Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Michael » 13 jan 2018, 18:47

onderaan de vlotterkamer zit een bout met het brandstofterugslagklepje , deze wil ook wel eens lekken. nieuwe ring en klaar.
404 familiale
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge rally
403 break pickup
203 pickup fougonette
301 pickup
202 pickup
402 pickup
505 dangel
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 14 jan 2018, 20:03

Nou.. 'the story continues'

Vanochtend de brandstofpomp vervangen voor het oude exemplaar wat ik nog had liggen. Helaas was die pakking niet helemaal lekker meer, maar om te proberen voldoende dacht ik. Uiteraard gaat er dan altijd iets mis. Er viel een boutje wat ik nergens meer kon vinden.. :x .. Na lang zoeken toch maar van een andere motor afgehaald..

Uiteindelijk wilde de auto daar niet op starten.. trok waarschijnlijk teveel valse lucht. Maar tijdens de startpogingen zag ik alweer brandstof uit de carburateur komen (buitenzijde wel te verstaan). Dat heeft dus duidelijk niets met de brandstofpomp te maken. Kortom. Oude er weer af. Nieuwe er weer op.

Daar liep de auto op. Weliswaar niet meer stationair, maar dat kon me vanochtend eigenlijk niets verrekken.. ik wilde van de lekkage af zijn. Ik heb de auto dus gestart en met de hand de choke teruggeduwd. Lekte.

Toen ik laatst de pakkingen zat te vervangen viel me al op dat één van de pakkingen veel dikker was dan de pakking die er uit kwam. Ik heb me zelfs nog zitten afvragen of de schroefjes wel gingen passen. Daar leek de auto nu op te lekken.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hier dat de pakking dikker is. Vrij stug ook.

Dus van een andere carburateur een pakking afgehaald. Die leek nog heel. Die heb ik er tussen geplaatst. Auto gestart. Wat me opviel is dat er toen géén lekkage was. Ik kon een :mrgreen: :D niet meer onderdrukken. Totdat ik gas gaf. Iedere keer als ik gas geef en ik laat het gas los, dan lekt er brandstof uit de acceleratiepomp. Zodra de motor stationair draait is er niks aan de hand.

Ik denk dus een probleem met het membraam. Dat moet ik dus van de week maar eens gaan proberen. Gelukkig is daar gemakkelijk bij te komen. Twee schroefjes en je hebt het in je handen. Maar omdat de carburateur met de vorige pakkingen ook lekte denk ik dat het vrij weinig zin heeft de oude terug te zetten. Dus daar moet ik nog eens iets op verzinnen.

Of zou er behalve dat membraam nog een ander onderdeel zijn waarop die kan lekken? Dat heveltje of zo?
Laatst bijgewerkt door Dirk85 op 14 jan 2018, 20:06, in totaal 1 keer bewerkt.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor A.B.203 » 14 jan 2018, 20:36

Had je bij de revisie het membraan van de acceleratie pomp wel vervangen?
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 917
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Michael » 14 jan 2018, 21:44

Er gaan bij mij Vlg week 10 solexen bij t oud ijzer . Wat moet ik bewaren ?
404 familiale
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge rally
403 break pickup
203 pickup fougonette
301 pickup
202 pickup
402 pickup
505 dangel
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 14 jan 2018, 21:48

A.B.203 schreef:Had je bij de revisie het membraan van de acceleratie pomp wel vervangen?



Yes. Veertje wel over gezet.

Michael schreef:Er gaan bij mij Vlg week 10 solexen bij t oud ijzer . Wat moet ik bewaren ?


Nou. Het deel ‘acceleratiepomp’. Dan kan ik uitsluiten waaraan het ligt. Zou fantastisch zijn.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 21 jan 2018, 15:04

Ben ik weer. Het is weer zondagochtend. Klustijd. Na een tijdje zoeken tussen de oude onderdelen van de 203 die ik in onderdelen nog op zolder heb liggen, vond ik de carburateur van die auto. Heeeeel voorzichtig de acceleratiepomp er af gehaald en de pakking en het membraam los geweekt. Die leken nog heel.

