Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor Peukje 1 » 07 jan 2020, 17:05

Wat kan ik het beste in mijn 403 doen antivries of koelvloeistof.
Waarom vraag ik dit ?
Ik heb 3 nieuwe waterpompen uit verschilden voorraden van 5 tot 10 jaar oud.
Ik heb ze alle 3 op mijn 403 gehad samen met koelvloeistof en ze zijn alle 3 zo lek als een zeef.
Is dat gewoon pech of doe ik wat verkeerd zou het met antivries beter zijn geweest ?
Kan ik nog iets doen om het lekken te voorkomen door wat bij de antivries of koelvloeistof te doen.
Kan het ook gevolgen hebben voor de voetpakking van de cilinder bus ?
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor Maarten Deen » 08 jan 2020, 08:02

Koelvloeistof is toch ook antivries? Ik zie niet in hoe de ene vloeistof wel zou lekken en de andere niet.
Gebruik je wel een goede pakking? Waar lekt het?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor A.B.203 » 08 jan 2020, 09:07

Frank ik heb ook in een paar maanden de 3e waterpomp op de commerciale moeten zetten en weer lekkage. De afdichting daar vindt plaats met een soort rubber wat tegen een vlak wordt gedrukt. Rubber droogt uit en wordt hard. Gevolg lekkage. Ook moet in het huis het aluminium waar het rubber tegenaan komt glad en vlak zijn anders lekt het ook. Een hard geworden rubber maakt groeven in het aluminium van het pomphuis. Een stokoud revisiesetje is dus ook niets, vers spul monteren en de plaats waar het rubber tegen het pomphuis afdicht polijsten. Neem gewoon G12 of een iets simpelere koelvloeistof. (mono-ethyleen) Alleen maar water veroorzaakt roestvorming.Er zijn nogal wat verschillende soorten en uitvoeringen van pompen maar mijn ervaring is dat ze allemaal op dezelfde plaats gaan lekken, tenzij de lagers kapot gaan en ja die moeten goed in het vet liggen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor Peukje 1 » 10 jan 2020, 05:36

De waterpomp zelf lekt onder uit het gaatje in de pomp dus de afdichting in de pomp is lek.
Antivries is iets uit de tijd van onze Peugeot en dit wordt verdund met water en is dus geschikt voor de afdichtingen en de materialen van die tijd.
Koelvloeistof is kant en klaar en is langer goed maar wel gemaakt voor de moderne auto.
Wat ik niet weet is of er in de koelvloeistof middelen zitten die niet zo goed zijn voor de afdichtingen in de oudere auto's .
Nu ga ik de afdichting van de pomp vernieuwen maar er is eigenlijk niets aan te zien.
En ga er dan maar antivries in doen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor jacqabe » 10 jan 2020, 09:10

Ik heb enige tijd geleden een gloednieuwe waterpomp gemonteerd bij mijn 403 omdat de oude slechte lagers had.
Heb in eerste instantie antivries met gedemineraliseerd water er in gedaan omdat ik dit nog had staan. Wat opviel is dat ook de nieuwe pomp altijd een beetje lekt uit het gaatje. Omdat er nogal wat oud ketelsteen e.d. losliet uit het blok moest ik het geheel reinigen. Daarna alles afgevuld met koelvloeistof en een nylonkous in de bovenste waterslang gehangen om de eventuele loslatende deeltjes af te vangen. (Aart nog bedankt voor de tip).
Ook nu ligt er iedere keer een heel klein plasje koelvloeistof onder de auto als ik deze weg zet na een (lange) rit.
Ik heb dit maar geaccepteerd omdat het maar zeer weinig is. Zolang de vloeistof maar net boven het koelblok staat in de radiateur vind ik het prima. Mijn ervaring is wel dat er niet teveel in moet, bovenste deel van de radiateur is natuurlijk voor de expansie. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat je er in gooit zolang het maar geen kraanwater is i.v.m. kalk.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Waterpomp-antivries of koelvloeistof ?

Berichtdoor johnssons » 10 jan 2020, 10:54

.. zou niet moeten lekken, mogelijk is zo'n nieuwe waterpomp toch al behoorlijk oud ... altijd op stock gelegen ...
Wat je kunt doen is het schoepje van de waterpomp iets aan te tikken (of even aanzetten tussen de bankschroef met klein dopje 10) zodat deze wat strakker op de afsluitdeel van het pomphuis loopt ..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten