Pagina 1 van 1

4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 19:52
door RobinHoed
Heb al weer een tijdje niets gevraagd ..... :wink: :oops:
Zonnetje scheen vandaag dus even een stukje gereden met Marie-Louise.

Vraag 1:
De auto heeft vrij lang stil gestaan, dus het duurde even voordat hij wilde starten. Dit is altijd, de dagen erna start hij altijd vrij snel. Dus denk dat de benzine langzaam terugloopt bij langere stilstand. Vraag 1 is dan ook , is dit normaal ? En is er een andere manier om de benzine op te pompen of gewoon lekker een minuutje startmotor laten draaien ?

Vraag 2
Wat mij doet verwonderen is de bak herrie die je hoort als je het gas loslaat.
Kan ook niet echt achterhalen of dit uit de versnellingsbak komt of elders. (maakt in ieder geval flink herrie).
Geprobeerd te filmen, maar op video klinkt het geluid stukken minder. Dus vraag 2 is of iemand weet wat dit geluid veroorzaakt.

Laat drie keer het gas los en dan komt het geluid, verdwijnt zodra je weer gas indrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=4TEmGIFMO-o

Vraag 3
Vandaag eindelijk eens mijn kofferbak kunnen uitruimen en goed kunnen zien wat er allemaal in ligt.
Daarbij kwam ik onderstaande 2 jongens tegen. Iemand enig idee wat dit is ?? :oops:
Afbeelding

Vraag 4.
Iemand enig idee wat een goede bandenspanning is voor 165/80 banden ?

Aangezien de auto nu ook langere tijden stil zal gaan staan. Weet niet hoe lang het duurt voor dat deze "vierkant worden"
Dus wellicht iets harder oppompen dus :-)

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 22:20
door A.B.203
vraag1. ja het is vrij normaal dat je na lange stilstand de benzine moet oppompen en dat duurt even, er zijn benzinepompen met een handhevel waarmee je voor het starten even de carburateur mee vol kan pompen, je kan ook separaat een elektrische benzinepomp plaatsen. vraag 2. lager(s) in versnellingsbak kapot, druklager, tussenlager cardanas enz ??? vraag 3. dat zijn deurvangers, ze zitten bij de 203 onderin de deuren gemonteerd en zorgen dat het portier niet te ver openklapt vraag 4. voor normaal gebruik 2 a 2.2 atm en bij erg lange stilstand bijvoorbeeld op 2.8 bar zetten, als de auto af toe met de hand iets naar voren of naar achter wordt geduwd valt het vormen van een plat vlak op de banden wel mee, kom je een half jaar niet bij de auto dan is 3 atm spanning ook geen probleem, op de zijkant staat de max press aangegeven.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 22:42
door ezwb
Dag Robin,

Vraag 1. Ja, dat is normaal en erg irritant. In principe zou je benzine kunnen oppompen met een klein hendeltje dat onderaan de benzinepomp zit. Dat kun je op en neer bewegen om handmatig benzine op te pompen. Echter, bij mij werkt dat niet omdat de nokkenas (die de benzinepomp aandrijft) altijd in zodanige stand tot stilstand komt als je de motor afzet, dat dat hendeltje niks doet. Het pomp niet, omdat de nok van de nokkenas die de pomp aandrijft dan in een verkeerde stand staat. Zou je eerst met de slinger de as een klein stukje moeten tornen. Is ook geen optie vond ik, en ik kocht bij een buitenboordmotorenwinkel een knijpbalg die ik in serie met de benzinepomp zette. Daarmee kan ik, net als bij een buitenboordmotor met externe tank, door een aantal malen te knijpen voor ik start voor voldoende benzine zorgen, en dan slaat de motor heel gauw aan. Hoef je niet je halve accu leeg te starten voor hij eindelijk aanslaat. In het blog van nov.+dec. 2011 op mijn site http://www.peugeot-203.nl lees je er wat meer over bij 15, 21 en 22 november.

Vraag 2. Een akelig geluid. Echte deskundigen kunnen er vast wel wat over zeggen. Versnellingsbak of differentieel?

Vraag 3. Geen idee.

Vraag 4. Bandenspanning heb ik indertijd opgevraagd bij Michelin, en die adviseerden:
Uw spanningsgegevens 1,3 voor en 1,5 bar achter voor een diagonaalband.
Voor een radiaalband is het spanningsadvies 1,3 bar voor en 1,6 bar achter.

Vr.gr. Eric

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 22:53
door ezwb
A.B.203 schreef:vraag 4. voor normaal gebruik 2 a 2.2 atm en bij erg lange stilstand bijvoorbeeld op 2.8 bar zetten, als de auto af toe met de hand iets naar voren of naar achter wordt geduwd valt het vormen van een plat vlak op de banden wel mee, kom je een half jaar niet bij de auto dan is 3 atm spanning ook geen probleem, op de zijkant staat de max press aangegeven.

Wat een ontzettend hoge bandenspanning adviseer je Aart! In het instructieboekje staat voor 1,3 en achter 1,5 bar. En volgens de bandenfabrikant is dat dus ook correct. Voor mijn Simca Versailles die heel wat groter en zwaarder is, is de voorgeschreven spanning ook slechts 1,7 bar. Voor en achter. Die hoge bandenspanningen van meer dan 2 bar zijn volgens mij voor de brede banden van tegenwoordig, maar niet voor die smalle bandjes van vroeger.
Eric

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 23:02
door A.B.203
Eric, ik ben uitgegaan van moderne radiaalbanden in de maat 165/80/15 en niet van het oude model michelin X banden. Voor laatst genoemde banden is inderdaad een lage spanning voorgeschreven. Heb afgelopen zomer zelf Toyo 330 gemonteerd en die moeten echt goed op druk staan, minstens 2 bar. Doe je dat niet dan worden ze warm en gaan ze te sterk vervormen bij het nemen van bochten.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 23:30
door 403diesel
Mijn duit in het zakje
Vraag 1:
Als je iets lekkage hebt door een poreuze slang of membraan dan loopt de benzine wat sneller terug en als het membraan niet meer helemaal fris is duurt het ook wat langer voordat de benzine opgepompt is door verminderde pompopbrengst.
Mede gezien het steeds hoger wordende aandeel ethanol in benzine zou ik alle brandstofslangen vernieuwen door nieuwe die ethanol bestendig zijn (standaard tegenwoordig tot 30% dacht ik) en een nieuwe brandstofpomp monteren. Volgens mij zijn de nieuwe pompen bij de APH voldoende ethanol bestendig door gegruik van moderne materialen.


Vraag 2:
Doet ie het geluid is alle versnellingen hetzelfde?
Als de baklagers versleten zijn zou je het in z’n 3 (price direct) niet of minder moeten horen.

Vraag 3: ik denk dat aart hier gelijk heeft.

Vraag 4: Voorgeschreven spanning aanhouden. Is niet zo hoog bij de ouwetjes.

Groet, Serge

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 23:45
door ezwb
A.B.203 schreef:Eric, ik ben uitgegaan van moderne radiaalbanden in de maat 165/80/15 en niet van het oude model michelin X banden. Voor laatst genoemde banden is inderdaad een lage spanning voorgeschreven. Heb afgelopen zomer zelf Toyo 330 gemonteerd en die moeten echt goed op druk staan, minstens 2 bar. Doe je dat niet dan worden ze warm en gaan ze te sterk vervormen bij het nemen van bochten.


Aha. Ik heb in maart 2015 bij nieuwe banden gekozen voor Vredestein, 155x15 Klassiek sprint, radiaal, met binnenbanden. Dus de originele maat. En ook daar het advies 1,3 voor en 1,5 a 1,6 achter gekregen. Zou dus best eens kunnen dat de moderne banden een hogere spanning moeten hebben. Maar valt altijd op te vragen bij de bandenfabrikant of importeur Robin.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 11:03
door A.B.203
De 203 is leeg maar een betrekkelijk licht wagentje. De vooras wordt het zwaarst belast, zeker met 2 personen voorin. Als de tank bijna leeg is is de druk op de achteras gering. Met moderne hoge banden (80 serie) gemonteerd is het vrij normaal dat de spanning voor 2.2 en achter 2.0 bar bedraagt, bij volle belading zelf nog iets meer. Als banden te zacht zijn vervormen ze wat warmte ontwikkeling tot gevolg heeft. Oudere of beschadigde banden kunnen daardoor klappen. Zachte banden zijn ook nadelig voor een goede wegligging. Hoewel de velgen van 203, 403 enz daarvoor niet geschikt zijn worden toch steeds meer buitenbanden zonder binnenband gemonteerd en dat blijkt met de moderne banden kennelijk goed te gaan. Las dat voor bijvoorbeeld de Citroen traction met Vredestein classics een spanning wordt opgegeven van voor 2.5 en achter 2.3 bar. Maar voor alle duidelijkheid, ik heb de wijsheid ook niet in pacht.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 21:17
door RobinHoed
Bedankt allemaal voor al deze informatie, jullie zijn echt geweldig dat jullie hier steeds de tijd voornemen 8)

Vraag 3: Deurvangers :idea:
Weer wat geleerd. In het onderdelenboek gekeken hoe deze constructie in elkaar zit. Simpel, maar effectief.
Ik hoop dat deze over zijn en niet van mijn auto zijn, maar dat is snel te testen :lol:

Vraag 4: Bandenspanning
Zal dus afhankelijk zijn type band en of dit met of zonder binnenband is. Van Klaas (APH) een tijd geleden al advies gekregen om altijd een binnenband te nemen en deze standaard mee te vervangen bij bandenwissel. Zal de fabrikant van de band even mailen en de fabrikant van de toekomstige band in het voorjaar :wink:
Zal hun advies even posten als het binnenkomt

Vraag 1: Benzine oppompen
Ging me met name om het feit of dit normaal is of niet, antwoord is ja dus. Zolang het zo blijft zoals het nu is zie ik nog niet echt nut van een elektrische benzinepomp. Heb 2 accu’s in de auto dus die kunnen het hebben. Ga natuurlijk wel even kijken of ik wel of geen handhevel heb.

Serge bedankt voor de tips aangaande bio EtOH !
Aangezien de rubbers en leidingen er allemaal vrij nieuw uitzien zal dat latere klus worden, maar ga dit zeker een keer doen.

ezwb schreef:In het blog van nov.+dec. 2011 op mijn site http://www.peugeot-203.nl lees je er wat meer over bij 15, 21 en 22 november.

Heb je hele blog ooit gelezen, maar deze is mij even ontgaan of ontslipt. Ga zeker even lezen over deze fascinerende constructie.
Ga hem zelf niet toepassen denk ik, maar vind al die creatieve oplossingen die ik in de diverse draadjes lees echt fantastisch.

Last but not least ….
Vraag 2: Het geluid ….

Ik weet dat een oldtimer tijd, geld en geduld kost. Maar na het koppelingsavontuur zit ik feitelijk niet echt te wachten op potentiële problemen met de versnellingsbak. :evil: :cry:
Maar goed zou wel die zwarte bagger verklaren die eruit kwam bij het verversen van de olie.

403diesel schreef:Doet ie het geluid is alle versnellingen hetzelfde?
Als de baklagers versleten zijn zou je het in z’n 3 (price direct) niet of minder moeten horen.


In de 1 en 2 laat ik nauwelijks het gas los, dus dat zal ik nog even moeten uitproberen. De opname op youtube is in ieder geval in de 3e versnelling opgenomen. Dit is feitelijk de versnelling waar ik in de randstad het meeste in rij omdat je in de 3 40 -60 rijdt. 1 en 2 feitelijk alleen voor optrekken. Dus laat nog weten wat ik hoor in de overige versnellingen.

Denk dat ik het antwoord al weet ….
Is het verstandig om hier mee door te rijden ?

Zou feitelijk ipv gas loslaten even tijdelijk koppeling in kunnen drukken en uit laten rollen of remmen tot het probleem geïdentificeerd of opgelost is.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 23:07
door A.B.203
Met een oldtimer heb je altijd plezier !! :D Zeker in het begin als je een auto hebt aangeschaft die lange tijd heeft stilstaan ontstaan er zo links en rechts wat probleempjes. Echter, aan al die malheur komt eens een eind en alle euvels hoeven ook niet direct verholpen te worden. Zorg dat er voldoende olie in de versnellingsbak zit, smeer de nippels bij de bak goed door en blijf nog ff lekker tuffen, tenzij je van plan bent om er heel ver van huis mee te gaan. Zelf zou ik niet aan een versnellingsbak "laten" repareren, want er zijn volop bakken in omloop en de prijzen zijn billijk. Je hebt gemerkt dat er hier volop adviezen en goed raad verkregen kan worden.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 23:24
door RobinHoed
A.B.203 schreef:Zelf zou ik niet aan een versnellingsbak "laten" repareren, want er zijn volop bakken in omloop en de prijzen zijn billijk. Je hebt gemerkt dat er hier volop adviezen en goed raad verkregen kan worden.


Zal me eens in de prijzen gaan verdiepen van een complete bak, al blijft het de vraag wat je terug koopt natuurlijk.
Blok moet er dan zeker vast weer uit ? :evil:

Als er een andere bak in gaat heeft het wel als voordeel dat ik de huidige bak natuurlijk in de vrije uurtjes helemaal uit elkaar kan halen om te kijken hoe zoiets in elkaar zit. Zat onlangs ook al aan te denken om een oud motor te kopen puur ter lering en vermaak :oops:

Me vriendin wordt denk ik helemaal gek als ik dat in ons kleine schuurtje neerzet :lol:

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 09:32
door Michael
kontroleer ook het ophanglager achterop de bak , stalenplaat met wat gevulcaniseerd rubber waarmee de bak en dus de motor aan de body hangt.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 11:16
door A.B.203
Op een brug met rijplaten kan de versnellingsbak vrij eenvoudig via de achterzijde vervangen worden is mij uitgelegd . Wel uitkijken want de er zijn 2 soorten, nl de C1 en C2. Eerst maar eens uitzoeken wat de oorzaak van de ongewenste bijgeluiden is. Wat reserve onderdelen op voorraad hebben is altijd fijn.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 21:00
door RobinHoed
Zou nog even antwoord bandenfabrikant terugkoppelen.

In onze database hebben wij helaas geen bandenspanningen voor de Peugeot 203c. Wel hebben wij de originele bandenspanningen van de Peugeot 403 welke geïntroduceerd is na de Peugeot 203.

Kijkend naar de originele bandenspanning voor de 403 dan was deze 1.3 bar voor en 1.6 bar achter. Deze was natuurlijk voor de originele diagonaalbanden. Deze spanning zou technisch voldoende moeten zijn, maar onze ervaring is dat aan verhoogde spanning van +0,3 bar beter en fijner rijdt voor vervangende radiaalbanden.

Nou is het natuurlijk zo dat een 203 geen 403 is. Kijkend naar de gewichten valt mij op dat de 403 net iets zwaarder is, maar ten compensatie heeft de 403 ook een iets grotere bandenmaat met een iets hogere load index.

Persoonlijk zou ik dan 1.6 bar en 1.9 bar aanhouden als basis, maar wanneer u hem fijner vind rijden met een ietwat hogere spanning is dat geen probleem. Hij zou dan zeker wat directer gaan sturen.


Dit bericht ontvangen van Vredenstein. Toyo wist het antwoord niet en van Michelin (huidige band) nog niets mogen ontvangen

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 23:02
door A.B.203
Mooi dat er op je vraag is gereageerd. Had dus zelf ook al ontdekt dat zowel de Toyos als de vredenstein radiaal banden prima rijden en sturen met een spanning 2 a 2.2 atm.
Neem aan dat de 404 ongeveer dezelfde bandenspanning heeft :D :D

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 23:30
door RondeB
Ik heb onder de 404break ook Vredestein classics. Tijd mee aan het experimenteren geweest kwa bandenspanning 8) Rij nu met 2.0 voor en 2.2 achter. Minder spanning is echt vragen om zwabberen.

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 01:46
door RobinHoed
Dat zwabberen ook gemerkt bij laatste rit. Zeker bij hogere snelheid met bobbel in wegdek.

Morgen gelijk maar eens kijken wat de spanning nu is.

En de 404 met Michelins zal inderdaad ook even gecheckt moeten worden en gelijke spanning hebben :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: 4 vragen over de 203C

BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 19:20
door RobinHoed
RobinHoed schreef:Vraag 2
Wat mij doet verwonderen is de bak herrie die je hoort als je het gas loslaat.
Kan ook niet echt achterhalen of dit uit de versnellingsbak komt of elders. (maakt in ieder geval flink herrie).
Geprobeerd te filmen, maar op video klinkt het geluid stukken minder. Dus vraag 2 is of iemand weet wat dit geluid veroorzaakt.

Laat drie keer het gas los en dan komt het geluid, verdwijnt zodra je weer gas indrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=4TEmGIFMO-o


Mysterie opgelost dankzij scherp inzicht van Edward van Peugeauto.
Kwam eigenlijk voor stellen van de schakelstangen, maar naar een korte probleem beschrijving en een testrit had Edward het euvel al snel gevonden

Het bleek namelijk dat de “tube de poussée” met nog maar met 1 bout vast zat ipv 4 aan de versnellingsbak.
Als deze laatste was losgeschoten tijdens het rijden waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Afbeelding

Na een korte zoektocht weer voorzien van drie originele bouten.
Even vastdraaien samen met de 4e (was ook al deels los) en het geluid bij remmen en gasloslaten compleet verdwenen.

Tevens bleek de stuurstang los te zitten wat het schakelen ook niet bevorderd, dus ook door Edward gemaakt.
Dit doe je door eerst het contact slot te verwijderen wat dan de bouten onthult waarmee de stang kan worden vastgezet (voor wie het nog niet wist).

Verder bleek Edward de auto al te kennen en heeft in 2013 aardig wat aan de auto versleuteld voor een andere eigenaar.
Dus weer een stuk historie gevonden.

Edward bedankt en wat een mooie garage ! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk