Nu bijna mijn hele wagenpark netjes en wel getuned is en op punt staat, wordt het tijd om wat met de 504 te experimenteren. De lichtblauwe ’71 Familiale blijft een geweldige verschijning, maar volbeladen komt hij net wat te kort naar mijn smaak.
We gaan daarom op zoek naar meer koppel en vermogen. Uit allerhande discussies online fora lijkt de volgende configuratie het minste structurele aanpassingen te vergen:
- De aandrijflijn van een 505 SR, met 1971cc carburatiemotor (dus geen grove aanpassingen nodig voor het plaatsen van een 2.2, PRV, of injection) en 5-bak (geen aanpassingen bellhouse, prise-as, etc, alleen een gemankeerde km-teller).
- Een aanpassingssetje voor stuurschakeling van 4 naar 5 bak (ik wil stuurschakeling graag behouden).
- Montage van een dubbele set Webers 40 DCOE. Hiervoor kan ik geen kant-en-klaar inlaatspruitstuk vinden, dus dat wordt waarschijnlijk custom made.
- 4-2-1 uitlaatspruitstuk. Hiervoor vind ik verrassend genoeg ook geen spul op Internet. Deze motoren zijn toch decennia lang gemaakt? Voor de 104ZS kon ik kiezen uit vele aanbieders.
Wat vinden jullie hiervan? Of is deze motor qua kop hetzelfde als het huidige XN1 blok en kan ik beter alleen op zoek naar een passende 5-bak (alla het lopende onderwerp "Probleemloos 4 bak vervangen door 5 bak BA10/5")? En… heeft iemand nog een 505SR blok+bak liggen (gaarne PB in dat geval)?