Dus vanochtend de grote wisseltruc. Het nieuwe membraam en de nieuwe pakking er uit. Oude spul er in. Starten.. en droog!

Maarr.. klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het helaas ook.. Uiteindelijk zag ik toch weer overal benzine rondom de carburateur.

Nu ben ik eens wat dingen gaan nabootsen. Ik heb de auto gestart en stationair laten lopen. Alles droog. Dan zet ik de motor af door éérst de 'contact'knop in te duwen én daarna de sleutel om te draaien. Dan zeikt de benzine er uit. Als ik net voordat ik 'm uitzet nog wat gas geef dan is het nog wat erger.

Uiteraard toen weer alles droog gemaakt. Opnieuw gedaan. Maar dan eerst de contactsleutel af zetten en daarna die knop induwen. Ik vond het zelf verbazingwekkend dat er dan ineens minder brandstof lekt.

Dus hierbij weer een paar vragen:

- Wat doe je eerst? Zet je eerst de knop om of eerst de sleutel?

- Wat is de rol van de vlotter in dit verhaal? Dat is namelijk het enige onderdeel wat ik niet heb vervangen. Wanneer is een vlotter nog goed, en wanneer niet? Ik heb het ding toen alleen visueel beoordeeld. Hij is niet stuk. Maar ja. Lijkt me ook stuk dat zo'n ding ooit stuk gaat?


Helaas zag ik ondertussen op de kartonnen plaat onder mijn auto een mooie koelvloeistoflekkage.. 't lijkt er op dat ik ook deze zomer nog niet echt aan rijden ga toekomen. Maar daar maak ik tzt wel een ander topic over.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor 403diesel » 21 jan 2018, 15:40

De vlotter met vlotternaald en zitting zorgen ervoor dat de brandstofvoorraad in de carburateur zelf in de vlotterbak altijd op het juiste niveau is. Is het niveau te laag door verkeerde afstelling of een hangende vlotternaald, dan zal het brandstofmengsel te arm zijn.
Is het vlotterniveau te hoog door verkeerde afstelling of lekkage, de naald sluit de brandstoftoevoer vanaf de pomp niet goed af, dan wordt het mengsel over het algemeen te rijk of stroomt de carburateur zelfs over.
De afstelling verloopt over het algemeen niet (veel). Lekkende naalden komt wel voor. De naalden en zittingen zijn aan slijtage onderhevig en gevoelig voor vuil.
Bij een carburateurrevisie standaard de vlotternaald en zitting vervangen.

Het zou een verklaring kunnen zijn dat de motor op de ene brandstofpomp (de slechtere met een lagere opbrengst) beter loopt omdat er door de lagere druk minder brandstof lekt door de vlotternaald als deze zou moeten afsluiten.
Neem voor het acceleratiepomp membraan geen oude meuk uit een oude carburateur maar bestel deze liefst ergens waar er een beetje omloopsnelheid is in dit soort spul. Het liefst remakes of nieuwe productie die beter bestand zijn tegen die heerlijke ethanol die tegenwoordig in de benzine zit.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2206
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 21 jan 2018, 16:09

Bedankt voor je reactie. De naald is vervangen. Zit een nieuwe in. Maar goed. Gelet op de pakkingen zegt dat blijkbaar ook niet alles. Zal er binnenkort ook eens een oude in zetten.

Met zitting bedoel jij de ring tussen de naald en de schroefdraad? Of gewoon de pakking tussen die twee onderdelen van de carburateur?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 09 feb 2018, 09:34

Daar ben ik weer... :) Ik probeer toch steeds de oplossing te vinden voor dit probleem. Tot nu toe zonder succes.

Laatst de carburateur weer los gehad. Oude naald teruggeplaatst. Maar net zoals bij de nieuwe naald stroomt de carburateur over. Maar het gekke is dat dit pas voorkomt op het moment dat ik de motor afzet. Stationair draaiende en met een beetje gas geven (gewoon met de hand) is er niks aan de hand. Blijft allemaal keurig droog. Motor uit en meteen zie je de benzine tevoorschijn komen. Het is dan zelfs zoveel dat het over de 'afdekplaat' loopt en dus uiteindelijk op het spruitstuk drupt.. en dat moeten we niet hebben. :mrgreen:

Ik zit er aan te denken om vloeibare pakking (voor benzine, niet voor olie), tussen de pakking te smeren. Al weet ik zelf ook wel dat dit natuurlijk niet de oplossing is.

Aan de vlotter heb ik niets gewijzigd. Ik zou er iets aan kunnen buigen zodat die hoger komt te staan?
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 09 apr 2018, 09:15

Grrr... nu begint de frustratie toch wel enigszins toe te nemen. Ik krijg 't niet opgelost. Ik heb inmiddels wat vloeibare pakking op de voetpakking gedaan. Dat was het niet. het enige wat ik nog kan doen is het asje van het gasklephuis los halen. Komt lekkage op dat punt ooit voor?

Kent er verder iemand nog een goede carburateurspecialist? Ik wil de auto binnenkort een keer naar Frank Thunissen brengen in Eindhoven (AUTO klassiek) voor een algehele check, maar die gaf al aan geen carburateurspecialist te zijn.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 30 jun 2018, 09:33

Nou.. update topic. Inmiddels via de APH een andere carburateur gekocht. Die lijkt lekdicht. Alleen lekt deze op de aansluiting van de leiding. De twee koperen ringetjes die daar tussen zitten lijken hun beste tijd te hebben gehad. Dus maar even twee nieuwe tussen zetten. Daarna afstellen, slaat nu namelijk af zodra ik rem.. en dan eindelijk eens een klein stukje rijden. (met brandblusser er bij.. haha :oops: )
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor RobinHoed » 30 jun 2018, 09:52

Niet remmen dus en gewoon lekker blijven rijden :'-)

Maar alleen bij remmen of ook als je stil staat en het gas er niet op houdt?

Stationair sproeier even doorblazen ?

Of de schroef van de gasklepaanslag iets indraaien als hij bij stationair ook afslaat. Of als tijdelijke noodoplossing omdat je lekker een stuk wilt gaan rijden






Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 427
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Dirk85 » 30 jun 2018, 15:00

RobinHoed schreef:Niet remmen dus en gewoon lekker blijven rijden :'-)

Maar alleen bij remmen of ook als je stil staat en het gas er niet op houdt?

Stationair sproeier even doorblazen ?

Of de schroef van de gasklepaanslag iets indraaien als hij bij stationair ook afslaat. Of als tijdelijke noodoplossing omdat je lekker een stuk wilt gaan rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk



Alleen bij afremmen. Schroef bij gasklep heb ik al wat hoger gedraaid. Maar goed. Komt volgende week wel goed. Dan heb ik weer 'n avond tijd.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - 308GTI 2016
Dirk85
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Solex 32 PBICc carburateur lekt benzine

Berichtdoor Mb trac » 02 jul 2018, 21:15

Hallo Dirk,

Ik ben nog niet zo lang op dit forum en heb jouw belevenissen gelezen.
Jouw probleem is terug te voeren op een te hoge benzinepompdruk/lekkende vlotternaald.
Probeer een keer de druk van de benzinepomp te meten,max.0,25 a 0,4 Bar.
Een hogere druk wordt vaak veroorzaakt door een nieuwe benzinepomp met een te stug membraam en
doet de carburateur overlopen zonder dat er echt iets lek is.
Ook de meeste revisiesets/pakkingen van de solex 32 zijn van slechte kwaliteit.
Je kunt immers geen pakking/membraam van 0,1mm dikte vervangen door een van 1mm ,de afwerking daargelaten.
Ik heb de beste resultaten bereikt met voorzichtig losgepulkte gebruikte membramen en pakkingen.
Als je de benzinepomp wilt uitsluiten,moet je een keer een opstelling maken met een hoger gelegen yerrycan met benzineslangaansluiting op de carburateur.
De vlotternaald moet deze benzinedruk makkelijk kunnen weerstaan.

Geef de moed niet op,

Groet,

Frank
Mb trac
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Vorige

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron