504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frans-504c » 17 apr 2014, 22:21

Goedenavond,
Ik ben nieuw op dit forum, ik heb wel ruime ervaring met klassiekers, zowel rijden als restaureren maar Peugeot is nieuw voor mij. Ik overweeg een 504 coupe 2 ltr aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een van de 1ste serie maar er zijn mij een paar dingen onduidelijk. Ik heb begrepen dat de 1ste en 2de serie zich aan de buitenzijde van elkaar onderscheiden door de deurgrepen, motorkap, koplampen, achterlichten en het plaatwerk onder de gril.
Mijn vraag is nu: zijn deze wijzigingen in één keer doorgevoerd of is dit uitgesmeerd over een periode? En welk jaar en maand zijn de eerste auto's van de 2de serie geleverd?
Ik vraag dit omdat ik op Leboncoin een 504 coupe zie die er keurig uit ziet maar gemixt is in de bepalende onderdelen. Hij heeft opliggende deurgrepen, een holle motorkap maar de gril en lampen zijn van de 2de serie en de eigenaar geeft aan dat de auto van 1974 is.
Kan dit?

Ik ben trouwens niet helemaal blanco wat Peugeot betreft, in 1977-1979 heb ik een 504GLD in bezit gehad en gereden. Het enigst wat ik echter met gereedschap aan die auto deed was ontluchten als ik de tank leeg had gereden!

Ik zie met belangstelling een antwoord van een van de experts tegenmoet!
Laatst bijgewerkt door Frans-504c op 20 apr 2014, 10:56, in totaal 6 keer bewerkt.
504GLD † (Nieuw gekocht in 1977)
504C 1971
Avatar gebruiker
Frans-504c
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 apr 2014, 21:52

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor joospeugeot » 18 apr 2014, 00:36

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 16:15, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frank.04 » 18 apr 2014, 14:20

Het bedoelde boek gaat over alle Coupe en Cabriolet-modellen van de 04-serie, dus de 204, 304, 404 en 504.

De 504 komt uitgebreid aan bod, met alle verschillen, kleurnummers, uitvoeringen, chassisnummers etc.

Bovendien laat het zich prettig lezen en staan er (heel) veel kleurenfoto's in.

Het boek is bij mij te bestellen door me een E-mail (of pb) te zenden.

Overigens ook wanneer je het boek niet wilt kan ik je wel adviseren over de 504 C/C, waar ik al meer dan dertig jaar met plezier mee rijd.

Een groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Harrie » 18 apr 2014, 18:48

Beste Frans,
als de aangeboden 504 coupé 2.0 uit 1974 komt, kan dat,
echter niet met verzonken deurgrepen, brede koplampen, etc.,. dan zou het een V6 zijn ( 2664 cc; 136 PK )
want deze modelwijziging werd ingevoerd vanaf "Salon 1974" de Parijse Autosalon ( tentoonstelling );
hiermee luidde Peugeot het nieuwe modeljaar in. Vanaf september ( soms later ) kwamen deze in de verkoop.
Natuurlijk moesten ook de "oudere" , die nog her en der op voorraad stonden, aan de man gebracht worden,
dus datum 1e afgifte kenteken zegt niet alles.
Vanaf Salon 1974 ( sept. 1974 ) werd de 504 Coupé alleen geleverd met V6 en met de grote wijzigingen in
grill, koplampen, verzonken deurgrepen, grote achterlicht-units, etc.,. Deze hadden nog wel de chroomstalen bumpers
( de polyester versies kwamen pas veel later, vanaf september 1979 ).
Er kan, door restauratie, of ombouw om de auto nieuwer te laten lijken, wel e.e.a. aangepast zijn door een vorige eigenaar,
honderd procent zekerheid heb je dus niet. Als het een 2.0 injectie ( XN2, 1974 cc ) is, dan is het een phase 1 als bouwjaar 1974 is.

met vriendelijke groet, Harrie

p.s.: dat voornoemde boek kan ik van harte aanbevelen, ik heb de sectie 204 en 304 herschreven / gecorrigeerd daarvoor.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor joospeugeot » 18 apr 2014, 19:15

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 16:15, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frans-504c » 19 apr 2014, 10:08

joospeugeot schreef:harrie, ik denk dat je salon 1975 bedoelt dat er zo omstreeks sept 1974 al was ??


Het tijdstip van een modelwisseling gebeurde meestal na de zomervakanties omdat tijdens de vakanties het machinepark werd aangepast. Ik denk dat medio juli 1974 de laatste 2 liter 504 coupé's van de band liepen en eind augustus (na de vakanties) de productie en levering van 504 coupé V6 startte. Tijdens de Salon september 1974 werd deze V6 (van het modeljaar 1975) officieel gelanceerd. Dit bedoelde Harrie waarschijnlijk?
504GLD † (Nieuw gekocht in 1977)
504C 1971
Avatar gebruiker
Frans-504c
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 apr 2014, 21:52

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frans-504c » 19 apr 2014, 11:01

Ik ben gisteren in Frankrijk 2 504 2 liter coupé's 1ste serie gaan bekijken. Dit leidde tot verrassingen.

De eerste verkoper sprak met mij af bij een Renault garage, ik dacht dat het zijn vaste garage was en dat ik hem dan ook op de brug kon bekijken. Hoe fout! Hij wilde mij gewoon niet thuis ontvangen! We stonden gewoon op een parkeerplaatsje naast de garage op een industrieterrein. Vooraf foto's ontvangen en hij had mij meegedeeld dat de auto CT had en rijdend en praktisch roestvrij was. Dit waren de wensen die ik hem had laten weten. Op de ontvangen foto's zag hij er goed uit. Na de kennismaking liep ik eerst een rondje om de auto, goed in de verf en geen roest maar de linkerdeur sloot aan de onderzijde niet en overal zag je door de verf heen ongerechtigheden, bobbeltjes enz. De auto miste strakheid, slechte restauratie/spuiter. Daarna mijn hoofd eens in de voorste wielkuipen gestoken en daar bleek dat ik mijn hand zo in de dorpel kon steken. Nu ik daar toch op mijn knieën zat nog iets verder gebogen en naar het balkje van de bodemplaat gekeken, roest, met een schroevendraaier had ik er waarschijnlijk zo doorheen gestoken. Ik had een flink stuk gereden en verzocht dus de verkoper om een proefrit. Dat was het enigste positieve aan deze ontmoeting, wat rijdt zo'n auto fijn! Afscheid genomen en hem verteld dat ik naar de volgende ging en dat ik hem volgende week liet weten wat ik ging doen.

De tweede afspraak was er op het laatste moment bijgekomen omdat hij redelijk in de buurt van de eerste was, de eigenaar vertelde dat de auto CT had en enige roestplekjes en de bestuurdersstoel mankementen vertoonden maar de motor niet meer startte door een defecte pomp. Ik werd ontvangen in een enorm huis met overal marmer/travertin, het leek wel een paleis. Aardige mensen die eigenlijk die eigenlijk niets hadden met klassieke auto's leek mij. Nadat ik om de auto was heengelopen begonnen mijn vingers te jeuken, wat een eerlijke auto! De auto had oude lak en was zo mooi strak! Mooie naden! Perfecte auto voor een restauratie! Geen zichtbare ernstige roestvorming in wielkuipen, chassisbalken en verdere onderzijde. De carrosserie had wel op een paar plaatsen lichte roestvorming, wielkuipranden en één dorpel. Mijn plaatwerker is daar met twee/drie dagen klaar mee dacht ik! De bekleding van de bestuurdersstoel was totaal vergaan. De auto had heel kort geleden nieuwe CT gekregen maar hij vertelde dat de pomp daarna kapot was gegaan, ze hadden er ook nog een nieuwe accu in gezet maar dat had niet geholpen. Ze hadden hem 4 jaar in bezit en ik denk dat hij 4 jaar in de tuin heeft gestaan en zelden of nooit gebruikt is.
Ze wilden er vanaf, ze zeiden dat ze graag gelijk zaken wilden doen.

Ik wil echter een auto waarmee ik kan rijden en geen werk heeft, hoeft geen concours te zijn. Dus deze 2 worden het niet. Om het iets te verduidelijken: ik heb nog 4 auto's af te maken en aan twee daarvan werk ik bijna elke dag dus een nieuw project wil ik niet.
504GLD † (Nieuw gekocht in 1977)
504C 1971
Avatar gebruiker
Frans-504c
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 apr 2014, 21:52

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Martijn » 19 apr 2014, 11:06

Verwarring is goed mogelijk want er zijn bijna geen ongerestaureerde 504 coupe/ cabriolet meer over. Die restauraties zijn niet altijd conform het origineel uitgevoerd. Meestal zijn er delen gebruikt die op dat moment voorhanden waren zodat er bijzondere creaties rondrijden. Zo zie je wel eens V6 met eerste serie achterlichten of eerste serie met vlakke handgrepen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frans-504c » 19 apr 2014, 19:39

Martijn schreef:Verwarring is goed mogelijk want er zijn bijna geen ongerestaureerde 504 coupe/ cabriolet meer over. Die restauraties zijn niet altijd conform het origineel uitgevoerd. Meestal zijn er delen gebruikt die op dat moment voorhanden waren zodat er bijzondere creaties rondrijden. Zo zie je wel eens V6 met eerste serie achterlichten of eerste serie met vlakke handgrepen.


Misschien is dat in Nederland zo maar met mijn kennis van gisteren en als ik het aanbod op leboncoin bekijk is dat in Frankrijk toch anders. Een aantal van deze auto's is volgens mij goed bewaard, onderhoud aan gedaan en zo nodig van een nieuwe laklaag voorzien maar dat is geen restauratie in mijn ogen. Ik kom in de advertenties daar op dit moment maar twee auto's tegen waarbij expliciet vermeld staat dat ze dan en dan zijn gerestaureerd. Wat Moerol doet dat is een restauratie!
Hier ook een restauratie en kijk vooral op zijn post van 13-4-2007! Zo kan het ook! Maar zo'n auto wil ik niet kopen.
504GLD † (Nieuw gekocht in 1977)
504C 1971
Avatar gebruiker
Frans-504c
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 apr 2014, 21:52

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frank.04 » 19 apr 2014, 22:18

De marktintroductie van de V6 vond plaats in september 1974 tijdens de Parijse Salon.

Vanaf toen werden de auo's gebowd volgens 'modeljaar 1975' hetgeen Harrie ook al stelde.

Ik heb een originele 504 Cabriolet V6 die gebouwd is in november 1974, een van de eerste dus.

Overigens prefereer ik de volgende indeling:

1-ste serie: modeljaar 1969 en 1970, met 1796 cc motor

2-de serie: modeljaar 1971 t/m 1974, met 1971 cc motor

3-de serie: modeljaar 1975 t/m 1977, alle C/C met V6 carburateur

4-de serie: modeljaar 1978 t/m 1979, 4 en 6 cilinder injectie met RVS bumpers

5-de serie: modeljaar 1980 t/m 1983 met kunststof bumpers.

Elke serie heeft haar charme!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Harrie » 19 apr 2014, 23:48

Frans-504c schreef:
joospeugeot schreef:harrie, ik denk dat je salon 1975 bedoelt dat er zo omstreeks sept 1974 al was ??


Het tijdstip van een modelwisseling gebeurde meestal na de zomervakanties omdat tijdens de vakanties het machinepark werd aangepast. Ik denk dat medio juli 1974 de laatste 2 liter 504 coupé's van de band liepen en eind augustus (na de vakanties) de productie en levering van 504 coupé V6 startte. Tijdens de Salon september 1974 werd deze V6 (van het modeljaar 1975) officieel gelanceerd. Dit bedoelde Harrie waarschijnlijk?

klopt, Salon 1974 is introductie Model 1975, klopt dus.
( met Salon 1974 duidt ik de Parijse Autosalon in september 1974 aan ).

en over restaureren: ja, er worden wel eens 'nieuwere' delen toegepast, of men vindt het mooier/beter, of
er is niet het juiste leverbaar. Vooral dat laatste, onderdelen, voornamelijk plaatwerk voor 504 C / C is amper
meer te vinden. En in Oosterbeek staat een rode cabriolet in prachtige staat, phase 1 , maar met nieuwere portieren
met vlakke portiergrepen. Daar kun je over discussiëren: origineel ? nee én ja: het is een 504 cabriolet-portier.
over wat je wel en niet mooi vind, kun je overloze discussies voeren, de eigenaar zélf moet er tevreden mee zijn.
Bij veel oude klassiekers is 100% origineel ook niet meer mogelijk vanwege ontbreken van bepaalde onderdelen.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 26 apr 2014, 18:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Mockenrue » 20 apr 2014, 02:22

Frank.04 schreef:Het bedoelde boek gaat over alle Coupe en Cabriolet-modellen van de 04-serie, dus de 204, 304, 404 en 504.
De 504 komt uitgebreid aan bod, met alle verschillen, kleurnummers, uitvoeringen, chassisnummers etc.
Bovendien laat het zich prettig lezen en staan er (heel) veel kleurenfoto's in.
Het boek is bij mij te bestellen door me een E-mail (of pb) te zenden.



Voor lezers die geen forumlid zijn, is het boek ook hier te bestellen.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2744
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frans-504c » 20 apr 2014, 19:24

Vanmiddag het Peugeot 04-serie boek even bij Frank opgehaald, hij blijkt maar 4 kilometer bij mij vandaan te wonen.
Prachtig boek met alle informatie van alle 04 modellen maar voor mij belangrijk: ook van de 504 coupe en cabriolet modellen wordt per jaar behandeld wat de wijzigingen zijn en daarnaast is het boek voorzien van heel veel mooie foto's.
Onmisbaar voor zowel aankooporiëntatie als wel naslagwerk voor bezitters maar ook voor liefhebbers van Italiaans design is het genieten.
Ik heb en had verschillende Alfa Romeo's uit de 750, 101 en 105 serie en het valt mij op dat bij Peugeot Pininfarina verantwoordelijk is voor zowel de coupe als de cabriolet, bij Alfa Romeo werden de coupe's door Bertone getekend en de spiders door Pininfarina. Zijn er 504c/c bezitters met een Alfa er bij?
504GLD † (Nieuw gekocht in 1977)
504C 1971
Avatar gebruiker
Frans-504c
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 apr 2014, 21:52

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor mango22 » 16 jul 2014, 23:57

Waar kan ik zo een mooi boek aanschaffen/ophalen?
h.pook@chello.nl
mango22
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jul 2014, 23:08

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Mockenrue » 17 jul 2014, 00:41

Hier bijvoorbeeld
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2744
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor Frank.04 » 17 jul 2014, 00:42

Bij mij in Eindhoven.

De prijs is 29,50 bij ophalen en als je het per post thuisgestuurd wilt hebben komt er nog 5 euro bij.

Stuur me een PB dan geef ik je mijn gegevens.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504c verschillen 1ste en 2de serie, wat en wanneer?

Berichtdoor mango22 » 18 jul 2014, 09:52

Wanneer ik een PB verstuur ( ik klik dan zowel op de naam van de ontvanger als in een andere poging op het PB icoontje ) verschijnt de tekst : De toe te voegen gebruikers bestaan niet (meer).

Kortom HOE VERSTUUR IK EEN PB ????????
mango22
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jul 2014, 23:08


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten