rem trommel van q3a

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

rem trommel van q3a

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 27 mei 2007, 19:39

hallo

wij hebben een klein probleempje bij het demonteren van de achter trommel van een peugeot q3a

er is geen beweging in te krijgen....

het is dezelfde achteras als die van een 203 maar met 5 gaats velgen er op

heeft iemand ooit voor het zelfde probleem gestaan??
wat kunnen we doen

met vrgr donald
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor Ivo van Duijn » 28 mei 2007, 11:31

De trommel zit over een rand op de as, hier moet alle roest afgehaalt worden en je zou dan ook nog wat kruipolie erop kunnen spuiten.Er zitten 3 schroefjes in de trommel die eruit gedraait moeten worden . Dan zitten er in de trommels 2 gaten waar je m8 bouten in kan draaien, deze bouten drukken dan de trommel van de as.
Succes
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 28 mei 2007, 17:47

hoi

bedankt voor je antwoort

heb je soms een foto van die trommel, om te zien of hij dezelfde is als die van een q3a

hartelijk dank
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

helaas

Berichtdoor Ivo van Duijn » 28 mei 2007, 18:41

geen foto
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 403B-1963 » 28 mei 2007, 18:49

Hallo Zoon van Paul 19,

Jouw foto in het andere topic gezien.
Gaat dus niet op de eerder hierboven beschreven manier.
Ik denk dat het op de volgende manier moet lukken.

1) aan de achterzijde van de remtrommel, dus op de rem-ankerplaat eerst de na-stelmogelijkheid voor de remschoenen terugdraaien zo dat de remschoenen absoluut zo ver mogelijk los zijn van de trommel. Dit kan heel moeilijk gaan. Wat verwarmen van de stelbout en een fikse klap erop wil nog wel eens helpen ook eerst rijkelijk voorzien van kruipolie.
Je moet dit doen omdat er een slijtage rand in je trommel kan zitten waar de remscheonen achter kunnen blijven haken.

2) de plaatsen waar de 5 bouten door de trommel komen en de centreerrand in het midden ruimschoots in de kruipolie zetten en wachten.
Eventueel ook nog wat verhitten.

3) voorzichtig in de buurt van de bouten en de centreer rand rondom tikken. Niet te hard want anders breekt de gietijzeren trommel.

Hier bij is geduld een schone zaak, want forceren lijdt tot breuk.

Succes.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 30 mei 2007, 15:01

hoi

bedankt voor je antwoord

het stelmechanisme is perfect gangbaar, en die hebben we dus helemaal terug gestelt

Maarrrrr, het leven zou wel erg simpel zijn als dat genoeg was

de trommel moet er helemaal af, het is één geheel, het midden en de buitenrand

klinkt vreemd, ik weet het, maar zo zit het op de voorkant
en wij gaan er van uit dat et achter het zelfde is...

we hebben hem al behoorlijk warm gemaakt, en hebben er imidels ook een klein hoekje afgeslagen....
geen milimeter verschoven


ik weet het niet meer
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor 403B-1963 » 30 mei 2007, 18:56

Hallo Zoon van Paul19,


Heb jouw foto in het andere topic nog eens bekeken. Lijkt inderdaad dat alles een geheel is.

Maar ik zie ook 3 gaatjes in het middelste deel. Zit daar missschien schroefdraad in?
Als dat zo is ,kun je de trommel er misschien afdrukken door er 3 passende boutjes in te draaien.
Als het zo is als ik beschrijf dan wel steeds de boutjes om en om wat strakker zetten anders breekt de trommel geheid.

Succes.

Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor 205cti(turbo-diesel) » 02 jun 2007, 00:03

mijn vader klop ze met een kopere hamer rond om de trommel meestal los hij heeft trouwens ook 2 Q3A in zijn verzameling
309 gti wit u9 1992
309 gti antr 1993
309 miami 1991
205cti (turbo diesel)1986
205cti 1.6 1987
205 terberg td 1995
205 generation licht vracht 1997
104 confort 1985
304 S coupe 1975
d4a 1957
205 cabrio 1995
309 sdrt
205cti(turbo-diesel)
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 feb 2006, 21:07
Woonplaats: neerpelt (BE)

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 02 jun 2007, 10:29

hoi

er zit helaas geen schroef draad in de gaten

met een hamer hebben we ook geprobeert, maar, geen milimeter beweging en een stuk van de trommel afgeslagen
dat gaat dus niet

205cti, jouw vader heeft 2 q3a's, zouden wij daar wat foto's van mogen hebben??
met vrg donald
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor 205cti(turbo-diesel) » 04 jun 2007, 18:29

hoi

waar heb je foto van nodig van de hele auto's of van kleine dingen


gr edwin
309 gti wit u9 1992
309 gti antr 1993
309 miami 1991
205cti (turbo diesel)1986
205cti 1.6 1987
205 terberg td 1995
205 generation licht vracht 1997
104 confort 1985
304 S coupe 1975
d4a 1957
205 cabrio 1995
309 sdrt
205cti(turbo-diesel)
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 feb 2006, 21:07
Woonplaats: neerpelt (BE)

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 05 jun 2007, 11:03

de helle auto's, en ook de motorruimte en de binnen kant van de kabine

donalddenneman@tiscali.fr

met vrg donald
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor 205cti(turbo-diesel) » 07 jun 2007, 21:56

zou aan hem vragen of je een keer mag komen kijken dan kan je zelf goede foto's maken het is chasiscabine en een pick up die hij heeft


gr edwin
309 gti wit u9 1992
309 gti antr 1993
309 miami 1991
205cti (turbo diesel)1986
205cti 1.6 1987
205 terberg td 1995
205 generation licht vracht 1997
104 confort 1985
304 S coupe 1975
d4a 1957
205 cabrio 1995
309 sdrt
205cti(turbo-diesel)
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 feb 2006, 21:07
Woonplaats: neerpelt (BE)

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 08 jun 2007, 12:51

komen kijken is erg moeilijk, ik woon in zuid frankrijk

maar, als u een paar foto's zou kunnen maken zou leuk zijn....
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor Zwarte 203 » 10 jun 2007, 18:02

Kan het niet zo zijn dat de veren van de remschoenen er af liggen, en dat zo de remschoen onderin de trommel ligt, en zo de boel tegen houd?

Heb ik al eens meerdere malen meegemaakt, weliswaar bij een vracht auto, maar toch...
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 11 jun 2007, 13:34

maar dan zou er toch wel een milimeter beweging in moeten zitten???

en draaien doet hij goed, geen weerstand

maar we willen een stuk gereedschap maken, een slag ijzer dat op de bouten zit
en daarmee hopen we wat verder te komen......
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen

Berichtdoor Zoon van Paul19 » 18 jun 2007, 13:30

het is gelukt

gisteravond hebben we het geprobeert met een special stuk gereedschap, geleent van een 203 freak

het prinsipe van het gereedschap is gewoon de trommel naar buiten duwen vanaf de naaf

na het aandraaien van het gereedschap met een staalen pijp van 2M50 was hij nog niet los
er stonden inmidels tonnen en tonnen druk op de naaf

maar goed, met 2 branders warm stoken, nog niets
toen met een grote moker van 3 kilo met volle kracht op de naaf een klap
et dat was hem

DE REM TROMMEL WAS LOS!!!

waarschijnlijk de eerste remmen nog :mrgreen:
helemaal vastgerot


nu alleen de andere kant nog.............
Zoon van Paul19
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 apr 2007, 19:30
Woonplaats: het wilde westen


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten