Niet aanslaan na reparatie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 01 jul 2015, 10:51

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over een 504 cabriolet uit 15-2-1983 met chassisnummer VF3504B1203774628. Volgens mijn gegevens is dit een 2.0L XN2 motor.

Bij deze motor hebben we de cilinderbus voetpakking en koppakking vervangen ivm koelwaterlekkage. Nu zijn deze klussen mij niet vreemd (pas mijn eigen 204 gedaan).
Maar nu bij het opbouwen gaat er iets mis.

Klant wilde gelijk de ontsteking vervangen door een 123-ontsteking. Op de oude verdeler staat M95, dus ik de nieuwe zo ingesteld op de M95 curve.
Motor op tijd gezet, poelie-inkeping tegenover het plaatje op 0 graden gezet. Rotor wijst dan naar rechtsboven 1e cilinder en de ontstekingsvolgorde van 1-3-4-2 aangehouden.
Uiteraard de verdeler afgesteld zoals in het boekje aangegven met led lampje.

Ik heb vonk maar geen sterke. En benzine komt er ook aan de lucht te ruiken. Maar de motor slaat niet aan.

Heb ik iets verkeerds gedaan of zou ik een andere curve moeten instellen? Waar hebben jullie hem op ingesteld (degene die ook zo'n ontsteking hebben)?

Kunnen jullie mij nog tips geven?

Met vriendelijke groet,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor 404noir » 01 jul 2015, 13:36

Op een 404 wordt de cil volgorde vanaf de bakzijde geteld m.a.w. de achterse cilinder is nr1 en de voorste is nr4
Is dat op een 504 ook zo? zou mij niet verbazen.

Verder is het zo dat de kleppen/nokkenas de helft van de snelheid draaien van de krukas. (immers, de nokkenas tandwiel is veel groter als het tandwiel aan de krukas.)
Zou het kunnen dat je de 123-verdeler misschien 180 graden uit fase erin hebt gezet?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 01 jul 2015, 15:10

Die volgorde van cilinders had ik inderdaad verkeerd gedaan.
Maar met de juiste volgorde slaat hij nog steeds niet aan.

We hebben op alle vier de bougie's vonk dus ontsteking sluit ik nu even uit, ook omdat hij volgens de juiste methode is afgesteld.

Ik schreef dat we een benzinelucht ruiken dus we waren ervan uit gegaan dat hij brandstof kreeg, maar dit is niet het geval.

Heb nu het inlaatspruitstuk gedemonteerd incl verstuivers. Daarvan was verstuiver van cilinder 4 droog en de andere nat. Heb met een A4 papier onder de leidingen de motor snel gestart en er komt uit alle 4 de leidingen benzine.
Heb nu de injectoren gedemonteerd en ga ze bij een collega in een trilbad om te kijken of ze niet verstopt zitten met vervuiling en ze op die manier schoon te maken.

Aan de distributie hebben we niks gedaan dus ook niet aan de pomp afstelling. We zijn helemaal niet aan de pomp gekomen dus daaraan kan het ook niet liggen.

Of heeft iemand anders nog een suggestie?

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor johnssons » 01 jul 2015, 15:19

Plaats even de oude ontsteking, onderkant grote en kleine D voor de juiste montage.
In het vliegwielhuis moet je een pen steken in het kleinste gat, vaste voorontsteking, andere gat BDP.
Ontsteking plaatsen en met lampje afstellen.
Starten .... lopen....

Mogelijk bobine niet geschikt 123

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 jul 2015, 15:24

Spuit maar even wat remmen reiniger in het inlaat spruitstuk, via slang luchtfilter, gasklep wel ff open houden. Rubber weer retour en even starten zonder gas te geven.
Heb je i.v.m. elektronische ontsteking ook een aangepaste bobine(super bobine) 20-40.000V gemonteerd???
Doet de motor niets, ontstekingsprobleem.Probeer anders de oude ontsteking nog even.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 01 jul 2015, 16:00

Dank voor de reactie's.

Heb gelijk bij de 123-ontsteking een nieuwe bosch bobine bij besteld en dus gemonteerd.

Heeft een automaat ook gaten in het vliegwielhuis ik kan ze namelijk niet vinden, had ook al gelezen in diversen topics over gaten en pennen maar ik kan ze niet vinden op deze auto.

Morgen weer verder, alvast bedankt voor het meedenken.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 02 jul 2015, 08:34

Nog een vraagje,

Welke olie kan ik gebruiken voor de injectiepomp?
Klant wil deze ook vervangen hebben.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor johnssons » 02 jul 2015, 09:50

Officieel Essolub 10W ..... maar dat is er niet of moeilijk te vinden ... motorolie 10W30 is een goed alternatief..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 03 jul 2015, 11:28

Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de motor met de oude ontsteking heeft gelopen voor ongeveer 5 minuten. Toen sloeg de motor af en was het gedaan met de startmotor. Daar kwam de rook uit en de kabels waren behoorlijk warm geworden.

Deze auto had al jaren last van niet aan willen slaan en dan bedoel ik dat de startmotor niet wilde inslaan. Een paar keer blijven proberen en hij deed het weer. Omdat er niet veel mee gereden werd was dit niet erg.
Maarja nu dat de auto verkocht is moet alles het wel goed doen natuurlijk.
Wij, omdat nu toch alles open lag, de startmotor laten reviseren maar bij het terug plaatsen van de week bleek dat de klacht eigenlijk nog steeds aanwezig was. Toch maar eens verder gekeken en nu is er enorm gerommeld aan de bedrading.

Dus ik heb er weer een zoekklusje bij gekregen.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor Frank.04 » 03 jul 2015, 17:50

Ha Jeroen,

Wat ik hoor zijn allemaal herkenbare zaken die op te lossen zijn met enige kennis en logisch nadenken.

Injectoren trillen heeft geen zin, heb ik nog nooit meegemaakt.

Wat wel is dat de 123-ontsteking op de injectiemotor niet fijn is te positioneren, waardoor de kans bestaat dat je niet fijn kunt timen.

Tip: zet de bobinekabel op een van de bougies en kijk of je dan ontbranding krijgt.

Je kunt zo alle vier de kamers schoonbranden en dan verder.

Een haperende startmotor is ook geen hogere wiskunde, moet oplosbaar zijn.

De XN2 motor van de 504 heeft geen positioneringsgat, de 404 wel.

Als je er niet uit komt, geef maar bericht, dan adviseer ik je wel.

Dan nog een vraagje: een 83-er cabriolet met automaat is nooit officieel geleverd, wat is de historie van deze auto?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor johnssons » 03 jul 2015, 22:36

Als er geen zogenoemde positioneringsgaten zitten in het vliegwielhuis dan is dat natuurlijk duidelijk ... maar het is niet zo dat de XN2 geen gaten heeft, mogelijk alleen latere uitvoeringen niet ..

Maar het goede nieuws is dat de motor loopt, welliswaar met nog wat werk ..... maar dat is wel op te lossen

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 06 jul 2015, 11:19

Dan nog een vraagje: een 83-er cabriolet met automaat is nooit officieel geleverd, wat is de historie van deze auto?


Grappig dat je dit opvalt. Deze auto komt uit Duitsland, verdere historie weet ik ook niet.

De motor slaat weer aan met een nieuwe startmotor en blijft nu gelukkig langer draaien dan 5 minuten.
Motor heeft lekker warm gedraaid maar helaas ging het koelsysteem koken. Zijn we er achter gekomen dat de koelfan niet inschakeld door een versleten koolborstel van de poelie.

Gaan we die ook maar vervangen.

Motor zelf loopt erg mooi en rustig en rookt of walmt niet dus we hebben goed ons best gedaan.

Bedankt iedereen tot zo ver met meedenken.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Niet aanslaan na reparatie

Berichtdoor jerilo » 06 jul 2015, 17:09

Het koolborsteltje zat klem, even goed gedaan en de koelfan doet het weer.

Motor loopt nu ook op de nieuwe 123-ontsteking. Vraag me niet wat het geweest is maar ik ben wel blij dat alles het weer doet.

Het is tussen de reguliere werkzaamheden (en het is druk bij ons in de garage) toch gelukt om zo'n grote operatie uit te voeren in een zeer korte tijd.
Morgen de auto afleveren aan de klant, kan ik weer verder met mijn eigen 204 project.

Bedankt iedereen

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten