differentieel 403 loopt (te) warm.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

differentieel 403 loopt (te) warm.

Berichtdoor Jan Bert » 26 apr 2006, 22:49

Beste lezers,
Afgelopen zaterdag de Hollands Glorie rit gereden, na 6 jaar mocht mijn 403 eindelijk weer eens serieus van stal. Maar het differentieel is meer gaan zingen en wordt te warm. De tectiel wordt vloeibaar en je krijgt gegarandeerd een brandblaar bij te lang aanraken. Alle sapjes zijn vervangen. Wie heeft dit meegemaakt?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 403B-1963 » 26 apr 2006, 23:43

Hallo Jan Bert,

Je schrijft niet of het differentiel warm liep voordat je alle sapjes hebt vervangen of erna.

Warm lopen is meestal het gevolg van gebrekkige smering. Te weinig smeermiddel, verkeerd smeermiddel of verouderd smeermiddel.

Kan natuurlijk nog meer oorzaken hebben zoals zwaar draaiende lagers of juist versleten lagers etc. Maar hier ga ik niet verder op in.

Wat betreft de sapjes:

Heb je in het differentieel wel de juiste olie zitten?
Is heel belangrijk. Normale minerale olie is uit den boze. Gaat geheid je bronzen wormwiel naar de klo... je begrijpt wel wat hier moet komen te staan. En dan niet op termijn maar dat kan al binnen 500 km gebeurd zijn.
Als je wel de goede (plantaardige of dierlijke ?) olie gebruikt hebt moet die toch wel minstens elke 2 jaar verwisseld worden want hij wordt zuur en dan smeert hij absoluut niet meer.
Het APH Magazijn heeft nu een speciale olie aangeschaft die de kwetsbare speciale olie kan vervangen zonder dat het ten koste gaat van je bronzen wiel.

Kijk eens door de vuldop van je differentieel en kijk of je grote beschadigingen aan je wormwiel ziet. Zo ja dan weet je zeker dat je met verkeerde of uitgewerkte olie gereden hebt.

Oplossing is dan nieuw bronzen wormwiel monteren (zeer kostbaar onderdeel). Maar dan moet je het oude wormwiel als voorbeeld meenemen naar die plek waar je het nieuwe exemplaar gaat aanschaffen. Er zijn namenlijk nogal wat verschillen in aantallen tanden en tandbreedte.

Een andere oplossing die velen niet weten is dat je het bestaande wormwiel kunt omkeren. Dus de tanden die bij het vooruit rijden gebruikt werden worden nu gebruikt bij het achteruitrijden en omgekeerd. Het wormwiel is namelijk symetrisch.

Dit heeft natuurlijk alleen nog zin als de "achteruit tanden" ook niet zwaar beschadigd zijn. Als je deze methode gebruikt weet je in ieder geval zeker dat je een passend wormwiel hebt.

Succes.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Dick » 26 apr 2006, 23:46

Tjah ooit bij een 404 gedaan en werkt prima, giert alleen als je achteruit rijdt :-)
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor 403B-1963 » 26 apr 2006, 23:55

@Dick,

Ja dat klopt maar dan moet je wel heel erg hard gaan.
En dat gaat eigenlijk alleen maar bij Dafjes. Die kunnen net zo snel vooruit als achteruit.

Jij kende de truck van het omkeren van het wormwiel dus ook.

@ Heren moderatoren.
Zou het keren van het wormwiel een apart topic waard zijn?

Groeten bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Jan Bert » 27 apr 2006, 22:34

Beste Bevaros,

Ik heb recent de olie ververst, uiteraard de juiste olie gebruikt. In 2000 de voorlaatste keer de olie vervangen, en nadien nog kleine stukjes gereden. Waarschijnlijk is dat toch teveel geweest voor het differentieel.
De truc van het omdraaien van het worm wiel is mij inderdaad bekend, echter deze klus heb ik niet eerder uitgevoerd. Weet jij of ik het verhaal in Olieslager kan opvolgen? En heb jij evt. nog tips e.d. voor deze, in mijn ogen, forse klus.

De lagers in het differentieel zijn dat gewone kogellagers en zijn die nog te verkrijgen?

groet, Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 403B-1963 » 28 apr 2006, 01:06

@ Jan Bert,

Deze klus heb ik zelf ook nog nooit uitgevoerd. Meen dat er ooit een artikel in de Lion aan gewijd was.
Zal eens kijken of ik dat nummer weer terug kan vinden (kan wel even duren, liggen in het "archief")
In Olieslager is dit in ieder geval niet beschreven. Zal ook even in het onderdelen boek kijken wat voor lagers het zijn.
Als ik e.e.a. heb uitgezocht meld ik dat wel weer.
Maar kijk eerst even door het vulgat in het differentieel of anders door de opening waar het onderste afdekplaatje voor zit of het wormwiewl echt beschadigd is.
Wat betreft de klus, die schijnt niet zo moeilijk te zijn heb ik me laten vertellen. De achteras moet wel onder de auto uit.
Het grootste probleem zou zijn beide Trompetten ( "buis" waar de as doorheengaat en waar je remankerplaat op bevestigd is) te verwijderen van het differentieel.
Ik meld me nog als ik meer gegevens heb.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor leffe 404 » 28 apr 2006, 19:10

@ Jan Bert,

Hier de volledige beschrijving (404) maar voor 403 zoveel hetzelfde, dat kan niet missen (inclusief de foto's)

http://home.12move.nl/~sh595385/404/404tips.htm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 403B-1963 » 28 apr 2006, 23:31

Hallo Jan Bert,

Je ziet het Leffe 404 is me voor geweest met de beschrijving van het omkeren van het wormwiel.
Goed werk Leffe 404, ik kon het zo snel niet gevonden krijgen.

In Olieslager staat wel beschreven hoe je het differentieel uit elkaar haalt en hoe je het weer monteert, maar niets over het omkeren van het wormwiel.

Wat betreft de lagers: De (cilinder) lagers van het wormwiel zijn SKF 30208 of een vergelijkbaar type van andere merken (40x80x20mm, rechts en links identiek), tenminste als je een sedan hebt, bij de overige types kan er afhankelijkvan het bouwjaar (chassisnummer) een ander type gemonteerd zijn.

Het is een 5 cijferig lagernummer dat betekent dat het geen standaard lager is.
Je zult dus hier en daar moeten informeren en vragen of ze het kunnen bestellen.
Of ze bij het APH magazijn op voorraad liggen weet ik niet maar je kunt ze even bellen. Het onderdeelnummer is: 312506

De (kogel) lagers voor de worm zelf zijn wel standaard lagers. Het voorste lager is type 6306 (30x72x19mm) en het achterste is type 6305 (25x62x17mm).
Lager types met een viercijferig nummer zijn standaard lagers, dat betekent niet dat ze overal op voorraad zijn maar er moet makkelijk aan te komen zijn.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 29 apr 2006, 13:44

als je het wormwiel om gaat draaien, moet je wel een kist met speciaal gereedschap hebben om het wormwiel weer in het midden te zetten.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jan Bert » 29 apr 2006, 16:53

Beste Bert en Bevaros,

Bedankt voor jullie berichten. Ik ga met mijn 504 Break een paar dagen naar Parijs, maar ik wil a.s zaterdag naar het APH magazijn voor evt onderdelen en verdere info. Ik hoop Bevaros daar te spreken.
Groeten Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Gerard » 29 apr 2006, 19:58

Erg interessant onderwerp dat draaien van dat wormwiel.Ik heb zelf een 403 familiale met wat ingevreten tandjes en dit zou dus een goede oplossing kunnen zijn. ALLEEN bij de sleutel tips voor de 404 die leffe geplaatst heeft staat tussen haakjes dat het wormwiel draaien alleen voor de sedan is .
weet iemand waarom het niet zou kunnen bij de commerciaals en familiaals?
het lijkt mij toch vrijwel het zelfde, op wat meer bouten na?
gr gérard
Avatar gebruiker
Gerard
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 13 aug 2004, 09:33
Woonplaats: Kwintsheul

Berichtdoor Bert » 30 apr 2006, 19:42

de 403 break heeft volgens mij hetzelfde soort cardan ( worm en wormwiel) als een sedan, maar bij de 404 zijn dacht ik de latere types break/familiale uitgerust met een ander type (hypoide) cardan waarbij geen worm en wormwiel meer gebruikt wordt.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor leffe 404 » 30 apr 2006, 22:27

Voor wat betreft de lagerrechniek en levering ;

Alles is te leveren volgens mij, ik koop veel bij de buurman op t werk ;

http://www.bernard-sanders.nl/

Als je daar wat nodig hebt, ik werk er naast en kan het evt ophalen als je wat nodig hebt.

Groeten,

Leffe 404
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jan Bert » 03 mei 2006, 21:32

Beste heren,

Gisteravond met de 504 break terug uit een wervelend Parijs, vanmiddag met vuile handen onder mijn 403 voor nadere inspectie betreffende het differentieel, grote tegenstellingen! Inderdaad de dragende tandflanken lijden aan forse cariërs. Wanneer ik aan een wiel draai, komt ie weer soepel tot stilstand en krijg ik niet de indruk dat een lager erg stroef gaat.
Het feit dat het wormwiel is ingevreten, is dat dan de verklaring dat het zaakje warm loopt?

Ik heb nu het plan om de boel maar te demonteren en het wormwiel om te draaien. Na het lezen van de beschrijving wat je bij de 404 gaat tegenkomen, beschouw ik deze klus als een uitdaging. Vaak is het een kwestie van in de goede volgorde los en vast draaien.

Zaterdag ben ik even bij het APH magazijn voor evt nog onderdelen en informatie.
Groeten Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor sander203 » 04 mei 2006, 12:09

Heren let op: als je toch de achterklok open hebt liggen, vervang dan de keerring die voorkomt dat er olie van de klok in de cardanas komt. Dit is (bij de 203) een bijzondere keerring met een spiraalveer, maar is nog nieuw te koop.
Met name bij lange ritten kan wat overdruk in de klok ontstaan waardoor steeds een beetje olie in de cardanas gepompt wordt. Kan dus gebeuren dat je te weinig olie overhoudt in de klok. Trek de klok maar es van de cardanas: zeer waarschijnlijk dat daar (heeeel vieze ouwe) olie uitloopt die daar niet hoort.

Een 203 break die is gerestaureerd in Sochaux door het museum heeft hiermee problemen opgelopen in Australie tijdens een rally. Dat kostte dus een worm en wormwiel midden in de woestijn... Zijn leuke foto's van.

Zelf gebruik ik cardanolie van LE (Lubrication Engineers). Schijnt huisleverancier te zijn van NASA en zit (o.a.) in de transmissie van de stadbussen in Keulen. Voorheen moest men die elke twee jaar volledig reviseren, tegenwoordig neemt men alleen oliemonsters...
Men heeft me verzekerd dat ik ook alleen elke twee jaar een monster zou kunnen laten trekken; verversen schijnt niet nodig te zijn.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Berichtdoor Jan Bert » 05 mei 2006, 10:51

Het speciale gereedschap om het wormwiel weer goed te richten is dat absoluut noodzakelijk? en zo ja, heeft het magazijn dit gereedschap of iemand van het forum? Weet Bert hier meer van.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Bert » 05 mei 2006, 23:29

ik weet niet wie het speciaal gereedschap heeft ( misschien de vereniging :?: ) maar je hebt het wel nodig om het wormwiel exact op de juiste plaats te krijgen, het is een afstelling met dunne metalen ringen van verschillende dikte. en ook de worm moet afgesteld worden ( gaat met dezelfde kist)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jan Bert » 08 mei 2006, 21:54

Ik heb inmiddels het wormwiel gedraaid en volgens zegge zou dit ook zonder afstelling mbv speciaal gereedschap mogelijk zijn. Immers het wormwiel is volledig symmetrisch. De lagers zagen er nog goed uit. De cardanas was overigens volledig droog vanbinnen dus de keerring tussen het differentieel en de cardanas doet zijn werk nog naar behoren.
Ik ben nu weer in de opbouwfase en ik ben uiteraard reuze benieuwd of het warmlopen van het differntieel nu tot het verleden gaat behoren. Wordt vervolgd.

Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor peus403 » 21 mei 2006, 10:14

Jan Bert,

je had me gisteren in het magazijn gevraagd om te checken of bij mij het differentieel ook zo warm wordt. Dit is niet het geval. Het is niet zoals jij zei dat je het niet lang vast kan houden. Ik ben nietr technisch dus behalve deze info kan ik je niet wijzer maken
Joop
peus403
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 mei 2004, 20:25

Berichtdoor Jan Bert » 21 mei 2006, 23:33

Wanneer jullie de berichten van de afgelopen weken hebben gevolgd, dan is het duidelijk dat de opbouw fase is afgerond, maar dat gelijk gemeld moet worden dat mijn differentieel toch dermate warm loopt dat ik mijn hand er niet lang op kan leggen. Alles is netjes in elkaar geschroefd en het geluid van een zingend differentieel is ook verdwenen. De lagers zagen er allemaal goed uit dus rest mij de vraag hoe nu verder? Wie kan mij verder helpen?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 403B-1963 » 22 mei 2006, 01:13

Hallo Jan Bert,

Ik weet nu ook niet meer wat je moet doen.
Ik zal als ik met mijn 403 een eind gereden heb ook eens voelen of het differentieel bij mij ook erg warm wordt.
Als ik resultaten heb meld ik me weer.
Kan even duren want ik heb niet zo vaak de mogelijkheid of zin om met de 403 te rijden.
I.v.m. het werk moet ik er vroeg uit en ben ik laat terug en heb dan niet altijd meer zin om een stukje te rijden.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Jan Bert » 29 mei 2006, 21:17

Ik hoorde van een Ford monteur in ruste, dat bij het omdraaien van het wormwiel, wel degelijk een nieuwe afstelling zou gelden. De vulringen moeten de konische lagers in de juiste positie brengen. Maar stel dat de lagers, na omdraaien van het wormwiel, net niet exact op de juiste plek zitten, zou dat de verklaring zijn voor het warmlopen van het differentieel? Zeker als het spul in gemonteerde staat netjes draait, wanneer je een zwengel geeft aan een van de wielen. Bert, geld het afstellen bv. als je nieuwe lagers monteert, dat kan ik mij n.l. heel goed voorstellen.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Kees » 29 mei 2006, 22:20

Ik heb een paar jaar geleden het tandwiel van mijn 404 omgedraaid, ging prima, zonder speciaal gereedschap of meetapparatuur. Misschien heb ik geluk gehad. Is het geen rem die aanloopt waardoor ook de as heet wordt?
Bij mijn differentieel waren de conische lagers nog goed maar de lagers van de worm waren totaal versleten, ik kon de as wel een milimeter op en neer bewegen, dus die lagers heb ik vervangen, gewoon te koop bij de lagerboer. Daarna was mijn auto een heel stuk stiller!
sterkte bij het oplossen van je probleem!
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bert » 30 mei 2006, 09:48

het afstellen van het differentieel, gebeurt altijd als het uit elkaar gaat, want als het differentieel uit elkaar gaat is er iets mee, en zeker bij het verplaatsen/ omdraaien van het wormwiel wijzigt de afstelling/plaats hiervan. Als het wormwiel exact in het midden boven de worm staat en daarbij de worm zelf ook op de juiste plaats het huis zit ( want die word ook afgesteld op de juiste positie), heb je de minste wrijving tussen de delen onderling en dus de minste warmteontwikkeling.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor 403B-1963 » 03 jun 2006, 17:19

Hallo Jan Bert.

Zoals beloofd zou ik nog uitsluitsel geven over de temperatuur van mijn differentieel.

Vandaag met de 403 naar het magazijn gereden en ook weer terug natuurlijk. Heb op het magazijn en thuis het differentieel gevoeld.

Was wel erg warm maar niet gloeiend heet. Ik kon mijn hand er redelijk makkelijk ophouden. Ik denk zo'n 50 a 60 graden.

Moet erbij vermelden dat mijn olie ook niet meer het nieuwste is, moet vervangen worden. Dus ik denk dat het dan nog iets beter wordt.

Zo'n differentiel krijgt natuurlijk wel op z'n donder dus erg warm worden zal altijd gebeuren. Maar het lijkt me als je er brandblaren van krijgt dat het te heet is.

Vandaag overigens gehoord wat na verkeerde olie het slechtst voor het differentieel is, en dat is je laten aanslepen . Dan moet het wormwiel de worm aandrijven en dat gaat erg zwaar dus de belasting van de tandflanken is dan enorm hoog. Bovendien is de smering ook niet optimaal.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten