203 is het mij ook niet duidelijker geworden. Wie weet de juiste wijze van montage en wil er iets over zeggen ? (nog wat, wie heeft er een goede tip om hier eenvoudig met de PC of Samsung G. foto's te plaatsen, tapatalk krijg is niet aan de gang)
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 23:34

Voor foto's plaatsen kijk hier ff...viewtopic.php?f=1&t=252&start=50#p291107

Deurrubbers 203 heb ik zo ff geen info voor je..is ff te lang geleden 8)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor beeperhorrie » 16 nov 2017, 00:30

Voor foto's heb ik er ook nog een voor je.

Klik op de camera.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor jacqabe » 16 nov 2017, 18:30

Misschien heb je hier iets aan. Is van de 403 maar kan me zo voorstellen dat de montage hetzelfde is.
Groet, Abe Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor A.B.203 » 17 nov 2017, 11:53

Abe, de 403 heeft meer soorten afdichtingsrubbers als de 203. Heb inmiddels ontdekt dat de rubbers er op verschillende wijze ingeplakt worden en ook dat er nogal wat universeel rubber wordt gebruikt. Zag gisteren in het museum van De Rijke in Oostvoorne een 203 pickup waarop zelfplakkende universele rubbers waren gemonteerd. Lijkt een makkelijke en snelle manier maar weet niet of het ook duurzaam is.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor RobinHoed » 17 nov 2017, 19:00

Even bij mijn eigen auto gekeken hoe de rubbers zitten. Had ik beter niet kunnen doen, want heb diverse dingen gezien die domweg niet kloppen (even los van beschadigingen, slijtage en los zittende stukken)

We kijken op de foto's naar de deur bestuurderskant. Er zou een lang stuk rubber van links boven (schranierkant) de rechterkant op helemaal naar linksonder moeten lopen volgens het onderdelen boek. Wat er bij mij zit vast zit geplakt is denk ik goed gedaan, met juiste profiel maar houdt rechtsonder al op en loopt niet door :-|
Afbeelding

Duidelijk is te zien dat er onder de deur ooit iets vastgeplakt heeft gezeten, maar nu ontbreekt. Vanuit de 90 graden aansluitingshoek is dit waarschijnlijk een apart stuk rubber geweest wat dus niet klopt. Als je nieuw rubber zou plaatsen (1 stuk) lijkt het mij logischer dat een langer stuk rubber de binnenbocht onder de deur deels meepakt en de punt rechts onder dus deels zichtbaar laat.

Het 2e stukrubber op de tekening zou van linksboven direct naar linksonder moeten lopen volgens tekening. Dit met open profiel zijde naar binnen. Dat zit bij mij dus goed. Had hem alleen onder het boven profiel verwacht qua plaatsing zodat de opening bedekt blijft. Dit is op tekening niet duidelijk te zien, maar lijkt te horen zoals op foto
Afbeelding

Maar goed, heb 2 linkerhanden, dus ben even hard op aan het denken hier.

Bij mij ontbreekt dus alleen het rubber onder de deur wat hier tegen aan zou moeten komen. Nu ik onderstaande foto bekijk moet ik nog eens goed kijken of dat überhaupt past met de deurbekleding erop. Wellicht daarom ooit een alternatief smaller stuk geplaats omdat het anders domweg niet past en de deurbekleding niet sluitend gemaakt kan worden.
Afbeelding

Wat verder opvalt dat er een stuk rubber onder op de carrosserie geplakt zit. Dit zie je ook niet terug op de tekeningen. (alternatief voor ontbrekende stuk op deur ?)

De "stoffen loep met rubber er in" die vast zit aan de carrosserie loopt volgens de tekening van onder links omhoog en eindigt onder rechts. Echter geen flauw idee hoe je zoiets bevestigd of loshaalt. Lijkt dat het stuk stof dat om het rubber heen zit een platte kant heeft en deze tussen de 2 metaal delen vast zit.

Stomme bij mij auto is dat hij onder bij deur scharnier netjes omhoog loopt, maar opeens ophoudt ter hoogte van het stuur. Ik kan echt geen reden verzinnen waarom je dit hier in vredesnaam afknipt of niet verder plaatst. Andere zijde zit dit wel goed.
Afbeelding

Filosoferen even verder: wellicht is het los komen te hangen. De vorige eigenaar heeft net als mij geen idee heeft hoe je dit herbevestigd en is het losse stuk zat...... en dan knip je het dus gewoon af?

Aart, je hebt vast helemaal niets aan deze info. Maar je vind foto’s leuk toch ;-)
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor A.B.203 » 17 nov 2017, 22:43

Prachtige plaatjes Robin. Je zal er steeds meer achter komen dat er de afgelopen 60 jaar links en rechts maar wat aangerommeld is met rubbers en andere zaken. Ik zie wel dat erbij jouw wagen holle rubbers gebruikt zijn en aan de achterkant van de deuren,is de kant waar de scharnieren zitten, platte rubbers. Zaak is dat je een goede afdichting bereikt zonder dat de portieren er slecht van gaan sluiten of gaan wringen op het rubber.
Morgen hoor ik meer van de mannen in het Peugeot magazijn. Er staan daar vele 203 deuren en er komen hopelijk leden met hun 203. Ben bang dat er gekozen kan worden uit meerdere opties en rubbers. Het lijkt mij wel dat het rubber wat nog op je wagen aanwezig is, op de juiste wijze is gemonteerd. Aan de onderkant van de deuren hoort ook rubber te zitten. Het rubber op de dorpel van de wagen hoort er ook wel bij. Je zal daar ook allerlei creatieve oplossingen gaan zien.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor RobinHoed » 18 nov 2017, 00:59

Ben benieuwd wat je morgen allemaal te weten komt.

Met name nieuwsgierig hoe je het "rubber met stof er om" vervangt. Lijkt erop alsof het geklemd zit tussen 2 lagen metaal.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor A.B.203 » 19 nov 2017, 16:24

Er is het zg massieve "hollat" rubber, conform jouw foto's echter met dat verschil dat er bij jou holle rubbers gebruikt zijn. Dit rubber zit rondom op de deuren van de 203 met uitzondering van de scharnierkant. Daar zit een plat dubbelgevouwen rubber. Naar mijn bescheiden mening zit dat driehoekrubber bij jouw auto op de juiste wijze gemonteerd. Met het vastzetten van rubbers heb ik hele goede ervaring met MS polymer 60. Bijvoorbeeld een halve meter van het rubber of de deur in de kit zetten, rubber stevig aandrukken en afhankelijk van de temperatuur een paar uur vastklemmen met grote wasknijpers of ander soort knijpers of klemmen. In de hoeken onder 45-graden lassen maken werkt ook makkelijker dan een rubber in zijn geheel in te plakken. Misschien dat Sander 203 hierop nog een reactie wil geven.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor jacqabe » 19 nov 2017, 16:38

Deze twee liggen bij de Aph. De meningen zijn verdeeld over de montagewijze.
AfbeeldingAfbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor A.B.203 » 01 jan 2018, 16:53

[quote="jacqabe"]Deze twee liggen bij de Aph. De meningen zijn verdeeld over de montagewijze.

Deze 2 soorten rubber bij het APH magazijn aangeschaft en daar meteen alle 203 deuren bekeken hoe de rubbers erop waren geplakt en dat verschilt nogal.
Vorige week met goede moed het linker-voorportier beplakt met nieuw rubber. De hangkant met het platte rubber en de rest met het zg driehoek rubber, waarbij de brede kant van het rubber aan de buitenkant is gehouden. Dit zou zo de orignele wijze van montage moeten zijn. Het was eigenlijk te koud in de garage en daardoor droogde de kit (MS polymer) onvoldoende, maar na een paar dagen de knijpers/klemmen van de rubbers gehaald. Wat bleek, de deur kon niet meer dicht, aan de hangkant wat het rubber te dik (of de sluitnaad te krap) en bij de rest van het rubber klopte en paste het van geen kant. De rubbers er meteen maar weer afgetrokken, later zag ik dat het onderste rubber wel had blijven kunnen zitten. Ga in het voorjaar de rubbers er wel weer erop zetten zoals het is geweest.
Kennelijk zijn de portieren daarop afgehangen, maar het kan ook zijn dat het geheel zich door de jaren heen heeft gezet en gevormd naar de wijze waarop het rubber gemonteerd heeft gezeten.
Maar het zou ook nog kunnen dat bij auto's van latere bouwjaren de rubbers anders werden gemonteerd dan bij het 1e type 203.
(Gedoe met rubber, interieur, details en andere "afwerkzaken" is niet bepaald mijn sterkste kant.)
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deurrubbers Peugeot 203 2e type

Berichtdoor jacqabe » 02 jan 2018, 18:37

Heb nog een plaatje gevonden over de montagewijze bij de 403, misschien heb je er iets aan.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten