M'n 504 mag wel wat meer pit

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor sijmen12 » 17 sep 2014, 12:25

Nu bijna mijn hele wagenpark netjes en wel getuned is en op punt staat, wordt het tijd om wat met de 504 te experimenteren. De lichtblauwe ’71 Familiale blijft een geweldige verschijning, maar volbeladen komt hij net wat te kort naar mijn smaak.

We gaan daarom op zoek naar meer koppel en vermogen. Uit allerhande discussies online fora lijkt de volgende configuratie het minste structurele aanpassingen te vergen:
- De aandrijflijn van een 505 SR, met 1971cc carburatiemotor (dus geen grove aanpassingen nodig voor het plaatsen van een 2.2, PRV, of injection) en 5-bak (geen aanpassingen bellhouse, prise-as, etc, alleen een gemankeerde km-teller).
- Een aanpassingssetje voor stuurschakeling van 4 naar 5 bak (ik wil stuurschakeling graag behouden).
- Montage van een dubbele set Webers 40 DCOE. Hiervoor kan ik geen kant-en-klaar inlaatspruitstuk vinden, dus dat wordt waarschijnlijk custom made.
- 4-2-1 uitlaatspruitstuk. Hiervoor vind ik verrassend genoeg ook geen spul op Internet. Deze motoren zijn toch decennia lang gemaakt? Voor de 104ZS kon ik kiezen uit vele aanbieders.

Wat vinden jullie hiervan? Of is deze motor qua kop hetzelfde als het huidige XN1 blok en kan ik beter alleen op zoek naar een passende 5-bak (alla het lopende onderwerp "Probleemloos 4 bak vervangen door 5 bak BA10/5")? En… heeft iemand nog een 505SR blok+bak liggen (gaarne PB in dat geval)?
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor Patrick Coppus » 17 sep 2014, 19:21

Hoi Sijmen

Je hebt al het XN1 blok wat ook in een 505SR zit in je 504 zitten, dus daar win je niets mee. Uit eigen ervaring met mijn 504 TI (waar ook al 15 jaar een XN1 blok in zit) kan ik je melden dat ombouw naar 5-bak geen vermogenswinst oplevert. Alleen een rustigere en dus aangenamere loop op de snelweg. Een BA 10/5 bak past niet op dit motorblok. Je hebt dan een BA 7/5 bak nodig. Dus als je meer vermogen wilt zal je moeten kijken voor een ander blok met bijbehorende bak. Dat zal, als je al iets geschikts vind, wel een stevige klus worden om het passend te krijgen, zeker vwb het handhaven van de stuurversnelling.

Succes, Patrick
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor johnssons » 18 sep 2014, 18:16

Een eerste aanzet ....

Als je van bouwen en sleutelen houdt .... ga dan op zoek naar een XN2 motorblok (kan ook een carburateur-versie zijn) ... voor een XN2 cilinderkop is een intake-manifold te koop waar twee dubbele Webers 45 op gezet kunnen worden ... ..... http://www.chadil.com/fr/31-collecteur- ... on-peugeot ... het probleem is dat de voor de ontsteking een verlengdeel gevonden of gemaakt moet worden ... maar dat gaat wel lukken.
Ooit contact gehad met de firma om te kopen maar kwam er via mail niet uit, als je gaat kopen moet je langs en overleggen ....

Voor de uitlaat kan er een groter spruitstuk gevonden worden -een zogenoemde grote bril- met daaraan een dubbele down-pipe en vervolgens een expansiedemper (niet het orgineel) en zo verder ...

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor MarcoPeus » 18 sep 2014, 18:35

Gewoon een V8 er in lepelen achter een BA10 5 bak
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor edwin ss50 » 18 sep 2014, 21:22

koop er een 505 gti bij en zet de hele aandrijflijn om.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor joospeugeot » 18 sep 2014, 21:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:41, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor Rob » 18 sep 2014, 22:16

En als je nu eens ombouwt naar een diesel. Maar dan wel een echte!

Ik heb nog een 505GTDT 2.5 turbo intercooler met een 4 traps automaat uit een 505 break liggen.
Als je interesse hebt!

Interessant want je blijft volledig belastingvrij in de 504.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor sijmen12 » 19 sep 2014, 16:40

Dank voor alle reacties! Ik heb inmiddels (bijna) een 5-bak te pakken die al geschikt is voor stuurschakeling.
Via de link van johnssons heb ik een inlaatspruitstuk besteld, en via Marktplaats 2 Webers DCOE40.
@ johnssons - weet jij een weblink waar ik zo'n grote bril kan kopen?
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor johnssons » 19 sep 2014, 23:24

sijmen12 schreef:@ johnssons - weet jij een weblink waar ik zo'n grote bril kan kopen?


Ik heb de mijne bij Evert Jonkhart in Hilversum gevonden.... http://evertjonkhart.nl/ , het beste is een even langs gaan voor een babbel en wie weet heeft hij iets liggen..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor sijmen12 » 30 okt 2014, 07:19

Bonjour,

Un des éléments de votre commande est actuellement en réapprovisionnement, ce qui peut légèrement retarder son envoi.

Il s'agit d'un ancien moule de fonderie et nous travaillons actuellement dessus.

Een oude schimmel in de mal van het beoogde spruitstuk voor de dubbele Webers? Ik leer elke dag iets nieuws....
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor Walle69 » 30 okt 2014, 19:05

Hoezo "schimmel"?
Vertrouw niet te veel op google translate :x
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor Jineuf » 30 okt 2014, 19:13

moule de fonderie
= gietvorm
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: M'n 504 mag wel wat meer pit

Berichtdoor Walle69 » 30 okt 2014, 21:03

of "mossel" :wink:
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten