Pagina 1 van 1

Eén op zeven ?

BerichtGeplaatst: 13 okt 2004, 23:19
door Mark Coupe
Peugisten,

ik heb een 504 coupe uit '83, laatste type met een 2 litermotor / injectie.
rijdt als een droom, maar wel duur !

1 op 7 !
op de snelweg bij gem 120 km /uur

is dit een normaal verbruik en moet ik maar een krantenwijkje nemen of mag het iets minder ?

Ik heb nog een 504 SR in de schuur staan en met de 1.8 motor daarin reed ik vroeger 1 op 11 of op lange stukken nog zuiniger.

'k ben benieuwd

Mark

Re: Eén op zeven ?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2004, 11:24
door Marcel
Mark Coupe schreef:Peugisten,

ik heb een 504 coupe uit '83, laatste type met een 2 litermotor / injectie.
rijdt als een droom, maar wel duur !

1 op 7 !
op de snelweg bij gem 120 km /uur

is dit een normaal verbruik en moet ik maar een krantenwijkje nemen of mag het iets minder ?

Ik heb nog een 504 SR in de schuur staan en met de 1.8 motor daarin reed ik vroeger 1 op 11 of op lange stukken nog zuiniger.

'k ben benieuwd

Mark


Betreft 't een automaat? (Er zijn er enorm veel met automaat geleverd)
De beste kruissnelheid in nog altijd 80 :wink:

Als het een 5 bak is dan vind ik 1 op 7 wel veel.

De 504 waar ik in rijd loopt op LPG zo'n 1 op 7; bij mooi weer wel te verstaan.

1 op 7

BerichtGeplaatst: 14 okt 2004, 17:38
door Mark Coupe
'tis een 5-bak en bij 120 draait íe nog geen 4000 toeren

Re: 1 op 7

BerichtGeplaatst: 14 okt 2004, 18:19
door Mark
Mark Coupe schreef:'tis een 5-bak en bij 120 draait íe nog geen 4000 toeren

Het lijkt me wat veel. 1:9 a 10 lijkt me realistisch (zonder al te dappere tussenaccelaraties :twisted:).

BerichtGeplaatst: 22 okt 2004, 19:07
door JT
Ben je al verder? Meer symptomen?
Bougies?

was ik weer ...

BerichtGeplaatst: 27 jan 2005, 00:07
door Mark Coupe
De auto staat nu ( eind januari) bij de garage voor APK en grote beurt.
De garagist vertelde me dat hij weer had gehoord ( ) dat hij 'm wel wat schraler kon afstellen, maar dat de motor dan wellicht weer in gaat houden .

Wordt vervolgd

BerichtGeplaatst: 27 jan 2005, 00:17
door Le Lion
Een op zeven is wel erg veel. Houd je rekening met het (lager) toerental als je opschakelt? Zelfs bij mijn 106 voor dagelijks vervoer merk ik dan extra verbruik als ik over de 2500 toeren kom.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2005, 22:03
door kch
Le Lion schreef:Een op zeven is wel erg veel. Houd je rekening met het (lager) toerental als je opschakelt? Zelfs bij mijn 106 voor dagelijks vervoer merk ik dan extra verbruik als ik over de 2500 toeren kom.


Je zou de CO waarde moeten weten. Dan weet je of de motor goed is afgesteld. Het enige wat je trouwens af kunt stellen is de luchthoeveelheid, verder moet je niet aan de pomp prutsen. Laat dit doen door een specialist. 1 op 7 is inderdaad wel erg veel, mijn zwager heeft er ook 1 en die loopt 1 op 10 op de snelweg. Mijn 504 ti aut. liep ook veel zuiniger dan 1 op 7.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2005, 10:31
door JT
Die injectiemotor kan duidelijk beter worden afgesteld.
Ervan uitgaande dat er geen lekken ed. zijn :
Controleer de kleur van de aanslag van de bougies, daaraan zul je dan waarschijnlijk kunnen zien dat hij te rijk staat... Of een verschil tussen de bougies.
Dus ook de uitlaat...
Dan ervoor zorgen dat ie "lekker" schraal staat, volgens de normen, ik heb wel ergens een doc met de afstelmethode van de injectiepomp.
Ik denk dat daar het probleem zit, want je hebt het "tussen neus en lippen door" over inhouden van de motor. Dat zit 'm waarschijnlijk in de injectiepomp. Dus de filters daar zuiver maken en de juiste olie erin! (Zie topic elders, ik heb nog genoeg staan, kun je zo hebben)
Maar zo zou het ook kunnen zijn dat de toevoer van benzine te laag is (filters), of de pomp het niet aan kan.
Geef eens wat feedback, zodat we je echt kunnen helpen!

Kwaliteit van die injectiemotoren is dusdanig goed en degelijk, moet op te lossen zijn!

Groeten
Jan

BerichtGeplaatst: 15 maart 2005, 00:26
door Mark Coupe
Ik moet nodig weer eens reageren ...
Druk druk druk, kinderkamer en dat soort werk

De auto loopt imiddels een stuk zuiniger, 1 op 8 :wink:

kreeg onlangs ook een mailtje dat het membraan uit de kogelvisser lek kan zijn. Voorlopig rij ik ff door zoals het is, en dat is lekker maar wat duur.

Komend voorjaar, als de rust enigzins is wedergekeerd, kijk ik verder en neem ik alle tips ( bougies, olie, 2500 tpm en ga zo maar door) ter harte

Bedankt

Mark

BerichtGeplaatst: 10 mei 2005, 23:06
door armand
Beste Marc,
Inmiddels al een oplossing voor je probleem? Heb soortgelijk probleem gehad. Na 10-tal eigen pogingen; 50 goedbedoelde en vermeend deskundige adviezen; 6 welwillende maar niet kunnende erkende (Peugeot) garages en ondertussen 2500 gulden lichter terecht gekomen bij de voor mij enige echte die het niet alleen wil repareren maar dat ook nog zeer goed kan (en tegen geringe kosten). Mijn advies: beslist niet zelf willen doen (ga er maar gewoon van uit dat je dat niet kunt); even doorsparen en naar mijn adresje (erkende Peugeot-dealer). Die man heeft nog geleerd een storing met speciale materialen op te sporen en zo lang te zoeken en af te stellen aan Peugeot injecties dat je wagen weer met 1 op 11 en een CO van 2,6 rijdt zonder inhouden tussen 2 a 3 duizend toeren. Als ik dat van tevoren geweten had, had ik 2200 gulden en een gigantische hoeveelheid ellende bespaard met mijn 504 cabriloet.
Laat mij even weten

BerichtGeplaatst: 11 mei 2005, 18:17
door JT
Natuurlijk willen we dat adresje weten!

Het is idd af en toe vervelend om te moeten zien dat garagisten alleen de moderne techniek beheersen.

Maar grote kans dat wij als forum het probleem ook op kunnenn lossen. Misschien op de sleuteldag komen? http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 45&start=0

1op 7 en meer

BerichtGeplaatst: 11 mei 2005, 23:55
door Mark Coupe
De kinderkamer is af en wordt inmiddels bewoond door een wolk van een dochter !
Ik hou me aanbevolen voor een 'oude peug'specialist (in de buurt van voorburg ?)

Die sleuteldag hou ik nog even in beraad, maar wel een mooi initiatief !
ik heb wel wat verzoeknummers op mijn lijstje,
maar met lage prioriteit (voorlopig) zoals daar zijn:
Volledig zelfstanig opererende brandstofmeter (zie forum)
Een koppeling van zo'n 150.000 kilometer oud die aan de beurt komt (forum)
Een rechterraam dat soms elektrisch open wil en soms niet
En dat verbruik....

Nu is me opgevallen dat als ik wat eerder de deur uit ga en gewoon 110 rijd, en dus niet met zo'n zware voet over 'slands wegen schuif, dat ik in de buurt bij 1 op 10 kom. :roll:
Maar... er hangt af en toe toch ook wel een zweem van benzine rond de auto dus er kan wat verbeterd worden. (warme motor in druk stadsverkeer)

We zien wel.

Mark

BerichtGeplaatst: 15 mei 2005, 13:17
door Jerroen
Toen ik mijn 504 kocht was het eerste wat ik heb gedaan informeren bij de Peugeot dealer in de buurt. Ze zijn op dit moment geen dealer meer wel jaren geweest.

Toen ik belde kreeg ik iemand aan de lijn die me vertelde jarenlang aan het type gesleuteld te hebben en er alles van wist. Hij restaureerde ze zelf ook en wist me veel dingetjes te noemen waar ik op moest letten. Oftewel: dat zit wel snor.

Ik heb de auto erheen gebracht en het eerste wat ik gewoon goed wilde hebben was: de moter. Ontsteking, kleppen, bougies, LPG, etc. Je kunt daar wel zelf aan gaan klooien maar ik wilde het gewoon goed hebben. Zeker in het achterhoofd houdende dat de auto een paar jaar bij de beun in onderhoud is geweest. Toen ik hem daarna ophaalde liep hij als een zonnetje :D

Nu haal ik zelfs met LPG gemiddeld 1-10 met mijn 504 sedan...

Het kan dus wel :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 17 mei 2005, 17:11
door armand
Het heeft even geduurd voordat ik er zelf aan toe kwam, maar ik heb zojuist een telefonisch akkoord gekregen om naam en telefoonnummer vrij te geven voor reparaties aan ondermeer het 504 injectiesysteem. De garage is Van Tilborg in Zaltbommel, telefoonnummer 0418-512218 faxnummer 0418-516284. Vragen naar de heer Van Tilborg senior. Hij is de man die in mijn en wellicht in vele anderen ogen erg veel en goed kan.
Succes. Ik hoop alleen niet dat ik nu achter aan de rij kan aansluiten.

BerichtGeplaatst: 24 jun 2005, 12:49
door 504 TI 1978 X Triton 1977
Vorige week een 540 TI op LPG gekocht. Na wat problemen met vatslopende voorrem lekker aan het toeren om LPG-gebruik te meten. Iemand enig idee waar ik ongeveer uit zou kunnen komen bij een goede afstelling?[/quote]

verbruik

BerichtGeplaatst: 24 jun 2005, 14:34
door Pininfarina504
Ongeveer 1 op 7 wel heel regelmatig op benzine rijden anders gaat het mis met de plunjers in de injectiepomp.
504 TI 1978 X Triton 1977 schreef:Vorige week een 540 TI op LPG gekocht. Na wat problemen met vatslopende voorrem lekker aan het toeren om LPG-gebruik te meten. Iemand enig idee waar ik ongeveer uit zou kunnen komen bij een goede afstelling?
[/quote]

BerichtGeplaatst: 24 jun 2005, 15:51
door 504 TI 1978 X Triton 1977
dank voor de snelle reactie, de vorige eigenaar noemde dit gebruik ook, nu even checken of dat ook klopt.
Heel regelmatig; in de orde van grootte van per 500 kilometer met LPG (tank vol), 50 kilometer benzine???

BerichtGeplaatst: 28 jun 2005, 22:38
door JT
Zo, vandaag eens goed lopen "stomen" met mijn 504 cabrio....
Vooraf en achteraf getankt, dus ik heb preciese verbruikscijfers!
Eerst een stuk provincialeweg (Bladel-Eersel) tijdens spits. veel stoplichten, die natuurlijk altijd op rood (lijken te) staan.
Toen snelweg (Eersel - Eindhoven), beetje aan het dollen geweest met een golf cabrio en aan de late kant voor een afspraak, 130 a 140 km/u
Dwars door Eindhoven, stevig optrekken, naar klant, na afspraak door naar Eindhoven Noord/Ekkersrijt, ook allemaal stadsverkeer, klant 2.
Daarna snelweg tot afslag Oirschot, ik had de smaak te pakken, weer 130 a 140
Daar de snelweg af en via tweebaanswegen terug naar Bladel, gewoon 90 km/u paar dorpen en zo.

Wat denk je? 1 op 8,7 !

Kapotte membranen injectiepomp XN2 motor

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 02:45
door Executive
Inderdaad niet zelf gaan afstellen. Veel motoren verklooid hierdoor. Als een goede onderhoudsbeurt niets oplevert (denk ook eens aan kleppen stellen) kan wellicht het grote membraan in de injectiepomp kapot zijn. Ik lever nog nieuwe inclusief montagehandleiding (goed zelf te doen). email naar joost@wisint.org voor meer info.
Groet,
-- Joost