Pagina 1 van 2

kan een 504 ti op gas ?

BerichtGeplaatst: 17 apr 2004, 00:22
door joos
heeft iemand ervaring om een 504 ti injection op gas te laten lopen ? ik hoor mensen zeggen dat je problemen krijgt met de injectiepomp

Re: kan een 504 ti op gas ?

BerichtGeplaatst: 17 apr 2004, 11:56
door Mark
joos schreef:heeft iemand ervaring om een 504 ti injection op gas te laten lopen ? ik hoor mensen zeggen dat je problemen krijgt met de injectiepomp


Als je 't overweegt zou ik zeker zoeken naar een goeie LPG-specialist, zoals www.gms.nl

BerichtGeplaatst: 18 apr 2004, 13:49
door leffe 404
ja dat klopt want normaal pomp die benzine, nu komt ie droog te staan omda ie geen benzine verpompt. Je kan volgens mij dan beter een carburateurmotor pakken.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2004, 20:09
door 404
Ik denk dat je veel problemen voorkomt door regelmatig grotere stukken op benzine te rijden. Een andere, op LPG aangepaste kop met carburateur er in zetten is ook een oplossing, die meteen zorgt voor een goede verdeling van het gas. De kop moet je altijd aanpassen!

504 op LPG, weg ermee

BerichtGeplaatst: 04 mei 2004, 13:39
door Martijn
Kort en bondig : een TI gaat niet goed op gas. Je krijgt geheid problemen met het injectiesysteem dat doelloos en ongesmeerd ronddraait. Binnen de club al veel ellende hiermee gezien. Trouwens, (dit geld voor elke 504) op LPG verniel je je cylinderkop ook. Let maar eens op : continue kleppen stellen totdat de verstelmogelijkheid ophoudt! Maar meestal is de kop voor die tijd al gescheurd....

En, laten we wel zijn : gas is om op te koken!

Groeten
Martijn

Re: 504 op LPG, weg ermee

BerichtGeplaatst: 04 mei 2004, 18:19
door Mark
Martijn schreef:Kort en bondig : een TI gaat niet goed op gas. Je krijgt geheid problemen met het injectiesysteem dat doelloos en ongesmeerd ronddraait. Binnen de club al veel ellende hiermee gezien. Trouwens, (dit geld voor elke 504) op LPG verniel je je cylinderkop ook. Let maar eens op : continue kleppen stellen totdat de verstelmogelijkheid ophoudt! Maar meestal is de kop voor die tijd al gescheurd....

En, laten we wel zijn : gas is om op te koken!

Groeten
Martijn

Injectiesysteem: eens, geen aanrader. Maar een carburatiemotor met aangepaste kop (geharde klepzittingen of -zetels) is een prima oplossing, voor portemonnaie en milieu.

En gas is wel degelijk om op te rijden, tenminste mijn Volvo's doen dat probleemloos (en zonder wat voor revisie dan ook) meer dan 400.000 km. Lopen er zelfs mooier op dan peut: betere koude start (gas=gas en koude benzine niet en geen uitspoeleffect van benzine) stiller, rustiger en maar een beetje powerverlies.

Overigens de J7 loopt gewoon op benzine, (nog) niet de moeite waard op LPG, voor die paar-duizend km pj.

Groeten, Mark

Re: 504 op LPG, weg ermee

BerichtGeplaatst: 04 mei 2004, 19:00
door 404
Martijn schreef:Trouwens, (dit geld voor elke 504) op LPG verniel je je cylinderkop ook. Let maar eens op : continue kleppen stellen totdat de verstelmogelijkheid ophoudt! Maar meestal is de kop voor die tijd al gescheurd....

En, laten we wel zijn : gas is om op te koken!

Groeten
Martijn

Martijn, had je mijn bericht over het aanpassen van de kop niet gelezen? Het kan echt wel, hoor. Als je me niet gelooft, bel eens een revisiebedrijf.
En, laten we wel zijn: gas is om mee te rijden! Minder schadelijke uitstoot, een hoog oktaangetal, je motorolie blijf er schoner door en gaat dus langer mee en je motor gaat ook langer mee. :D
Het beetje vermogensverlies merk je in de praktijk als je normaal rijdt ook niet.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2004, 23:31
door graddus
Ik moet zeggen dat ik met mijn zeer rudimentaire gasinstallatie toch ook de nodige probleemloze 404 kilometertjes heb gedraaid. Nou moet ik er wel bij vertellen dat er wel een 1.8 uit een 505 aan mijn automaatje hing (dat hangen is trouwens een verhaal apart in verband met andere krukas), dus het zou kunnen dat die al harde klepzittingen had!? Trouwens nog steeds trots op het milimeterwerk dat ik indertijd geleverd heb om mijn zestig liter tank op de verhogingen van de achterveren te monteren...

504 op gas

BerichtGeplaatst: 21 aug 2004, 22:27
door veen
een 504ti kan best op gas ik heb bij www.gebrvanorsouw.nl een gastank laten inbouwen en dan liep hij zowel op gas als benzine en als je er normaal mee rijd gaat de kop best lang mee.

Re: kan een 504 ti op gas ?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2004, 14:14
door Marcel
joos schreef:heeft iemand ervaring om een 504 ti injection op gas te laten lopen ? ik hoor mensen zeggen dat je problemen krijgt met de injectiepomp


zie ook een ander draadje
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=552

BerichtGeplaatst: 27 jun 2005, 17:05
door 504 TI 1978 X Triton 1977
ik bezit sinds korte tijd een 504 TI op gas en dat gaat volgens de vorige eigenaar nu 30.000 km probleemloos. Ik heb zelfs het idee dat de vorige eigenaar nooit op benzine reed om de injectiepomp te 'smeren'maar dat ga ik wel doen. Zijn er nog meer mensen met 504 TI LPG ervaringen?

Kan een 504 Ti op gas

BerichtGeplaatst: 28 jun 2005, 10:08
door Pininfarina504
Rijden doen een Ti prima op gas.
Echter als je een keer op benzine moet starten, kun je een probleem krijgen.
De plunjers die in de pomp continu op en neer bewegen worden niet meer gesmeerd en gekoeld door benzine, m.a.w. de zuigertjes bewegen droog in het pompmechanisme.
Het plunjers en busjes principe is een zeer nauwkeurige passing, je kunt je denk ik wel voorstellen, dat als dit mechanisme continu droog beweegt, het wel een vast kan gaan zitten.
Er zijn trucs om de pomp kort tesluiten van het circuit en er voor te zorgen dat er toch een constante benzinestroom door de pomp vloeit.
Dus het kan lang goed gaan, echter als je moet starten of rijden op benzine, heb je toch wel een gerede kans dat het fout gaat naar verloop van tijd.
Zou niet graag op vakantie gaan met een TI-gasbak.
De klepzetels gaan er zowiezo naar verloop van tijd aan, ook bij regelmatig stellen, dus naar verloop van tijd moeten er wel geharde zetels in.
Voor de rest gaat op lpg rijden goed met een 504 als je rustig rijdt met koude motor,niet te hard rijdt en als je koelsysteem 100% functioneert.
Ps. heb al regelmatig een pomp uit elkaar geschroefd waar de plunjers van vastgelopen waren, om deze weer gangbaar te maken.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2005, 12:50
door 504 TI 1978 X Triton 1977
Het plunjers en busjes principe is een zeer nauwkeurige passing, je kunt je denk ik wel voorstellen, dat als dit mechanisme continu droog beweegt, het wel een vast kan gaan zitten.


De vorige eigenaar beweert dat dit mechanisme alleen draait als er op benzine gereden wordt en zelfs wordt aangedreven door de druk van de benzineaanvoer :?

Ik heb in ieder geval harde klepzetels en de afgelopen 30.000 km viel het afstelwerk erg mee.

Kortsluiten klinkt erg handig. Draait de benzinepomp in de tank eigenlijk ook als er op LPG gereden wordt? Ik heb al en retourbenzineleiding terug naar de tank. Maar gaat de LPG niet ook door deze injectiepomp heen??

Jeroen[/quote]

lpg

BerichtGeplaatst: 28 jun 2005, 13:13
door Pininfarina504
lpg gaat niet door de injectiepomp heen.
De plunjes bewegen altijd, is een mechanische pomp en wordt met een snaartje aangedreven,in de pomp zit weer een nokkenasjes wat de plunjers aanstuurt.
De stuwpomp achter loopt altijd, kun je evt. schakelaar tussen zetten, om pomp uit te zetten.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2005, 11:45
door L'Animal
Helemaal eens met Wim.
Een kennis van mij heeft voor een BMW 2002, die ook met zo'n Kugelfischer injectie is uitgerust, hetzelfde gedaan. Gewoon een cirqulatie van de benzine inbouwen zodat de pomp niet droog loopt. En idd de kop laten aanpassen voor LPG.

Marco

Re: 504 op gas

BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 18:53
door Jerroen
veen schreef:een 504ti kan best op gas ik heb bij www.gebrvanorsouw.nl een gastank laten inbouwen en dan liep hij zowel op gas als benzine en als je er normaal mee rijd gaat de kop best lang mee.


De 504 (geen TI) die ik heb heeft ook een LPG installatie die ingebouwd is door de gebroeders. Werkt perfect! Totdat ik het verklooid had natuurlijk :-|

Heb nu weer een nieuwe verdamper en het rijdt als een zonnetje! Gas is zeker niet enkel om op te koken want het rijdt top en het is nog schoon ook :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 09:37
door 504 TI 1978 X Triton 1977
in mijn olieslager staat de injectie ook omschreven; volgens deze beste man wordt de injectiepomp gesmeerd door de motorolie zelf...

ik ga nog eens ever verder studeren geloof ik

groet jeroen

BerichtGeplaatst: 15 jul 2005, 15:28
door Bert
de kugelfisher pomp word gesmeerd met atf olie

BerichtGeplaatst: 15 aug 2005, 23:26
door wouters
iemand heeft me vertelt (en niet de eerste de beste) dat alle peugeot motoren van na 1978 voorzien zijn van harde klepzittingen en kleppen wie kan dit bevestigen of ontkrachten? nog niemand gehoord dat bij een motor op gas de ontsteking een paar graden vroeger moet omdat gas trager ontbrandt dan worden de uitlaatkleppen ook minder heet wat minder stellen tot gevolg heeft

BerichtGeplaatst: 16 aug 2005, 08:44
door Steven
d'er heeft me ook eens iemand gezegd dat je met een Peugeot (104-304-504) op loodvrij mag rijden zonder additief bij te voegen
klopt dit??

Harde klepzittingen

BerichtGeplaatst: 16 aug 2005, 11:34
door Pininfarina504
Heeft Evert J je verteld.
De meningen zijn verdeeld, ik persoonlijk voeg nooit iets toe,blijf een blijde rijder op super 98.De temperatuur(lpg) doet meer met je niet geharde klepzetels.
wouters schreef:iemand heeft me vertelt (en niet de eerste de beste) dat alle peugeot motoren van na 1978 voorzien zijn van harde klepzittingen en kleppen wie kan dit bevestigen of ontkrachten? nog niemand gehoord dat bij een motor op gas de ontsteking een paar graden vroeger moet omdat gas trager ontbrandt dan worden de uitlaatkleppen ook minder heet wat minder stellen tot gevolg heeft

Gas

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 17:45
door autoverhoeven
Een echte liefhebber van klassieke auto's rijdt niet op gas, gas is om op te koken!
Peugeot heeft de beste dieselmotoren!! Zeker ook in de oude generaties.
Het is alleen jammer dat ze allemaal als taxi in de welbekende landen.

Re: Gas

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 19:27
door Pininfarina504
Niet allemaal Fernand.
fernand schreef:Een echte liefhebber van klassieke auto's rijdt niet op gas, gas is om op te koken!
Peugeot heeft de beste dieselmotoren!! Zeker ook in de oude generaties.
Het is alleen jammer dat ze allemaal als taxi in de welbekende landen.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 20:43
door JT
(Wim rijdt altijd Diesels) ...

Re: Gas

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 21:33
door Pininfarina504
Vandaag in de picture gekregen:
Peugeot 504GLD,bj 78,160000km,gris fumee,bruin leder interieur,getint glas,schuifdak,trekhaak,prachtige staat, heb de auto in Frankrijk al eerder gezien.
Heb zelf prive ook vier auto's in deze kleur waarvan 2 diesel.

fernand schreef:Een echte liefhebber van klassieke auto's rijdt niet op gas, gas is om op te koken!
Peugeot heeft de beste dieselmotoren!! Zeker ook in de oude generaties.
Het is alleen jammer dat ze allemaal als taxi in de welbekende landen.