FUSEEKOGEL

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

FUSEEKOGEL

Berichtdoor emv1976 » 25 jan 2015, 03:48

Beste,

voor het onderwerp fusee kogel zoek ik wat hulp. Ik moet een fuseekogel laten vervangen en ik zou graag willen weten hoe deze nu gemonteerd zit.
Ik heb een nieuwe gekocht maar ik kan niet echt achterhalen of dit de juiste is en als het de juiste is hoe zit deze dan gemonteerd? Heeft iemand een technische tekening van uitsluitend de fuseekogel en hoe hij vast zit ?


Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een vraag, ik weet niet precies hoe onderstaand onderdeel heet, ik kan wel een nieuwe vinden, misschien ook de rubbers maar een nieuwe wordt geleverd zonder de schotels die de rubbers opsluit. Heeft iemand een idee of je een compleet setje kunt kopen met rubbers en schotels waar de rubbers invallen? Voor de keuring was het geen item maar ik vind de rubbers toch echt te ver uitgedroogt.

m.v.g MAurice

Afbeelding
emv1976
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 nov 2013, 14:23

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jan 2015, 09:57

Het lijkt er op dat je niet dezelfde hebt. Je zult waarschijnlijk een complete draagarm moeten hebben.
De onderste foto is van een stabilisator stangetje. Rubbers gewoon los wringen van de schotels en de schotels omzetten (als je tenminste rubbers kunt vinden).
Hou er wel rekening mee dat je de borgmoer met beleid los maakt, die willen de stang nog wel eens laten breken als je te hardhandig te werk gaat (uit eigen ervaring). Inspuiten met WD2x20 en laten inweken is geen luxe.
De rubbers lijken op die van een 204. Ik heb ook eens een Suzuki Swift op de brug gehad, die leek dezelfde rubbers op de stabilisator stang te hebben, als je ze niet kunt krijgen moet je iets universeels kopen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor Patrick Coppus » 25 jan 2015, 14:06

Aan de hand van je foto kan ik niet zien of je de juiste fuseekogel hebt. Er bestaan 2 types en de juiste zie je pas als je de kogel wilt losmaken van de draagarm. Als je het andere type moet hebben dan wat je al hebt dan kan Karel Verhoeven je eraan helpen. Waarschijnlijk heeft hij ook wel de rubbers van de stabilisator. Mbt de fusee, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, zonder dat gereedschap lukt dat niet. Ik heb toen ik de fuseekogel van een van mijn 504's moest vervangen de veerpoot met draagarm onder de auto uit gehaald en ben ermee naar Karel gegaan (wel even van tevoren met hem zo afgesproken natuurlijk) en hij heeft de nieuwe kogel geleverd en gelijk gemonteerd aangezien hij ook het speciale gereedschap ervoor heeft. Dat is een klusje van nog geen 15 min. op die manier. Dan is het wel handig natuurlijk als je op een redelijke afstand van Haren woont. (Is voor mij 1,5 uur enkele reis en dat vind ik goed te doen). Ik heb toen wel beide fusees gedaan zodat het gelijk aan beide kanten weer voor lange tijd ok is.

Succes, Patrick
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor joospeugeot » 25 jan 2015, 16:00

bovenstaande auto is een 504/604 of misschien nog wel een 505.

je hebt een reparatie setje voor je fuse nodig en dus niet die complete kogel die je op foto 2 laat zien. dat type is op de nieuwere type's gekomen vanaf omstreeks 1981/1982 denk ik. om dat reparatie setje te kunnen monteren heb je speciale doppen nodig.
de stabbi stang is eigenlijk een stabbi verbindings stang. rubbertjes zijn los nieuw te krijgen maar het stangetje zelf wil ook wel eens gaar cq verroest zijn.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 jan 2015, 22:48

Ik heb revisiesetjes voor de fusées, als ook voor de complete voortrein liggen en m.b.t. het demonteren, je kunt er maar het beste de complete voorpoot afschroeven en even in de bankschroef zetten om vervolgens de borging met een drevel los te tikken, ander gaat het helaas niet lukken, zit meestal aardig vast geoxideerd en vastgekoekt. Heb zelf wel een speciale sleutel, echter dat volstaat helaas niet. De kogel zelf is meestal niet stuk, die is van gehard staal, betreft vaak de opvulringetjes welke aangevuld moeten worden, of de borging wat verder aandraaien.
Het is een pré als je fusee voorzien is van een vetnippel.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 26 jan 2015, 14:14, in totaal 2 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor emv1976 » 26 jan 2015, 04:09

Ok bedankt mannen, wat ik misschien even vergeten was, het gaat om mijn 504CC uit 1970.
Ik heb maar weer eens zitten zoeken in documentatie...
Het reparatie setje voor de fuseekogel... is dat deze?..zie foto. ook bekend onder nummer 3640.13?

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik zelf nog niet helemaal snap is dat tijdens de RDW keuring de keurmeester een koevoet (zie foto, zoals mijn pen staat) bij de fuseekogel plaatste, kracht zette en zei;" deze ligt eruit" Ik zag ook wel duidelijk dat hij los was maar hoe kan dan dit reparatie setje dit voorkomen? Is er dan iets gebroken ofzo? Gelukkig hoef ik dit niet zelf op te lossen maar ik had wel beloofd bij mijn garage dat ik opzoek zou gaan naar de onderdelen.
Afbeelding
emv1976
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 nov 2013, 14:23

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor Frank.04 » 26 jan 2015, 10:06

Beste,

Even de zaken op een rijtje:

Je hebt een vroeg type 504 met kennelijk speling op de fusee.

Als je goed naar de tekening kijkt dan kun je herleiden hoe het werkt.

De stalen kogel zit met een conus vast op de veerpoot en wordt gefixeerd door de kleine moer (met borging). Deze kan dus geen kant op (een enkel keertje loopt deze moer los, maar dat is weer een ander verhaal).

Dan heb je de fusee-arm waarin twee kunststof segmenten zitten, een onder en een boven de kogel. Deze sluiten de kogel spelingsvrij op, mits zij onder voldoende (voor)spanning staan.

Dat laatste bereik je door het aandraaien van de grote opsluitmoer, die met de drie opnamepunten.

Speling ontstaat door slijtage van de segmenten of loslopen van de moer.

Ergo: vaak is aandraaien van de moer al voldoende en hoef je helemaal niets te vervangen.

Hoofdstuk twee: hoe draai ik de moer aan.

Dat is vaak een lastig klusje, maar niet lastiger dan het loshalen van de moer wat je sowieso moet als je gaat vervangen.

Gebruik hetzij het speciale gereedschap, hetzij een drevel (minder elegant), of las een grote moer aan de binnenzijde (sleutelwijdte dertig). Dat laatste is ook niet super elegant, maar wel super effectief en geeft je de mogelijkheid om in de toekomst eenvoudig de speling bij te stellen.

Als je nog vragen hebt dan bel je maar!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor emv1976 » 28 jan 2015, 10:29

Hoi Frank,

Ik had al een keer geantwoord maar dat was blijkbaar niet goed gegaan dus typ ik het nog een keer,
Bedankt voor je reactie, wel grappig dat het aandraaien in veel gevallen al voldoende is. Ik ga wel alvast een revisie setje kopen want dat is handig als we toch moeten vervangen.
eind v/d maand gaat mijn auto naar een oldtimer specialist en hoop ik dat de cabrio RDW klaar wordt gemaakt. $$

Groet Maurice
emv1976
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 17 nov 2013, 14:23

Re: FUSEEKOGEL

Berichtdoor marcel180 » 26 feb 2015, 22:40

Binnenin de fusee zit een kunststof ring, deze is vermoedelijk stuk.
Onderaan de fusee zit een vetnippel (zie de eerste foto)
Als je die eruit draait dan heb je een speciaal gereedschap nodig om een specifieke moer uit te draaien, deze kun je eventueel zelf maken uit een oude dop.
Kijk even met een spiegel in de fusee hoe die moer eruit zit dan begrijp je hoe de dop aangepast moet worden.
Je slijpt delen weg en laat het aantal toppen staan overeenkomstig met het aantal "sleuven " in de moer

Ik weet niet wat voor maat dop het moet zijn, alleen voor een 304 is het een 16 mm dop, 504 is wel iets groter volgens mij, 17 of 18?, je kunt zien welke er in past

wat ik met zulke fusees altijd doe voordat ik naar de keuring ga , volspuiten met vet via dat nippel, die voorkomt een hoop geklaag van keurmeesters over ruimte op je fuseekogels.
Door het langzaam verdwijnen/verdrogen van vet uit de fusee ontstaat ook speling
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten