kan een 504 ti op gas ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Gas

Berichtdoor 404 » 17 aug 2005, 22:07

fernand schreef:Een echte liefhebber van klassieke auto's rijdt niet op gas, gas is om op te koken!
Peugeot heeft de beste dieselmotoren!! Zeker ook in de oude generaties.
Het is alleen jammer dat ze allemaal als taxi in de welbekende landen.

Hoezo gas is om op te koken? Onderbouw het nou eens even i.p.v. maar wat te roepen. Wie heeft die stelling verzonnen en waar slaat het op?
Als je de klepzetels aanpast en de ontsteking wat vroeger stelt heeft het diverse voordelen:
-de olie wordt niet vermengd (en dus verdund) met benzine, dus betere smering.
-de olie blijft schoner, is ook met het oog waar te nemen. (wordt minder donker)
-De klopvastheid van LPG is onovertroffen
-De prijs van LPG ligt lager. :o
-Gas is minder vervuilend voor het milieu.
Ja, je levert iets vermogen in , maar met een oldtimer ga je natuurlijk niet scheuren en merk je daar niks van.
Het is volgens mij puur sentimenteel om iets tegen LPG te hebben.
Laatst bijgewerkt door 404 op 18 aug 2005, 09:11, in totaal 1 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

lpg

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 aug 2005, 22:18

Inderdaad met aangepaste kop evt. 123-onsteking of andere elektronische variant kun je prima op lpg rijden met 204/304/404/504/505.
Heb het zelf ook jaren gedaan.
En inderdaad de voordelen eerder vernoemd zijn onweerlegbaar.

Persoonlijke reden voor keuze diesel:geen inbouwkosten,geen aanpassing kop,praktisch geen onderhoud,minimale kans op storing,minder kapotte koppakkingen door vaste cilinderbussen,meer trekkracht(auto-ambulance b.v.) door gunstiger koppel.
Zonder gastank kan ik 3 i.p.v. 2 lijken kwijt, grapje hoor.
Af en toe rijd ik wel in een benzine uitvoering,t.z.t als er wat meer geld in de spaarpot zit wil ik er daarvan op zijn minst weer 1 op lpg zetten.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 18 aug 2005, 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor wouters » 17 aug 2005, 23:25

prachtig verhaal over diesels maar de xd motoren die ik open maak zijn de cilinderkoppen allemaal gescheurd tussen de inlaatklepzittingen en uitlaatklepzittingen met als gevolg lekkage van compressiedruk naar het koelsysteem mijn vraag is of dat probleem verholpen is bij de xd2 en xd3 want die heb ik nog niet open gehad ?
wouters
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 05 aug 2005, 16:32
Woonplaats: oosterhout

Gas

Berichtdoor autoverhoeven » 18 aug 2005, 10:42

Prachtig om te zien wat een opmerking over LPG altijd teweeg brengt bij de gas-rijders.
Als we weer een strenge winter krijgen komen jullie allemaal weer aan de beurt!

Mijn afkeer van LPG komt puur uit ervaringen die we bij ons bedrijf in 35 jaar tijd hebben opgebouwd. Natuurlijk waren de jaren 80 niet makkelijk als je het hebt over de motorische kwaliteit van de Peugeot-motoren.
De koppakkingen tijd, we hebben toen zelfs 's-nachts koppakkingen vervangen van 504/505 waar de klant zelfs niets van wist. Meerdere klanten zeiden toen: "als het nog één keer gebeurd wil ik nooit een Peugeot meer!", dus we moesten iets. Bij Gas auto's gebeurde dit zelfs nog vaker. Inhouden, horten en stoten, backfire's en ga zo maar door.
De diesel van toen was traag, maakte herrie en ging ook wel kapot maar vele malen minder dan de "gasbakken".

Dat is mijn onderbouwing 404uxd. Dus ja, het irriteert mij dat mensen een
prachtige klassieker uitrusten met een gas-installatie want dat hoort niet
in zo'n auto. Het komt natuurlijk ook voort uit de overheidsregeling van de belastingvrije oldtimers en de hollandse drang om zo goedkoop mogelijk te rijden.

En Wim, ik ben blij dat er toch iemand nog diesels red van de taxi-ondergang. Goed werk!
Avatar gebruiker
autoverhoeven
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 26 nov 2004, 13:19
Woonplaats: Hilvarenbeek

Xd1 Xd2 Xd3

Berichtdoor Pininfarina504 » 18 aug 2005, 11:08

De oude dieselmotoren 1,9,2,1L heben losse bussen inderdaad vaak lekkages.
wouters schreef:prachtig verhaal over diesels maar de xd motoren die ik open maak zijn de cilinderkoppen allemaal gescheurd tussen de inlaatklepzittingen en uitlaatklepzittingen met als gevolg lekkage van compressiedruk naar het koelsysteem mijn vraag is of dat probleem verholpen is bij de xd2 en xd3 want die heb ik nog niet open gehad ?
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Gas

Berichtdoor Pininfarina504 » 18 aug 2005, 11:13

Fernand,
Dat v/d koppakkingen is inderdaad waar, zeker bij de oude types ligt nog flinterdun kunststof of kartonnen voetpakking in, is later modificatie voor gekomen.
Kom ook wel eens bij Peugeot monteur(Hans Remie), die al 30jaar bij Peugeot Waalwijk(de Maasroute)werkt, verteld inderdaad precies hetzelfde verhaal.
Ik ben zelf hele een dag bezig met complete vervanging hij doet het in enkele uurtjes,deed er vroeger soms wel 5 op een dag is dan zijn commentaar.
fernand schreef:Prachtig om te zien wat een opmerking over LPG altijd teweeg brengt
bij de gas-rijders.
Als we weer een strenge winter krijgen komen jullie allemaal weer aan de beurt!

Mijn afkeer van LPG komt puur uit ervaringen die we bij ons bedrijf in 35 jaar tijd hebben opgebouwd. Natuurlijk waren de jaren 80 niet makkelijk als je het hebt over de motorische kwaliteit van de Peugeot-motoren.
De koppakkingen tijd, we hebben toen zelfs 's-nachts koppakkingen vervangen van 504/505 waar de klant zelfs niets van wist. Meerdere klanten zeiden toen: "als het nog één keer gebeurd wil ik nooit geen
Peugeot meer!", dus we moesten iets. Bij Gas auto's gebeurde dit zelfs nog vaker. Inhouden, horten en stoten, backfire's en ga zo maar door.
De diesel van toen was traag, maakte herrie en ging ook wel kapot maar vele malen minder dan de "gasbakken".

Dat is mijn onderbouwing 404uxd. Dus ja, het irriteert mij dat mensen een
prachtige klassieker uitrusten met een gas-installatie want dat hoort niet
in zo'n auto. Het komt natuurlijk ook voort uit de overheidsregeling van de belastingvrije oldtimers en de hollandse drang om zo goedkoop mogelijk te rijden.

En Wim, ik ben blij dat er toch iemand nog diesels red van de taxi-ondergang. Goed werk!
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 18 aug 2005, 15:46, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Gas

Berichtdoor 404 » 18 aug 2005, 14:46

fernand schreef:Prachtig om te zien wat een opmerking over LPG altijd teweeg brengt
bij de gas-rijders.
Als we weer een strenge winter krijgen komen jullie allemaal weer aan de beurt!

Mijn afkeer van LPG komt puur uit ervaringen die we bij ons bedrijf in 35 jaar tijd hebben opgebouwd. Natuurlijk waren de jaren 80 niet makkelijk als je het hebt over de motorische kwaliteit van de Peugeot-motoren.
De koppakkingen tijd, we hebben toen zelfs 's-nachts koppakkingen vervangen van 504/505 waar de klant zelfs niets van wist. Meerdere klanten zeiden toen: "als het nog één keer gebeurd wil ik nooit geen
Peugeot meer!", dus we moesten iets. Bij Gas auto's gebeurde dit zelfs nog vaker. Inhouden, horten en stoten, backfire's en ga zo maar door.
De diesel van toen was traag, maakte herrie en ging ook wel kapot maar vele malen minder dan de "gasbakken".

Dat is mijn onderbouwing 404uxd. Dus ja, het irriteert mij dat mensen een
prachtige klassieker uitrusten met een gas-installatie want dat hoort niet
in zo'n auto. Het komt natuurlijk ook voort uit de overheidsregeling van de belastingvrije oldtimers en de hollandse drang om zo goedkoop mogelijk te rijden.

En Wim, ik ben blij dat er toch iemand nog diesels red van de taxi-ondergang. Goed werk!

Dat is tenminste een goed verhaal, zelf rij ik niet op gas trouwens, maar ik heb er niks tegen en als ik een Peugeot op benzine had ging er gas in.
Backfire kan inderdaad een probleem zijn, maar lang niet bij alle auto's.
Backfire heeft te maken met de vorm van het inlaatspruitstuk en de ontsteking, maar ik denk dat elke auto goed op LPG moet kunnen lopen in deze tijd met elektronische onstekingen.
Bovendien zijn de problemen die jij beschrijf in de periode geweest dat er dagelijks met die auto's gereden werd en ze niet werden ontzien. Als je rustig rijdt zoals het hoort in een oude auto moet je echt wel probleemloos met LPG kunnen rijden.
Wim van Boekel schreef:
"inderdaad met aangepaste kop evt. 123-onsteking of andere elektronische variant kun je prima op lpg rijden met 204/304/404/505/505.
Heb het zelf ook jaren gedaan."

Ik wil je niet 'bekeren' trouwens, maar een tegengeluid laten horen.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor knutsul » 18 aug 2005, 20:15

met een klassieker rijd je over het algemeen toch niet zo veel kilometers, ik ben zelf een behoorlijke dieselliefhebber, en vind persoonlijk gas helemaal niks,
daar komt dan nog bij dat bijna elke klassieker rijder zijn auto zo "orgineel" mogelijk wil houden, maar een groot gat in een scherm boren voor de gasaansluiting mag dan wel? ieder het zijne maar gas komt er bij mij nooit in.

en dan gaat het dikwijls over de kosten, nou wat kost een gasinstalatie met inbouw en wat is je prijs voordeel per liter/kilometer volgens mij kun je voor het geld van zo'n instalatie/inbouw heel wat liters benzine tanken.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Mark » 18 aug 2005, 22:09

Ja, mooi he, die gas-discussies. Eens (veel) Franse motoren, lekker niet doen. En bij relatief weinig kms is benzine ook best te betalen. Nou vooruit zeur ik nog een keer over m'n vikingschepen :wink:.

Gaat ie --off topic modus aan--:

Volvo 240 carburatieversie op lpg? Absoluut top, loopt mooier (vlakker, gedempter geluid, betere koude start, ja ook bij -10 graden starten op lpg) en net zo lang 400K+ kms. Volvo 850 idem, niks nada de problemen. Kop niet kapot te krijgen (mijne 440.000 met 0% revisie van wat dan ook aan het blok). Geheim waarschijnlijk: eersteklas kwaliteit materialen kop en zeer uitgekiende koeling. Dus het kan prima, hoor ook goede verhalen van anderen, dus ik ben niet een mazzelende eenling. Enne, tot de D5 (smulbak), was dieselen bij Volvo sowieso geen optie.

Maar dan weer ff on topic:

Die mooi 504 berline 1e type die ik had, en op termijn weer hoop te hebben, reed/rijdt natuurlijk gewoon op benzine 98 met een lekker slokkie loodvervanger.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 19 aug 2005, 10:23

Goudenleeuw schreef:Die mooi 504 berline 1e type die ik had, en op termijn weer hoop te hebben, reed/rijdt natuurlijk gewoon op benzine 98 met een lekker slokkie loodvervanger.

Ik discussieer niet mee, maar sluit mij aan bij deze mening! Ik zou balen als ik m'n blok zou beschadigen, ze moeten nog 40 jaar mee, dus ik neem geen risico, hoe klein ook!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

TI op gas

Berichtdoor Executive » 25 okt 2005, 03:01

Hallo.
Volgens mij zijn de klepzittingen van een TI van betere kwaliteit dan van een GL / L versie. Tevens ben ik van mening dat de injectiepomp weinig schade oploopt door het afsluiten van de benzinetoevoer. De belangrijke delen van de pomp worden intern door een eigen oliesysteem gesmeerd.
Zelf heb ik vele jaren met volle tevredenheid heel veel probleemloze kilometers met een TI op gas gereden. 1x per jaar kleppen checken en evt. nastellen, maar bij goed algemeen onderhoud kan een TI lang mee op gas.
Groet,
-- Joost
Avatar gebruiker
Executive
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 okt 2005, 02:35
Woonplaats: Driebergen

Berichtdoor Bert » 25 okt 2005, 09:57

op lpg rijden met een carburateurmotor is altijd een compromis hij loopt niet 100% goed op benzine en hij loppt niet 100% goed op gas. Dit komt o.a door dat je 2 venturies boven elkaar hebt nl ( gascarburateur en benzinecarburateur). met de huidige auto's is dat probleem (bijna) niet meer aanwezig omdat alle auto's nu injectiemotoren hebben, waardoor de benzine venturie verdwenen is. Maar er was destijds een merk ( ben de naam ff kwijt ) gasinstallatie met een heeeeel klein verdampertje ( dat kon overal en op elke manier gemonteerd worden, en hoefde niet zoals de Vialle verdampers haaks op de rijrichting gemonteerd te worden) en een gascarburateur die onder de normale carburateur gemonteerd werd. die gascarburateur was d.m.v een verstelbaar stangetje verbonden met de gasklepas. En met die installatie werden goede resultaten behaald ( veel minder storingen of problemen )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Kan een ti op gas

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 okt 2005, 09:24

Gisteren een Ti op gas aanschouwd en er tevens in gereden.
Geen op of aanmerkingen t.a.v. rijgedrag.
Een kop met geharde klepzetels, pomp kortgesloten, d.w.z. aandrijfsnaartje verwijderd.Loopt als een speer, durf er toch helaas niet mee op vakantie buiten Nederland, stel dat je zonder LPG komt te staan, kun je niet even met een kannetje naar de pomp lopen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor PeuTriton » 05 nov 2005, 11:14

ja,

dat lijkt me wel problematisch in bijvoorbeeld het franse. Ik laat daarom mijn injectiepomp gewoon meedraaien en start en loop nog steeds warm op benzine.
Heeft iemand trouwers een idee van het gemiddele verbruik op LPG? Ik heb moeite om mijn verbruik te berekenen omdat ik de twee brandstoffen door elkaar gebruik. Vorige eigenaar beweert 1 op 7 op LPG en 1 op 9 op benzine.
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Mark » 05 nov 2005, 13:14

J.Spaantjens schreef:Vorige eigenaar beweert 1 op 7 op LPG en 1 op 9 op benzine.

Lijkt me wel plausibel, zie ook even deze topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1025
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Ti op LPG

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 nov 2005, 21:30

Vandaag weer gasbak met gescheurde kop gehad en Ti op LPG met vastzittende pomp.
Die pomp kortsluiten, snaar er af, leidingen afdoppen, elektrische onsteking, gaskop, moet zeggen goed doordacht.
Daar kun je mee voor de dag komen, storingsgevoeligheid wordt enorm verminderd, zolang er maar lpg in de tank zit gaat het heel lang goed en een Ti op gas blaast flink.Koude start gaat ook goed merk ik, wel even de pedaal onderin trappen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Vorige

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten